Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás auto i tak nutí jezdit kousek nad volnoběhem?

Tomáš Dusil
Diskuze (116)
Snad každé moderní auto zahrnuje takzvaný ukazatel vhodného přeřazení. Někdy je však jeho algoritmus natolik nesmyslný, že kdo se jím řídí, ubližuje svému motoru. A nejen jemu.

Správný okamžik, kdy má řidiči přeřadit výše nebo naopak podřadit, je zpravidla signalizován šipkami v přístrojovém štítu. U některých automobilů to funguje veskrze zdařile. Kdo jezdí či přesněji řadí správně, šipky mezi přístroji skoro nezaznamená.

Jinde však šipky neustále vyskakují a v zásadě otravují řidiči život. Některá auta v honbě za co možná nejnižšími hodnotami CO2 nutí řidiče volit mnohdy až nesmyslné „kvalty“ vzhledem k jízdní situaci. To se pak stane, že jedete do kopce třeba na „trojku“ a často ještě nezahřátý motor točí řekněme 1500 otáček za minutu. Už to není mnoho a to ani u dieselů. Jenže v tu chvíli na vás vyskočí šipka, směřující nahoru, čímž vás auto nabádá k tomu, abyste ještě přeřadili. To by ale znamenalo vyjíždět kopec „na čtyřku“ s motorem, roztočeným možná tak na 1100 otáček za minutu.

Že se to pohonu nelíbí, dokazuje nepříjemná zvukové kulisa, jakési dunění. Průvodním jevem extrémně nízkých otáček motoru, navíc ještě znásobených požadavkem na zatížení, jsou zvýšené torzní kmity klikového hřídele, které se přenášejí dále na převodové ústrojí. Aby se tak nedělo, je motor vybaven dvouhmotovým setrvačníkem a zároveň tlumičem torzních kmitů na opačné straně „kliky“. Je to právě dvouhmotový setrvačník spolu s tlumičem kmitů, který se při popsaném způsobu jízdy nejvíce namáhá. A dále samotná převodovka, respektive ložiska hřídelů. Ke snížení jejich zatížení se rovněž používá dvouhmotový nebo také dělený setrvačník.

Ale pozor, to není vše. Zatěžování motoru v extrémně nízkých otáčkách vede také ke zvýšenému namáhání rozvodů!

Pokud tedy můžete, netýrejte motor extrémně nízkými otáčkami. Možná, že při tom ušetříte nějaké to deci paliva, ale současně si zaděláváte na drahý problém. Řaďte tak, jak jste zvyklí. Motor a zejména převodové ústrojí vám za to poděkují.

Tomáš Dusil
Diskuze (116)
24. 9. 2019 15:03
Re: !DSG!
DQ250 delam skoro porad softwerovou upravu z duvodu podtaceni 😉😉
31. 12. 2017 09:28
Re: Rezonancni otácky
Napřed si sám dostuduj co to jsou lichá čísla
Avatar - Beefcake
5. 1. 2017 17:41
Re: octavia III
Tych 25kW si skoro aj trafil, podla grafu mozno dokonca len 20kW. A to do toho samozrejme naviac maju co povedat prevodove pomery. Naviac boxer motor je vibraciami este uplne inde ako klasicke radove motory.
Avatar - Kuban
5. 1. 2017 14:13
Re: octavia III
lidem to nevysvětlíš, že když na jízdu rovně potřebuješ 10kw výkonu a tvůj dvoulitr jich má v 1200ot 25kw, jedeš pořád v malém zatížení a nemá co vibrovat.......

Asi by měli všichni na křižovatkách stát na plynu, aby jim volnoběh nepracoval na 700otáček ale ševelil aspoň 2tisíce.... poškodí si motor >:D

dokud se lidi nenaučí fyziku, nepochopí dynamiku (což každý nemůže), nebude nikdy jezdit lépe.... borci z ECO rally přesně ví kdy a jaký potřebují výkon a jak ho získat s co nejmenší spotřebou... a opravdu ve vytřeseném traktoru nejezdí a s průměrnou rychlostí 55kmh jako minimum opravdu nejezdí ani moc pomalu!!!
Avatar - Kuban
5. 1. 2017 14:05
Re: Podtáčení dle šéfa vývoje motorů
klesají... počítač to vyhodnocuje podle zatížení rychlosti zařazenému kvaltu a dalším veličinám.... problém je řidič má jezdit podle programu, tedy když jede 50, má držet plyn plynule a nedivit se tomu že otáčky klesají když není třeba výkon... motor jede na spotřebu.. když přidáš plyn, tedy aspoň o 30%, převodovka vždy přeřadí....... "VŽDY"... když někdo jako s manuálem co neumí udržovat rychlost najednou chce 50ku zase dohnat mírným přídáním plynu, vůz nepodřadí, není důvod...... tak jest základní režím... kdo chce extra jemnou jízdu , musí si podřadit sám....

Tady se šíří mnoho nepravd a keců ohledně DSG... především od těch, kteří s tím nikdy nejeli.