2.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás auto i tak nutí jezdit kousek nad volnoběhem?

Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás auto i tak nutí jezdit kousek nad volnoběhem?

Snad každé moderní auto zahrnuje takzvaný ukazatel vhodného přeřazení. Někdy je však jeho algoritmus natolik nesmyslný, že kdo se jím řídí, ubližuje svému motoru. A nejen jemu.

Správný okamžik, kdy má řidiči přeřadit výše nebo naopak podřadit, je zpravidla signalizován šipkami v přístrojovém štítu. U některých automobilů to funguje veskrze zdařile. Kdo jezdí či přesněji řadí správně, šipky mezi přístroji skoro nezaznamená.

Jinde však šipky neustále vyskakují a v zásadě otravují řidiči život. Některá auta v honbě za co možná nejnižšími hodnotami CO2 nutí řidiče volit mnohdy až nesmyslné „kvalty“ vzhledem k jízdní situaci. To se pak stane, že jedete do kopce třeba na „trojku“ a často ještě nezahřátý motor točí řekněme 1500 otáček za minutu. Už to není mnoho a to ani u dieselů. Jenže v tu chvíli na vás vyskočí šipka, směřující nahoru, čímž vás auto nabádá k tomu, abyste ještě přeřadili. To by ale znamenalo vyjíždět kopec „na čtyřku“ s motorem, roztočeným možná tak na 1100 otáček za minutu.

Že se to pohonu nelíbí, dokazuje nepříjemná zvukové kulisa, jakési dunění. Průvodním jevem extrémně nízkých otáček motoru, navíc ještě znásobených požadavkem na zatížení, jsou zvýšené torzní kmity klikového hřídele, které se přenášejí dále na převodové ústrojí. Aby se tak nedělo, je motor vybaven dvouhmotovým setrvačníkem a zároveň tlumičem torzních kmitů na opačné straně „kliky“. Je to právě dvouhmotový setrvačník spolu s tlumičem kmitů, který se při popsaném způsobu jízdy nejvíce namáhá. A dále samotná převodovka, respektive ložiska hřídelů. Ke snížení jejich zatížení se rovněž používá dvouhmotový nebo také dělený setrvačník.

Ale pozor, to není vše. Zatěžování motoru v extrémně nízkých otáčkách vede také ke zvýšenému namáhání rozvodů!

Pokud tedy můžete, netýrejte motor extrémně nízkými otáčkami. Možná, že při tom ušetříte nějaké to deci paliva, ale současně si zaděláváte na drahý problém. Řaďte tak, jak jste zvyklí. Motor a zejména převodové ústrojí vám za to poděkují.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska

Loni v únoru ministr financí Babiš vypočítával, jak se mu…

Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy

Petrochemický holding Unipetrol dosáhl za první čtvrtletí…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecko odsoudilo rozhodnutí českého parlamentu uznat…

Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel vybudovaný…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle je firma, která ovládne váš život

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle…

Chovali byste se lépe, kdybyste věděli, že vás někdo 24 hodin denně nepřetržitě sleduje? To, co začíná jako…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to Sobotka, kdo přivedl Babiše do vlády

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to…

Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala kritizuje premiéra Bohuslava Sobotku za nečinnost v daňové…

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši v podobě žáby. Budou ty články teď lepší?

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši…

Jak stárnu, víc a víc se uchyluji k magickým praktikám. Ne že bych senilněl – jen lépe a lépe vím, jak divoch v…