2.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás auto i tak nutí jezdit kousek nad volnoběhem?

Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás auto i tak nutí jezdit kousek nad volnoběhem?

Snad každé moderní auto zahrnuje takzvaný ukazatel vhodného přeřazení. Někdy je však jeho algoritmus natolik nesmyslný, že kdo se jím řídí, ubližuje svému motoru. A nejen jemu.

Správný okamžik, kdy má řidiči přeřadit výše nebo naopak podřadit, je zpravidla signalizován šipkami v přístrojovém štítu. U některých automobilů to funguje veskrze zdařile. Kdo jezdí či přesněji řadí správně, šipky mezi přístroji skoro nezaznamená.

Jinde však šipky neustále vyskakují a v zásadě otravují řidiči život. Některá auta v honbě za co možná nejnižšími hodnotami CO2 nutí řidiče volit mnohdy až nesmyslné „kvalty“ vzhledem k jízdní situaci. To se pak stane, že jedete do kopce třeba na „trojku“ a často ještě nezahřátý motor točí řekněme 1500 otáček za minutu. Už to není mnoho a to ani u dieselů. Jenže v tu chvíli na vás vyskočí šipka, směřující nahoru, čímž vás auto nabádá k tomu, abyste ještě přeřadili. To by ale znamenalo vyjíždět kopec „na čtyřku“ s motorem, roztočeným možná tak na 1100 otáček za minutu.

Že se to pohonu nelíbí, dokazuje nepříjemná zvukové kulisa, jakési dunění. Průvodním jevem extrémně nízkých otáček motoru, navíc ještě znásobených požadavkem na zatížení, jsou zvýšené torzní kmity klikového hřídele, které se přenášejí dále na převodové ústrojí. Aby se tak nedělo, je motor vybaven dvouhmotovým setrvačníkem a zároveň tlumičem torzních kmitů na opačné straně „kliky“. Je to právě dvouhmotový setrvačník spolu s tlumičem kmitů, který se při popsaném způsobu jízdy nejvíce namáhá. A dále samotná převodovka, respektive ložiska hřídelů. Ke snížení jejich zatížení se rovněž používá dvouhmotový nebo také dělený setrvačník.

Ale pozor, to není vše. Zatěžování motoru v extrémně nízkých otáčkách vede také ke zvýšenému namáhání rozvodů!

Pokud tedy můžete, netýrejte motor extrémně nízkými otáčkami. Možná, že při tom ušetříte nějaké to deci paliva, ale současně si zaděláváte na drahý problém. Řaďte tak, jak jste zvyklí. Motor a zejména převodové ústrojí vám za to poděkují.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní…

Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů

Tomáš Němec koupil prostřednictvím své firmy ConsilTech…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Podtáčení motoru: Proč škodí? A proč vás…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Moderátor Petr Vágner měl oplétačky s policií! Kvůli autu za 6 milionů

Moderátor Petr Vágner měl oplétačky s policií! Kvůli…

Petr Vágner (40) má slabost pro velká a silná auta. Pořídil si proto kolos, který připomíná tank a stojí kolem…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Jágr nevěřil, ke gólu chyběl kousek. Super vychytat zrovna jeho, ví gólman

Jágr nevěřil, ke gólu chyběl kousek. Super vychytat…

První zápas v první formaci má za sebou Jaromír Jágr. Společně s Seanem Monahanem a Johnnym Gaudreauem si na…

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých květovaných šatech před Turnajem mistryň

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých…

Může za to Michal Hrdlička, že teniska Karolína Plíšková rozkvétá jako růžička. Alespoň se to ozývá z blízkého…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…