Podvodný software Volkswagenu vznikl už v roce 1999, vymyslelo ho Audi
I několik měsíců po vypuknutí kauzy Dieselgate zůstává stále množství detailů zahalených tajemstvím. Stále třeba nevíme, kdo dal pokyn k použití podvodného softwaru rozeznávajícího normovaný cyklus měření. Některé detaily ze zákulisí celého skandálu nyní odhalil německý ekonomický deník Handelsblatt.
Deník pátral po počátcích kauzy a bez blíže neupřesněných zdrojů seznámených se situací přišel na to, že software rozeznávající měřící cyklus emisí a uzpůsobující tomu práci motoru vznikl již v roce 1999. Už tehdy se totiž podle listu v německém koncernu zjišťovalo, jak by se mohly obejít stále se zpřísňující emisní normy.
Samotný software přitom nevznikl přímo ve Volkswagenu, ale v luxusní značce Audi. Handelsblatt nicméně zdůrazňuje, že čtyři kruhy vymyšlený software nepoužily. Na přelomu tisíciletí totiž nebyl potřeba, protože Audi procházelo emisními normami i bez něj.
To se ale změnilo o pár let později, když se myšlenku Audi rozhodli použít inženýři mateřského Volkswagenu. Důvodem byla snaha o snížení normovaných emisí oxidů dusíku při zachování zajímavých dynamických vlastností. Výsledek tohoto rozhodnutí známe, odhalení podvodu vyústilo v propad akcií firmy, pokles prodejů i rošádu ve vedení.
Audi i Volkswagen se zatím odmítly k informacím Handelsblattu oficiálně vyjádřit. Představitelé značky při tom poukázali na právě probíhající vyšetřování. Zpráva z interního auditu tvořeného společností Jones Day má být zveřejněna na konci tohoto měsíce. Do 21. dubna se pak Volkswagen musí s americkými úřady dohodnout na tom, jak automobily s podvodným softwarem upraví.
Kauza Dieselgate vypukla loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že do vozů se vznětovými motory instaloval software umožňující při testování skrývat nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka se následně přiznala, že se problém netýká jen aut v USA, ale jedná se o globální problém. Po celém světě jezdí na 11 milionů automobilů s podvodným softwarem, z čehož asi 1,2 milionu je značky Škoda.