Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

 
 

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu v září roku 1979 byla veřejnosti představena nová modelová řada nejvyšší třídy Mercedesu (S-klasse) s interním označením W126, která nahradila taktéž velmi úspěšnou řadu W116. Mercedes tímto, v té době, futuristicky vyhlížejícím vozem a s použitím nejmodernější techniky ukázal, že je opět na míle před konkurencí.

Počátek vývoje nové S-Klasse se datuje už do roku 1971 a první prototyp nového vozu vyjel v roce 1978. Tento typ se stal snad nejoblíbenějším a nejuznávanějším ve své třídě v historii automobilky. Ve své době se jednalo o nejpokrokovější automobil na světě, např. již jen tím, že při vývoji vozu bylo použito výpočetní techniky (CAD).

Design a konstrukce

Jak již bylo řečeno, na svou dobu byl design vozu přímo futuristický a z dnešního pohledu můžeme potvrdit, že je skutečně velmi nadčasový. Stále v sobě má nádech exkluzivity a elegantní majestátnosti, počítačem navržená aerodynamika vozu se nemusí stydět ani ve srovnání se současnou konkurencí. Nárazníky jsou z polyuretanových výlisků, pod kterými je "druhý" silný ocelový nárazník, který chrání vůz při menší kolizi. Na tomto nárazníku je připevněna silná chromová lišta. V prvních 5 letech byly plasty na dveřích "vroubkované", vyrobené ze stejného materiálu jako nárazníky. Interiér je taktéž pojat nově, i když stále nic neztrácí ze své klasické podoby, která může být pro někoho příliš fádní, ovšem pro majitele Mercedesů je důvěrně známý. Vše má své místo a řád. Dokonalé zpracování a použité materiály jsou taktéž samozřejmostí.

V roce 1986 prodělal typ modelovou změnu (facelift). Plasty na dveřích se narovnaly a také prahy byly ozdobeny plasty, takže se auto trochu opticky snížilo. Další závažné změny na exteriéru už nenastaly. Interiér prodělal za celou dobu výroby pouze několik malých vizuálních změn (například byla více zaoblena tlačítka na středovém panelu). Sedadla zůstala stejná až do r. 1991, jen dostala jiný druh čalounění.

Na bezpečnost se také nezapomnělo. Než první W126 sjely z výrobního pásu, byly prováděny "crash-testy" v rychlosti 55 km/h. Jedná se o jedny z prvních zkušebních testů tohoto druhu v 70. letech. Konstruktéři díky tomu sestavili velmi tuhý základ karoserie a nosných konstrukcí s propracovanými deformačními zónami. Další prvenství v oblasti bezpečnosti mu dozajista patří i tím, že již od r. 1980 Mercedes nabízel v typu W126 na přání airbag řidiče, napínače pásů a v r. 1987 i airbag spolujezdce. Od počátku výroby se také na přání zákazníků montoval brzdový systém ABS. Od r. 1986 byl tento systém již součástí standardní výbavy všech vozů.

Karosářské varianty se nabízely zpočátku dvě: normální verze čtyřdveřového sedanu a asi o 140 mm delší varianta označena jako obvykle SEL. Dlouhá verze představovala maximální luxus a pohodlí na zadních sedadlech. V srpnu 1980 bylo představeno i dvoudveřové kupé SEC, které se nabízelo výhradně s osmiválcovými motory.

Motory

Mercedes neusnul na vavřínech a vyvinul pro tuto novou řadu i zcela nové motory, které vycházejí z W116. Z motoru 3,5 l V8 byl vyvinut nový 3,8 l V8 s 218 k (380SE) a z 4,5 l V8 zcela nový 5,0 l V8 s 240 k (500SE). Mezi nejslabší motor W126 v roce 1979 patřil šestiválec s označením 280 S, což byl důvěrně známý řadový šestiválec s čtyřkomorovým karburátorem Solex 4A1 s výkonem 115 kW (156 k). Později tento motor nahradila 280 SE (stejný šestiválec, ale s mechanickým vstřikováním Bosch K-Jetronic s výkonem 186 k). Dieselový pětiválec 3,0 l turbo s výkonem 150 k byl určeny pouze pro americký trh. V roce 1983 byla představena US verze 380 SE s prvním katalyzátorem a výkonem pouze 157 k. Všechny osmiválce se dodávaly výhradně s čtyřstupňovou automatickou převodovkou a jen šestiválec mohl být dodáván s manuální čtyřstupňovou.

V r. 1986 přišly s modernizací vozu také na řadu i novější motory, starý 2,8 l motor byl nahrazen modernějším šestiválcem o objemu 2,6 l a výkonu 160 k a 3,8 l nahradil vynikající osmiválec 4,2 l s výkonem 220 k. Vrcholem nabídky se nyní stal typ 560 s motorem V8 o objemu 5,6 l a výkonem 300 k. Převodovka se také trochu změnila a nabízí volbu režimů jízdy Economy nebo Sport. V průběhu let se výkony motorů neustále měnily kvůli různým emisním limitům. Od r. 1987 mohly již všechny motory mít katalyzátor, čímž se samozřejmě jejich výkon hodně snížil. Také se ještě v r. 1989 objevil moderní dieselový šestiválec 3,5 l turbo, který se nabízel výhradně pro americký trh a v prodloužené verzi SEL. Tento motor poté našel uplatnění v pozdější S-klasse W140 a vyráběl se až do nahrazení moderními motory CDI.

Výbava

Základní výbava vozu byla z dnešního pohledu možná velmi chudá, ale zato nabídka příplatkové výbavy byla velmi bohatá. U osmiválců byla již i základní výbava poměrně bohatá a u dlouhých limuzín a kupé téměř maximální.

Jmenujme např.: ABS (od r. 1986 standardní výbava), airbagy, ASR, NIVO (regulace výšky zadní nápravy), hydropneumatické pérování, samosvorný diferenciál, tempomat, elektrická okna, ortopedická a elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla (včetně pamětí), podélně stavitelný volant, posuvná zadní sedadla, klimatizace manuální/automatická, palubní počítač, nástupní světla ve dveřích, vyhřívané ostřikovače, stěrače a ostřikovače světel, mlhovky, čtecí lampičky, centrální zamykání, speciální audiosystémy, CD měnič, velmi kvalitní kožené čalounění, tónovaná okna, kola z lehkých slitin, nespočet kombinací barevných odstínů interiéru a metalických laků atd.

To vše bylo samozřejmě nabízeno za tomu odpovídající cenu. O oblibě tohoto vozu ovšem svědčí i to, že jeho výroba trvala celých 12 let a dokonce pro africké trhy výroba pokračovala až do r. 1994.

Více se o tomto a mnohých jiných dnes již téměř klasických mercedesech dozvíte na stránkách www.mercedes-classic.cz



Rallye Dakar 2018
Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

Dnes 17:18

Prohlédněte si s námi pětici aktuálně nejvýhodnějších čtyřkolek na českém trhu. Ve většině případů jde o prcky, náročnějšího terénu se ale rozhodně nezaleknou.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří slalom na snowboardu

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří…

Ester Ledecká vyhrála i čtvrtý závod Světového poháru v obřím slalomu na snowboardu v sezoně. Měsíc před svým…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…