reklama


Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

 
 

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu v září roku 1979 byla veřejnosti představena nová modelová řada nejvyšší třídy Mercedesu (S-klasse) s interním označením W126, která nahradila taktéž velmi úspěšnou řadu W116. Mercedes tímto, v té době, futuristicky vyhlížejícím vozem a s použitím nejmodernější techniky ukázal, že je opět na míle před konkurencí.

Počátek vývoje nové S-Klasse se datuje už do roku 1971 a první prototyp nového vozu vyjel v roce 1978. Tento typ se stal snad nejoblíbenějším a nejuznávanějším ve své třídě v historii automobilky. Ve své době se jednalo o nejpokrokovější automobil na světě, např. již jen tím, že při vývoji vozu bylo použito výpočetní techniky (CAD).

Design a konstrukce

Jak již bylo řečeno, na svou dobu byl design vozu přímo futuristický a z dnešního pohledu můžeme potvrdit, že je skutečně velmi nadčasový. Stále v sobě má nádech exkluzivity a elegantní majestátnosti, počítačem navržená aerodynamika vozu se nemusí stydět ani ve srovnání se současnou konkurencí. Nárazníky jsou z polyuretanových výlisků, pod kterými je "druhý" silný ocelový nárazník, který chrání vůz při menší kolizi. Na tomto nárazníku je připevněna silná chromová lišta. V prvních 5 letech byly plasty na dveřích "vroubkované", vyrobené ze stejného materiálu jako nárazníky. Interiér je taktéž pojat nově, i když stále nic neztrácí ze své klasické podoby, která může být pro někoho příliš fádní, ovšem pro majitele Mercedesů je důvěrně známý. Vše má své místo a řád. Dokonalé zpracování a použité materiály jsou taktéž samozřejmostí.

V roce 1986 prodělal typ modelovou změnu (facelift). Plasty na dveřích se narovnaly a také prahy byly ozdobeny plasty, takže se auto trochu opticky snížilo. Další závažné změny na exteriéru už nenastaly. Interiér prodělal za celou dobu výroby pouze několik malých vizuálních změn (například byla více zaoblena tlačítka na středovém panelu). Sedadla zůstala stejná až do r. 1991, jen dostala jiný druh čalounění.

Na bezpečnost se také nezapomnělo. Než první W126 sjely z výrobního pásu, byly prováděny "crash-testy" v rychlosti 55 km/h. Jedná se o jedny z prvních zkušebních testů tohoto druhu v 70. letech. Konstruktéři díky tomu sestavili velmi tuhý základ karoserie a nosných konstrukcí s propracovanými deformačními zónami. Další prvenství v oblasti bezpečnosti mu dozajista patří i tím, že již od r. 1980 Mercedes nabízel v typu W126 na přání airbag řidiče, napínače pásů a v r. 1987 i airbag spolujezdce. Od počátku výroby se také na přání zákazníků montoval brzdový systém ABS. Od r. 1986 byl tento systém již součástí standardní výbavy všech vozů.

Karosářské varianty se nabízely zpočátku dvě: normální verze čtyřdveřového sedanu a asi o 140 mm delší varianta označena jako obvykle SEL. Dlouhá verze představovala maximální luxus a pohodlí na zadních sedadlech. V srpnu 1980 bylo představeno i dvoudveřové kupé SEC, které se nabízelo výhradně s osmiválcovými motory.

Motory

Mercedes neusnul na vavřínech a vyvinul pro tuto novou řadu i zcela nové motory, které vycházejí z W116. Z motoru 3,5 l V8 byl vyvinut nový 3,8 l V8 s 218 k (380SE) a z 4,5 l V8 zcela nový 5,0 l V8 s 240 k (500SE). Mezi nejslabší motor W126 v roce 1979 patřil šestiválec s označením 280 S, což byl důvěrně známý řadový šestiválec s čtyřkomorovým karburátorem Solex 4A1 s výkonem 115 kW (156 k). Později tento motor nahradila 280 SE (stejný šestiválec, ale s mechanickým vstřikováním Bosch K-Jetronic s výkonem 186 k). Dieselový pětiválec 3,0 l turbo s výkonem 150 k byl určeny pouze pro americký trh. V roce 1983 byla představena US verze 380 SE s prvním katalyzátorem a výkonem pouze 157 k. Všechny osmiválce se dodávaly výhradně s čtyřstupňovou automatickou převodovkou a jen šestiválec mohl být dodáván s manuální čtyřstupňovou.

V r. 1986 přišly s modernizací vozu také na řadu i novější motory, starý 2,8 l motor byl nahrazen modernějším šestiválcem o objemu 2,6 l a výkonu 160 k a 3,8 l nahradil vynikající osmiválec 4,2 l s výkonem 220 k. Vrcholem nabídky se nyní stal typ 560 s motorem V8 o objemu 5,6 l a výkonem 300 k. Převodovka se také trochu změnila a nabízí volbu režimů jízdy Economy nebo Sport. V průběhu let se výkony motorů neustále měnily kvůli různým emisním limitům. Od r. 1987 mohly již všechny motory mít katalyzátor, čímž se samozřejmě jejich výkon hodně snížil. Také se ještě v r. 1989 objevil moderní dieselový šestiválec 3,5 l turbo, který se nabízel výhradně pro americký trh a v prodloužené verzi SEL. Tento motor poté našel uplatnění v pozdější S-klasse W140 a vyráběl se až do nahrazení moderními motory CDI.

Výbava

Základní výbava vozu byla z dnešního pohledu možná velmi chudá, ale zato nabídka příplatkové výbavy byla velmi bohatá. U osmiválců byla již i základní výbava poměrně bohatá a u dlouhých limuzín a kupé téměř maximální.

Jmenujme např.: ABS (od r. 1986 standardní výbava), airbagy, ASR, NIVO (regulace výšky zadní nápravy), hydropneumatické pérování, samosvorný diferenciál, tempomat, elektrická okna, ortopedická a elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla (včetně pamětí), podélně stavitelný volant, posuvná zadní sedadla, klimatizace manuální/automatická, palubní počítač, nástupní světla ve dveřích, vyhřívané ostřikovače, stěrače a ostřikovače světel, mlhovky, čtecí lampičky, centrální zamykání, speciální audiosystémy, CD měnič, velmi kvalitní kožené čalounění, tónovaná okna, kola z lehkých slitin, nespočet kombinací barevných odstínů interiéru a metalických laků atd.

To vše bylo samozřejmě nabízeno za tomu odpovídající cenu. O oblibě tohoto vozu ovšem svědčí i to, že jeho výroba trvala celých 12 let a dokonce pro africké trhy výroba pokračovala až do r. 1994.

Více se o tomto a mnohých jiných dnes již téměř klasických mercedesech dozvíte na stránkách www.mercedes-classic.cz



MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma

Pražští radní budou v úterý kvůli smogu v hlavním městě…

Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Dnes 11:53

Nová generace Subaru XV si odbude globální premiéru už na březnovém autosalonu v Ženevě. Podle prvního snímku to bude fešák!




Blesk.cz

Školáci přežili lavinu pod kulečníkem. Díky platu sklenic Nutelly

Školáci přežili lavinu pod kulečníkem. Díky platu…

Eduardo, Samuel a Ludovica byli v italských horách spolu s rodiči na prázdninách. Když ani ne desetileté děti ve…

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A žaluje ho za matení klientů

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A…

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou společností Fincentrum a podává na ni žalobu. Fincentrum bylo…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále. Strýcová končí

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále.…

Česká tenistka Karolína Plíšková hladce postoupila do čtvrtfinále ženské dvouhy na Australian Open. Turnajová…

 

Reflex.cz

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u…

Muži byli zatčeni za znásilnění v přímém přenosu, které pouštěli na Facebooku

Muži byli zatčeni za znásilnění v přímém přenosu,…

Velmi neobvyklý případ zločinu v přímém přenosu na Facebooku, ktery vedl k okamžitému zatčení pachatelů, se…

 
 
reklama