Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

Pohledy do historie - Mercedes-Benz W126 (1979-1991)

 
 

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu v září roku 1979 byla veřejnosti představena nová modelová řada nejvyšší třídy Mercedesu (S-klasse) s interním označením W126, která nahradila taktéž velmi úspěšnou řadu W116. Mercedes tímto, v té době, futuristicky vyhlížejícím vozem a s použitím nejmodernější techniky ukázal, že je opět na míle před konkurencí.

Počátek vývoje nové S-Klasse se datuje už do roku 1971 a první prototyp nového vozu vyjel v roce 1978. Tento typ se stal snad nejoblíbenějším a nejuznávanějším ve své třídě v historii automobilky. Ve své době se jednalo o nejpokrokovější automobil na světě, např. již jen tím, že při vývoji vozu bylo použito výpočetní techniky (CAD).

Design a konstrukce

Jak již bylo řečeno, na svou dobu byl design vozu přímo futuristický a z dnešního pohledu můžeme potvrdit, že je skutečně velmi nadčasový. Stále v sobě má nádech exkluzivity a elegantní majestátnosti, počítačem navržená aerodynamika vozu se nemusí stydět ani ve srovnání se současnou konkurencí. Nárazníky jsou z polyuretanových výlisků, pod kterými je "druhý" silný ocelový nárazník, který chrání vůz při menší kolizi. Na tomto nárazníku je připevněna silná chromová lišta. V prvních 5 letech byly plasty na dveřích "vroubkované", vyrobené ze stejného materiálu jako nárazníky. Interiér je taktéž pojat nově, i když stále nic neztrácí ze své klasické podoby, která může být pro někoho příliš fádní, ovšem pro majitele Mercedesů je důvěrně známý. Vše má své místo a řád. Dokonalé zpracování a použité materiály jsou taktéž samozřejmostí.

V roce 1986 prodělal typ modelovou změnu (facelift). Plasty na dveřích se narovnaly a také prahy byly ozdobeny plasty, takže se auto trochu opticky snížilo. Další závažné změny na exteriéru už nenastaly. Interiér prodělal za celou dobu výroby pouze několik malých vizuálních změn (například byla více zaoblena tlačítka na středovém panelu). Sedadla zůstala stejná až do r. 1991, jen dostala jiný druh čalounění.

Na bezpečnost se také nezapomnělo. Než první W126 sjely z výrobního pásu, byly prováděny "crash-testy" v rychlosti 55 km/h. Jedná se o jedny z prvních zkušebních testů tohoto druhu v 70. letech. Konstruktéři díky tomu sestavili velmi tuhý základ karoserie a nosných konstrukcí s propracovanými deformačními zónami. Další prvenství v oblasti bezpečnosti mu dozajista patří i tím, že již od r. 1980 Mercedes nabízel v typu W126 na přání airbag řidiče, napínače pásů a v r. 1987 i airbag spolujezdce. Od počátku výroby se také na přání zákazníků montoval brzdový systém ABS. Od r. 1986 byl tento systém již součástí standardní výbavy všech vozů.

Karosářské varianty se nabízely zpočátku dvě: normální verze čtyřdveřového sedanu a asi o 140 mm delší varianta označena jako obvykle SEL. Dlouhá verze představovala maximální luxus a pohodlí na zadních sedadlech. V srpnu 1980 bylo představeno i dvoudveřové kupé SEC, které se nabízelo výhradně s osmiválcovými motory.

Motory

Mercedes neusnul na vavřínech a vyvinul pro tuto novou řadu i zcela nové motory, které vycházejí z W116. Z motoru 3,5 l V8 byl vyvinut nový 3,8 l V8 s 218 k (380SE) a z 4,5 l V8 zcela nový 5,0 l V8 s 240 k (500SE). Mezi nejslabší motor W126 v roce 1979 patřil šestiválec s označením 280 S, což byl důvěrně známý řadový šestiválec s čtyřkomorovým karburátorem Solex 4A1 s výkonem 115 kW (156 k). Později tento motor nahradila 280 SE (stejný šestiválec, ale s mechanickým vstřikováním Bosch K-Jetronic s výkonem 186 k). Dieselový pětiválec 3,0 l turbo s výkonem 150 k byl určeny pouze pro americký trh. V roce 1983 byla představena US verze 380 SE s prvním katalyzátorem a výkonem pouze 157 k. Všechny osmiválce se dodávaly výhradně s čtyřstupňovou automatickou převodovkou a jen šestiválec mohl být dodáván s manuální čtyřstupňovou.

V r. 1986 přišly s modernizací vozu také na řadu i novější motory, starý 2,8 l motor byl nahrazen modernějším šestiválcem o objemu 2,6 l a výkonu 160 k a 3,8 l nahradil vynikající osmiválec 4,2 l s výkonem 220 k. Vrcholem nabídky se nyní stal typ 560 s motorem V8 o objemu 5,6 l a výkonem 300 k. Převodovka se také trochu změnila a nabízí volbu režimů jízdy Economy nebo Sport. V průběhu let se výkony motorů neustále měnily kvůli různým emisním limitům. Od r. 1987 mohly již všechny motory mít katalyzátor, čímž se samozřejmě jejich výkon hodně snížil. Také se ještě v r. 1989 objevil moderní dieselový šestiválec 3,5 l turbo, který se nabízel výhradně pro americký trh a v prodloužené verzi SEL. Tento motor poté našel uplatnění v pozdější S-klasse W140 a vyráběl se až do nahrazení moderními motory CDI.

Výbava

Základní výbava vozu byla z dnešního pohledu možná velmi chudá, ale zato nabídka příplatkové výbavy byla velmi bohatá. U osmiválců byla již i základní výbava poměrně bohatá a u dlouhých limuzín a kupé téměř maximální.

Jmenujme např.: ABS (od r. 1986 standardní výbava), airbagy, ASR, NIVO (regulace výšky zadní nápravy), hydropneumatické pérování, samosvorný diferenciál, tempomat, elektrická okna, ortopedická a elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla (včetně pamětí), podélně stavitelný volant, posuvná zadní sedadla, klimatizace manuální/automatická, palubní počítač, nástupní světla ve dveřích, vyhřívané ostřikovače, stěrače a ostřikovače světel, mlhovky, čtecí lampičky, centrální zamykání, speciální audiosystémy, CD měnič, velmi kvalitní kožené čalounění, tónovaná okna, kola z lehkých slitin, nespočet kombinací barevných odstínů interiéru a metalických laků atd.

To vše bylo samozřejmě nabízeno za tomu odpovídající cenu. O oblibě tohoto vozu ovšem svědčí i to, že jeho výroba trvala celých 12 let a dokonce pro africké trhy výroba pokračovala až do r. 1994.

Více se o tomto a mnohých jiných dnes již téměř klasických mercedesech dozvíte na stránkách www.mercedes-classic.cz



Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno

Sedm let vězení a peněžitý trest 21,9 milionu korun…

Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu? Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu?

Již dávno tak úplně neplatí, že by se v segmentu…

Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET

Počty ztrátových prodejen v menších obcích v Česku…

Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný

Ministr školství Štech ubránil pro svůj rezort 1,8…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

Dnes 11:52

BMW stylově oslavuje 40 let od uvedení první generace řady 7. Výroční vydání aktuální řady 7 s exkluzivním designem exteriéru a interiéru podtrhuje charakter luxusních limuzín.




Blesk.cz

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je údajně mučit i na pracovišti

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je…

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních…

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

 

iSport.cz

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl, usmívá se útočník Zbrojovky

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl,…

Žádné nevraživé pohledy z obou stran, naopak idylka. Útočník Michal Škoda (29) se po návratu do Brna…

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou hvězdu, Plzeň Limberského

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou…

Od prvních minut na plné pecky. Fotbalisté Slavie a Viktorie Plzeň vyběhnou do úvodního ostrého, zároveň jednoho…

 

Reflex.cz

Historie erotických hraček: Kleopatra používala vibrátor složený z papyrusu a živých včel

Historie erotických hraček: Kleopatra používala…

Nejstarší erotická pomůcka byla vyrobena z kamene a její stáří se datuje dobou kamennou, tedy dobou před více…

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal, nyní žije v ústraní a dcera ji nechala zbavit svéprávnosti

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal,…

Každá rodina má svá tajemství, vnitřní sváry a neshody, které se snaží držet za každou cenu za zavřenými dveřmi.…