Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

 
 

Nejvyšší představitelé států světa používají automobily již od devadesátých let 19. století. První prezident samostatného státu Čechů a Slováků si potrpěl na domácí produkci.

Ono se to jaksi ani nehodí, aby vrcholní politici země, která má dlouhou tradici ve výrobě automobilů, jezdili vozy postavenými jinde. Teprve v posledních jedenadvaceti letech se situace jaksi změnila... Ale vraťme se do roku 1918.

Prvním automobilem, který Masaryk používal, byl výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement. S největší pravděpodobností šlo o jeden exemplář z velmi úspěšné série S, od začátku dvacátých let značené jako typ 200. Informace o něm jsou ale velmi kusé a nepřesné.

Velký

To Praga Grand už je zmapována jinak. Vysočanská automobilka s latinským jménem metropole v názvu vyráběla tento velký vůz v mnoha sériích po dvě desítky let, postupně rostl až do osmiválcové podoby a Hrad jich vlastnil pět v uzavřeném i otevřeném provedení. Prezident je používal až do května 1934.

Zřejmě nejznámějším je dnes faeton s diskovými koly ročníku 1919. Měl pod kapotou ještě skromnější čtyřválec SV s nesnímatelnou hlavou objemu 3817 cm3. Ten dával výkon 40,5 kW (55 k) při pouhých 2000 otáčkách. Převodovka s kulisovým řazením již měla čtyři stupně, brzdy na předních kolech bychom ovšem hledali marně. Podvozek byl klasické koncepce s tuhými nápravami, odpruženými podélnými půleliptickými pery. 1,9 tuny těžký faeton jezdil až stovkou, ale za své služby požadoval minimálně 20 l benzinu na každých 100 km.

Popisovaný exemplář je uschován v soukromém Automuzeu Praga ve Zbuzanech u Prahy.

S okřídleným šípem

10. května 1926 osobně převzal Masaryk první v Plzni vyrobený vůz Škoda - Hispano Suiza 25/100 KS s číslem podvozku 388 a motoru 683. Licenční výrobek firmy Hispano-Suiza byl poháněn řadovým šestiválcem OHC s objemem 6597 cm3 (vrtání 100 mm, zdvih 140 mm). Motor škodovácké verze dával při nízkém kompresním poměru 4,5:1 maximálně 74 kW/1800 min-1. Plnil jej dvojitý karburátor, po francouzsko-španělském originálu zdědil také dvojici svíček na válec. Třístupňová převodovka přenášela točivý moment na zadní nápravu.

Podvozek s obřím rozvorem 3690 mm a rozchodem všech kol 1450 mm vážil asi 1250 kg. Základem byl obdélníkový rám a tuhé nápravy, odpružené znovu půleliptickými listovými pery. Čtveřice mechanických bubnových brzd byla vybavena třecím posilovačem umístěným za převodovkou. 5,4 metru dlouhá limuzína vážila nějakých 2,7 tuny, přitom se dokázala rozjet na 140 km/h. Karosoval ji domácí plzeňský Brožík. Pětadvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná. Prezidentská kancelář zaplatila za přepychový exemplář pro hlavu státu 280 tisíc korun.

Osmdesátka

Hispánu, která se do dnešních dnů bohužel nedochovala, nahradila v červnu 1935 Tatra 80 s karoserií landaulet, tedy se stahovací střechou v zadní části. I navazující pevný díl byl ovšem výklopný. Šaty ušila znovu věhlasná firma Brožík.

Vidlicový dvanáctiválec OHV objemu 5990 cm3 nebyl chlazen vzduchem jako většina menších motorů Tatry, nýbrž vodou. Dával takřka 90 kW (122 k)/3000 min-1.

Šasi tvořil páteřový nástavný rám, obě nápravy byly dělené. Vůz impozantních rozměrů i hmotnosti se stejně jako jeho předchůdce dokázal rozjet přes 140 km/h. O jeho patřičnou deceleraci se staraly dvouokruhové kapalinové brzdy. Pro potřeby prezidentské kanceláře byly zakoupeny údajně ještě další čtyři limuzíny stejného typu. Jedna z nich sloužila Edvardu Benešovi a po něm se v ní vozil i protektorátní prezident Emil Hácha.

Landaulet, který Masaryk zakoupil jako soukromá osoba a používal jej tedy i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do svých posledních chvil (zemřel 14. září. 1937), přežil do dnešních dnů a je ozdobou sbírek Národního technického muzea v Praze. Občas jej vyveze ukázat i do zahraničí, jako například na výstavu Chromjuwelen do obdobné instituce v rakouské Vídni. Tam byl vystaven začátkem sezóny 2008.

Mimochodem, ještě v červenci posledního roku života tehdy již bývalého prezidenta jej v Tatře 80 zachytily filmové kamery při návštěvě legionářské akce na Strahovském stadionu. Možná jste tyto záběry viděli v cyklu Hledání ztraceného času.

Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS (1926-1929): Poprvé s okřídleným šípem

TATRA 80 - Rolls Royce z Kopřivnice

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na…

Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne

K zákonnému posílení odpovědnosti zástupců státu za…

Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal

Generální ředitel České pošty Martin Elkán je jen…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 





 
Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Dnes 13:35

V Rakousku vás vůz pokrytý sněhem může přijít až na 127.000 korun!




Blesk.cz

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera Nikulina Rusku, řekl Pelikán

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera…

Prezident Miloš Zeman letos dvakrát žádal ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO), aby vydal údajného…

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo, aby došlo ke střetu

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo,…

Na červené dráze, kterou projela Ester Ledecká ke druhému olympijskému zlatu, došlo k málo vídané kuriozitě.…

 

Reflex.cz

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli favoritky

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli…

Ester Ledecká je dvojnásobnou olympijskou vítězkou. Na hrách v Pchjongčchangu po zlatu v lyžařském super-G…

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Na tomto místě obvykle o víkendech recenzujeme komiksy. Co ale s knihou, která je napůl komiksem a napůl bohatě…