Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

 
 

Nejvyšší představitelé států světa používají automobily již od devadesátých let 19. století. První prezident samostatného státu Čechů a Slováků si potrpěl na domácí produkci.

Ono se to jaksi ani nehodí, aby vrcholní politici země, která má dlouhou tradici ve výrobě automobilů, jezdili vozy postavenými jinde. Teprve v posledních jedenadvaceti letech se situace jaksi změnila... Ale vraťme se do roku 1918.

Prvním automobilem, který Masaryk používal, byl výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement. S největší pravděpodobností šlo o jeden exemplář z velmi úspěšné série S, od začátku dvacátých let značené jako typ 200. Informace o něm jsou ale velmi kusé a nepřesné.

Velký

To Praga Grand už je zmapována jinak. Vysočanská automobilka s latinským jménem metropole v názvu vyráběla tento velký vůz v mnoha sériích po dvě desítky let, postupně rostl až do osmiválcové podoby a Hrad jich vlastnil pět v uzavřeném i otevřeném provedení. Prezident je používal až do května 1934.

Zřejmě nejznámějším je dnes faeton s diskovými koly ročníku 1919. Měl pod kapotou ještě skromnější čtyřválec SV s nesnímatelnou hlavou objemu 3817 cm3. Ten dával výkon 40,5 kW (55 k) při pouhých 2000 otáčkách. Převodovka s kulisovým řazením již měla čtyři stupně, brzdy na předních kolech bychom ovšem hledali marně. Podvozek byl klasické koncepce s tuhými nápravami, odpruženými podélnými půleliptickými pery. 1,9 tuny těžký faeton jezdil až stovkou, ale za své služby požadoval minimálně 20 l benzinu na každých 100 km.

Popisovaný exemplář je uschován v soukromém Automuzeu Praga ve Zbuzanech u Prahy.

S okřídleným šípem

10. května 1926 osobně převzal Masaryk první v Plzni vyrobený vůz Škoda - Hispano Suiza 25/100 KS s číslem podvozku 388 a motoru 683. Licenční výrobek firmy Hispano-Suiza byl poháněn řadovým šestiválcem OHC s objemem 6597 cm3 (vrtání 100 mm, zdvih 140 mm). Motor škodovácké verze dával při nízkém kompresním poměru 4,5:1 maximálně 74 kW/1800 min-1. Plnil jej dvojitý karburátor, po francouzsko-španělském originálu zdědil také dvojici svíček na válec. Třístupňová převodovka přenášela točivý moment na zadní nápravu.

Podvozek s obřím rozvorem 3690 mm a rozchodem všech kol 1450 mm vážil asi 1250 kg. Základem byl obdélníkový rám a tuhé nápravy, odpružené znovu půleliptickými listovými pery. Čtveřice mechanických bubnových brzd byla vybavena třecím posilovačem umístěným za převodovkou. 5,4 metru dlouhá limuzína vážila nějakých 2,7 tuny, přitom se dokázala rozjet na 140 km/h. Karosoval ji domácí plzeňský Brožík. Pětadvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná. Prezidentská kancelář zaplatila za přepychový exemplář pro hlavu státu 280 tisíc korun.

Osmdesátka

Hispánu, která se do dnešních dnů bohužel nedochovala, nahradila v červnu 1935 Tatra 80 s karoserií landaulet, tedy se stahovací střechou v zadní části. I navazující pevný díl byl ovšem výklopný. Šaty ušila znovu věhlasná firma Brožík.

Vidlicový dvanáctiválec OHV objemu 5990 cm3 nebyl chlazen vzduchem jako většina menších motorů Tatry, nýbrž vodou. Dával takřka 90 kW (122 k)/3000 min-1.

Šasi tvořil páteřový nástavný rám, obě nápravy byly dělené. Vůz impozantních rozměrů i hmotnosti se stejně jako jeho předchůdce dokázal rozjet přes 140 km/h. O jeho patřičnou deceleraci se staraly dvouokruhové kapalinové brzdy. Pro potřeby prezidentské kanceláře byly zakoupeny údajně ještě další čtyři limuzíny stejného typu. Jedna z nich sloužila Edvardu Benešovi a po něm se v ní vozil i protektorátní prezident Emil Hácha.

Landaulet, který Masaryk zakoupil jako soukromá osoba a používal jej tedy i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do svých posledních chvil (zemřel 14. září. 1937), přežil do dnešních dnů a je ozdobou sbírek Národního technického muzea v Praze. Občas jej vyveze ukázat i do zahraničí, jako například na výstavu Chromjuwelen do obdobné instituce v rakouské Vídni. Tam byl vystaven začátkem sezóny 2008.

Mimochodem, ještě v červenci posledního roku života tehdy již bývalého prezidenta jej v Tatře 80 zachytily filmové kamery při návštěvě legionářské akce na Strahovském stadionu. Možná jste tyto záběry viděli v cyklu Hledání ztraceného času.

Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS (1926-1929): Poprvé s okřídleným šípem

TATRA 80 - Rolls Royce z Kopřivnice

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdravých kanceláří v Česku přibývá Zdravých kanceláří v Česku přibývá

Kancelářská výstavba prochází proměnou. Budovy se stávají…

U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021 Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021

Vláda znovu odloží nejméně o rok snížení daní a odvodů.…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy

Svůj nový sedan Altima s pohonem všech kol propaguje…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 





 
Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Dnes 07:00

Ne všechny dopravní značky jsou celoročně v plné kondici. Musejí se motoristé řídit značením, které je nejasné, poškozené, nečitelné, nebo zakryté? A komu si stěžovat?




Blesk.cz

Princ Harry s těhotnou Meghan se stěhují. Došly jim peníze?

Princ Harry s těhotnou Meghan se stěhují. Došly jim peníze?

Loni v květnu se princ Harry (34) s vévodkyní Meghan (37) přestěhovali do rozlehlého sídla Cotswolds Farmhouse…

S kouřením přestaňte ze dne na den, radí expertka. Varuje i před e-cigaretami

S kouřením přestaňte ze dne na den, radí expertka.…

Každé šesté úmrtí v Česku je spojené s kouřením cigaret. I když není snadné závislost na nikotinu překonat, není…

 

iSport.cz

Masopust se těší zpět do tepla: Pauza byla znát, ale bude to jenom lepší

Masopust se těší zpět do tepla: Pauza byla znát, ale…

„Snad jsem to zvládnul, ne?“ usmál se Lukáš Masopust na tiskového mluvčího Slavie Michala Býčka, když absolvoval…

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Kariéru vítkovické legendy Františka Černíka (65) trefně vystihuje hláška jeho bývalého spoluhráče z národního…

 

Reflex.cz

Co do nás hustí reklamy: Poctivost nade vše

Co do nás hustí reklamy: Poctivost nade vše

S poctivostí nejdál dojdeš? Možná… Pokud ovšem nemáte na mysli výraz poctivost v tuzemské reklamní branži. Jeho…

Jiří X. Doležal: Česká pošta potvrdila existenci červích děr!

Jiří X. Doležal: Česká pošta potvrdila existenci…

Jedna z nejefektivnějších institucí naší země, Česká pošta, nad rámec svých doručovatelských pověření vstoupila…