Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

 
 

Nejvyšší představitelé států světa používají automobily již od devadesátých let 19. století. První prezident samostatného státu Čechů a Slováků si potrpěl na domácí produkci.

Ono se to jaksi ani nehodí, aby vrcholní politici země, která má dlouhou tradici ve výrobě automobilů, jezdili vozy postavenými jinde. Teprve v posledních jedenadvaceti letech se situace jaksi změnila... Ale vraťme se do roku 1918.

Prvním automobilem, který Masaryk používal, byl výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement. S největší pravděpodobností šlo o jeden exemplář z velmi úspěšné série S, od začátku dvacátých let značené jako typ 200. Informace o něm jsou ale velmi kusé a nepřesné.

Velký

To Praga Grand už je zmapována jinak. Vysočanská automobilka s latinským jménem metropole v názvu vyráběla tento velký vůz v mnoha sériích po dvě desítky let, postupně rostl až do osmiválcové podoby a Hrad jich vlastnil pět v uzavřeném i otevřeném provedení. Prezident je používal až do května 1934.

Zřejmě nejznámějším je dnes faeton s diskovými koly ročníku 1919. Měl pod kapotou ještě skromnější čtyřválec SV s nesnímatelnou hlavou objemu 3817 cm3. Ten dával výkon 40,5 kW (55 k) při pouhých 2000 otáčkách. Převodovka s kulisovým řazením již měla čtyři stupně, brzdy na předních kolech bychom ovšem hledali marně. Podvozek byl klasické koncepce s tuhými nápravami, odpruženými podélnými půleliptickými pery. 1,9 tuny těžký faeton jezdil až stovkou, ale za své služby požadoval minimálně 20 l benzinu na každých 100 km.

Popisovaný exemplář je uschován v soukromém Automuzeu Praga ve Zbuzanech u Prahy.

S okřídleným šípem

10. května 1926 osobně převzal Masaryk první v Plzni vyrobený vůz Škoda - Hispano Suiza 25/100 KS s číslem podvozku 388 a motoru 683. Licenční výrobek firmy Hispano-Suiza byl poháněn řadovým šestiválcem OHC s objemem 6597 cm3 (vrtání 100 mm, zdvih 140 mm). Motor škodovácké verze dával při nízkém kompresním poměru 4,5:1 maximálně 74 kW/1800 min-1. Plnil jej dvojitý karburátor, po francouzsko-španělském originálu zdědil také dvojici svíček na válec. Třístupňová převodovka přenášela točivý moment na zadní nápravu.

Podvozek s obřím rozvorem 3690 mm a rozchodem všech kol 1450 mm vážil asi 1250 kg. Základem byl obdélníkový rám a tuhé nápravy, odpružené znovu půleliptickými listovými pery. Čtveřice mechanických bubnových brzd byla vybavena třecím posilovačem umístěným za převodovkou. 5,4 metru dlouhá limuzína vážila nějakých 2,7 tuny, přitom se dokázala rozjet na 140 km/h. Karosoval ji domácí plzeňský Brožík. Pětadvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná. Prezidentská kancelář zaplatila za přepychový exemplář pro hlavu státu 280 tisíc korun.

Osmdesátka

Hispánu, která se do dnešních dnů bohužel nedochovala, nahradila v červnu 1935 Tatra 80 s karoserií landaulet, tedy se stahovací střechou v zadní části. I navazující pevný díl byl ovšem výklopný. Šaty ušila znovu věhlasná firma Brožík.

Vidlicový dvanáctiválec OHV objemu 5990 cm3 nebyl chlazen vzduchem jako většina menších motorů Tatry, nýbrž vodou. Dával takřka 90 kW (122 k)/3000 min-1.

Šasi tvořil páteřový nástavný rám, obě nápravy byly dělené. Vůz impozantních rozměrů i hmotnosti se stejně jako jeho předchůdce dokázal rozjet přes 140 km/h. O jeho patřičnou deceleraci se staraly dvouokruhové kapalinové brzdy. Pro potřeby prezidentské kanceláře byly zakoupeny údajně ještě další čtyři limuzíny stejného typu. Jedna z nich sloužila Edvardu Benešovi a po něm se v ní vozil i protektorátní prezident Emil Hácha.

Landaulet, který Masaryk zakoupil jako soukromá osoba a používal jej tedy i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do svých posledních chvil (zemřel 14. září. 1937), přežil do dnešních dnů a je ozdobou sbírek Národního technického muzea v Praze. Občas jej vyveze ukázat i do zahraničí, jako například na výstavu Chromjuwelen do obdobné instituce v rakouské Vídni. Tam byl vystaven začátkem sezóny 2008.

Mimochodem, ještě v červenci posledního roku života tehdy již bývalého prezidenta jej v Tatře 80 zachytily filmové kamery při návštěvě legionářské akce na Strahovském stadionu. Možná jste tyto záběry viděli v cyklu Hledání ztraceného času.

Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS (1926-1929): Poprvé s okřídleným šípem

TATRA 80 - Rolls Royce z Kopřivnice

Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair vykázal rekordní roční zisk, loni přepravil 120 milionů lidí Ryanair vykázal rekordní roční zisk, loni přepravil 120 milionů lidí

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Dluh Čechů poprvé přesáhl dva biliony Dluh Čechů poprvé přesáhl dva biliony

Celkový dluh obyvatel ČR přesáhl na konci prvního…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

Rizika i lákavá místa na Palmovce a v okolí: Obyvatelé Libně se scházejí s odborníky

Rizika i lákavá místa na Palmovce a v okolí:…

Obyvatelé Dolní Libně mají za sebou setkání s týmem projektantů a urbanistů, kteří se společně s místními lidmi…

Panamský diktátor Noriega (†83) zemřel. Měl nádor na mozku a vazby na CIA

Panamský diktátor Noriega (†83) zemřel. Měl nádor na…

Bývalý panamský diktátor Manuel Noriega zemřel v noci na úterý ve věku 83 let. Oznámil to podle agentury Reuters…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Zvlčilí prokurátoři zastrašují sněmovnu aneb Když zloděj křičí „chyťte zloděje“

Zvlčilí prokurátoři zastrašují sněmovnu aneb Když…

Drzost a troufalost některých státních zástupců až vyráží dech. Do Poslanecké sněmovny dorazila žádost Generální…

Jako ve filmu Eyes Wide Shut. Noční klub v L.A. láká na sado-maso i orgie pouze ty nejbohatší

Jako ve filmu Eyes Wide Shut. Noční klub v L.A. láká…

Zní to jako z filmu. Abyste se stali členem, musíte vlastnit zlatou kreditku, tři doporučení od členů a kvalitní…