Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

Poklady prezidentské garáže: V čem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk?

 
 

Nejvyšší představitelé států světa používají automobily již od devadesátých let 19. století. První prezident samostatného státu Čechů a Slováků si potrpěl na domácí produkci.

Ono se to jaksi ani nehodí, aby vrcholní politici země, která má dlouhou tradici ve výrobě automobilů, jezdili vozy postavenými jinde. Teprve v posledních jedenadvaceti letech se situace jaksi změnila... Ale vraťme se do roku 1918.

Prvním automobilem, který Masaryk používal, byl výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement. S největší pravděpodobností šlo o jeden exemplář z velmi úspěšné série S, od začátku dvacátých let značené jako typ 200. Informace o něm jsou ale velmi kusé a nepřesné.

Velký

To Praga Grand už je zmapována jinak. Vysočanská automobilka s latinským jménem metropole v názvu vyráběla tento velký vůz v mnoha sériích po dvě desítky let, postupně rostl až do osmiválcové podoby a Hrad jich vlastnil pět v uzavřeném i otevřeném provedení. Prezident je používal až do května 1934.

Zřejmě nejznámějším je dnes faeton s diskovými koly ročníku 1919. Měl pod kapotou ještě skromnější čtyřválec SV s nesnímatelnou hlavou objemu 3817 cm3. Ten dával výkon 40,5 kW (55 k) při pouhých 2000 otáčkách. Převodovka s kulisovým řazením již měla čtyři stupně, brzdy na předních kolech bychom ovšem hledali marně. Podvozek byl klasické koncepce s tuhými nápravami, odpruženými podélnými půleliptickými pery. 1,9 tuny těžký faeton jezdil až stovkou, ale za své služby požadoval minimálně 20 l benzinu na každých 100 km.

Popisovaný exemplář je uschován v soukromém Automuzeu Praga ve Zbuzanech u Prahy.

S okřídleným šípem

10. května 1926 osobně převzal Masaryk první v Plzni vyrobený vůz Škoda - Hispano Suiza 25/100 KS s číslem podvozku 388 a motoru 683. Licenční výrobek firmy Hispano-Suiza byl poháněn řadovým šestiválcem OHC s objemem 6597 cm3 (vrtání 100 mm, zdvih 140 mm). Motor škodovácké verze dával při nízkém kompresním poměru 4,5:1 maximálně 74 kW/1800 min-1. Plnil jej dvojitý karburátor, po francouzsko-španělském originálu zdědil také dvojici svíček na válec. Třístupňová převodovka přenášela točivý moment na zadní nápravu.

Podvozek s obřím rozvorem 3690 mm a rozchodem všech kol 1450 mm vážil asi 1250 kg. Základem byl obdélníkový rám a tuhé nápravy, odpružené znovu půleliptickými listovými pery. Čtveřice mechanických bubnových brzd byla vybavena třecím posilovačem umístěným za převodovkou. 5,4 metru dlouhá limuzína vážila nějakých 2,7 tuny, přitom se dokázala rozjet na 140 km/h. Karosoval ji domácí plzeňský Brožík. Pětadvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná. Prezidentská kancelář zaplatila za přepychový exemplář pro hlavu státu 280 tisíc korun.

Osmdesátka

Hispánu, která se do dnešních dnů bohužel nedochovala, nahradila v červnu 1935 Tatra 80 s karoserií landaulet, tedy se stahovací střechou v zadní části. I navazující pevný díl byl ovšem výklopný. Šaty ušila znovu věhlasná firma Brožík.

Vidlicový dvanáctiválec OHV objemu 5990 cm3 nebyl chlazen vzduchem jako většina menších motorů Tatry, nýbrž vodou. Dával takřka 90 kW (122 k)/3000 min-1.

Šasi tvořil páteřový nástavný rám, obě nápravy byly dělené. Vůz impozantních rozměrů i hmotnosti se stejně jako jeho předchůdce dokázal rozjet přes 140 km/h. O jeho patřičnou deceleraci se staraly dvouokruhové kapalinové brzdy. Pro potřeby prezidentské kanceláře byly zakoupeny údajně ještě další čtyři limuzíny stejného typu. Jedna z nich sloužila Edvardu Benešovi a po něm se v ní vozil i protektorátní prezident Emil Hácha.

Landaulet, který Masaryk zakoupil jako soukromá osoba a používal jej tedy i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do svých posledních chvil (zemřel 14. září. 1937), přežil do dnešních dnů a je ozdobou sbírek Národního technického muzea v Praze. Občas jej vyveze ukázat i do zahraničí, jako například na výstavu Chromjuwelen do obdobné instituce v rakouské Vídni. Tam byl vystaven začátkem sezóny 2008.

Mimochodem, ještě v červenci posledního roku života tehdy již bývalého prezidenta jej v Tatře 80 zachytily filmové kamery při návštěvě legionářské akce na Strahovském stadionu. Možná jste tyto záběry viděli v cyklu Hledání ztraceného času.

Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS (1926-1929): Poprvé s okřídleným šípem

TATRA 80 - Rolls Royce z Kopřivnice

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou zápolit viagrou!

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou…

Absence Lionela Messiho není jedinou přítěží pro argentinskou reprezentaci v kvalifikačním zápase na MS 2018…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…