Porsche 911 GT3 - vylepšení výborného

Porsche 911 GT3 - vylepšení výborného

 
 
11.6. 2003

Porsche 911 GT3 je nejsportovnější model značky a do letošního roku vstupuje výrazně vylepšen. Má nižší hmotnost, zvýšený výkon motoru a další vylepšení.

Předchozí model Porsche 911 GT3 měl výborné vlastnosti, ale vedení firmy se rozhodlo jej ještě vylepšit. Práce byla svěřena divizi Porsche motorsport ve Weisachu a výsledkem je automobil s koncentrací vývojových poznatků sportovního oddělení za celých 50 let činnosti. Jedná se o čisté sportovní náčiní homologované pro běžný provoz s jen malými ústupky nutnému pohodlí. Interiér je pouze dvoumístný, aby se zbytečně nezvyšovala hmotnost.

Velký důraz byl kladen na vylepšení parametrů motoru. Hlavní úsilí bylo zaměřeno na redukci hmotnosti pohyblivých součástí šestiválce (objem 3,6 l), aby mohlo být dosaženo vyšších otáček, které s sebou nesou také vyšší výkon. Nové kované písty s optimalizovanými pístními čepy a titanovými ojnicemi dovolily odlehčit také klikový hřídel. Dalším prvkem přispívajícím k zvýšení maximálních otáček o 400 na 8200 ot/min je také upravený systém VarioCam, který zajišťuje plynulé natáčení vačkové hřídele sacích ventilů v rozmezí 45° proti původním 25°. Nová řídící jednotka ME 7.8 zajišťuje všechny obvyklé funkce, ke kterým byla přidána funkce ovládání škrtící klapky elektronicky bez přímé vazby na plynový pedál. Motor je také osazen sacím potrubím s proměnnou délkou, které do 5500 ot/min využívá delší větev pro zvýšení točivého momentu a nad touto hodnotou již pracuje kratší pro dosažení vysokého výkonu. Výsledkem úprav motoru je nárůst výkonu o téměř 10 procent z původních 265 na 280 kW (381 k) při 7400 ot/min a točivý moment vzrostl z předchozích 370 na 385 Nm při vysokých 5000 ot/min. Díky variabilnímu časování je však ve 2000 ot/min k dispozici téměř 80 procent točivého momentu, což dává vozu další dimenzi použití i jinde než na závodním okruhu. Měrný výkon 77,8 kW/l řadí tento motor mezi nejlepší atmosféricky plněné agregáty světové produkce. Motor pracuje se suchou skříní a oddělenou olejovou nádrží. Mazání obstarává celkem pět(!) olejových čerpadel. Charakteru motoru byla přizpůsobena také šestistupňová přímo řazená převodovka, kdy byly lehce zkráceny pětka a šestka a synchronizační kroužky na 3., 4. a 5. stupni byly pro přesnější a trvanlivější řazení vyrobeny místo z mosazi z oceli. Převodovka je také vybavena chladičem oleje, čímž byla opět usnadněna cesta na závodní dráhu. Z převodovky výkon odchází přes diferenciál se 40procentní svorností na kola zadní nápravy.

Úpravami prošel také podvozek. Proti předchozímu modelu byly použity ještě tužší pružiny, tlumiče a zkrutné stabilizátory na obou nápravách. Odpružení umožňuje nejen změnu výšky karosérie, ale také nastavení tuhosti, přední náprava dokonce umožňuje nastavovat kinematiku nápravy. Zadní náprava má čtyřpolohově nastavitelnou tuhost stabilizátoru a je připravena pro montáž závodních pružin na jednoplášťové plynové tlumiče. Posíleny byly také brzdy. Oproti předchozímu modelu narostly na rozměru i počtu pístků ve třmenech. Přední kola jsou bržděny dutými, příčně vrtanými kotouči o rozměrech 350 x 34 mm a šestipístkovými červeně lakovanými třmeny. Zadní kola jsou vybavena kotouči 330 x 28 stejné konstrukce jako přední, pouze třmeny mají o dva pístky méně. Pro omezení zahřívání brzdové kapaliny jsou brzdové pístky zevnitř potaženy keramickou vrstvou omezující prostup tepla. Jako výbava za příplatek jsou poprvé u modelu GT3 nabízeny také keramické brzdy PCCB průměru 350 mm, které jsou o 50 procent lehčí než standardní a ušetří tak celkem 18 kg neodpružených hmot. Navíc vykazují lepší pracovní vlastnosti. Brzdy jsou vystaveny očím zvědavců za novými širšími koly z lehké slitiny s deseti tenkými paprsky. Přestože jsou ráfky větší, tak jejich hmotnost se podařilo také snížit. Vpředu mají rozměr 8,5J x 18 a vzadu 11J x 18, k nim jsou přiřazeny pneumatiky 235/40 ZR 18 a 295/30 ZR 18. Jediný elektronický systém, který usnadňuje řidiči život s GT3 je čtyřkanálové ABS, vše ostatní je na jeho schopnostech.

Také na vnějším vzhledu jsou vidět změny. Jejich cílem však nebyl agresivnější vzhled, ale vyšší aerodynamická účinnost, neboť GT3 dokáže uhánět rychlostí vyšší než 300 km/h. Práce se soustředily na celý vůz a výsledkem je upravený přední spoiler s vyšší spodní hranou. Ta má zabránit vstupu vzduchu pod vůz a redukovat vztlak na přední nápravě a usměrnit jeho proud k chladičům a předním brzdám. Chlazení brzd napomáhají také žebra v prostoru blatníků, která usměrňují vzduch přímo na kotouče a třmeny. Upraven byl také tvar nástavců prahů. Největší změna je vidět na zádi vozu, kde byl radikálně změněn zadní spoiler. Ten je pro případné závodní nasazení nastavitelný do třech poloh. Tradičním prvkem posledních generací vozů Porsche je také zcela zakrytý spodek vozu mezi nápravami. Tři plastové panely jsou také tvarově optimalizovány, aby proudění pod vozem nezhoršovalo stabilitu ve vysokých rychlostech a zároveň umožnilo chlazení potřebných komponent. Celkově tak nová GT3 nabízí stabilnější chování ve vysokých rychlostech při zachování, na tuto kategorii vozů vynikající, hodnoty koeficientu odporu vzduchu na úrovni předchozího modelu, která činí 0,30.

Interiér se snaží připomínat o jaký druh vozu se jedná logem GT na kobercích, madle ruční brzdy, dveřích a na otáčkoměru uprostřed přístrojového panelu. Standardní barvou vnitřku vozu je černá. Nová jsou skořepinová sedadla vyrobená z nového materiálu a spoří se jimi téměř 20 kg oproti verzi 911 Carrera. Dalších 8 kg ušetřili technici zrušením zadních sedaček. V přístrojové desce je nyní uzamykatelná schránka na rukavice a držák nápojů. Nová je také světelná výbava interiéru využívající LEDky. Jsou umístěny ve dveřích, osvětlují spínací skříňku a samozřejmě ve střeše jako centrální osvětlení. Ve výbavě nechybí čtveřice airbagů, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná okna. Klimatizace je na přání, ale bez příplatku a na přání lze dostat také např. bi-xenonové světlomety či přípravu k instalaci telefonu. Pro opravdové sportovce je k dispozici verze Clubsport. Ta nabízí trubkový bezpečnostní rám v interiéru, absenci bočních airbagů, pouze jedno sedadlo čalouněné nehořlavou látkou, šestibodové bezpečnostní pásy a hasící systém. Tato verze ovšem není homologována pro silniční provoz.

Porsche 911 GT3 se po modernizačním zásahu ještě více přiblížilo k ryzím závodním vozům aniž by výrazně omezilo komfort posádky. Všechny tyto superlativy ve výkonové oblasti jako je zrychlení z 0-100 km/h za 4,5 sekundy nejsou vykoupeny přílišným ekologickým zatížením, neboť GT3 splňuje emisní normu EU4, která začne platit až v roce 2006.

Technické údaje
Motoršestiválec, boxer
Objem motoru3600
Nejvyšší výkon280/381/7400
Nejvyšší kroutící moment385/5000
Nejvyšší rychlost306
Zrychlení 0-100 km/h4,5
Zrychlení 0-200 km/h14,3
Spotřeba
Město20,3
Mimo město8,8
Kombinovaná12,9
Rozměry a hmotnosti
Délka4435
Šířka1770
Výška1275
Rozvor2355
Rozchod vpředu/vzadu1485/1495
Pohotovostní hmotnost1380
Objem nádrže89
Rozměr pneu přední235/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní295/30 ZR 18
Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě

Malí solárníci si mohou zlevnit odběr elektřiny, když…

Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti

Italským premiérem patrně bude 54letý Giuseppe Conte,…

Fond proti suchu bude příští rok, slíbil ministr Fond proti suchu bude příští rok, slíbil ministr

Příprava Fondu těžko pojistitelných rizik zrychlila,…

Ukrajinský velvyslanec: Rusko nedokáže se Západem soupeřit, proto vede hybridní válku Ukrajinský velvyslanec: Rusko nedokáže se Západem soupeřit, proto vede hybridní válku

Rusko nedokáže soupeřit se Západem v atraktivitě svého…

 

Štítky Pneu Porsche

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 



Porsche 911 GT1 Evo: Vzácná silniční verze je na prodej Porsche 911 GT1 Evo: Vzácná silniční verze je na prodej

Porsche 911 GT1 Evo vyhrálo v roce 1998 24 hodin Le Mans.…

Porsche LMP1: Vývoj prototypu pro Le Mans se nezastavil (video) Porsche LMP1: Vývoj prototypu pro Le Mans se nezastavil (video)

Porsche zbrojí na příští ročník čtyřiadvacetihodinovky v…

 



 
NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

Dnes 18:50

NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici, se před 120 lety, 21. května roku 1898, vydal na svou slavnou jízdu do Vídně.




Blesk.cz

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

Druhý mrtvý po úniku jedovatého fenolu v Děčíně: Muži selhávaly životní systémy

Druhý mrtvý po úniku jedovatého fenolu v Děčíně:…

Dubnový únik nebezpečného fenolu v areálu děčínské firmy Chemotex má druhou oběť. Zemřel nejvážněji zraněný muž,…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Boj o místo ve Spartě: Costa na stoperu obstál, Ben Chaim uznal slabší výkon

Boj o místo ve Spartě: Costa na stoperu obstál, Ben…

Costa Nhamoinesu a Tal Ben Chaim. Hráči, nad jejichž budoucností ve Spartě se stahují mračna, měli v sobotu…

 

Reflex.cz

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i v Praze. Chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i…

Dita Von Teese se v rámci svého vůbec prvního evropského turné představí v pražském Kongresovém centru. Její…

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková republika je zatím sice malá, ale vtipná

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková…

Pique-nique. To slovo si v půlce osmnáctého století z francouzštiny vypůjčil a angličtině přizpůsobil diplomat…