reklama


Porsche 911 GT3 - vylepšení výborného

Porsche 911 GT3 - vylepšení výborného

 
 

Porsche 911 GT3 je nejsportovnější model značky a do letošního roku vstupuje výrazně vylepšen. Má nižší hmotnost, zvýšený výkon motoru a další vylepšení.

Předchozí model Porsche 911 GT3 měl výborné vlastnosti, ale vedení firmy se rozhodlo jej ještě vylepšit. Práce byla svěřena divizi Porsche motorsport ve Weisachu a výsledkem je automobil s koncentrací vývojových poznatků sportovního oddělení za celých 50 let činnosti. Jedná se o čisté sportovní náčiní homologované pro běžný provoz s jen malými ústupky nutnému pohodlí. Interiér je pouze dvoumístný, aby se zbytečně nezvyšovala hmotnost.

Velký důraz byl kladen na vylepšení parametrů motoru. Hlavní úsilí bylo zaměřeno na redukci hmotnosti pohyblivých součástí šestiválce (objem 3,6 l), aby mohlo být dosaženo vyšších otáček, které s sebou nesou také vyšší výkon. Nové kované písty s optimalizovanými pístními čepy a titanovými ojnicemi dovolily odlehčit také klikový hřídel. Dalším prvkem přispívajícím k zvýšení maximálních otáček o 400 na 8200 ot/min je také upravený systém VarioCam, který zajišťuje plynulé natáčení vačkové hřídele sacích ventilů v rozmezí 45° proti původním 25°. Nová řídící jednotka ME 7.8 zajišťuje všechny obvyklé funkce, ke kterým byla přidána funkce ovládání škrtící klapky elektronicky bez přímé vazby na plynový pedál. Motor je také osazen sacím potrubím s proměnnou délkou, které do 5500 ot/min využívá delší větev pro zvýšení točivého momentu a nad touto hodnotou již pracuje kratší pro dosažení vysokého výkonu. Výsledkem úprav motoru je nárůst výkonu o téměř 10 procent z původních 265 na 280 kW (381 k) při 7400 ot/min a točivý moment vzrostl z předchozích 370 na 385 Nm při vysokých 5000 ot/min. Díky variabilnímu časování je však ve 2000 ot/min k dispozici téměř 80 procent točivého momentu, což dává vozu další dimenzi použití i jinde než na závodním okruhu. Měrný výkon 77,8 kW/l řadí tento motor mezi nejlepší atmosféricky plněné agregáty světové produkce. Motor pracuje se suchou skříní a oddělenou olejovou nádrží. Mazání obstarává celkem pět(!) olejových čerpadel. Charakteru motoru byla přizpůsobena také šestistupňová přímo řazená převodovka, kdy byly lehce zkráceny pětka a šestka a synchronizační kroužky na 3., 4. a 5. stupni byly pro přesnější a trvanlivější řazení vyrobeny místo z mosazi z oceli. Převodovka je také vybavena chladičem oleje, čímž byla opět usnadněna cesta na závodní dráhu. Z převodovky výkon odchází přes diferenciál se 40procentní svorností na kola zadní nápravy.

Úpravami prošel také podvozek. Proti předchozímu modelu byly použity ještě tužší pružiny, tlumiče a zkrutné stabilizátory na obou nápravách. Odpružení umožňuje nejen změnu výšky karosérie, ale také nastavení tuhosti, přední náprava dokonce umožňuje nastavovat kinematiku nápravy. Zadní náprava má čtyřpolohově nastavitelnou tuhost stabilizátoru a je připravena pro montáž závodních pružin na jednoplášťové plynové tlumiče. Posíleny byly také brzdy. Oproti předchozímu modelu narostly na rozměru i počtu pístků ve třmenech. Přední kola jsou bržděny dutými, příčně vrtanými kotouči o rozměrech 350 x 34 mm a šestipístkovými červeně lakovanými třmeny. Zadní kola jsou vybavena kotouči 330 x 28 stejné konstrukce jako přední, pouze třmeny mají o dva pístky méně. Pro omezení zahřívání brzdové kapaliny jsou brzdové pístky zevnitř potaženy keramickou vrstvou omezující prostup tepla. Jako výbava za příplatek jsou poprvé u modelu GT3 nabízeny také keramické brzdy PCCB průměru 350 mm, které jsou o 50 procent lehčí než standardní a ušetří tak celkem 18 kg neodpružených hmot. Navíc vykazují lepší pracovní vlastnosti. Brzdy jsou vystaveny očím zvědavců za novými širšími koly z lehké slitiny s deseti tenkými paprsky. Přestože jsou ráfky větší, tak jejich hmotnost se podařilo také snížit. Vpředu mají rozměr 8,5J x 18 a vzadu 11J x 18, k nim jsou přiřazeny pneumatiky 235/40 ZR 18 a 295/30 ZR 18. Jediný elektronický systém, který usnadňuje řidiči život s GT3 je čtyřkanálové ABS, vše ostatní je na jeho schopnostech.

Také na vnějším vzhledu jsou vidět změny. Jejich cílem však nebyl agresivnější vzhled, ale vyšší aerodynamická účinnost, neboť GT3 dokáže uhánět rychlostí vyšší než 300 km/h. Práce se soustředily na celý vůz a výsledkem je upravený přední spoiler s vyšší spodní hranou. Ta má zabránit vstupu vzduchu pod vůz a redukovat vztlak na přední nápravě a usměrnit jeho proud k chladičům a předním brzdám. Chlazení brzd napomáhají také žebra v prostoru blatníků, která usměrňují vzduch přímo na kotouče a třmeny. Upraven byl také tvar nástavců prahů. Největší změna je vidět na zádi vozu, kde byl radikálně změněn zadní spoiler. Ten je pro případné závodní nasazení nastavitelný do třech poloh. Tradičním prvkem posledních generací vozů Porsche je také zcela zakrytý spodek vozu mezi nápravami. Tři plastové panely jsou také tvarově optimalizovány, aby proudění pod vozem nezhoršovalo stabilitu ve vysokých rychlostech a zároveň umožnilo chlazení potřebných komponent. Celkově tak nová GT3 nabízí stabilnější chování ve vysokých rychlostech při zachování, na tuto kategorii vozů vynikající, hodnoty koeficientu odporu vzduchu na úrovni předchozího modelu, která činí 0,30.

Interiér se snaží připomínat o jaký druh vozu se jedná logem GT na kobercích, madle ruční brzdy, dveřích a na otáčkoměru uprostřed přístrojového panelu. Standardní barvou vnitřku vozu je černá. Nová jsou skořepinová sedadla vyrobená z nového materiálu a spoří se jimi téměř 20 kg oproti verzi 911 Carrera. Dalších 8 kg ušetřili technici zrušením zadních sedaček. V přístrojové desce je nyní uzamykatelná schránka na rukavice a držák nápojů. Nová je také světelná výbava interiéru využívající LEDky. Jsou umístěny ve dveřích, osvětlují spínací skříňku a samozřejmě ve střeše jako centrální osvětlení. Ve výbavě nechybí čtveřice airbagů, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná okna. Klimatizace je na přání, ale bez příplatku a na přání lze dostat také např. bi-xenonové světlomety či přípravu k instalaci telefonu. Pro opravdové sportovce je k dispozici verze Clubsport. Ta nabízí trubkový bezpečnostní rám v interiéru, absenci bočních airbagů, pouze jedno sedadlo čalouněné nehořlavou látkou, šestibodové bezpečnostní pásy a hasící systém. Tato verze ovšem není homologována pro silniční provoz.

Porsche 911 GT3 se po modernizačním zásahu ještě více přiblížilo k ryzím závodním vozům aniž by výrazně omezilo komfort posádky. Všechny tyto superlativy ve výkonové oblasti jako je zrychlení z 0-100 km/h za 4,5 sekundy nejsou vykoupeny přílišným ekologickým zatížením, neboť GT3 splňuje emisní normu EU4, která začne platit až v roce 2006.

Technické údaje
Motoršestiválec, boxer
Objem motoru3600
Nejvyšší výkon280/381/7400
Nejvyšší kroutící moment385/5000
Nejvyšší rychlost306
Zrychlení 0-100 km/h4,5
Zrychlení 0-200 km/h14,3
Spotřeba
Město20,3
Mimo město8,8
Kombinovaná12,9
Rozměry a hmotnosti
Délka4435
Šířka1770
Výška1275
Rozvor2355
Rozchod vpředu/vzadu1485/1495
Pohotovostní hmotnost1380
Objem nádrže89
Rozměr pneu přední235/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní295/30 ZR 18
Oznámkuj dealera
Čína se potýká s radikálním islámem, zabavila už miliony pasů Čína se potýká s radikálním islámem, zabavila už miliony pasů

Čínský vládní zmocněnec pro oblast náboženství varoval…

Do komerčních nemovitostí se lije méně peněz, objem investic klesl o třetinu Do komerčních nemovitostí se lije méně peněz, objem investic klesl o třetinu

Objem investic do komerčních nemovitostí v České…

Kytarista Radim Hladík a zakladatel skupiny Blue Effect zemřel. Bylo mu 69 let Kytarista Radim Hladík a zakladatel skupiny Blue Effect zemřel. Bylo mu 69 let

Ve věku 69 let zemřel dnes ráno jeden z nejlepších…

Rusové si vyhlédli golfové hřiště miliardáře Šimáněho. Investují u něj čtvrt miliardy Rusové si vyhlédli golfové hřiště miliardáře Šimáněho. Investují u něj čtvrt miliardy

Na dohled od golfového hřiště Albatross miliardáře Jiřího…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

 




Porsche 911 GT1 Evo: Vzácná silniční verze je na prodej Porsche 911 GT1 Evo: Vzácná silniční verze je na prodej

Porsche 911 GT1 Evo vyhrálo v roce 1998 24 hodin Le Mans.…

Porsche LMP1: Vývoj prototypu pro Le Mans se nezastavil (video) Porsche LMP1: Vývoj prototypu pro Le Mans se nezastavil (video)

Porsche zbrojí na příští ročník čtyřiadvacetihodinovky v…

 



 
Emblémy pro Bugatti, Ferrari nebo Rolls-Royce se vyrábí... v Hrušovanech!

Emblémy pro Bugatti, Ferrari nebo Rolls-Royce se vyrábí... v Hrušovanech!

Dnes 12:13

Chrlit hliníkové znáčky, kapoty nebo klíče v milionových sériích při bezchybné kvalitě není jen tak. Co taková výroba obnáší, na to jsme se byli podívat v Hrušovanech u Brna.




Blesk.cz

Opuštěné sídlo výstředního milionáře: Kdysi se tu pořádaly bujaré večírky, teď chátrá

Opuštěné sídlo výstředního milionáře: Kdysi se tu…

Kdysi to bylo honosné sídlo výstředního milionáře a vlastníka Coca-Coly, kde se pořádaly okázalé večírky, na…

Hofer vs. Van der Bellen podruhé: Rakousko znovu vybírá prezidenta

Hofer vs. Van der Bellen podruhé: Rakousko znovu…

V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Chelsea otočila šlágr na City 3:1, Arsenal zničil West Ham

SESTŘIHY: Chelsea otočila šlágr na City 3:1, Arsenal…

Fotbalisté Chelsea ve 14. kole anglické Premier League otočili zápas na hřišti Manchesteru City a vyhráli 3:1. V…

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl trávník v pořádku

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl…

Představitelé fotbalových Bohemians tvrdí, že na promrzlém trávníku se sobotní utkání s Plzní hrát dalo, že při…

 

Reflex.cz

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem…

Učitel objevil poklad z doby Adolfa Hitlera. Desítky ukrytých aut v opuštěném dole

Učitel objevil poklad z doby Adolfa Hitlera. Desítky…

Nález, který se podaří jen zcela výjimečně, oznámil před časem belgický učitel Vincent Michel. Když zkoumal…

 
 
reklama