Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 959 vs. 918: Legenda a moderna na videu od Motor Trendu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Porsche 918 představuje moderní, vlastně i budoucí podobu supersportovního auta s hybridním pohonem. Typ 959 byl pro změnu vrcholem nabídky značky před skoro třiceti lety.

V pořadu Ignition magazínu Motor Trend otestovali novinář Carlos Lago a závodník Randy Pobst nový hybridní spider od Porsche. Součástí podrobné a důkladné zkoušky „placky“ v typické stříbrné barvě byly i sprint z nuly na 96 km/h (za 2,4 s), akcelerace na čtvrt míle (402 m) a rychlé kolo na okruhu v kalifornském Willow Springs. Na překonání oné čtvrtmíle potřeboval bolid rovních deset sekund. Výkon auta je naprosto ohromující a oba pánové si jej určitě řádně užili, zajezdili si i bokem s kvílícími pneumatikami a nezbytným dýmem.

Spolu s ním ukázali i klasickou rudou 959 z roku 1986. Bohužel oba dva vozy nepostavili proti sobě, bylo by jistě zajímavé je srovnat. Byť výsledek je jasný předem, 918 má celkový výkon hybridního systému 652 kW (886 k), tvoří jej atmosférický osmiválec 4,6 l/447 kW (607 k), dva elektromotory dávají dohromady 210 kW (285 koní). Stovku udělá za 2,6 s, 200 km/h jede během 7,2 s a ještě o 100 km/h výše se dostane za famózních 19,9 s. Ale určitě dnes již klasického krasavce nechtěli více ničit, žádná divočina se nekonala. I tak se svezli, Randy za volantem, Carlos coby spolujezdec, v devětsetosmnáctce si svá místa zase vyměnili. Vidět 959 v akci se hned tak někomu prostě nepoštěstí, vždyť jich vzniklo jen 236. Určitým způsobem předběhla svou dobu, byť na ní v Zuffenhausenu prodělali doslova kalhoty. Stála sice astronomických 420 tisíc západoněmeckých marek, ale tutéž částku údajně Porsche na každém prodaném kusu tratilo...

Vznikla na základě modelu 911 původně jako prototyp pro soutěžní skupinu B, ta ale byla následně zakázána. Projekt už spolykal dost peněz a tak byl přetvořen v silniční supersport. V zádi sériových aut bublal šestiválcový boxer 2,85 l/331 kW (450 k) a ječela dvojice turbodmychadel KKK. Z klidu na stovku vystřelila dle továrních údajů během 3,9 s, dvojnásobek jí trval 14,3 s. Tady je vidět rozdíl obou vozů jasně. Na německých dálnicích ji tehdejší majitelé mohli prohánět rychlostí až 315 km/h, omezení určitě nebylo tolik jako dnes... Měla pohon všech kol a byla nadupaná moderní technikou včetně ABS a ukazatele tlaku v pneumatikách! I přes své relativní mládí (do kategorie historiků ještě nepatří, věkově jde stále o youngtimer) je sběratelsky hodně cenná.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
24. 5. 2014 21:20
Audio video text
A teď by to chtělo ještě článek o Mini Superleggera Vision Concept. ;-)
24. 5. 2014 20:11
959
Skoro zatlacim slzu. Model na dálkové ovládání jsem kdysi (ještě před 89) dostal od rodiny z Rakouska. Co já s
nim strávil času.... :-| Zanedlouho si s ním bude hrát můj synovec.