Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Cayenne 2015: Agresivnější vzhled a nová technika pro výkonné SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
S Cayennem se v Zuffenhausenu trefili do černého. Vzniká už ve druhé generaci a automobilce přináší slušné zisky. Ale ta pochopitelně nemůže usnout na vavřínech.

V letech 2002-2010 vzniklo 276 tisíc aut první řady 9PA interního označení 955, od faceliftu pak 957. Druhé generace (typ 92A) se zatím během čtyř let zrodilo ještě více: 303 tisíc kusů! To je více než slušné, že? Nyní navíc prošla vzhledovou i technickou modernizací. Zda byl přeznačen znovu i kód 958, však bohužel netušíme.

Co se změnilo zvenčí? Hlavně přední nárazník, který je nyní agresivnější s většími chladicími otvory a užšími pásky diod pro denní svícení. Verze Turbo má standardně LED i v reflektorech, ostatní se spoléhají na bi-xenonové výbojky. Upraveny byly v této souvislosti pochopitelně i blatníky a kapota. Také „vlnky“ v koncových diodových světlech s novou grafikou dostaly místo dřívějších oblin hrany. Zmizelo mohutné madlo otevírání zavazadelníku, který se nyní aktivuje samočinně, páté dveře tak působí uhlazeněji, koneckonců i díky modifikacím prolisu pro registrační značku. Rovněž výfuky jsou jinak tvarované.

První opravdu praktické Porsche historie i nadále pojme až pětici pasažérů (spíše ale jen čtyři) a pořád je to trochu vyšší sporťák. Zadní cestující si mohou užívat i příplatkových odvětrávaných sedadel. Řidič má zase k dispozici nový multifunkční volant s páčkami pod volantem.

Aktualizovaná řada Cayenne se bude nabízet v celkem pěti verzích. U všech klesla spotřeba, jsou vybaveny novým start-stopem a mají aktivní klapky pro chlazení motoru za prostředním vstupem vzduchu, které se zavírají či otevírají samy dle potřeby. Základní S dostalo nový vidlicový šestiválec 3,6 l se dvěma turbodmychadly a výkonem 309 kW/6000 min-1, ten nahrazuje předchozí vidlicový osmiválec 4,8 l. 550 N.m je k dispozici od 1.350 do 4500 otáček. Ano, má o 15 kW a 50 N.m více než V8. Přitom spálí 9,5-9,8 l benzinu na každých 100 km, což je zase naopak o litr méně... Jede 259 km/h a díky osmistupňové převodovce Tiptronic S vystřelí z klidu na stovku během 5,5 s. S příplatkovým paketem Sport Chrono je ještě o desetinku rychlejší, tento balíček je k mání také u všech ostatních provedení s konvenčními spalovacími motory, kde se chová naprosto stejně.

Turbu agregát V8 4,8 l zůstal, opět je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Poskytuje 382 kW/6000 min-1 a mohutných 750 N.m v rozmezí 2250-4000 min-1. Po německých dálnicích, zatím bez poplatků a mnohde i rychlostních omezení, s ním lze uhánět 279 km/h a na 100 km/h zrychlí za 4,5 s. Kombinovaná spotřeba benzinu činí 11,2-11,5 litru.

A co diesely? Třílitrový V6 se systémem SCR, který čistí spaliny a on tudíž díky němu splňuje emisní normu Euro 6, vykazuje hodnoty 193 kW/4000 min-1 a 580 N.m ve 1750-2500 otáčkách. Za své služby vyžaduje 6,6-6,8 l nafty. Základní akcelerační disciplína mu trvá 7,3 s a rozjede se na 221 km/h. Specifikace S má v útrobách vidlicový osmiválec 4,2 l s parametry 283 kW/3750 min-1 a 850 N.m/2000-2750 min-1. Chlubí se osmilitrovou spotřebou, přitom o dva km/h překoná dvěstěpadesátku a na stovku sprintuje během 5,4 s.

S E-Hybrid2 využívá plug-in dobíjení z běžné elektrické zásuvky. Výkon elektromotoru byl více než zdvojnásoben, zvedl se z 34 na 70 kW. Lithium-iontové články mají nyní kapacitu 10,8 kWh, která umožňuje tichou jízdu až na vzdálenost 36 km. Pokud však jedete maximálních 125 km/h, vystačí vám maximálně na poloviční vzdálenost. Kompresorový třílitrový vidlicový šestiválec dává sám o sobě 245 kW. Celkový systémový výkon 306 kW je k dispozici při 5500 min-1, nejvyšších 590 N.m pak v rozmezí 1250 až 4000 otáček. Akcelerace z klidu na stovku během 5,9 s je působivá, s velkým SUV se dá upalovat až 243 km/h. Kombinovaná spotřeba leží na hodnotě 3,4 l, respektive 20,8 kWh/100 km v případě elektrické energie, pochopitelně opět jen ta papírová dle bruselských předpisů...

Nové Cayenne se začne v Německu prodávat 11. října. Automobilka už oznámila i ceny. Nejlevnější provedení Diesel přijde na 66.260 eur včetně daně (1,82 milionu korun). Cayenne S bude stát 80.183 eur, tedy zhruba 2,2 mil. Kč dle aktuálního kurzu. Za S Diesel zaplatí zájemce 82.087 eur (necelých 2,26 mil. Kč), úplně stejně ale dá i za S E-Hybrid, který je tak o tisíc eur levnější než výběhový základní S-Hybrid! A končící verze s éčkem v názvu navíc zlevnila o šest tisíc na 104.221 eur (2,86 mil. Kč)... Rozdíl mezi odcházejícím modelem a novinkou je však i tak markantní. Nejdražší z těch chystaných je Turbo, které klientovi odčerpá z konta mastných 128.378 eur, tedy v korunách skoro 3,53 milionu.

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
25. 7. 2014 15:40
Re: Tiptronic S???
Když to není složité, tak to nebude příliš velká službička, když mi je najdeš? ;-) Tedy že Porsche navrhlo automatické převodovky pro Cayenne a Panameru. Tvrdil jsi, že tiptronic je jen jedna převodovka, což je nesmysl. Takže jsi mě nepřesvědčil. Porsche přišlo s původním tiptronicem. Ale říkáš, že zjistit podrobnosti není složité, takže jsem zvědavý.
Avatar - white label
25. 7. 2014 13:14
Re: Tiptronic S???
Já zase naopak nevidím důvod dávat do Cayenne dvojspojku místo hdm... a zjevně to naštěstí vidí podobně i u Porsche. Zcela logicky je pro SUV typu Cayenne vhodnější hdm, podobně jako je pro 911ku naopak vhodnější dvojspojka.
Avatar - Martin911Turbo
25. 7. 2014 11:00
Re: Tiptronic S???
Atila Macan má PDK, trochu sosej info
Avatar - Martin911Turbo
25. 7. 2014 10:58
Re: Tiptronic S???
Nevidím jediný důvod nedát do Cayenne PDK
Avatar - Martin911Turbo
25. 7. 2014 10:58
Re: Tiptronic S???
samozřejmě, že ty převodovky navrhy u Porsche, zjisti si podrobnosti, není to složité ;-)