Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Česká republika bilancuje rok 2018. Největší český importér tratil na WLTP

David Bureš
Diskuze (0)
Nové emisní normy a s tím související výpadky v dodávkách způsobily, že počet předaných vozů zákazníkům Porsche ČR loni výrazně klesl.

Porsche Česká republika je největší tuzemský importér automobilů, který k nám dováží vozy značek Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, Audi, Seat a nově i Cupra. V posledních letech jeho prodeje pravidelně rostly, loni se však růst zastavil. Celkem 44.874 vozů předaných zákazníkům je o 17,1 % méně než o rok dříve.

„Po rekordním roce 2017 jsme loni v souvislosti s komplikacemi spojenými se zavedením nových pravidel pro testování emisí WLTP čelili poměrně citelným výpadkům výroby u našich značek,“ říká Franz Pommer, jednatel společnosti Porsche Česká republika. Firma tratila hlavně na tom, že na českém trhu stále bodují hlavně silnější jednotky, na které však přišla řada s homologováním až později – jinde v Evropě hrají prim ekologičtější motory. Později homologovány ale byly i modely na CNG, které také jsou z globálního pohledu jen alternativami. Značky měly již vyprodané kvóty na taková auta, důsledkem čehož jejich roční prodeje též klesly.

Největší problém to byl pro Audi, kterému chyběly silné motory u nově uvedených modelů. To vyústilo v meziroční pád prodejů čtyř kruhů z 4.900 předaných aut na 2.750.

„Paradoxně nám nepomohla naše mezigenerační proměna několika modelů. Staré vozy se nám nepodařilo prodávat tak dobře jako v předchozích letech,“ přiznává šéf českého zastoupení Audi Marcel Archleb a připomíná, že v uplynulém roce značka uvedla na český trh nové generace modelů A8, A6, A7, A1 a Q3, které doplnila novinka v podobě Q8.

Právě ty by měly hrát důležitou roli v letošním roce, kdy se jejich prodeje snad už plně rozjedou. K tomu navíc přijde dalších 18 novinek, nových modelů a derivátů stávajících vozů, chystaných pro letošní rok. Primárně půjde o nové modely řad S a RS nebo hybridy, už v prvním čtvrtletí se konečně začne u nás prodávat i elektrické SUV e-tron. Navíc Audi počítá i úspěchy, 391 loňských objednávek na SUV Q8 je obří úspěch.

Poklesly také české prodeje značky Volkswagen, 28.159 dodaných vozů bylo o 6.065 méně než v roce 2017. Navzdory tomu si značka udržela pozici lídra mezi importéry. Nižší prodeje totiž odrážely i celkový pokles trhu.

„Pevně věříme, že Volkswagen díky významným loňským novinkám, jako jsou nové modely Touareg a T-Roc, má nejlepší předpoklady k tomu, aby se rok 2019 stal úspěšnějším než ten loňský,“ optimisticky odhaduje Jiří Štoček, šéf tuzemského zastoupení Volkswagenu. Právě Touareg má k tomu velké předpoklady, jen za půlroku prodeje má na svém kontě 465 objednaných exemplářů, což je hodně vysoké číslo.

Důležitou letošní novinkou Volkswagenu bude modernizovaný Passat, který na trh dorazí v září. Provedené inovace podle Štočka reflektují požadavky fleetových zákazníků, který o vůz i v době rostoucí popularity SUV mají stále velký zájem. Začalo se prodávat i malé SUV T-Cross, v dubnu pak budou spuštěny rezervace na kompaktní elektromobil z nové rodiny I.D, který se však začne prodávat až v roce 2020. Jelikož Volkswagen loni držel asi polovinu českého trhu s elektromobily, má značka od něj velká očekávání.

Také Seat hlásí meziroční pokles, výsledkem čehož se dodávky zákazníkům zastavily na čísle 6.806. Důvody opět souvisí s novými emisními normami, pokles zájmu klientely značka nevidí, ba naopak. „Poptávka převyšovala nad nabídnou, bohužel výrobce nebyl schopný dodat včas objednané automobily a zákazníci na ně musejí čekat,“ tvrdí Aleš Novák, vedoucí českého zastoupení Seatu. Značka tak doufá, že se výroba letos zrychlí, v takovém případě očekává významný růst.

Loňský rok byl u Seatu ve znamení nově uvedené značky Cupra, osamostatněné sportovní divize španělského výrobce. Nejprve se nová značka představila, pak vypustila svůj první produkt. V lednu byla nová Cupra Ateca uvedena na český trh, přičemž již v Ženevě se počítá s odhalením nového SUV kupé, zatím označovaného jako Terramar. Také se začne prodávat nové Tarraco (v únoru), zatím největší, až sedmimístné SUV Seatu. Na konci roku by se tak měla představit čtvrtá generace kompaktního modelu Leon.

To Volkswagen Užitkové vozy na rozdíl od zmíněných dalších značek Porsche Česká republika rostl, výsledných 7.159 předaných vozidel zákazníkům je pro tuto divizi historický rekord. Firma se přitom též musela potýkat se zpožděním dodávek, těžila ale z rekordního výsledku nového Craftera, 1.095 v Česku prodaných kusů je vůbec nejvíce v historii tohoto modelu.

V letošním roce Volkswagen Užitkové vozy chystají nové verze svých modelů (Caddy Xtra a Grand Californii) a jednu žhavou novinku. Ta se začne prodávat na podzim, uvidíme ji však už v únoru. O co půjde, firma zatím neříká, spekuluje se však o novém Multivanu. Nová osobní dodávka by se měla více odlišit od užitkových sourozenců (Transporter, Caravelle) a údajně dokonce využije platformu MQB.

V souvislosti s nastupující elektromobilitou se pak Porsche České republika bude muset věnovat i tomuto alternativnímu pohonu. Proto odstartovala projekt Moon, zabývající se komplexním řešením nabíjecí infrastruktury. Značka nabídne dealerům i zákazníkům nejen samotné nabíječky různých výkonů a typů, ale i bateriová úložiště a různé možnosti udržitelných dodávek energie, včetně fotovoltaiky. Česká republika se tak stává jednou z pěti pilotních zemí, kde začala působit stejnojmenná dceřiná firma Porsche Holding Salzburg, který je mateřskou společností i Porsche Česká republika.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme