Porsche si připomíná půlstoletí modelu 911
Můžeme se donekonečna přít o tom, který sporťák je nejhezčí nebo nejzábavnější, ale když přijde řeč na to, který je nejznámější a nejuznávanější, nemůže být pochyb – není větší ikony, než Porsche 911. Důvodů je více, ale tím nejzásadnějším je bezpochyby to, si už půlstoletí drží své označení i základní rysy karoserie, které jej činí nezaměnitelným s čímkoli jiným. Porsche také tvrdí, že je 911 s více než 820.000 prodanými auty nejúspěšnějším sporťákem všech dob, u Mazdy by ale asi úplně nesouhlasili.
Všechno to začalo v roce 1963, kdy se ve Frankfurtu objevil nástupce typu 356 a díky známé rozmíšce kvůli označení 901 vzniklo dnes asi neznámější trojčíslí (hned po 007) 911, pod nímž auto o rok později vyrazilo na silnice, poháněné vzduchem chlazeným šestiválcovým boxerem o výkonu 128 k (94 kW), s nímž uhánělo až 210 v hodině. Už o dva roky později tu bylo 911 S se 158 koňmi (116 kW), první auto, vybavené sériovými kovanými koly Fuchs a ve stejné době byla nabídka obohacena o karosářskou verzi Targa. Objem motoru se postupně zvedal až na 2,4 l a v roce 1972 představená Carrera RS s „kachním ocasem“ už měla dokonce 2,7litrový motor s 207 koňmi. Slušné, při váze pod tunu.
Druhá generace se vyráběla v extrémně dlouhém cyklu 1973-1989 a vyznačovala se výrazně vpřed vysunutými nárazníky. V roce 1974 nabídku poprvé obohatila verze 911 Turbo s třílitrem a 256 koňmi (188 kW), později povýšená na boxer 3,3 l s s 296 k (218 kW). V roce 1982 se na scéně objevil 911 Cabriolet a za sklonku kariéry si Carrera Speedster zavzpomínala na typ 356 z padesátých let.
V rámci třetí generace se poprvé 911 objevuje ve verzi Carrera 4 (1988) a celá řada 964 dostává výrazně vylepšené šasi, 3,6litrový boxer s 247 k (182 kW) a výklopný zadní spoiler. Verze Turbo disponovala nakonec až 355 koňmi (261 kW) a právě kousky z generace 964 jsou dnes nejvyhledávanější sběrateli jako kompromis mezi klasickým sporťákem, s nímž lze i bez problémů jezdit.
Generace 993, jejíž výroba začala v roce 1993 byla poslední se vzduchem chlazenými motory a v komunitě Porsche se těší pověsti té nejkultovnější 991 - s hliníkovým šasi, moderním designem, koly v designu vrtule, důmyslně řešenou skleněnou střechou u verze Targa, prvním twin-turbem v historii značky a ostrou verzí GT2 to byly zlaté časy.
Porsche 911 996 (1997-2005) trpělo stigmatem přechodu na vodou chlazené boxery se čtyřventilovou technikou, byť autu přinesly lepší spotřebu, hluk a výkon 296 k (218 kW). Karoserie měla dramaticky lepší aerodynamiku, směrovky byly integrovány do světlometů a reputaci této řady v očích tvrdého jádra trošku napravila verze GT3 i GT2 s keramickými brzdami.
Řada 997 se začala prodávat v roce 2004 se vizuálně obracela více do minulosti a zákazníky lákala na 321 koní, respektive ne 350 k (261 kW) u varianty Carrera S. Šasi prošlo po letech opět radikálním vylepšením a přibyl standardní adaptivní systém PASM. Porsche 911 Turbo se jako první produkční auto pochlubilo turbínku s proměnnou geometrií lopatek a objevilo se i přímé vstřikování a dvouspojková převodovka.
Nyní žijeme v sedmém věku 911. Uvidíme, jak se o ní bude hovořit za nějakých 20-30 let s jejím novým šasi, prodlouženým rozvorem, širokým rozchodem, velkými koly, sedmistupňovým manuálem a elektrickým posilovačem řízení. Zatím to vypadá, že "pravá 911" vypadala trošku jinak...
Otázka je jasná – jaký je váš nejoblíbenější „elfer“?