14.2. 2013 Michal Fokt

Porsche si připomíná půlstoletí modelu 911

 

Letos je tomu už 50. let, co na silnice vyjelo auto, které se postupem času stalo nejkultovnějším sportovním vozem planety.

Můžeme se donekonečna přít o tom, který sporťák je nejhezčí nebo nejzábavnější, ale když přijde řeč na to, který je nejznámější a nejuznávanější, nemůže být pochyb – není větší ikony, než Porsche 911. Důvodů je více, ale tím nejzásadnějším je bezpochyby to, si už půlstoletí drží své označení i základní rysy karoserie, které jej činí nezaměnitelným s čímkoli jiným. Porsche také tvrdí, že je 911 s více než 820.000 prodanými auty nejúspěšnějším sporťákem všech dob, u Mazdy by ale asi úplně nesouhlasili.

Všechno to začalo v roce 1963, kdy se ve Frankfurtu objevil nástupce typu 356 a díky známé rozmíšce kvůli označení 901 vzniklo dnes asi neznámější trojčíslí (hned po 007) 911, pod nímž auto o rok později vyrazilo na silnice, poháněné vzduchem chlazeným šestiválcovým boxerem o výkonu 128 k (94 kW), s nímž uhánělo až 210 v hodině. Už o dva roky později tu bylo 911 S se 158 koňmi (116 kW), první auto, vybavené sériovými kovanými koly Fuchs a ve stejné době byla nabídka obohacena o karosářskou verzi Targa. Objem motoru se postupně zvedal až na 2,4 l a v roce 1972 představená Carrera RS s „kachním ocasem“ už měla dokonce 2,7litrový motor s 207 koňmi. Slušné, při váze pod tunu.

Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)

Porsche 911 – Padesátiny! (2. část)

Porsche 911 – Padesátiny! (3. část)

Druhá generace se vyráběla v extrémně dlouhém cyklu 1973-1989 a vyznačovala se výrazně vpřed vysunutými nárazníky. V roce 1974 nabídku poprvé obohatila verze 911 Turbo s třílitrem a 256 koňmi (188 kW), později povýšená na boxer 3,3 l s s 296 k (218 kW). V roce 1982 se na scéně objevil 911 Cabriolet a za sklonku kariéry si Carrera Speedster zavzpomínala na typ 356 z padesátých let.

V rámci třetí generace se poprvé 911 objevuje ve verzi Carrera 4 (1988) a celá řada 964 dostává výrazně vylepšené šasi, 3,6litrový boxer s 247 k (182 kW) a výklopný zadní spoiler. Verze Turbo disponovala nakonec až 355 koňmi (261 kW) a právě kousky z generace 964 jsou dnes nejvyhledávanější sběrateli jako kompromis mezi klasickým sporťákem, s nímž lze i bez problémů jezdit.

Generace 993, jejíž výroba začala v roce 1993 byla poslední se vzduchem chlazenými motory a v komunitě Porsche se těší pověsti té nejkultovnější 991 - s hliníkovým šasi, moderním designem, koly v designu vrtule, důmyslně řešenou skleněnou střechou u verze Targa, prvním twin-turbem v historii značky a ostrou verzí GT2 to byly zlaté časy.

Porsche 911 996 (1997-2005) trpělo stigmatem přechodu na vodou chlazené boxery se čtyřventilovou technikou, byť autu přinesly lepší spotřebu, hluk a výkon 296 k (218 kW). Karoserie měla dramaticky lepší aerodynamiku, směrovky byly integrovány do světlometů a reputaci této řady v očích tvrdého jádra trošku napravila verze GT3 i GT2 s keramickými brzdami.

Řada 997 se začala prodávat v roce 2004 se vizuálně obracela více do minulosti a zákazníky lákala na 321 koní, respektive ne 350 k (261 kW) u varianty Carrera S. Šasi prošlo po letech opět radikálním vylepšením a přibyl standardní adaptivní systém PASM. Porsche 911 Turbo se jako první produkční auto pochlubilo turbínku s proměnnou geometrií lopatek a objevilo se i přímé vstřikování a dvouspojková převodovka.

Nyní žijeme v sedmém věku 911. Uvidíme, jak se o ní bude hovořit za nějakých 20-30 let s jejím novým šasi, prodlouženým rozvorem, širokým rozchodem, velkými koly, sedmistupňovým manuálem a elektrickým posilovačem řízení. Zatím to vypadá, že "pravá 911" vypadala trošku jinak...

Otázka je jasná – jaký je váš nejoblíbenější „elfer“?

Anketa

Která generace Porsche 911 je vaše nejoblíbenější?
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche si připomíná půlstoletí modelu 911







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Vyberte si: Novou Fabii, nebo zvýšení výkonu o 30 koní u Porsche 911? Vyberte si: Novou Fabii, nebo zvýšení výkonu o 30 koní u Porsche 911?

Porsche modifikovalo slavnou devětsetjedenáctku. Facelift…

Sériové Porsche 911 s motorem uprostřed se může stát skutečností Sériové Porsche 911 s motorem uprostřed se může stát skutečností

Porsche se přestává bránit možnému vzniku modelu 911 v…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…