Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská rallye: Dosáhne Neuville na hattrick?

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Udrží obhájce titulu Sebastien Ogier (Ford) pozici lídra v šampionátu? Vyhraje Thierry Neuville (Hyundai) letos potřetí v řadě podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích? Takové jsou otázky před Portugalskou rallye, šestým podnikem šampionátu.

Podnik na Pyrenejském poloostrově se jel poprvé v roce 1967 a od sezony 1973 je součástí světového seriálu. Tehdy byl na jihu Evropy nejrychlejším Francouz Jean-Luc Therier s vozem Renault Alpine 1800.

Portugalská rallye, jejímž centrem je nyní město Matosinhos nedaleko Porta na severu země, je známa etapami na písčitých a kamenitých cestách. Během prvního průjezdu etapami může být těžké získat správný záběr na měkkém podkladu, zatímco při druhém průjezdu se mohou na povrchu objevit kombinace kamenů a hlubokých vyjetých kolejí. Z tohoto důvodu jsou týmy často nuceny upravit světlou výšku vozidla. Nesnadným kompromisem bývá často i volba správných pneumatik.

Rallye začíná ve čtvrtek večer na rallycrossovém okruhu Lousada, pátek je zakončen dvěma koly ulicemi města Braga. Nejdelším dnem je sobota, kdy jezdci absolvují 154,56 kilometru, včetně dvou průjezdů etapy Amarante o délce 37,55 km a nové rychlostní zkoušky Cabeceiras de Basto. Neděle začne zbrusu novým způsobem. Novinkou budou dvě rychlostní zkoušky Luilhas a Montim, z nichž každá se pojede jen jednou, a to mezi dvěma testy proslulého úseku Fafe, jenž je proslulý velkým skokem. Speciálka Fafe představuje při druhém průjezdu Power Stage na závěr rallye. Bezpochyby vytvoří dramatické vyvrcholení portugalského podniku.

Video se připravuje ...

Hyundai: Použili i Mikkelsena

Pět dosud odjetých podniků šampionátu má čtyři vítěze a to chyběla necelá sekunda a mohlo být skóre srovnané. V poslední odjeté rallye v Argentině prohrál Brit Elffyn Evans (Ford) s Thierry Neuvillem (Hyundai) o pouhých sedm desetin sekundy. A je to právě posledně jmenovaný, který bude útočit na vítězný hattrick v letošní sezoně. Mohlo by se mu to podařit, pokud po Korsice a Argentině vyhraje i v Portugalsku.

V rámci přípravy na letošní Rally de Portugal testovaly všechny tři posádky Hyundai Motorsport podmínky přímo v regionu. Jezdci Neuville a Sordo se zúčastnili třídenních zkoušek koncem dubna, během kterého tým získal také cennou zpětnou vazbu od norského pilota Andrease Mikkelsena, který se k nim připojil. Novozélanďan Hayden Paddon testoval portugalské podmínky již v březnu.

„Máme na kontě výborné výsledky z posledních rallye, což nám dodalo dostatečné sebevědomí. Nesmíme však usnout na vavřínech. Je stále ještě dost věcí, které je zapotřebí zlepšit na našem Hyundai i20 Coupe WRC u všech tří našich posádek. Soutěž je v této sezóně nesmírně vyrovnaná, takže si nemůžeme dovolit sebemenší zaváhání nebo výpadek," uvedl šéf týmu Michel Nandan.

Ford: Obhájce má zbraň

Zbrusu nové auto bude řídit v Portugalsku Sebastien Ogier, čtyřnásobný mistr světa, obhájce titulu, lídr šampionátu a pilot tovární ekipy značky Ford. „Nasazením auta jsme chtěli získat jistotu, že vše bude nové a čerstvé. Vůz pro Seba je také ukázkou našeho odhodlání podpořit ho v boji o jezdecký titul. Podařilo se nám zjistit, že v předchozím podniku v Argentině byla příčinou problémů odlišná specifikace diferenciálů,“ vysvětlil šéf týmu M Sport (Ford) Malcolm Wilson příčinu potíží.

Video se připravuje ...

Britský manažer k tomu dodal: „Ogier měl nastavení diferenciálů při kterém se hodně ničily pneumatiky. A to je náš jezdec známý tím, jak je dokáže šetřit,“ uvedl Wilson a samotný francouzský pilot k tomu dodal: „Za posledních pár měsíců jsme v Portugalsku něco natestovali a udělali vývojové práce na autě. A to mi před startem rozhodně přidá na sebedůvěře. Konkurence je letos hodně silná a vyhrát může každý. V první etapě budu jaké lídr mistrovství startovat první a čistit ostatním trať. Nebude to snadná situace, ale i trak přijíždíme do Portugalska s vysokými cíli a plánem je opět navýšit náš náskok v šampionátu," uzavírá čtyřnásobný mistr světa své prognózy.

V týmu mu bude sekundovat Estonec Ott Tänak a v barvách pneumatikářů D-Mack jedoucí Brit Elffyn Evans. Posledně jmenovaný je smutným hrdinou z Argentiny, kde vedl od druhé až do předposlední zkoušky. O vítězství přišel rozdílem 0,7 sekundy, což je historicky třetí nejtěsnější finiš v dějinách mistrovství světa.

Toyota: Poprvé ve třech

Poprvé s trojicí jezdců se letos představí tovární Toyota Gazoo Racing. Druhého jezdce v pořadí šampionátu Jariho-Mattiho Latvalu a dalšího stálého člena japonské stáje Juho Hänninena, doplní jejich finský krajan Esapekka Lappi. Úřadující mistr světa WRC2 (loni v barvách Škoda Motorsport) se náramně těší.

„Samozřejmě jsem hodně napjatý před prvním startem s vozem Yaris WRC, na tuto příležitost jsem čekal celý svůj život. Ale je to týmová práce a mojí rolí je nasbírat co nejvíce dat, aby tým mohl opět posunout vývoj vozidla. Nejdůležitější je dojet v pořádku do cíle, což na náročném podniku typu Portugalské rallye není nikdy snadné. I z pohledu mých osobních zkušeností se musím snažit absolvovat všechny etapy, takže k celé rallye chci přistoupit s rozvahou a maximálním soustředěním,“ prohlásil Lappi.

Toyota má nemalé ambice, přestože musela opustit stříbrnou příčku v hodnocení týmů. Druhé místo mezi jezdci si však stále drží Latvala. „V Argentině jsem se naučil, že hodně záleží na prvním dnu. Musíte se hodně snažit dostat se mezi prvních pět v pořadí, abyste měli druhý den dobrou pozici na trati. Takže to bude i mým cílem v Portugalsku. A jestliže bude první den špatné počasí, moje postavení druhého jezdce na trati by mi mohlo pomoci, protože stav vozovky se pak může zhoršovat. Před samotnou rallye jsme si několik věcí ověřovali, zkoušeli různé tlumiče a experimentovali se světlou výškou vozidla, abychom dokázali plně využít náš potenciál i za náročných podmínek, domnívá se Latvala.

A co na to říká šéf týmu a čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen? „Před Portugalskem jsme si otestovali několik nových věcí včetně zavěšení kol, ale počasí bylo bohužel natolik mizerné, že nevím, nakolik jsou naše poznatky použitelné. Hodně spoléháme na Esapekku Lappiho, který je mladý a rychlý, což nám pomůže ve vývoji a zlepšení našeho auta,“ drží diplomatický jazyk Mäkinen.

Chceme dva do pětky

Trojici jezdců pro bodování do hodnocení značek nasadí tovární tým Citroën. S vozy C3 WRC pojedou Brit Kris Meeke, Francouz Stephane Lefebvre a irský pilot Craig Breen. Do individuálního hodnocení může bodovat Khalid Al Qassimi ze Spojených arabských emirátů. Francouzská značka má za sebou nepovedené vystoupení v Argentině. Meeke zde dvakrát havaroval, přičemž druhou bouračku označil za svou nejhorší v kariéře. Breen pro změnu poškodil hned první den po skoku převodovku. Původně to vypadalo, že mechanici závadu opraví, ale ta se nakonec ukázala natolik závažná a rozsáhlá, že vůz nešlo dát do použitelného stavu.

Na loňské Portugalsko má dobré vzpomínky Kris Meeke, který zde vyhrál. Jak vidí situaci letos? „Letošní trase je ve srovnání s loňskou v mnohém jiná, takže musíme začínat s rozpisem pěkně od začátku. Cítím se v pořádku, i když ne zbytečně sebevědomě. Naše nedávné tréninky nás posunuly ve vývoji auta dál,“ vyhýbá se Meeke odhadům na výsledek.

Tipování, či spíše přání, se ovšem nevyhýbá šéf továrního týmu Yves Matton. „Poslední dvě vystoupení na Korsice a v Argentině se nám příliš nepovedla. Věřím tomu, že při troše štěstí jsou dva z našich jezdců schopní skončit v konečném pořadí mezi prvními pěti,“ tvrdí Matton.

Šéfovo sebevědomí podporuje krajan Stephane Lefebvre. „Po startech s vozy typu R5 a WRC si podobném typu povrchu věřím. Jsem si také téměř jistý, že mám dobré startovní pořadí pro první dne. Doufám, že toho¨, co nejvíce využiji pro další vývoj soutěže,“ tvrdí Francouz.

Kluci si rozumí

Poprvé v sezoně se na start postaví český jezdec Martin Prokop, který vážně koketuje s dálkovými soutěžemi. Po Rallye Dakar 2017 absolvoval dva podniky Světového poháru v cross-country a nyní vstoupí do seriálu po boku Madse Ostberga, se kterým má společný tým Onebet Jipocar WRT. Zatímco norský pilot nastoupí letos potřetí s nejnovější specifikací vozů WRC, Prokop použije svou Fionu XXL, jak zní označení jeho speciálu ze starší generace WRC.

Ostberg je v letošním světovém šampionátu de facto jediným soukromníkem. Ovšem naposledy v Argentině dokázal, že umí vzdorovat továrnám soupeřům. Až do čtrnácté rychlostní zkoušky, kdy poškodil zavěšení pravého zadního kola své fiesty. Navzdory penalizaci dojel nakonec na devátém místě. „Myslím, že jsem naší rychlostí tovární kluky docela překvapil. Nemůžeme sice testovat tolik jako oni, ale přesto se cítím jistě a dobře motivovaný. Už se těším na portugalské zkoušky. Je to náročný podnik, ale fanoušci dokáží pokaždé vytvořit úžasnou atmosféru,“ říká Ostberg.

Podrží si Škoda vládu?

Portugalská rallye je letos popáté součástí klasifikace kategorie WRC2, kterému vévodí Švéd Pontus Tidemand, který vyhrál s vozem Škoda Fabia R5 ve Švédsku, Mexiku a v Argentině. Dvě vítězství „zařídil“ Nor Andreas Mikkelsen, jenž byl nejrychlejší v Monte Carlu a na Korsice. Oba se nyní střetnou v barvách mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport na Portugalské rallye.

Škoda Fabia R5 se vrací na místo, kde její úspěšný příběh před dvěma roky začal. Lappi a Tidemand již při debutu na Portugalské rallye v roce 2015 ukázali, že auto bude vedoucím vozem kategorie WRC2. Od té doby je český soutěžní vůz úspěšný po celém světě. Letos obhajuje titul v šampionátu FIA World Rally Championship (WRC2).

Stejně jako jeho severští kolegové, také Andreas Mikkelsen má na Portugalskou rallye dobré vzpomínky. V celkové klasifikaci v roce 2015 dojel třetí a v roce 2016 druhý, pokaždé s vozem Volkswagen Polo WRC. Letos budou Mikkelsen i Tidemand bojovat proti dalším 18 posádkám s vozy čtyř značek. Podle nových předpisů je Portugalská rallye 2017 poprvé jednou ze tří letošních povinných soutěží světového šampionátu, kterých se musí týmy zúčastnit, aby byly hodnoceny v mistrovství světa.

Celkem je do bojů o body ve třídě WRC2 registrováno šest vozů Škoda Fabia R5. Další tři vozy Škoda Fabia budou soutěžit v kategorii R2. „Pět značek a dvacet soutěžících posádek v boji o vítězství ve třídě WRC 2 – takový počet neukazuje pouze na kvantitu, ale také na kvalitu této kategorie. Naším cílem je upevnit vedení ve třídě WRC2,“ říká šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

Program Portugalská rallye

Čtvrtek – 19.03 RZ1 (3,36 km).

Pátek – 10.09 RZ2 (26,70 km); 11.10 RZ3 (18,10 km); 11.42 RZ4 (27,46 km); 16.09 RZ5 (26,70 km); 17.10 RZ6 (18.10); 17.42 RZ7 (27,46 km); 19.03 RZ8 (1,90 km); 19.28 RZ9 (1,90 km).

Sobota – 9.08 RZ10 (17,43 km); 9.46 RZ11 (22,30 km); 11.04 RZ12 (37,55 km); 15.08 RZ13 (17,43 km); 15.46 RZ14 (22,30 km), 17.04 RZ15 (37,55 km).

Neděle – 9.08 RZ16 (11,18 km); 09.30 RZ17 (11,91 km); 10.20 RZ18 (8,66 km); 12.18 RZ19 (11,18 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 102; 2. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 86; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 84; 4. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 66; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 51;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 42; 7. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 33; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 33; 9. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 10. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 15; 11. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 12; 12. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 13. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 5; 14. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4; 15. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 16. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 17. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 2; 18. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 19. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 162; 2. Hyundai Motorsport 140; 3. Toyota Motorsport 99; 4. Citroën Racing 71.

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Avatar - wakantanka
19. 5. 2017 12:14
Re: da to ... drzim palec
že na víťazstvá majú obaja predvádzajú od začiatku, akurát nesmie pilot chybovať tak fatálne ako to predviedol napr. na Monte Carlo 2017. Kandidátov na víťazstvo je ale podstatne viac.
Avatar - 3_diamanty
19. 5. 2017 09:13
da to ... drzim palec
s tou pekelnou masinou to urcite zvladne ;-) :yes: hyundai :yes: