reklama


10.1. 2014

Protekční registrační značky: Drzí úředníci tvrdí, že jde jen o náhodu

Protekční registrační značky: Drzí úředníci tvrdí, že jde jen o náhodu

Podle analýzy auditorské firmy získávají boháči prémiovou registrační značku pětkrát častěji než vlastníci ostatních aut. Prý jde o byznys. Úředníci se ale nařčením brání a tvrdí, že je to náhoda.

Za socialismu si na lehce zapamatovatelné espézetky potrpěli hlavně řezníci a zelináři. Nedávali tím najevo jen stav svého účtu, ale hlavně rozsáhlost kontaktů. Tento projev nabubřelosti po nich volně převzali podnikatelé coby staří veksláci – a politici. Dnes najdete kmotrovské značky nejčastěji na přepychových sporťácích nebo limuzínách. „Například v Praze má prémiovou espézetku každé druhé auto luxusní značky,“ potvrzuje Tomáš Kafka, šéf oddělení investigativních služeb auditorské firmy Ernst & Young. V tuzemsku je podle Kafkova týmu registrováno pouze šest procent přepychových vozů (viz Co je luxus?), přitom naoko zajímavou značku má třicet procent z nich! Tento trend je pochopitelně nejlépe pozorovatelný v Praze. „To nemůže být náhoda, musí za tím být nějaký byznys nebo systém,“ domnívá se Kafka.

My ne, to náhoda

Že má někdo v přidělování přednost, pražští úředníci popírají. Svorně tvrdí, že jde o náhodu. Vypravili jsme se přímo na magistrát. „Zdejší registr vozidel přiděluje značky prostřednictvím elektronického generování, bez možnosti výběru ze strany klienta,“ tvrdí nám okamžitě Tereza Králová. Následuje kontrola a vyhodnocení předložených žádostí a příloh, porovnání s údaji zapsanými v registru vozidel a jednotlivé kroky v elektronické části registru. „Co se týče výdeje konkrétních značek, jde o náhodný výběr ze zásoby, kterou má úřednice k dispozici. Nemá možnost výběr alfanumerického složení značky ovlivnit,“ dodává.

Na otázku, jak je možné, že luxusní vozy mají VIP značky v nejvyšší míře, nám na úřadě nedokázala odpovědět ona ani nikdo jiný.

Služebníček, pane úředníčku!

Analytici se domnívají, že v systému přidělování registračních značek může bujet korupce. Svou domněnku potvrzují čísly. Více než třetina aut značky Ferrari registrovaných v Čechách má značku s čísly 0001, u vozů Lamborghini je to pak 9999. V případě některých značek se prémiové espézetky dokonce považují za samozřejmost. „Takoví majitelé gordonů získávají hezkou značku až dvaasedmdesátkrát častěji, než je průměr u majitelů všech aut,“ vytahuje z analýzy Kafka další data. „Jiným příkladem může být i to, že pět ze sedmi aston martinů obsahuje kombinaci čísel 007,“ pokračuje. To proto, že astonem jezdívá James Bond. Podobný styl následují i vlastníci vozů Wiesmann, Lamborghini, Rolls-Royce, Maserati či Hummer.

Auditorská firma čerpala data z veřejně dostupných databází, respektive z registru vozidel, údajů České asociace pojišťoven a v jednom případě i od statistického úřadu. „Pokud bychom měli přesnější data, jsme schopni dohledat pracoviště, kde jsou prémiové tabulky nejčastěji přidělovány,“ krčí rameny Kafka.

Přelom v roce 2015

Stát registrační značky na přání zatím nepovoluje. Změny by měly nastat až po prvním lednu 2015. Do silničního zákona (56/2001 Sb.) bude zaveden institut „registrační značka na přání“ (§ 7b).

Proč až za rok? „Termín byl zvolen kvůli rozsáhlosti celé novely,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Kromě jiného zákon samotný umožní vydávání značek na přání, nespecifikuje však podrobnosti. Ty budou uvedeny v příslušné prováděcí vyhlášce, na které se momentálně pracuje,“ dodává.

Ačkoliv se s espézetkami zřejmě leckde kupčí, ve Vysokém Mýtě si můžete vybrat přesně tu, která se vám líbí. A to zcela zdarma! Systém funguje jednoduše a v mantinelech zákona. „Žadatel přijde na odbor dopravy, kde mu při vyřízení žádosti k přihlášení vozidla zaměstnanec registru předkládá seznam značek, z něhož si žadatel vybírá, odlepí a vzápětí nalepí na vyplněnou žádost o převod vozidla přesně tu, která mu vyhovuje,“ popisuje místní zvyklost starosta Miloslav Soušek. Vybírat je možné z devadesáti značek, a to v takovém pořadí, v jakém dostává úřad espézetky v krabicích. „Na konci pracovní doby vedoucí zkontroluje, zda byly všechny značky na nálepkách vydány. To proto, aby se zabránilo možným manipulacím,“ vysvětluje.

Jednoduché, bezplatné, účinné. Tak se nám to líbí!

Víte, že…

… například pražský registr vozidel denně vydá 500 až 600 párů tabulek?

… značky se objednávají čtvrtletně prostřednictvím ministerstva dopravy?

… nejčastěji kmotrovskou tabulku používají majitelé mercedesů registrovaných v Praze?

… nejoblíbenějšími kombinacemi čísel jsou 1111, 7777, 6666, 8888, 3333, 5555, 0007, 0000, 6969, 1234, 0070 a 0069?

Připravte si desítku

Jedna registrační tabulka bude stát pět tisíc korun, na celé auto tedy 10 000 Kč. Nově vznikne možnost dokoupit si i třetí, která se může připevnit například na nosič kol. Podle odhadů ministerstva dopravy si značku objedná asi 660 tisíc řidičů (registrovaných šoférů je 6,6 milionu). To znamená, že do obecních kas bude přisypáno 6,6 miliardy korun. „V případě, že bude správní poplatek uhrazen hotově, je nadále v plné výši příjmem obecního rozpočtu. Pokud bude správní poplatek zaplacen kolky, příjem jde do státního rozpočtu, nikoliv do rozpočtu ministerstva,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí resortu dopravy.

Co s sebou?

K žádosti o změnu či registraci vozidla žadatel přikládá zákonem stanovené přílohy. V každém případě jde o technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, dále doklad totožnosti žadatele a další, které závisejí na charakteru konkrétního požadavku (vozidlo nové, již provozované, výměna registračních značek za poškozené a podobně).

Co je luxus?

Analýzu týkající se přidělování registračních značek zveřejnila začátkem prosince minulého roku auditorská firma Ernst & Young. Ta za luxusní vozy označila Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Hummer, Land Rover, Infiniti, Dodge, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Lexus, Jeep a další tovární značky kusové nebo zakázkové výroby jako Gordon, Maybach či Wiesmann.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Protekční registrační značky: Drzí…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama