10.1. 2014

Protekční registrační značky: Drzí úředníci tvrdí, že jde jen o náhodu

Protekční registrační značky: Drzí úředníci tvrdí, že jde jen o náhodu

Podle analýzy auditorské firmy získávají boháči prémiovou registrační značku pětkrát častěji než vlastníci ostatních aut. Prý jde o byznys. Úředníci se ale nařčením brání a tvrdí, že je to náhoda.

Za socialismu si na lehce zapamatovatelné espézetky potrpěli hlavně řezníci a zelináři. Nedávali tím najevo jen stav svého účtu, ale hlavně rozsáhlost kontaktů. Tento projev nabubřelosti po nich volně převzali podnikatelé coby staří veksláci – a politici. Dnes najdete kmotrovské značky nejčastěji na přepychových sporťácích nebo limuzínách. „Například v Praze má prémiovou espézetku každé druhé auto luxusní značky,“ potvrzuje Tomáš Kafka, šéf oddělení investigativních služeb auditorské firmy Ernst & Young. V tuzemsku je podle Kafkova týmu registrováno pouze šest procent přepychových vozů (viz Co je luxus?), přitom naoko zajímavou značku má třicet procent z nich! Tento trend je pochopitelně nejlépe pozorovatelný v Praze. „To nemůže být náhoda, musí za tím být nějaký byznys nebo systém,“ domnívá se Kafka.

My ne, to náhoda

Že má někdo v přidělování přednost, pražští úředníci popírají. Svorně tvrdí, že jde o náhodu. Vypravili jsme se přímo na magistrát. „Zdejší registr vozidel přiděluje značky prostřednictvím elektronického generování, bez možnosti výběru ze strany klienta,“ tvrdí nám okamžitě Tereza Králová. Následuje kontrola a vyhodnocení předložených žádostí a příloh, porovnání s údaji zapsanými v registru vozidel a jednotlivé kroky v elektronické části registru. „Co se týče výdeje konkrétních značek, jde o náhodný výběr ze zásoby, kterou má úřednice k dispozici. Nemá možnost výběr alfanumerického složení značky ovlivnit,“ dodává.

Na otázku, jak je možné, že luxusní vozy mají VIP značky v nejvyšší míře, nám na úřadě nedokázala odpovědět ona ani nikdo jiný.

Služebníček, pane úředníčku!

Analytici se domnívají, že v systému přidělování registračních značek může bujet korupce. Svou domněnku potvrzují čísly. Více než třetina aut značky Ferrari registrovaných v Čechách má značku s čísly 0001, u vozů Lamborghini je to pak 9999. V případě některých značek se prémiové espézetky dokonce považují za samozřejmost. „Takoví majitelé gordonů získávají hezkou značku až dvaasedmdesátkrát častěji, než je průměr u majitelů všech aut,“ vytahuje z analýzy Kafka další data. „Jiným příkladem může být i to, že pět ze sedmi aston martinů obsahuje kombinaci čísel 007,“ pokračuje. To proto, že astonem jezdívá James Bond. Podobný styl následují i vlastníci vozů Wiesmann, Lamborghini, Rolls-Royce, Maserati či Hummer.

Auditorská firma čerpala data z veřejně dostupných databází, respektive z registru vozidel, údajů České asociace pojišťoven a v jednom případě i od statistického úřadu. „Pokud bychom měli přesnější data, jsme schopni dohledat pracoviště, kde jsou prémiové tabulky nejčastěji přidělovány,“ krčí rameny Kafka.

Přelom v roce 2015

Stát registrační značky na přání zatím nepovoluje. Změny by měly nastat až po prvním lednu 2015. Do silničního zákona (56/2001 Sb.) bude zaveden institut „registrační značka na přání“ (§ 7b).

Proč až za rok? „Termín byl zvolen kvůli rozsáhlosti celé novely,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Kromě jiného zákon samotný umožní vydávání značek na přání, nespecifikuje však podrobnosti. Ty budou uvedeny v příslušné prováděcí vyhlášce, na které se momentálně pracuje,“ dodává.

Ačkoliv se s espézetkami zřejmě leckde kupčí, ve Vysokém Mýtě si můžete vybrat přesně tu, která se vám líbí. A to zcela zdarma! Systém funguje jednoduše a v mantinelech zákona. „Žadatel přijde na odbor dopravy, kde mu při vyřízení žádosti k přihlášení vozidla zaměstnanec registru předkládá seznam značek, z něhož si žadatel vybírá, odlepí a vzápětí nalepí na vyplněnou žádost o převod vozidla přesně tu, která mu vyhovuje,“ popisuje místní zvyklost starosta Miloslav Soušek. Vybírat je možné z devadesáti značek, a to v takovém pořadí, v jakém dostává úřad espézetky v krabicích. „Na konci pracovní doby vedoucí zkontroluje, zda byly všechny značky na nálepkách vydány. To proto, aby se zabránilo možným manipulacím,“ vysvětluje.

Jednoduché, bezplatné, účinné. Tak se nám to líbí!

Víte, že…

… například pražský registr vozidel denně vydá 500 až 600 párů tabulek?

… značky se objednávají čtvrtletně prostřednictvím ministerstva dopravy?

… nejčastěji kmotrovskou tabulku používají majitelé mercedesů registrovaných v Praze?

… nejoblíbenějšími kombinacemi čísel jsou 1111, 7777, 6666, 8888, 3333, 5555, 0007, 0000, 6969, 1234, 0070 a 0069?

Připravte si desítku

Jedna registrační tabulka bude stát pět tisíc korun, na celé auto tedy 10 000 Kč. Nově vznikne možnost dokoupit si i třetí, která se může připevnit například na nosič kol. Podle odhadů ministerstva dopravy si značku objedná asi 660 tisíc řidičů (registrovaných šoférů je 6,6 milionu). To znamená, že do obecních kas bude přisypáno 6,6 miliardy korun. „V případě, že bude správní poplatek uhrazen hotově, je nadále v plné výši příjmem obecního rozpočtu. Pokud bude správní poplatek zaplacen kolky, příjem jde do státního rozpočtu, nikoliv do rozpočtu ministerstva,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí resortu dopravy.

Co s sebou?

K žádosti o změnu či registraci vozidla žadatel přikládá zákonem stanovené přílohy. V každém případě jde o technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, dále doklad totožnosti žadatele a další, které závisejí na charakteru konkrétního požadavku (vozidlo nové, již provozované, výměna registračních značek za poškozené a podobně).

Co je luxus?

Analýzu týkající se přidělování registračních značek zveřejnila začátkem prosince minulého roku auditorská firma Ernst & Young. Ta za luxusní vozy označila Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Hummer, Land Rover, Infiniti, Dodge, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Lexus, Jeep a další tovární značky kusové nebo zakázkové výroby jako Gordon, Maybach či Wiesmann.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil

Výstavba kolem stanic plánovaného metra D představuje…

Zápisník Michala Tomeše: Stanice T. Rosického Zápisník Michala Tomeše: Stanice T. Rosického

Pražany pobouřil krok Prahy 1, která se rozhodla pomocí…

Leo Express zdvojnásobil obrat, pomohly hlavně vlaky na německých kolejích Leo Express zdvojnásobil obrat, pomohly hlavně vlaky na německých kolejích

Zatímco za loňské první pololetí dosáhl obrat Leo…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Protekční registrační značky: Drzí…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittichův konkurent je v Calgary pod smlouvou

Přestupy NHL ONLINE: Rittichův konkurent je v…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos konal v…

Chorvatsko vítalo hrdiny. Narvané ulice, obří oslavy i kolabující fanoušci

Chorvatsko vítalo hrdiny. Narvané ulice, obří oslavy…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Junckera na summitu NATO zachránila až Zemanova ochranka. A Taťána Malá prostě odstoupila

Junckera na summitu NATO zachránila až Zemanova…

Jak si navzájem pomohli politici, kteří se z oficiálně nespecifikovaných důvodů motali na důležitých veřejných…

Houževnatá národnostní menšina žijící na pomezí Itálie a Rakouska

Houževnatá národnostní menšina žijící na pomezí…

Žijí zhruba sedm set kilometrů od nás a odlehlé horské doliny severní Itálie obývají již dva tisíce let. Přesto…