Řídili jsme divoký Nissan Juke-R

Řídili jsme divoký Nissan Juke-R

 
 

Do Prahy zavítal unikátní Nissan Juke-R, vybavený technikou supersportovního GT-R. Měli jsme možnost krátce usednout za jeho volant.

Čas od času se naskytne příležitost usednout za volant auta, proti kterému působí i ty nejexkluzivnější produkty z Maranella, Stuttgartu nebo Sant´Agaty málem jako docela obyčejné tuctovky. Třeba takový Nissan Juke-R, což vlastně není nic jiného, než GT-R v kůži malého crossoveru, jenž existuje jen ve dvou exemplářích na světě a z toho jeden z nich má pravostranné řízení. Tak tomu se říká exkluzivita.

Juke-R Street Driving Show

A právě tohle auto se prohánělo minulý týden na parkovišti u vysočanské O2 Arény v rámci akce Juke-R Street Driving Show. Namísto dorazil ve speciálním stylovém přívěsu v doprovodu týmu lidí, kteří se v Británii podíleli na jeho vývoji. Jeden z nich nám dělal spolujezdce nebo na požádání i řidiče. Česká premiéra Juke-R, určená široké veřejnosti, byla doprovázena bohatým doprovodným programem, moderovaným Leošem Marešem, my ale dorazili na místo konání v předstihu, abychom si mohli auto samo krátce osahat.

Nejprve bylo třeba se seznámit s vytyčenou tratí, která byla vytyčena na dvou parkovištích O2 Arény a přilehlé obslužné komunikaci. Okruh to byl kvůli ostrým zatáčkám spíše pro motokáry, ale v takovýchto podmínkách nelze dělat zázraky. Trať jsme si nejprve vyzkoušeli ve 180koňovém sériovém Nissanu Juke a následně bylo k dispozici za tímtéž účelem 370Z ve speciální edici GT Edition. Obojí v podobě masivní porce jediného kola, navíc se zapnutým systémem jízdní stability, takže nic, hodné závisti.

Japonský démon

Ovšem Juke-R byl, i v těchto polních podmínkách, úplně jiný zážitek. Naživo jsem jej viděl poprvé a působí na mě přesně tak, jako na fotkách – drsně vyhlížející, široce rozkročený a s charismatem, které by mu mohl závidět nejeden čistokrevný supersport. Pokud tedy patříte do té kategorie lidí, jimž učaroval už odvážný styling sériového Juku. Jinak to pro vás bude prostě ještě ošklivější ošklivé auto.

Je ovšem v každém případě nutné ocenit, že vše, co odlišuje Juke-R od běžného juku je tu proto, aby se dovnitř vešla kompletní technika Nissanu GT-R - od motoru až po pohon všech kol. Nebo proto, aby tyto komponenty správně fungovaly, tedy zejména z hlediska přístupu, případně obtékání vzduchu. A k tomu ten černý matný lak… jeden z billboardů hlásal, že „ďábel ovládl Prahu“. Trefné.

Gibon rulez

Už když jsem viděl odpich, jakým se v předchozích jízdách Juke-R za ďábelského rachotu odlepil ze startovní čáry, proběhlo mnou příjemné mrazení, teď už to ale budu moci vyzkoušet i sám. Přes trubku o tloušťce lan mostní konstrukce tokijského Rainbow Bridge, tvořící ochrannou klec, se soukám do závodní skořepiny OMP a ještě než se stačím porozhlédnout po kabině, už mě maník z realizačního týmu kurtuje pěkně natěsno do pětibodových Schrothů.

Prý jestli mám sedačku dobře nastavenou. No, …nemám. Ačkoli je na zadním dorazu, kolena mám pod bradou a chodidlo v křeči, přitom ale sotva dosáhnu na volant. Pozice naprosto příšerná, mnohem horší, než u sériového auta a když v pozici plodu jen pro kontrolu lehce ťuknu do plynového pedálu, auto s prudkým trhnutím poskočí vpřed. Začínám mít vážné obavy, jak to (opět pouze jediné) kolo vůbec zvládnu odřídit.

Juke-R a děvčata: Bylo na co koukat!

Full throttle

Ale jak ukazuje další přibližně minuta a půl, mé tělo, zocelené ježděním se vším od pandy po hummer, funguje do jisté míry samo a dělá spoustu věcí, aniž bych nad nimi musel nějak zvlášť přemýšlet. Obsluha časomíry dává pokyn a já nekompromisně zarážím plynový pedál do podlahy. Nic není v téhle pozici za volantem snazšího. Juke-R se rozjíždí s prudkým škubnutím a vyráží vpřed, ale nějak to není ono…

Znáte ten efekt ze sci-fi filmů, kdy se po zapnutí nějakého toho hyperpohonu chvíli nic neděje a pak se z okolních hvězd stanou jen ubíhající čáry? Tak přesně tohle je juke. Nejprve vyrazí vpřed silou samotného 3,8litrového šestiválce, což samo o sobě není i přes strašidelnou váhu auta vůbec marné. To trvá asi tak 8-10 metrů, než se naplno roztočí turba. V ten okamžik se okolní svět zastavuje a …do mě zezadu v plné rychlosti naráží šinkansen.

Zrychlení a přilnavost čtyřkolky je naprosto nepochopitelná, jenže trvá asi tak dvě vteřiny. Cvak. Pádlem dávám převodovce pokyn k zařazení dvojky; změna kvaltu je tak rychlá, že turba vůbec nepolevují v plnění a projektil letí s neslábnoucí dál. Opět asi tak sekundu, protože následně i přes důkladně odizolovanou helmu slyším už trošku nervózní kopilotovo „ brejk, brejk!“. Asi tak 20 metrů předtím, než je vůbec potřeba se o levý pedál začít zajímat. Ale chápu, že se o takovou vzácnost trošku bojí, zvlášť když je do večera daleko…

Jestli má juke famózní akceleraci tak brzdy jsou snad ještě lepší, reagují okamžitě, mají rychlý nástup a neskutečnou účinnost. O nějakém testování dávkovatelnosti ovšem nemůže být v tuhle chvíli vůbec řeč.

Mr. Understeer

Rád bych vám teď řekl, jak je Juke-R stabilní v rychlých táhlých zatáčkách, jak reaguje na odlehčení zádě, jak zvládá vlásenky nebo jestli se s ním dá vyjet ze zatáčky dveřmi napřed, jenže nic z toho se na parkovišti vyzkoušet nedá. Zbytek okruhu už je boj s nedotáčivostí, hrnutím předních pneumatik a velmi malým rejdem tohoto bestiálního speciálu. Co ovšem poznat jde, jsou prakticky nulové náklony karoserie a na jednom ze zlomů parkoviště je cítit, že je Juke-R opravdu pekelně tvrdý a bouchnutí prozradí, že by tohle nebyl sen českého brousiče rozmlácených okresek druhé nebo třetí třídy.

Jeden světlý moment by tu ovšem byl. Při výjezdu ze zadního parkoviště na obslužnou komunikaci, odkud se i startovalo, prudce šlapu na pedál plynu a současně lehce škubnu volantem, což na kluzkém asfaltu vyvolá náznak velmi vítané přetáčivosti. Nechala by se, potvůrka, jen na to mít čas a prostor.

Jenže tím moje jízdní dojmy končí. Vím, že jich je příliš málo pro vás a ještě méně pro mě. Do mojí hlavy se Juke-R vtiskne především démonickým zrychlením i zpomalením, zatímco bídná pozice za volantem a žvýkání předních kol v boji s nedotáčivostí v absurdně pomalých zatáčkách časem určitě odezní kamsi do ústraní. Chtělo to prostě normální okruh. S kolegy se ale následně shodujeme na tom, že bychom mu dali přednost před klasickým GT-R. Tedy hned po 370Z…

Spolupracujeme s TipCars.com
Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje

Jednání představitelů Evropské komise s tureckými…

Babiš jen opakoval fráze, řekl předseda sněmovní komise. Je to účelovka, tvrdí šéf ANO Babiš jen opakoval fráze, řekl předseda sněmovní komise. Je to účelovka, tvrdí šéf ANO

Zatímco sněmovní komise vyšetřující úniky z policejních…

Donald Trump se chce zbavit ministra spravedlnosti Sessionse, uvádí americký tisk Donald Trump se chce zbavit ministra spravedlnosti Sessionse, uvádí americký tisk

Americký prezident v soukromém okruhu svých poradců řeší…

 

Štítky SUV Nissan

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí! Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí!

Držení mobilního telefonu během jízdy je zakázáno…

Přijde Nissan Juke o naftové motory? Přijde Nissan Juke o naftové motory?

Nissan finišuje vývoj druhé generace modelu Juke a…

 



 
Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Dnes 18:59

Toyota proslula svými menšími sportovními vozy. Kupé Sera se ovšem na rozdíl od Celicy a MR2 mimo Japonsko prakticky nedostalo a zůstalo zapomenuto...




Blesk.cz

Nejsem sexuální otrokyně, k ISIS jsem se dala dobrovolně, říká školačka Linda (16)

Nejsem sexuální otrokyně, k ISIS jsem se dala…

Přidala se k teroristům z ISIS, a i když kolem sebe po dobytí Mosulu iráckými jednotkami měla samé ozbrojence,…

Dana Morávková na kole a bez make-upu! Vypadá jak holčička

Dana Morávková na kole a bez make-upu! Vypadá jak holčička

Herečka Dana Morávková (45) si s manželem Petrem Maláskem a synem Petrem užívá svou druhou dovolenou. Z…

 

iSport.cz

Člen Síně slávy AHL má zpět svůj prsten. Po letech ho objevil lovec pokladů

Člen Síně slávy AHL má zpět svůj prsten. Po letech…

Krásné gesto! Lovec pokladů Gary Gavurnik, který náhodně našel v jezeře během potápění s detektorem kovů prsten…

Kulturista z YouTube Grznár otevřeně: Doping ničí život, ale bez něj to nejde

Kulturista z YouTube Grznár otevřeně: Doping ničí…

Jestliže někdo v poslední době opravdu rozvířil vody českého MMA, byl to rozhodně Filip Grznár. Kulturista,…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…