PSA končí s hydropneumatickým odpružením. Kvůli nákladům.

PSA končí s hydropneumatickým odpružením. Kvůli nákladům.

Velké nebesky komfortní citroëny s hydropneumatickým odpružením tu s námi jsou šest desetiletí. Nevydrží však dlouho, zvoní jim umíráček.

Citroën uvedl hydropneumatiku u přelomového futuristického modelu DS v říjnu 1955 a díky ní unikl o sedm let později 1962 francouzský prezident, generál Charles de Gaulle atentátu. Střelci prorazili dvě ze čtyř pneumatik, řidiči se ovšem podařilo z nebezpečné situace uniknout k letadlu. Velké vozy s dvojitým šípem měly nastavitelnou světlou výšku dlouhá léta standardně, ať už šlo o nástupce „bohyně“ s písmeny CX, nebo pozdější XM. Hydraulické čerpadlo plnilo měchy dusíkem. Postupně však zmizela z menších řad. Dnes už má poslední generaci Hydractive pouze C5, a to ještě alternativně, k mání jsou v jejím případě i klasické vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Finančními problémy stále zmítaný koncern PSA chce tuto techniku v blízké budoucnosti zaříznout úplně.

Prioritou jsou pochopitelně vysoké náklady na její další vývoj. A Francouzi musí šetřit a škrtat... Prodeje C5 s „koulemi“ se navíc propadly loni k 10.000 exemplářů, takže i klientela ztrácí zájem. Takže podle několika nejmenovaných zdrojů blízkých společnosti skončí v současné generaci a nástupce už nic takového nedostane. Zprávu přinesl server Automotive News Europe. Mluvčí PSA zatím odmítl celou záležitost komentovat, není tedy zdaleka oficiální. Může a také velmi pravděpodobně je součástí plánované redukce, kterou razí šéf koncernu Carlos Tavares. Úsporná opatření přijít musela, jinak bychom na Peugeot a Citroën pouze vzpomínali. Proč také vyrábět nákladně vlastní komponenty, když je lze získat levněji jinde?

Je to však trochu paradox vzhledem k oddělení současné divize DS (Different Spirit) coby samostatné luxusní značky, kde by se tento druh techniky hodil už jen kvůli image. Ale i nejdražší hatchbacky DS 5 výše popsanou vymoženost postrádají, protože stojí na platformě nižší střední třídy PF2. Většina verzí má jen jednoduchou vlečenou zadní nápravu s torzní příčkou, víceprvkovou dostaly pouze hybridy kvůli zástavbě zadního elektromotoru. Po technické modernizaci z března 2014 využívají všechny tlumiče PLV (Preloaded Linear Valve), které Citroënu dodává německé ZF. Šéf značky DS Yves Bonnefont v dubnu britskému Autocaru řekl, že další modely dostanou „sofistikované zavěšení“, ovšem bez konkrétnějšího popisu. Nejmenovaný zdroj nyní uvedl: „Cílem DS je i nadále být v pohodlí nejlepší, budoucí řady však využijí jinou techniku.“. Jakou, to zatím bohužel netušíme.

Hydropneumatický systém vyrábí továrna v Caen, která jej ovšem dodává i do Goodwoodu. Ano, odebírá jej prestižní Rolls-Royce pro své ultraluxusní limuzíny a kupé, takže zakázek má stále dost a o budoucnost se zatím rozhodně obávat nemusí. Pneumatické či hydraulické odpružení nabízí ale kupříkladu i německá konkurence, například Audi a Mercedes-Benz. Daleko více se ovšem prosazují elektronicky řízené alternativy v podobě adaptivních podvozků, které jsou levnější na vývoj i výrobu a ve finále poskytují větší komfort. Fanoušci Citroënu zamáčknou slzu, vozy podle nich spadnou do ještě větší uniformity a ztratí poslední zbytky výjimečnosti (což je určitě do značné míry pravda), nicméně neexistuje bohužel jiná volba.

JAKE.AUTO.CZ: DS 5 – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

Babiš nechá Agrofert ve svěřenském fondu i po odchodu z úřadu Babiš nechá Agrofert ve svěřenském fondu i po odchodu z úřadu

Andrej Babiš by se mohl po odchodu z Ministerstva financí…

 
Zdroj: Automotive News Europe

Štítky Citroën Střední třída Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: PSA končí s hydropneumatickým odpružením.…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Citroën DS 5LS R: 1.6 Turbo znamená 300 koní a 400 N.m Citroën DS 5LS R: 1.6 Turbo znamená 300 koní a 400 N.m

Pro dubnový pekingský autosalon si francouzská…

Citroën zahájil prodej sedanu DS5 LS v Číně Citroën zahájil prodej sedanu DS5 LS v Číně

Luxusní sedan od Citroënu se skromnějšími proporcemi míří…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Novela zákona, kterou proslavil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) sliby o snížení cen za mobilní data, prošla…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…