Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA končí s hydropneumatickým odpružením. Kvůli nákladům.

Aleš Dragoun
Diskuze (130)
Velké nebesky komfortní citroëny s hydropneumatickým odpružením tu s námi jsou šest desetiletí. Nevydrží však dlouho, zvoní jim umíráček.

Citroën uvedl hydropneumatiku u přelomového futuristického modelu DS v říjnu 1955 a díky ní unikl o sedm let později 1962 francouzský prezident, generál Charles de Gaulle atentátu. Střelci prorazili dvě ze čtyř pneumatik, řidiči se ovšem podařilo z nebezpečné situace uniknout k letadlu. Velké vozy s dvojitým šípem měly nastavitelnou světlou výšku dlouhá léta standardně, ať už šlo o nástupce „bohyně“ s písmeny CX, nebo pozdější XM. Hydraulické čerpadlo plnilo měchy dusíkem. Postupně však zmizela z menších řad. Dnes už má poslední generaci Hydractive pouze C5, a to ještě alternativně, k mání jsou v jejím případě i klasické vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Finančními problémy stále zmítaný koncern PSA chce tuto techniku v blízké budoucnosti zaříznout úplně.

Prioritou jsou pochopitelně vysoké náklady na její další vývoj. A Francouzi musí šetřit a škrtat... Prodeje C5 s „koulemi“ se navíc propadly loni k 10.000 exemplářů, takže i klientela ztrácí zájem. Takže podle několika nejmenovaných zdrojů blízkých společnosti skončí v současné generaci a nástupce už nic takového nedostane. Zprávu přinesl server Automotive News Europe. Mluvčí PSA zatím odmítl celou záležitost komentovat, není tedy zdaleka oficiální. Může a také velmi pravděpodobně je součástí plánované redukce, kterou razí šéf koncernu Carlos Tavares. Úsporná opatření přijít musela, jinak bychom na Peugeot a Citroën pouze vzpomínali. Proč také vyrábět nákladně vlastní komponenty, když je lze získat levněji jinde?

Je to však trochu paradox vzhledem k oddělení současné divize DS (Different Spirit) coby samostatné luxusní značky, kde by se tento druh techniky hodil už jen kvůli image. Ale i nejdražší hatchbacky DS 5 výše popsanou vymoženost postrádají, protože stojí na platformě nižší střední třídy PF2. Většina verzí má jen jednoduchou vlečenou zadní nápravu s torzní příčkou, víceprvkovou dostaly pouze hybridy kvůli zástavbě zadního elektromotoru. Po technické modernizaci z března 2014 využívají všechny tlumiče PLV (Preloaded Linear Valve), které Citroënu dodává německé ZF. Šéf značky DS Yves Bonnefont v dubnu britskému Autocaru řekl, že další modely dostanou „sofistikované zavěšení“, ovšem bez konkrétnějšího popisu. Nejmenovaný zdroj nyní uvedl: „Cílem DS je i nadále být v pohodlí nejlepší, budoucí řady však využijí jinou techniku.“. Jakou, to zatím bohužel netušíme.

Hydropneumatický systém vyrábí továrna v Caen, která jej ovšem dodává i do Goodwoodu. Ano, odebírá jej prestižní Rolls-Royce pro své ultraluxusní limuzíny a kupé, takže zakázek má stále dost a o budoucnost se zatím rozhodně obávat nemusí. Pneumatické či hydraulické odpružení nabízí ale kupříkladu i německá konkurence, například Audi a Mercedes-Benz. Daleko více se ovšem prosazují elektronicky řízené alternativy v podobě adaptivních podvozků, které jsou levnější na vývoj i výrobu a ve finále poskytují větší komfort. Fanoušci Citroënu zamáčknou slzu, vozy podle nich spadnou do ještě větší uniformity a ztratí poslední zbytky výjimečnosti (což je určitě do značné míry pravda), nicméně neexistuje bohužel jiná volba.

Aleš Dragoun
Diskuze (130)
11. 7. 2015 20:23
hydraulicke perovani
Pan redaktor zjevně píše o něčem o čem nemá ani nejmenší znalosti,jinak by nepsal že hydraulicke čerpadlo plní mechy dusikem,proto bych mu doporučoval něco o tom nastudovat aby příště nepsal podobně nesmysly.
Avatar - Hammunasakra
14. 6. 2015 21:02
Re: Hydractive
Lepší řešení spíš nemaj ale pro 18 t. aut ročně se to prostě nevyplatí udržovat
Naopak pokud použijou stejnej hardwer jen trochu jinak nastavenej pro DS5 případně nějaký větší a to samý pro 508 a budoucí 6008 nebo co přijde tak se to bude cenově rentovat. Smutný ale tak to je
Avatar - petr164
14. 6. 2015 15:52
Re: Souhlas s tou preferencí pohodlí.. tady v diskuzi.
Ford je zcela jiný případ, jeho letitá preference sportovních podvozků doposud postrádala "emerický" rozměr pseudopohodlí. Takže až se novému Mondeu začnou nečekaně rychle sypat závěsy a řízení, tak já se divit nebudu. Mimochodem, nikdo jiný nezvedl příď do tak absurdní výše a neformenosti siluety jako právě Ford u Mondea...
Avatar - petr164
14. 6. 2015 15:37
Hydractive
Hydropneumatika v podání Citroenu je oproti elektronicky řízenému tlumení stále fukčně plně konkurenční a nákladově vyhovující, pokud nemají v šuplíku zásadní inovaci přebíjející hydractive. Markeťákům nenaslouchám již dvacet let, protože nemám rád lži a polopravdy vytržené z kontextu. Zajímá mne výhradně názor inženýrů, technických ekonomů a kvalifikovaných test driverů. Pokud není ve vývoji lepší řešení, marketingově zabíjet hydractive je další lapsus top managemetu velkých společností, které vrší jedno špatné rozhodnutí za druhým. Budoucnost je nanoflowcell a podvozky poskytující informace nebytné k bezpečnému řízení...
Avatar - petr164
14. 6. 2015 15:26
Re: DS
Pán zjevně nikdy neslyšel o aktivní bezpečnosti. S houpadlem bez výkonové rezervy o aktivní bezpečnosti hovořit nelze. Nejsem pertolhead, ale člověk, který se rád sveze sportovně a současně bezpečně. Jinak to, že posádka vnímá pohodlí znamená, že podvozek jako celek to zvýšené tlumící úsilí někde fyzikálně odskáče. Rostoucí počet "strejdů na komfortním špacíru" na našich silnicích dramaticky zvýšilo kolizní a nebezpečné situace.