Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLY FINLAND - HODNOCENÍ

Michal Hochman
Diskuze (0)
Po dlouhé době byla Finská rally zajímavá až do samotného závěru. Opět se do bodované desítky mezi tovární jezdce propracovali soukromí finští jezdci.

Po dlouhé době byla Finská rally zajímavá až do samotného závěru. Opět se do bodované desítky mezi tovární jezdce propracovali soukromí finští jezdci. Došlo i k několika haváriím, které se obešly bez zranění. Stejně tak jako vloni, přinesla letošní Finská rally do první poloviny soutěže dramatický souboj o první místo. Letos překvapivě mezi M. Grönholmem a M. Märtinem. Toho jako jediný před samotnou soutěží tipoval na vítěze C. McRae. Skvělé souboje do konce rally se odehrávají o druhé až páté místo mezi R. Burnsem, P. Solbergem, C. McRaem a C. Sainzem. Finská rally je další nepovedená soutěž pro tovární tým Škoda, který jak se zdá vyklidil bodované pozice. Umožnil tak týmu Hyundai opět bodovat potřetí za sebou, tentokráte oběma jezdci F. Loixem a A. Schwarzem. Špatně si nevedl ani třetí jezdec Hyundai J. Välimäki, stejně tak jako F. Duval na Fordu, výkon obou jezdců byl ohodnocen FIA zapřekvapení soutěže. Hvězdou Finské rally (Star of the rally) se stal Norský jezdec továrního týmu Subaru P. Solberg. Jako jediná startovala na Finské rally Česká posádka Jan Kopecký, Filip Schovánek, která tentokráte startovala na voze Mitsubishi Evo VII ve skupině N4.

Na start letošního ročníku se postavilo celkem 71 posádek a soutěž dokončilo 35 posádek, na které čekalo celkem 1.727,60 km tratí z toho 23. RZ o celkové délce 409,18 km. Počasí přineslo v šesté a sedmé RZ deštivé přeháňky.

1. (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Rally začal výhrou na "superspeciálce" a vedení si udržel až do čtvrté RZ. Od počátku bojoval s M. Grönholmem o vteřinky a vedení v soutěži. V páté RZ M. Märtin podléhá soustředěnému tlaku M. Grönholma a přichází o průběžné vedení se ztrátou (+2,7 vteřiny). V šesté RZ M. Märtin vrací úder, vyhrává RZ a snižuje náskok na 0,5 vteřiny. V sedmé RZ však M. Märtin dělá drobnou jezdecko chybičku a ztráta se zvyšuje na +2,4 vteřiny. V závěrečných dvou RZ graduje souboj M. Grönholma a M. Märtina. Nejprve využívá chyby M. Grönholma, který na RZ trefuje kámen a poškodil předek vozu, čímž snižuje náskok na +0,8 vteřiny. V následující 9. RZ vyhrává M. Märtin o 3,5 vteřiny a jde zpět do vedení Finské rally s náskokem +2,7 vteřiny. Desátá RZ "superspeciálka" tak svedla k přímému souboji M. Märtina s M. Grönholmem na stadiónu. Vyhrál sice M. Grönholm, ale o pouhou jednu desetinu vteřiny.

Ve druhé etapě dochází k dalšímu souboji. Nejprve M. Märtin prohrává o 1,9 vteřiny a v následující 12. RZ dlouhé 33,24 km o 4,4 vteřiny. Opět se propadá na druhé místo průběžného pořadí. V následující 13. RZ začínají trápit M. Märtina problémy s elektronikou, a vypadá to že je v souboji rozhodnuto. Pro další vývoj soutěže je rozhodující 14. RZ, kdy přišel o kolo M. Grönholm, který je tak ze soutěže nucen odstoupit. M. Märtin má potíže s elektronikou a nejede naplno, ale naštěstí pro něj mají potíže i další jezdci. M. Märtin se tak opět dostal do čela Finské rally. Až do 17. RZ musí M. Märtin ještě bojovat s R. Burnsem na kterého postupně zvyšuje náskok na +16,3 vteřiny. Pak R. Burnse postihují potíže s řízením a ztrácí jednu minutu. Od toho okamžiku vede M. Märtin s velkým náskokem Finskou rally. Smůla se mu vyhýbá a rally vyhrává s téměř minutovým náskokem +58,9 vteřiny. Markko Märtin se tak stává třetím neskandinávským jezdcem, který vyhrál Finskou rally, a pokud se vrátíme do statistiky, je teprve šestým jezdcem od roku 1952 který vyhrál Finskou rally a není finský závodník.

Märtin vyhrál celkem 7. RZ (RZ1-3-6-8-9-16-18) a celkovém pořadí MS se posunul na šesté místo se ztrátou 12 bodů na vedoucího R. Burnse.

2. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Rally začal třetím místem, pak se ale propadá na páté místo průběžného pořadí. V přímém souboji bojuje s C. McRaem. V osmé RZ se dostává na čtvrté místo s náskokem +1,9 před C. McRaem a v následující RZ se opět propadá na páté místo, se ztrátou +1,3 vteřiny. Nic nenasvědčuje tomu, že P. Solberg by mohl dosáhnout výraznějšího úspěchu na Finské rally. Opak je pravdou. Ve čtrnácté RZ dokonale využívá potíží vedoucí pětky a posouvá se na třetí místo průběžného pořadí. V následující RZ podléhá v přímém souboji C. Sainzovi a propadá se zpět na čtvrté místo. Postupně snižuje náskok C. Sainze, útočí v 18. RZ, kdy jde na druhé místo průběžného pořadí za R. Burnse s náskokem +0,7 vteřiny. Drama vrcholí ve 20. RZ kdy se P. Solberg propadá na třetí místo se ztrátou +1,8 vteřiny. Po 21. RZ ztrácí už 3,1 vteřiny. V závěrečných dvou RZ však atakuje hranice Subaru, snižuje náskok na 1,8 vteřiny a závěrečnou RZ vyhrává s náskokem 3,0 vteřiny před R. Burnsem, což v konečném součtu značí druhé místo s náskokem +1,2 vteřiny.

3. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

V průběhu rally jede na šestém místě ale postupně se propracovává vpřed a po čtvrté RZ je na třetím místě až do 13. RZ. Na druhého M. Märtina ztrácí +30,8 vteřiny a před čtvrtým C. McRaem má náskok 25,5 vteřiny. Po odstoupení M. Grönholma a potížích M. Märtina se dostal na druhé místo se ztrátou +13,1 vteřiny a je zpět v boji o první místo. Problémy s řízením ho sráží (v RZ zajel až 21. čas) a ztrácí na vedoucí pozici již 1:13,0 minuty. Náskok před třetím C. Sainzem má pouhých +0,3 vteřiny. Neustojí atak P. Solberga a propadá se na třetí místo. Ve 20. RZ se dostává zpět na druhé místo a graduje souboj mezi R. Burnsem a P. Solbergem. R. Burns v závěru prohrává o 1,2 vteřiny. Je jediným jezdcem týmu Peugeot, který dojel do cíle. Zisk šesti bodů pro R. Burnse znamená upevnění první pozice v průběžném hodnocení MS.

4. (19) Carlos Sainz / Marc Marti

Nezačal rally zrovna nejlépe, byl až na devátém místě průběžného pořadí. Pak se propracoval na šesté místo průběžného pořadí se ztrátou +6,1 vteřiny na pátého P. Solberga. Stejně tak jako P. Solberg , využívá C. Sainz potíže favoritů a propracoval se na čtvrté místo. V následující RZ dokonce na třetí místo průběžného pořadí se ztrátou +0,3 na R. Burnse. Vše vypadá, že by se C. Sainz mohl dostat na druhé místo, ale k jeho smůle na 18. RZ trefil kámen, poškodil řízení a byl z dalších soubojů o přední umístění téměř vyřazen. Rally končí na čtvrtém místě se ztrátou +58,9 vteřiny na třetího R. Burnse. V průběžném pořadí MS rally se udržel navzdory mým předpokladům na druhém místě a na R. Burnse ztrácí pět bodů a před M. Grönholmem má náskok 6 bodů.

5. (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Rally začal na dvanáctém místě, to znamenalo horší umístění než bylo očekáváno. Postupně se propracovává vpřed a po 8. RZ se dostal na sedmé místo průběžného pořadí. Po 15. RZ je již na pátém místě se ztrátou 43,6 vteřiny za čtvrtým P. Solbergem. Páté místo si udrží až do konce soutěže, když na svého kolegu C. Sainze ztrácí +49,7 vteřiny. Umístění na pátém místě je solidní a v průběžném pořadí MS je na pátém místě a na vedoucího R. Burnse ztrácí 12 bodů.

6. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Rally začal na desátém místě, když hned v úvody měl defekt pneumatiky a nabral ztrátu. Postupně se propracovával vpřed, ale na jedné z nejdelších RZ se dostal do potíží, když jeho spolujezdec Kaj se ztratil v rozpisu. Postupně se tedy dostal na šesté místo díky vypadnutí jezdců před ním. Rally dokončil se ztrátou +3:25,2 minuty na vítěze a na pátého S. Loeba ztrácel + 36,5 vteřiny. Podal solidní výkon a podpořil Subaru v bodovém zisku. Tovární tým Subaru díky bodovému příspěvku T. Mäkinena vyhrál Finskou rally v týmech.

7. (23) JANNE TUOHINO / Jukka Aho

Soutěž začíná na jedenáctém místě, aby se postupně propracoval na sedmé místo po čtvrté RZ. Pak se znovu propadá na desáté místo, bojuje, je devátý a soutěž po odpadnutí favoritů končí na skvělém sedmém místě. V závěru soutěže dokonce zajíždí ve 20. RZ čtvrtý nejrychlejší čas. Stává se tak nejlepším soukromníkem startujícím na Finské rally s vozem Ford Focus WRC.

8. (24) SEBASTIAN LINDHOLM / Timo Hantunen

Rally začíná na šestnáctém místě, dere se vpřed a po 2. RZ je dokonce osmý. V průběhu rally se postupně propadává a po 10. RZ je dokonce třináctý. Opět bojuje, využívá potíží favoritů a rally končí na osmém místě se ziskem jednoho bodu z MS.

Umístění dalších jezdců

1. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (11 BODŮ)

Tovární tým Subaru vyhrává Finskou rally díky druhému místu P. Solberga a šestému T. Mäkinena. Po počátečních potížích se oba jezdci prodrali vpřed a celý tým sledoval souboj P. Solberga s R. Burnsem aby se v závěru soutěže radoval z druhého místa P. Solberga.

2. FORD MOTOR COMPANY LTD (10 BODŮ )

Ford nasadil do soutěže tři vozy. V cíli měl pouze jeden vůz, za to na nejvyšším stupínku. M. Märtin vyhrál Finskou rally a kromě technických potíží na dvou RZ auto fungovalo v pořádku.

(-) (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

Rally začíná v druhé polovině druhé desítky na 16. místě. Postupně se dostává vpřed, a po 13. RZ je na třináctém místě. Pak se posune o další dvě příčky vpřed na jedenácté místo průběžného pořadí, ale v 19. RZ trefí kámen, "auto zakopne" a zůstane stát mimo trať s vyvráceným kolem. Je nucen ze soutěže odstoupit.

(-) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Jede podle svých možností na třináctém místě. Překvapí v šesté RZ, kdy zajede šestý nejrychlejší čas a v následující RZ osmý nejrychlejší čas na RZ. To ho posouvá vpřed na jedenácté místo průběžného pořadí. Po požáru v motorovém prostoru v 11. RZ se propadá na třinácté místo a v následující RZ odstupuje pro technickou závadu.

       

3. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (9 BODŮ)

Nasadil tradičně tři vozy do soutěže. V průběhu soutěže měl všechny tři vozy do sedmého místa, až do odstoupení C. McRaeho po havárii. Tovární tým Citroën "vydělal" tři body na tovární tým Peugeot v průběžném hodnocení týmů.

(-) (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Zpočátku soutěže to vypadalo, že se C. McRae udrží ve hře o první místo. Po pátém místě v druhé RZ se dostal na čtvrté místo průběžného pořadí, ale postupně ztrácel čas, na třetího R. Burnse a byl nucen bojovat s dotírajícím P. Solbergem na Subaru. Z dalšího souboje ho vyřadila minutová penalizace a ve snaze ztrátu dohnat havaroval na v 16. RZ, kdy poslal vůz přes střechu. Pro C. McRaeho je to třetí nedokončený závod v letošní sezóně.

4. PEUGEOT TOTAL (6 BODŮ)

Velké zklamání panovalo v týmu Peugeot. H. Rovanperä se hned v druhé RZ vyřadil z možnosti uspět ve Finské rally, M. Grönholma v strhujícím souboji s M. Märtinem zradila technika. Nakonec vše zachraňoval R. Burns třetím místem a ze souboje R. Burns a P. Solberg byl hodně napnutý C. Provera.

(-) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Od počátku soutěže soupeřil s M. Märtinem o vedení ve Finské rally. Dvakrát se dostal do vedení průběžného pořadí a dvakrát jej ztratil. Poprvé vedl od 5. do 9. RZ, podruhé od 13. do 14. RZ. Ulomený závěs kola znamenal výraznou ztrátu, kdy se M. Grönholm propadl na třetí místo a v následující RZ byl nucen ze soutěže odstoupit. Po třech vítězství na Finské rally (2000,01,02) soutěž nedokončil.

(-) (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Ve druhé RZ dělá osudovou chybu, když trefil kámen a poškodil závěs kola. Propadá se na poslední místo průběžného pořadí. Bojuje, dostává se na 52. místo ale ve 12. RZ havaruje a z nepovedené soutěže je tak nucen odstoupit.

5. HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (3 body)

Tovární tým při výpadku jezdců Škoda opět boduje. Tentokráte se o to zasloužil jak F, Loix který dojel na desátém místě, tak A. Schwarz který dokončil rally na dvanáctém místě.

(11) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Celou soutěž jel poměrně solidně. Začal na sedmnáctém místě, postupně se posouval vpřed. Od výraznějšího úspěchu ho držely mechanické problémy s motorem a turbem. Desáté místo v konečném pořadí je z hlediska technických problémů F. Loixe zázrakem.

(12) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

Rally začíná až v druhé desítce, ale postupně těží z výpadků favoritů, a posouvá se vpřed. Po šestnácté RZ je na 15. místě průběžného pořadí a rally končí na konečném dvanáctém místě. Výkon A. Schwarze nebyl nijak oslnivý, ale zajel pro body pro tým a to se počítá.

(-) (12) JUSSI VÄLIMÄKI / Jarmo Honkanen

V průběhu soutěže si nevedl špatně, dokonce se držel před A. Schwarzem. Propad zaznamenal v 15. RZ, kdy zajíždí až 28 čas na RZ, ale kontruje v následující RZ, kdy se posouvá na třinácté místo průběžného pořadí. Po technických problémech, kdy skončil mimo trať odstupuje na 19. RZ ze soutěže.

6. ŠKODA MOTORSPORT ( TÝM NEBODOVAL )

Didier Auriol byl nucen odstoupit z Finské rally. Tento zkušený francouzský jezdec, nebude pokračovat v důsledku zdravotních potíží, jež mu způsobilo staré zranění ramene. Během shakedownu byl ošetřen týmovým lékařem a i přes úporné bolesti nastoupil na start večerních duelů na klusáckém závodišti v Killeri. Avšak vzhledem k tomu, že se Didierův stav ráno nezlepšil, bylo rozhodnuto, že se s letošní Finskou rallye rozloučí již nyní.

Dr. Paul Trafford, který Didiera ošetřoval, řekl: "Obnovilo se starší zranění levého ramene. V kloubu se mu usadilo určité množství vápníku, což má za následek silný zánět šlachy, která jím prochází. Včera jsme Didierovi podali steroidové injekce, abychom se pokusili zmírnit bolesti, kterými trpí, ale nástup účinku přichází u těchto látek až po třech či čtyřech dnech od aplikace. Je obdivuhodné, že Didier dokázal vůbec včera večer nastoupit. Do startu Australské rallye bude vše v pořádku."

Přehled základních informací o voze Škoda Fabia WRC

  1.        

  2. Didier Auriol byl z Finské rallye nucen odstoupit v důsledku zdravotních komplikací již po první RZ a Toni Gardemeister odstoupil na startu 13. RZ kvůli poškození motoru.

           

  3. S vozem Fabia WRC má nyní Toni za sebou 429,08 km rychlostních zkoušek, zatímco Didier dokončil 114,83 km. Celková vzdálenost tedy činí 543,91 soutěžních kilometrů na 34 RZ, což je však pouze zlomek několika tisíc kilometrů najetých v průběhu testování.

           

  4. Toni zatím zajel s vozem Fabia WRC tři časy v rámci nejrychlejší desítky. Nejlepším výsledkem na Německé rallye byl pro něj devátý a desátý nejrychlejší čas a na Finské rallye posunul prozatímní rekord vozu v podobě osmého nejlepšího času na 7. rychlostní zkoušce Ruuhimäki.

           

  5. V okamžiku, kdy byl Toni nucen odstoupit, se jeho Fabia WRC dokonce objevila na pozici, která by zaznamenala body do celkového hodnocení značek.

(-) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Didier odcestoval do Francie, aby mohl pokračovat v léčbě u svých osobních lékařů. Před odletem řekl: "Hlavně kvůli týmu je mi velice líto, že nemohu pokračovat, ale zranění je příliš bolestivé na to, abych byl schopen jet bezpečně. Něco takového se stalo poprvé celé mé kariéře. Teď se musím soustředit na to, abych byl připraven nastoupit na Australskou rallye. Samozřejmě budu vše bedlivě sledovat z domova."

(-) (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Počasí bylo v první polovině dne (první etapy) suché, ale odpoledne se podmínky výrazně změnily, když se na finské lesy začal snášet déšť. Počasí Toniho jízdu ovlivnilo hlavně na 7. RZ Ruuhimaki (slavná díky sérii skoků před cílem), kdy se prudký déšť spustil prakticky okamžitě poté, co se Toni vydal na trať a ustal, jakmile Toniho Fabia WRC projela mezi červenými terči na konci úseku.

Toni, který byl po první etapě s výkonem Fabie WRC spokojen dodává: "Za mokra to bylo těžké, protože jsme nezvolili zrovna ideální pneumatiky, ale auto jelo stabilně jako obvykle. Osmá RZ byla hodně technická a to je právě místo, kde Fabia odhalí své kvality. Pokud potřebujete jet naprosto precizně, je Fabia WRC skvělý nástroj."

Druhou etapu odstartoval "Létající Fin" z dvanácté pozice a již po první erzetě tohoto dne se posunul o příčku výše v boji s krajanem Sebastianem Lindholmem. Dnešní program obsahoval zkoušky na těch nejkrásnějších tratích celé rallye. Atraktivní skoky byly takřka na každém kilometru. Toni dnes ráno prohlásil: "Fabia WRC se při skocích chová perfektně. Hlavně skvěle drží stopu." Bohužel však již následující RZ znamenala konec i pro druhou Fabii WRC týmu Škoda Motorsport. Ironií osudu se tak stalo opět na 13. rychlostní zkoušce, stejně jako tomu bylo na Německé rallye. Toni si po návratu do servisu posteskl, že na té třináctce asi vážně něco bude. Na startu 13. rychlostní zkoušky se Tonimu Gardemeisterovi opět nepoštěstilo. Motor jeho Fabie WRC se zastavil a již nebylo možné jej nastartovat. Pro tým Škoda Motorsport tedy nezbyla jiná možnost, než stáhnout z Finské rallye i druhý vůz Fabia WRC.

Toni dodává: "Samozřejmě je to velké zklamání, že jsem musel odstoupit, protože do té doby šlo všechno výborně. Naučili jsme se zde hodně o tlumičích a převodovce, což nám určitě pomůže na Australské rallye. Mně osobně nejvíce potěšila stabilita vozu, ale cítím, že toho Fabia WRC dokáže mnohem víc."

Průběžné pořadí MS Rally:

FIA World Rally Championship for Drivers: (průběžné pořadí po 9 ze 14 závodů)

1. R. Burns (GB) 49, 2. C. Sainz (E) 44, 3. M. Grönholm (FIN) 38, P. Solberg (N) 38, S. Loeb (F) 37, M. Märtin (EE) 37, C. McRae (GB) 28, T. Mäkinen (FIN) 18, H. Rovanperä (FIN) 16, F. Duval (B) 11, T. Gardemeister (FIN) 9, G. Panizzi (F) 6, D. Auriol (F) 4, C. Robert (F) 3, A.McRae (GB) 3, M. Hirvonen (FIN) 3, A. Schwarz (D) 3, J. Tuohino (FIN) 2, A. Ginley (GB) 1, S. Lindholm (FIN) 1.

FIA World Rally Championship for Manufacturers:

1. Peugeot 101, 2. Citroen 97, 3. Ford 60, 4. Subaru 60, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 10.

FIA Junior World Rally Championship (po 4 ze 7 závodů):

1. Tirabassi (F) 28, Carlsson (S) 18, Canellas (E) 17, Aava (EE) 16, Wilks (GB) 15, Katajamaki (FIN) 10, Ligato (RA) 10, Broccoli (RSM) 9, others

Dalším závodem je 4 - 7. září 2003 Telstra Rally Australia       

Michal Hochman
Diskuze (0)