Ranger: Tuhle značku GM nikdo nezná. Auta přitom vyráběla i v Evropě

 

Aktivity koncernu General Motors v Evropě byly dlouhá léta spojeny s německým Opelem, respektive britským Vauxhallem. V sedmdesátých letech ale existovala i samostatná značka Ranger.

Koncern General Motors se vždy snažil využít každou skulinu automobilového trhu. Značky nejen kupoval, ale marketingoví experti vymýšleli nové a nové, někdy i pro jednotlivé země. GM, to nebyl a není jen Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, australský Holden, nebo již zaniklé, ale slavné divize Oldsmobile a Pontiac. Na konci 80. let vznikly třeba Geo a Saturn, krátce existovala i Asüna. Součástí průmyslového giganta byla v jeho jedenáct dekád více než šedesátka značek. Ale kdo si dnes vzpomene třeba na historické Cartercar, Elmore, Sheridan, nebo Viking?

Podobně zapomenutý je Ranger, i když od jeho vzniku uplynulo jen půl století. Existoval v letech 1968-1978 a měl tři hlavní působiště: Jižní Afriku a pro nás zajímavější Belgii a Švýcarsko. Je zvláštní, že se tato auta vyráběla a prodávala na trzích, kde působili i jiní koncernoví zástupci, ani Vauxhall ještě nebyl čistě britskou záležitostí, ke slučování evropských aktivit mělo teprve dojít. Ano, i vyráběla, v továrnách v Port Elizabeth, respektive General Motors Suisse SA v Bielu-Bienne a General Motors Continental SA v Antverpách.

Ranger A

Prvním modelem se stal v létě 1968 Ranger A. Šlo logicky o skládačku z opelů, chevroletů, holdenů a vauxhallů. Karoserie měla původ v Opelu Rekord C, respektive Commodore A, auta měřila 4,55 m, zajímavost představovaly dvě dvojice světlometů Lucas na přídi, také čelní maska pocházela z Británie. Kupé rozhodně nepostrádala půvab. Existovaly však také tudory a sedany, pro jihoafrický trh i kombi s jedním, případně dvěma páry dveří. Podvozek s rozvorem 2,67 m, vinutými pružinami a zadní tuhou nápravou s panhardskou tyčí daroval Vauxhall Victor FD. Vpředu bychom našli kotoučové brzdy, vzadu bubny.

Tamní verze poháněly výhradně čtyřválce 2,1 l s 48 kW (65 k), respektive 54 kW (73 k) a 2,5 l/57 kW (78 k) pro změnu z Chevroletů Nova, Čtyřstupňovou manuální skříň doplňoval automat Trimatic s trojicí rychlostí. Verze nesly označení 130 a 153 podle objemu v krychlových palcích. Stylizované logo antilopy na nich vydrželo pouze dvě sezóny, příliš připomínalo emblém místní atletické asociace a po právní bitvě muselo zmizet. GM měly v JAR dvojici dealerských sítí: Chevrolet/Opel a Pontiac/Vauxhall. V dubnu 1970 přišel nejvýkonnější model SS s až 120 koňmi (88 kW) díky zvýšené kompresi motoru 2,5 l, montáži dvojitého karburátoru Weber a sportovního výfuku se dvěma koncovkami. Odlišoval se i vizuálně chromem a vinylovou střechou.

Evropské specifikace se od února 1970 spoléhaly na agregáty od Opelu: čtyřválce 1,9 l (66 kW/90 k), respektive dvouapůllitrové šestiválce s 88 kW (120 k) a 96 kW (130 k). Míchaly se totiž karoserie z jižní části černého kontinentu s mechanikou z Rüsselsheimu. Automatické převodovky dodávala zase továrna ve francouzském Štrasburku. Švýcarští dealeři Opelu a Vauxhallu se prostě nějak potřebovali udržet nad vodou a o těch belgických to od listopadu téhož roku platilo taktéž, britské vozy se prodávaly hůře, nebyly tolik konkurenceschopné. A značku s bleskem prostě použít nešlo, rangery byly jakési „super-opely“, prostě „něco víc“. Proto se Američané rozhodli použít delší dobu registrovanou ochrannou známku. Pouze z Antverp pak vyjížděly základní modely s motory 1,7 l/61 kW (83 k).

Ranger B

V Ženevě 1971 přišel coby nástupce Ranger B s tělem současně prezentovaného Rekordu D, respektive Commodore B, u něj vystřídala v JAR písmenko římská dvojka. Jen krátce, v roce 1973 se z něj staly Chevrolety 2500, 3800 a 4100, přičemž ve dvou vyšších verzích šlo o řadové šestiválce. Ale ty už do této historie vlastně nepatří...

Auta na délku narostla jen o dva centimetry. Novinkou bylo hřebenové řízení místo maticového kuličkového. Evropská produkce běžela v zemi helvétského kříže do srpna 1975, kdy byla továrna uzavřena, poté už zůstala jen v belgických Antverpách. Švýcarům rostla životní úroveň a závod přestal vydělávat. 15 % dílů mimochodem pocházelo z domácích zdrojů (pneumatiky, čalounění, skla...).

Marketingové materiály neváhaly srovnávat dvoudveřový Ranger B s velmi podobným Vauxhallem Victor FE, přičemž první jmenovaný se snažily GM propagovat jako sportovnější alternativu. Prostřednictvím pobočky General Motors Continental v Rotterdamu byla řada Rangeru uvedena rovněž na nizozemský trh. První do Haagu na slavnostní akci pozvaní zákazníci dostali jako bonus luxusní box s francouzským vínem, třešňovým likérem ze Švýcarska, německým a belgickým pivem, ginem z Nizozemska a whisky.

Čtyřválec 1,7 l se dodával výhradně v karoserii dvoudveřového sedanu, aby nekonkuroval čtyřdveřovému vauxhallu, devatenáctistovka měla nyní 71 kW (97 k), dvouapůllitry pak 85, respektive 96 kW (115/130 k) coby GTS. Do nejvýkonnějšího kupé se stejným označením se montoval od počátku sezóny 1974 dvoukarburátorový šestiválec 2,8 l se 140 koňmi (103 kW). Čtyřdveřový sedan bylo možné koupit jen se základním 2,5l motorem. Rangery B se od Rekordů D lišily opět dvojitými hlavními reflektory a mohutnější chromovanou maskou, měly také delší zadní světla a vypouklou kapotu ze svých známějších sourozenců s naftovými motory.

Marketingové selhání

Prodeje byly celkem slušné, ale po dekádě se GM rozhodly značku zrušit jako irelevantní. Rangery nebyly výrazně dražší než srovnatelné opely, ba naopak, mnohdy stály dokonce méně, záleželo na konkrétní specifikaci. Už v roce 1972 se belgičtí motorističtí novináři v testu Rangeru B 2500 zamýšleli nad existencí této divize a shodli se na tom, že se dá jen těžko vysvětlit. Její marketingové zařazení nebylo úplně šťastné, spíše dosti matoucí a koncern v Evropě zůstal u emblémů Opelu a Vauxhallu. Ten se čím dál více integroval, až z něj zbylo jen odlišné logo pro Británii, tedy s výjimkou pár importovaných modelů Holdenu. A Rekord E měl premiéru právě v roce 1978.

Nicméně tento experiment je dosti zajímavý vzhledem k tomu, že se vůbec netýkal Severní Ameriky, kde koncern vznikl. Zapomnělo se na něj ale i na starém kontinentu a za připomenutí rozhodně stál. Nejen proto, že evropských aktivit se General Motors prakticky vzdaly, Opel s Vauxhallem koupila skupina PSA.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn zveřejnila analýzu…

Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

 
Zdroj: GM, Conam.info, Jalopnik, Wiki

Štítky Chevrolet Opel GM

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Dnes 18:50

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.




Blesk.cz

Čestmír Řanda už má náhradu za Pletánkovou: Klofnul mladou trenérku fitness!

Čestmír Řanda už má náhradu za Pletánkovou: Klofnul…

Začátkem roku krachl vztah bývalé televizní rosničky Tiny Pletánkové (48) s Čestmírem Řandou ml. (59). Vzájemně…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Změny pro Čechy v NHL: Hronek povolán do Detroitu, Rutta na farmě Chicaga

Změny pro Čechy v NHL: Hronek povolán do Detroitu,…

Český hokejový obránce Filip Hronek dostane další příležitost v prvním týmu Detroitu, který přišel na tři až pět…

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je Slavia. Pomáhá video?

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je…

Velká jízda Slavie a Plzně, další sparťanské trápení, sedmnáctigólová show boleslavského čarostřelce Nikolaje…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…