Reklamace v autoservisu

Prezentace klienta
S opravami aut bývá spousta patálií, a to člověk v pozici spotřebitele ani nemusí navštěvovat neautorizované servisy.

Povídali jsme si o tom s Barborou Pospíšilovou ze společnosti D.A.S. právní ochrana.

Jaké jsou zákonné záruky na díly, které autoservis při opravě použije? Liší se v tomto značkový a nezávislý servis?

V případě nových dílů máte na tyto standardní komponenty záruku v délce 24 měsíců. V případě použitých, repasovaných dílů může být záruční doba zkrácena na 1 rok, nicméně je potřeba, aby zkrácení záruční doby bylo mezi stranami předem ujednáno. Značkový a neznačkový servis se v tomto neliší. Je však potřeba dát si v případě neznačkového servisu pozor na to, aby vždy dodržoval všechny postupy a požadavky stanovené výrobcem vozidla, a to především pokud s vozidlem manipuluje v jeho záruční době. Nesprávným postupem neautorizovaného servisu byste totiž o zákonnou záruku na vozidlo mohli přijít.

Jak dlouho po opravě mohu reklamovat práci servisu? Jaké důkazy musím předložit?

Špatnou opravu vozidla co do skrytých vad je nutné autoservisu vytknout bez zbytečného odkladu, nejpozději do dvou let od předání vozidla po opravě. V případě zjevných vad je nutné tyto autoservisu vytknout hned při zpětném předávání vozidla. Autoservis co do provedené práce odpovídá standardně pouze za vady, které mělo vozidlo při předání po opravě. Pokud chcete mít možnost uplatnit u autoservisu také vady, které vznikly až po předání

vozidla v důsledku prací prováděných autoservisem při opravě vozu, musíte si tuto záruku s autoservisem dohodnout smluvně. V zákoně se již nyní nevyskytuje. Zákon nestanovuje, co musí být při uplatnění práv z vadného plnění protistraně předloženo. Standardně je prokázání vadného postupu servisu nejlepší podložit znaleckým posudkem či jiným nezávislým odborným vyjádřením, popř. také fotodokumentací, doklady o opravě opravy apod.

Má servis povinnost mi umožnit asistenci při opravě?

Ze zákona má objednatel právo kontrolovat provádění díla, tj. zde opravu vozidla. Jakým způsobem a za jakých podmínek zákon blíže neupravuje. Nejlepší je, když s autoservisem svůj požadavek předem projednáte a ideálně také písemně dohodnete, jak bude kontrola z vaší strany probíhat včetně například vašeho včasného pozvání k provádění opravy ze strany autoservisu.

Komu patří staré, tedy vyměněné díly?

Pokud se jedná o záruční opravu vozidla, kdy žádáte vzniklou vadu řešit výměnou věci, popř. její části, náleží vyměňované díly autoservisu. Pokud se však jedná o jinou než záruční opravu vozidla, jste vlastníkem vyměňovaných dílů vy. Výjimku by například mohla tvořit situace, kdy byste se s autoservisem domluvili, že si vyměňované díly ponechá a vám o jejich hodnotu poníží cenu za opravu.

Jaké lhůty má servis k vyřízení reklamace vadného dílu? Má povinnost nějak řešit, že já jsem kvůli tomu třeba bez auta?

Reklamace musí být standardně vyřízena nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne jejího uplatnění, popř. v delší s vámi dohodnuté lhůtě. Daná lhůta neplatí, jestliže neposkytnete autoservisu potřebnou součinnost k přezkoumání vadného dílu. Autoservis není povinen zabývat se skutečností, že po dobu vyřizování reklamace jste bez vozidla.

K jaké instanci se mohu obrátit, když mi servis reklamaci vadného dílu neuzná?

Autoservis můžete vyzvat k nápravě skrze předžalobní výzvu, a pokud na ni autoservis nezareaguje kladně, máte možnost vydat se soudní cestou. Mimo to se v případě neúspěšné reklamace můžete obrátit na Českou obchodní inspekci s žádostí o pomoc v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo vzniklou situaci řešit skrze mediátora.

Co dělat, když servis, který opravu prováděl, zkrachoval?

Pokud nebyl autoservis pobočkou nějaké sítě autoservisů, kde by se vám otvírala možnost uplatnit odpovědnost z vadného plnění u jiné pobočky, nemáte bohužel standardně po kom své právo uplatňovat.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly