Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moderní nešvar: Auta rostou, výhled se zhoršuje. Všimli jste si?

Ford F-150 (2022)
Chevrolet Suburban (1997)
Chevrolet Suburban (2022)
Honda Accord (1997)
9 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (54)

Auta nikdy nebyla technicky dokonalejší – plná senzorů, kamer a elektroniky. Jenže ta nejzákladnější věc, přímý výhled z kabiny, se v tichosti zhoršuje.

Nezávislé studie potvrzují, že moderní vozy mají výrazně větší slepé zóny než jejich předchůdci. U některých SUV je výhled vpřed až o 58 % horší než u vozů před dvaceti lety. Zvláště patrné je to u největších modelů.

Začalo to nevinně: vyšší posed, pocit bezpečí, robustní vzhled. Dnes ale tato estetika nese důsledky. Podle jedné z analýz vzrostla průměrná výška kapoty v Evropě od roku 2010 z 77 cm na 84 cm. U velkých SUV běžně přesahuje 90 cm. To už znamená, že dítě před autem je z místa řidiče zcela neviditelné. Kolmé a masivní čelo vozu navíc zvyšuje riziko vážných zranění chodců i při nižších rychlostech.

Ani pohled šikmo vpřed už není to, co býval. A-sloupky, které drží pevnost karoserie, kvůli nárazovým testům ztloustly na dvojnásobek. V kombinaci s vyššími boky a menšími okny vzniká z moderního auta dojem pevnosti – ovšem za cenu horšího přehledu o dění kolem auta. Řidič se cítí v bezpečí, ale zároveň vidí méně.

Video placeholder
Alaina Gassler ukazuje, jak vyřešit problém se špatným výhledem přes sloupky • Zdroj: YouTube

Normy nepomáhají

Evropská unie přitom léta usiluje o opak: chránit chodce a cyklisty. Program Euro NCAP dlouhodobě hodnotí i bezpečnost pro okolí vozu, tzv. pedestrian impact performance. Testuje, jak měkká je kapota, jak hluboko se může člověk zabořit při nárazu, nebo jaký tvar mají světla a hrana kapoty. Cílem je, aby při střetu auto člověka spíše „položilo“ na kapotu než srazilo pod kola.

Jenže tyto testy se zaměřují na tvar a pružnost povrchu, nikoli na celkovou výšku a objem vozu. A právě toho automobilky využívají: mohou splnit formální požadavky na měkké čelo, i když celá příď sedí o dvacet centimetrů výš než dřív. Výsledek? Papírově bezpečné auto, které v reálném světě zakrývá řidiči dítě před autem a při střetu působí větší silou.

Vzniká tak paradox – auta jsou stále bezpečnější pro posádku i podle tabulek, ale v reálném prostoru nebezpečnější pro všechny ostatní.

Řidič je stále nenahraditelný

Technologie to mají zachránit. Kamery, radary, senzory, 360° pohledy. Pomáhají, ale spíše jen lepí problém, který nastal. Jak poznamenal Bloomberg, dnešní řidič sleduje svět spíš přes displeje než přes sklo. Jenže nejspolehlivější výhled je pořád ten, který nepotřebuje software.

Odborníci z IIHS i Journal of Safety Research upozorňují, že pokud se trend SUVizace nezmění, přibude zranění chodců i cyklistů. Přitom řešení existují – tenčí kompozitní sloupky, nižší kapoty, větší zasklení. Není to technický problém, ale estetický a marketingový: automobilky prodávají pocit moci a bezpečí, i když reálně omezují rozhled.

Za posledních dvacet let se z aut staly pohyblivé pevnosti – bezpečné uvnitř, slepé navenek. Jestli se nic nezmění, budeme potřebovat ještě víc kamer, varovných tónů a červených ikon. Protože vidět z auta ven se pomalu stává luxusem.

Anketa
Pozorujete zhoršený výhled u moderních aut?
Ano, rozhodně je ven vidět hůře než u starého auta
O něco horší výhled pozoruji, ale nevadí mi to
Ne, nic takového nepozoruji
Nemám zkušenosti s moderními SUV

Zdroje: IIHST&EThe Guardian

Vstoupit do diskuze (54)