Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reklamy, které stojí za to: Citroën GS na třech kolech

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Citroën vyvíjí hydropneumatické odpružení již přes šedesát let. Dobová reklama na model GS ukazuje jednu z jeho předností.

Podvozek, který proslavila svébytná „bohyně“ DS, zachránil život dokonce francouzskému prezidentovi. Generál Charles de Gaulle v něm unikl v roce 1962 atentátníkům i s dvěma prostřelenými pneumatikami. Z místa incidentu v Petit Clamart bez zranění dorazil do Villacoublay, kde na něj již čekalo letadlo.

Kompaktní 4,12 m dlouhý vůz futuristických tvarů (designu velel Robert Opron) vyplnil značnou mezeru v programu mezi lidovými řadami a právě velkou DS. Představil se v Paříži 1970 a ještě v říjnu téhož roku byla spuštěna jeho výroba. Existovaly i kombíky s hranatou zádí. Pod přední kapotou bychom našli výhradně ploché zážehové čtyřválce objemů 1015, 1129, 1222 a 1299 cm3, vesměs nenáročné na údržbu a velmi spolehlivé. Provedení Birotor s dvoukomorovým Wankelem (2 x 497,5 cm3), které bylo naopak velmi komplikované a poruchové, vznikla jen hrstka. Technická vyspělost ovšem znamenala zisk evropského titulu Automobilu roku 1971. V září 1979 přišla na řadu výrazná modernizace s inovovaným interiérem, možností pětistupňové převodovky, fastbacky GSA dostaly konečně výklopnou zadní stěnu. Produkce původních modelů ale dobíhala ještě do července 1980. Základní tvary zdědil už dříve i větší CX.

Bílému autu na reklamním filmu chybí pravé zadní kolo. Citroën tím chtěl zdůraznit výhody konstrukce podvozku, že i jeho absence udrží auto bez problémů na silnici ve vodorovném směru a nesedne si takzvaně „na zadek“. A dokonce zvládá i slalom mezi kužely bez ztráty stability. Tuhle kratochvíli lze provozovat rovněž v současnosti s nejmodernější C5. Pochopitelně musí být hydropneumatikou vybavena, většina verzí ji nemá. I tady ale platí okřídlené rčení „Doma to raději nezkoušejte!“

Reklama na klasika je ve španělštině, GS i GSA se totiž vyráběly kromě francouzského Rennes také ve Vigu. Oblíbili si jej nejen zákazníci v těchto zemích, ale i Němci. Nám dobře známá je montáž ve slovinském Koperu, auta vznikala ale také v Portugalsku, Chile, Indonésii, Thajsku, Jižní Africe, Mozambiku a Zimbabwe. Do 21. července 1986 se jich zrodilo přes 2,47 milionu. Nástupcem se stal už na podzim 1982 taktéž avantgardní BX s designem od studia Bertone.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Norge
3. 12. 2014 16:03
Hydropneumat.
.. :yes: