Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Espace (1997-2003) - Prostor z Francie

Ondřej Láník
Pověst velkoprostorových aut z druhé ruky příliš ke koupi neláká, ale co dělat když velké auto opravdu potřebujete? Espace je jednou z lepších alternativ.

Renault se v osmdesátých letech zapsal v evropských dějinách automobilismu jako průkopník jednoprostorových aut. V roce 1984 byl představen model Espace, který byl následován mnoha dalšími konkurenty. Opravdový boom se uskutečnil až v deváté dekádě minulého století. Když se konkurence nadechovala k převzetí části tržního podílu, uvedl v roce 1997 francouzský výrobce třetí generaci Espace (interní označení JE), která již měla nabízet cestování ve velkém stylu pro majetné a početné rodiny. Ti, kdož nebyli dostatečně solventní, měli možnost volit menší MPV Mégane Scénic, ale plnohodnotným jednoprostorovým modelem pro rodinu byl jen Espace.

renault mpv renault mpv
 

Průkopník v novém vydání

Sílící konkurence, která se na (segmentu vládnoucí) Espace první generace začínala dotahovat, byla na konci devadesátých let postavena před další překážku. Renault navrhl automobil s moderním prostorovým rámem z pozinkované oceli, na který byly podobně jako předtím, připevněny (převážně lepením) povrchové díly karoserie z plastu. Kompaktní karoserie měla vnější rozměry 4517 x 1810 x 1690 mm a byla tak dokonce o 10 cm kratší než tehdejší kombi Laguna Grandtour. Rozvor 2702 mm, zcela rovná podlaha a velká vnitřní výška interiéru umožnily usadit na tomto půdorysu až sedm osob.

Novinkou v řadě Espace bylo v roce 1997 zavedení koncepce vše vpředu s motorem uloženým napříč (první generace měla motor podélně). Změna uspořádání příliš nezměnila polohu poměrně daleko vzadu posazených cestujících na předních sedadlech. Vzhledem ke stáří vozu (letos mu je deset let) je obdivuhodný výsledek, který vozu udělilo Euro NCAP v testech pasivní bezpečnosti. Renault Espace si v roce 1999 odvezl celé 4 hvězdy za ochranu posádky.

Prostor a komfort

renault mpv renault mpv Třetí generace Renaultu Espace v době uvedení na trh vynikala mimořádně prostorným a útulně i prakticky navrženým a zařízeným interiérem, který je dodnes jeho hlavní předností. Dva cestující na předních sedadlech jsou na tom pochopitelně z hlediska životního prostoru nejlépe. Čím dále od motoru sedíte, tím více se zhoršuje pohodlí. Měkké čalounění sedadel patří k francouzským vozům té doby stejně, jako vyjímatelná sedadla ve druhé a třetí řadě. Pět samostatných sedaček lze uspořádat mnoha různými způsoby, přední sedadla lze otočit proti směru jízdy. Problém nastává, když si do druhé nebo třetí řady sedne byť průměrně vzrostlý dospělý. Malá výška sedáků nad podlahou vlastně vylučuje jejich správnou funkci, takže o podpírání stehen cestujících na dlouhých cestách nemůže být řeč – naštěstí je lze několika způsoby nastavovat a rozmisťovat a připravit tak cestujícím životní prostor, který lépe odpovídá jejich vzrůstu. I samotná sedadla patří spíše k menším – to na druhou stranu usnadňuje manipulaci s nimi. Ve třetí řadě je to s místem i komfortem nejhorší a na krátkodobou podmínečnou použitelnost šestého a sedmého sedadla ukazuje také minimální objem zavazadelníku, který za nimi zbývá (275 l v sedmi lidech, 2850 l ve dvou bez sedadel). Renault odpověděl verzí Grand Espace v roce 1998. Prodloužený rozvor z 2702 na 2874 mm a o 27 cm větší délka se podepsaly na objemu, který již umožní cestování i s odpovídajícími zavazadly (520 l – 3075 l). Stylistické provedení prodlouženého Espace však nepatří k hodnotným dílům francouzských stylistů. Shodné boční dveře a neumělé nastavení délky se řídilo jen a pouze účelem.

K revolučním rysům interiéru patří čalounění látkovými materiály a množství a řešení odkládacích prostor. I řada dnešních vozů této třídy by se od druhého Espace mohla učit. Středová konzole v pravém smyslu slova neexistuje. Ovládání prakticky nezbytné klimatizace, která ale kupodivu nebyla součástí výbavy všech vozů, je přemístěno na kraje přístrojové desky. Její značné rozměry umožnily zabudovat doprostřed 33 l uzavíratelného úložného prostoru, o němž výrobce říkal, že pojme i malou aktovku. Další prostory se nacházely před sedadlech spolujezdce v podlaze, ale také před řidičem a spolujezdcem

renault mpv renault mpv
 

Vysoký automobil s rodinným charakterem a velkým užitečným zatížením (kolem 700 kg podle motorizace) již má nárok na komfortní odpružení. Renault ale zvolil střední cestu, a tak má Espace vyvážené jízdní vlastnosti, které uspokojí jak komfort posádky, tak ovladatelnost velkého auta reagujícího na pokyny řidiče a přiměřené náklony karoserie, které jsou jedním z faktorů rozhodujících o tom, zda se náhlý vyhýbacím manévr podaří zdárně dokončit.

Motory

Renault nasadil do služby v novém Espace čtyřválcové a šestiválcové motory. Benzinové motory jsou zastoupeny jednotkami 2,0 8V (83 kW), 2,0 16V (103 kW), 3,0 12V (123 kW) a 3,0 24V (140 kW), vznětové motory byly dodávány pod označením 1,9 dTi (72 kW), 2,2 dT (83 kW) a 2,2 dCi (95 kW). Doporučit lze některý z modernějších benzinových motorů a novější turbodiesel s 95 kW. Pokud potřebujete rodinný automobil pro občasné jízdy a malé kilometrové proběhy, mohla by pro vás být zajímavou alternativou benzinového čtyřválce, koupě silné šestiválcové motorizace. Její ceny snadno můžou spadnout pod částky za stejně staré a více opotřebené čtyřválce, zejména díky vyšší spotřebě paliva a dražšímu pojištění. Jako kompenzaci za to dostanete komfort a výbavu blížící se standardu luxusního vozu. Slušně vybavený Espace 2,0 16V 103 (kW) jste si v roce 2001 mohli koupit asi za 970 tisíc korun, šestiválcový Grand Espace s automatickou převodovkou stál bezmála 1,5 milionu Kč.

Časté závady

renault mpv renault mpv Koupě ojetého Renaultu Espace by u zánětových verzí měla znamenat preventivní prověření stavu turbodmychadla a dodržení intervalu výměny rozvodového řemenu, nejlépe současně s výměnou řemenu pohánějícího pomocné agregáty motoru. Velká auta za milion korun mají po sedmi až deseti letech provozu obvykle hodně za sebou, a tak je dobré zjistit skutečný stav podvozku, tlumičů, silentbloků, vůlí v čepech a táhlech stabilizátorů. V praxi se servisy a později autobazary potkávají s vozy, které měly přehřátý motor, a to hned z několika příčin, včetně banální nefunkčnosti ventilátoru chladiče. Následky mívají různou závažnost. Prasklé těsnění nebo hlava válců patří k těm nákladnějším. Evergreenem nejen francouzských vozů jsou také problémy s elektronikou (akumulátor, alternátor, ukazatel stavu paliva), vyšší opotřebení spojky a brzdové soustavy, netěsnosti motoru a převodovky.

Závěr

K doporučovaným modelům patří zejména zážehové verze, které se v provozu vyznačují vyšší spotřebou paliva, ale jsou naopak i s mnoha najetými kilometry řadu let bezproblémové a přitom bývají i šestiválce mnohdy levnější než turbodiesely. Průměrný počet problematických vozů této generace u německých technických kontrol TÜV v tomto případě znamená jeden z nejlepších výsledků mezi velkoprostorovými vozy.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • velká variabilita interiéru
  • vkusně zařízený interiér
  • dobrá úroveň pasivní bezpečnosti
  • komfortní sezení vpředu
  • odhlučnění interiéru, komfort odpružení
  • rovná podlaha v interiéru

Nedostatky

  • průměrný zpracování interiéru
  • malá sedadla a málo místa ve druhé a třetí řadě
  • nedostatečný objem zavazadlového prostoru v sedmimístném provedení Espace
  • nepřesné řazení

Nejčastější závady

  • závady turbodmychadel
  • přehřívání motorů
  • závady elektroniky (imobilizér, řídící jednotky, centrální zamykání, nepřesný palivoměr)
  • problémy s uložením motoru, náprav, stabilizátorů
  • netěsnosti motoru a převodovky
Ondřej Láník