Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Espace F1: Pamatujete na čtyřmístnou formuli v kabátku MPV?

Aleš Dragoun
Diskuze (16)
Renault slavil v roce 1994 deset let výroby MPV Espace. Jubileum připomněl extrémní studií F1.

Závodit se dá se vším, třeba i s rodinným autem, které má sloužit pro přepravu rodiny. Jenže Espace F1 na startu žádného klání nikdy nestál. Svůj vzor, druhou generaci J63 oblíbeného francouzského MPV a evropského průkopníka kategorie víceúčelových osobních aut, však připomínal pouze vzdáleně. Renault tuhle superrychlou studii přivezl poprvé na domácí půdu, vystavil ji na autosalonu v Paříži. Byla ale dílem hlavně Matry, u které se běžné Espace vyráběly.

Karbonová silueta ve žlutočerných továrních barvách vznikla nejen k výročí, ale také coby oslava úspěchů stáje Williams ve formuli 1. Spojení britského týmu Franka Williamse a automobilky ze země galského kohouta přineslo do té doby dva jezdecké tituly: Nigela Mansella (1992) a Alaina Prosta (1993). V obou sezónách také žlutomodrobílé vozy získaly Pohár konstruktérů. Což znamenalo jediné: technika prototypu měla původ právě zde.

Tříapůllitrový atmosférický vidlicový desetiválec Renault RS5 s úhlem sevření 67 stupňů a čtyřventilovou technikou pocházel z rok starého monopostu FW15C. Dával 588 až 604 kW (800-820 k) a byl umístěn podélně uprostřed, tedy před zadní nápravou. Motoráři jej z původních 700 koní (515 kW) tedy ještě dále vyladili. I podvozek tvořila skořepina z uhlíkových vláken.

V interiéru, nebo spíše kokpitu bychom ovšem našli čtyři anatomické sedačky, takže pohonný agregát své místo zaujal mezi těmi zadními. Nebyl výrazněji odhlučněn, přes 100 decibelů poskytovalo ďábelský soundtrack, až rvalo uši, přilba byla nutností. Sálající šedesátistupňové horko také pohodě na palubě zrovna nepřispívalo, částečně ho odváděla ven svislá žebra v předních dveřích. I šestistupňová polosamočinná převodovka debutovala v královně motoristického sportu a točivý moment přenášela na zadní kola.

Co na téhle raketě bylo sériového? Překvapivě hodně karosářských dílů, třeba přední kapota, víko zavazadelníku, střecha a skla. Formulový espace měl ovšem řádně široké boky. Ostrá střela, která vážila pouhých 1300 kg, zrychlovala z klidu na stovku během 2,8 s, na dvojnásobek za 6,3 s a jela až 312 km/h. Aerodynamice údajně moc nenapomáhalo velké přítlačné křídlo na střeše, deceleraci měly ovšem na starosti vrtané karbon-keramické brzdy, které svou práci odváděly znamenitě. Na 600 m dlouhé dráze se auto dostalo z 0 na 270 km/h a ještě stihlo zastavit!

Žádná nudná dodávka, ale opravdový koncept závoďáku, akorát trochu větší, velkolepý a šílený. Showcar Espace F1 byl ovšem určen výhradně pro reklamní a prezentační účely. Jezdil na různých akcích před Grand Prix a podobně, pilotoval jej třeba David Coulthard, nebo soutěžák Alain Oreille.

Případná malosériová výroba by vyžadovala další vývoj. Extrémního Espace jsme se tak nikdy ve více než dvou kusech nedočkali. Jediný funkční exemplář odpočívá v továrním muzeu Matry v Romorantinu. „Diamant“ vlastní ještě jeden, to je ovšem nefunkční slupka, kterou vystavuje ve Flinsu. Používal ji pro pořízení továrních snímků, má odlišný přední nárazník s hliníkovými vstupy vzduchu a černá kola.

Aleš Dragoun
Diskuze (16)
Avatar - wakantanka
12. 6. 2016 08:17
Re: Rendlík typicky
Nie je to však tak dávno, keď aj v Európe sa vyrábali autá, ktoré zvládli (z mechanickej stránky) ďaleko viac ako pol milióna km len s výmenami oleja či filtrov a väčšina skončila svoju životnú púť hlavne preto, že zastarali morálne alebo ich zožrala hrdza. Dnes hrdza autá nežerie, morálne zastarávajú pomalšie, tak sa našiel spôsob ako podporiť spotrebu.
12. 6. 2016 06:20
Re: Rendlík typicky
Príliš si to zjednodušuješ. Kovy podliehajú opotrebeniu. A motor je paradoxne najmenší problém. Niektoré automobilky dokazujú. že sa dá vyrobiť motor čo zvládne veľa na US trhu, je to nutnosť. Ale zákazník rozhodol, že chce malá a úsporne auto a tak sa všetci predbiehajú v papierovej spotrebe a papierovej dynamike, lebo zákazník to tak chce.
Väčší problém je ale karoséria a podvozok. Tu to bez drahých materiálov nepôjde a za to si málokto priplatí. 70% sa ako nových pred8 do firiem a tie sa toho za pár rokov zbavia.
11. 6. 2016 09:36
Re: Rendlík typicky
Auto z pred dvadsiatich rokov je srot. Nech je v akomkolvek stave. Ak to nie je srot tak stal v case kedy ho uvadzli na trh 10x viac sko normalne bezne auto. A to mi povedz preco by som si kupoval auto na 20 rokov dopredu za 10 nasobok jeho ceny?
Pamatam si casy kedy sme mali na ulici auto ako jedina rodina a aj to auto bolo srot - ale pouzivalo techbnologie ktore boli v tom case v cssr nedostupne.
Ceny aut su ake su preto ze sa ich vyraba vela. Preto su dostupne. Keby sa ich nevyrabalo vela dostupne by neboli a teda by ich vyvoj rozratany na mensi pocet predanych kusov bol drahy a teda by boli drahe aj auta...takze by sme sa vratili tam kde sme boli pred 30 rokmi...
Avatar - wakantanka
11. 6. 2016 06:40
Re: Rendlík typicky
Tá žiarovka bol len príklad. >:D Dnes svetom a ekonomikou hýbe spotreba. Pri dnešných technológiách by nebol problém vyrábať autá, ktoré by vydržali večne. Dnes je trend nastaviť živostnosť vozidiel na nejaký vopred daný priebeh km a nútiť zákazníka aby si kúpil nové. A platí to naprieč automobilkami.
Avatar - speedfred
10. 6. 2016 15:28
Re: Rendlík typicky
pravdu máš ,v nejakych veciach sa s ním dá ale súhlasiť.