Renault Espace F1: Pamatujete na čtyřmístnou formuli v kabátku MPV?

 

Renault slavil v roce 1994 deset let výroby MPV Espace. Jubileum připomněl extrémní studií F1.

Závodit se dá se vším, třeba i s rodinným autem, které má sloužit pro přepravu rodiny. Jenže Espace F1 na startu žádného klání nikdy nestál. Svůj vzor, druhou generaci J63 oblíbeného francouzského MPV a evropského průkopníka kategorie víceúčelových osobních aut, však připomínal pouze vzdáleně. Renault tuhle superrychlou studii přivezl poprvé na domácí půdu, vystavil ji na autosalonu v Paříži. Byla ale dílem hlavně Matry, u které se běžné Espace vyráběly.

Karbonová silueta ve žlutočerných továrních barvách vznikla nejen k výročí, ale také coby oslava úspěchů stáje Williams ve formuli 1. Spojení britského týmu Franka Williamse a automobilky ze země galského kohouta přineslo do té doby dva jezdecké tituly: Nigela Mansella (1992) a Alaina Prosta (1993). V obou sezónách také žlutomodrobílé vozy získaly Pohár konstruktérů. Což znamenalo jediné: technika prototypu měla původ právě zde.

Tříapůllitrový atmosférický vidlicový desetiválec Renault RS5 s úhlem sevření 67 stupňů a čtyřventilovou technikou pocházel z rok starého monopostu FW15C. Dával 588 až 604 kW (800-820 k) a byl umístěn podélně uprostřed, tedy před zadní nápravou. Motoráři jej z původních 700 koní (515 kW) tedy ještě dále vyladili. I podvozek tvořila skořepina z uhlíkových vláken.

V interiéru, nebo spíše kokpitu bychom ovšem našli čtyři anatomické sedačky, takže pohonný agregát své místo zaujal mezi těmi zadními. Nebyl výrazněji odhlučněn, přes 100 decibelů poskytovalo ďábelský soundtrack, až rvalo uši, přilba byla nutností. Sálající šedesátistupňové horko také pohodě na palubě zrovna nepřispívalo, částečně ho odváděla ven svislá žebra v předních dveřích. I šestistupňová polosamočinná převodovka debutovala v královně motoristického sportu a točivý moment přenášela na zadní kola.

Co na téhle raketě bylo sériového? Překvapivě hodně karosářských dílů, třeba přední kapota, víko zavazadelníku, střecha a skla. Formulový espace měl ovšem řádně široké boky. Ostrá střela, která vážila pouhých 1300 kg, zrychlovala z klidu na stovku během 2,8 s, na dvojnásobek za 6,3 s a jela až 312 km/h. Aerodynamice údajně moc nenapomáhalo velké přítlačné křídlo na střeše, deceleraci měly ovšem na starosti vrtané karbon-keramické brzdy, které svou práci odváděly znamenitě. Na 600 m dlouhé dráze se auto dostalo z 0 na 270 km/h a ještě stihlo zastavit!

Žádná nudná dodávka, ale opravdový koncept závoďáku, akorát trochu větší, velkolepý a šílený. Showcar Espace F1 byl ovšem určen výhradně pro reklamní a prezentační účely. Jezdil na různých akcích před Grand Prix a podobně, pilotoval jej třeba David Coulthard, nebo soutěžák Alain Oreille.

Případná malosériová výroba by vyžadovala další vývoj. Extrémního Espace jsme se tak nikdy ve více než dvou kusech nedočkali. Jediný funkční exemplář odpočívá v továrním muzeu Matry v Romorantinu. „Diamant“ vlastní ještě jeden, to je ovšem nefunkční slupka, kterou vystavuje ve Flinsu. Používal ji pro pořízení továrních snímků, má odlišný přední nárazník s hliníkovými vstupy vzduchu a černá kola.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku

Společnost Primoco chce své civilní bezpilotní letouny…

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Po českých kolejích jezdí vlak budoucnosti – Coradia…

Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa…

 
Zdroj: archiv, Motor1, Wikipedia

Štítky Renault Formule 1 MPV

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

 




Autonomní Renault Espace představen v Amsterdamu Autonomní Renault Espace představen v Amsterdamu

Renault neustává ve vývoji bezpilotních aut. V Amsterdamu…

Renault odmítá nařčení, že Espace 1.6 dCi má až 25x vyšší emise Renault odmítá nařčení, že Espace 1.6 dCi má až 25x vyšší emise

Podle nedávných článků německé environmentální lobby DUH…

 



 
Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Včera

Jak jsme se mohli sami nedávno přesvědčit, sníh a led nás mohou překvapit i na jaře. Dnes si ukážeme, jak se vyhnout problémům při vyhýbacím manévru.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka vnadných blondýn je v konkurzu

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka…

Někdejší největší síť autosalonů v Česku A. Charouz Motors skončila v konkurzu. Uvedl to ve středu…

 

iSport.cz

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky nezajímá, říká Zábranský

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky…

Automaticky se ziskem extraligového titulu připadlo Kometě právo startovat v příštím ročníku Ligy mistrů. Na…

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře porazila Vinciovou

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře…

Návrat k tenisu po trestu za doping se ruské hvězdě Marii Šarapovové vydařil. Na turnaji ve Stuttgartu porazila…

 

Reflex.cz

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k nalezení nového chlapa

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k…

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek pohoršil v rozhovoru pro The Student Times snad všechny české svobodné matky.…

Generálním ředitelem České televize bude i nadále Petr Dvořák

Generálním ředitelem České televize bude i nadále…

Generálním ředitelem České televize dnes Rada ČT na dalších šest let zvolila jejího současného šéfa Petra…