Renault slaví 30. výročí vítězství v Le Mans

Renault slaví 30. výročí vítězství v Le Mans

 
 

Francouzská automobilka Renault zvítězila ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe právě před třiceti lety.

Na startu tehdy stály tři vozy Renault Alpine A442 a jeden vůz typu A443. Dva vozy A442 byly ve specifikaci A, jeden B. Béčko se od áčka lišilo pouze překrytím kokpitu z plexiskla. Typ A442 byl poháněn čtyřventilovým vidlicovým šestiválcem o objemu 1997 cm3, přeplňovaným turbodmychadlem. 500 koní (368 kW) se přenášelo na zadní nápravu pomocí pětistupňové převodovky Hewland. 4,8 m dlouhý a 1,84 m široký sportovní prototyp se dostal z nuly na stovku za zhruba 3,5 s a mohl uhánět až 350 km/h.

Novější A443 využíval shodný podvozek, ovšem v zádi měl zamontován větší turbomotor o objemu 2138 cm3, který měl vstřikování paliva a dával 530 koní (390 kW). Čtyřistačtyřicettrojka byla o 16 cm delší, vážila 761 kg, z 0 na 100 km/h vystřelila za 3,3 s a byla se schopna rozjet až na 375 km/h.

Francouzská automobilka pochopitelně angažovala pro kokpity svých vozů převážně domácí jezdce. Do placek usedli Jean-Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jabouille, José Dolhem, Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud. Tedy okruhoví jezdci, z nichž většina měla zkušenosti i s formulí 1 a Jabouille byl v té době pilotem stáje Renault v této kategorii. Tuto šestici doplňovala dvojice rallyemanů Guy Fréquelin a Jean Ragnotti. Jediným jezdcem týmu, který neměl francouzskou národnost, byl Angličan Derek Bell.

Automobil se startovním číslem 2 s posádkou Pironi/Jauusaud strávil na trati 23 hodin a 24 minut, tedy za celý závod byl pouze 36 minut v boxech! Nebylo divu, že tento vůz projel cílem po 24 hodinách jako první s náskokem plných pěti kol na tovární Porsche 936 trojice Bob Wollek/Jürgen Barth/Jacky Ickx. Druhý Renault s čtyřčlennou posádkou Fréquelin/Ragnotti/Dolhem/Jabouille skončil na čtvrtém místě, zbylé vozy francouzské značky tehdy tento náročný závod nedokončily. Bylo to zároveň poslední vystoupení sportovních vozů s diamantem ve znaku, neboť Renault se poté plně soustředil na formuli 1.

Všechny čtyři vozy, které se objevily před třemi desetiletími na okruhu La Sarthe, byly k vidění na stejném místě o uplynulém víkendu. Typ A443 se zúčastnil závodu Le Mans Classic, za volantem se střídal Jean Ragnotti s Alainem Serpaggim. Jeli v kategorii Grid 6 a společnost jim na trati dělaly další slavné sportovní a cestovní automobily sedmdesátých let, jako například Ferrari 512 BBLM, Porsche 911 RS a 935, BMW 3,5 CSL a M1 nebo Ford Capri 2600 RS. Závody Le Mans Classic jsou otevřeny pro vozy z let 1923-1979, podmínkou je jejich účast ve slavném klání na 24 hodin. Během celého dne se jede osmnáct závodů těchto více či méně historických vozů, rozdělených do různých kategorií.

Jean-Pierre Jaussaud usedl za volant své A442B při soutěži elegance Le Mans Heritage, zbylé dva vozy A442A byly součástí výstavy sběratelů vozů značky Renault. Na této výstavě se objevilo celkem 250 vozů od želvičky 4CV až po soudobý Mégane RS, nemohly chybět ani proslulé Alpiny A110.

Je jen škoda, že tři z členů týmu Renault pro 24 hodin Le Mans 1978, Patrick Depailler a nevlastní bratři Didier Pironi a José Dolhem, se těchto oslav nedožili...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí

Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na…

Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst

Americký prezident Donald Trump si výrazně pohoršil v…

Akcie Netflixu rostou, analytici ale varují před zadlužením firmy Akcie Netflixu rostou, analytici ale varují před zadlužením firmy

Ekonomové upozorňují na riziko strmě rostoucích dluhů…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se nám v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Už potřetí to vypukne! V Praze v pátek 20. a v sobotu 21. října proběhne největší festival tenisek ve střední…

Nejmladší vnuk Hrušínského: Nahradil Třísku!

Nejmladší vnuk Hrušínského: Nahradil Třísku!

Před měsícem si Jan Hrušínský (62) domluvil s Janem Třískou, že mu pokřtí knihu o 15 letech Divadla Na Jezerce.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl mstít spoluhráče

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský ukázal masku

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský…

I s obráncem Davidem Limberským na palubě odletěli ve středu ráno fotbalisté Plzně ke třetímu utkání základní…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu postavičku lega

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu…

Umělec, který dokázal zapůsobit. Tak by se dal popsat počin Andyho Morrise, který se rozhodl, že svůj životopis…