Renault Twingo GT – Hyperaktivní adolescent

Renault Twingo GT – Hyperaktivní adolescent

 
 
1.10. 2007 Miro Mihálik

Vypadá jako předmět z dámské kabelky, ale má turbo a nosí jméno GT. Jenže stačí kilowatty a hautre couture k tomu, abyste nový Renault Twingo nebrali jen jako rychlý flirt.

Obvyklý test miniautomobilu by se měl svým obsahem zaměřit na vzájemný vztah mezi jeho velikostí, schopností pojmou nejméně dva lidi se zavazadly, a přidat něco z jeho schopností ve městě při parkování nebo kličkování v hustém provozu. Je proto něco špatně, když letím po topograficky pestré silnici lemovanou jen stromy a usmívám se, jako by mi v interiéru doutnala podezřelá vonná tyčinka?

Už to není ta roztomilá hračka připomínající výsledek krátké lásky mezi Renaultem Espace a Austinem Healey Sprite MkI. Nové Twingo dospělo a jsem si skoro jistý, že zastánci první generace mu budou vyčítat ztrátu dětské roztomilosti. Uznávám, že malý Francouz je docela hezký, ale jak jsem napsal po první ochutnávce ve Slovinsku, pár plastových detailů lakovaných stříbrnou barvou, které pravděpodobně imitují hliník, je na můj vkus trochu kýčovitých.

obrázek [555 x 301]
 

Tyto „sportovní“ doplňky, včetně 15palcových litých kol, představují detaily, které vám pomůžou identifikovat zatím nejsilnější provedení Twingo GT. A pokud existují nějaké pochybnosti o designu auta, tak ke všem jeho mechanickým komponentům máme naprostou důvěru. Tedy, skoro ke všem.

U Renaultu Twingo GT se jeho charakter točí kolem skvělého motoru TCE. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 l byste dnes našli pod kapotami Clia nebo Modusu, ale nejméně práce má s jen 1,1tunovou karoserií Twinga. Dvanáctistovka nabízí výkon 74 kW (100 k), s funkcí overpower (to samé co overboost) na druhý, třetí a čtvrtý převodový stupeň se zvýší na 78 kW (106 k). Ani 145, respektive 151 Nm, není možné u tak malého vozu označit za průměrný, přesto na vás agregát zapůsobí něčím jiným.

obrázek [555 x 330]
 

Miniaturní turbodmychadlo má tak malou setrvačnost a jemný náběh, že turboefekt prakticky nezaznamenáte. Musím to zdůraznit ještě jednou, abyste si to zapsali za uši - tohle je opravdu jeden z mála přeplňovaných motorů na světě, kde téměř vůbec neregistrujete nástup turba. A protože spotřebu bez odříkání udržíte kolem 7,5 litrů, při plavné jízdě i o litr menší, což je ekvivalent cca 140 g CO2 na km, jediným nedostatkem je hlučnost při vysokých otáčkách.

Méně nadšení vyvolává 5stupňová manuální převodovka. Chybí ji mechanická preciznost a dráhy řazení nejsou nejkratší, volba převodů je ovšem dobrá a stačí na akceleraci na 100 km/h za 9,8 s a maximální rychlost 185 km/h.

Na relativně hladkých slovinských silnicích fungovalo spojení motor-podvozek působivě, na našem tankodromu však Twingo GT už tak přesvědčivé nebylo. Kvůli krátkému rozvoru a spoustě výkonu je tvrdší podvozek nezbytný, ale kvůli tomu vás auto na nekvalitní silnici obírá o komfort. Abych byl přesný, tohle nastavení by mi u mého Twinga nevadilo, pochybuju ovšem, že by se nějakému křehkému stvoření líbilo, kdyby se mu při jízdě odlepovaly gelové nehty a odpadávaly umělé řasy.

obrázek [555 x 364]
 

Pokud v zatáčce nenaběhnete na sérii hrbolů, budete koukat, kolik snesou sto pětaosmdesátky. Věřte, že budou sedět mnohem klidněji, než vaše pozadí. Předním sedadlům totiž chybí výraznější boční vedení a také jsou ukotvené dost vysoko. Až natolik, že jsem jako nadměrně vzrostlý řidič podepíral hlavou panoramatické střešní okno. Před vyplněním příslušné kolonky v objednávce proto doporučujeme vyzkoušet si, kolik vám zbude místa.

Jako městský automobil má Twingo právo na jisté nedostatky v oblasti pohodlí pro cestující na zadních sedadlech, ale ve srovnání s předchůdcem nebudete mít dojem, že zde došlo k nějak významnému pokroku. Ano, pasažéři vzadu mají samostatná sedadla s možností podélného posuvu a sklonu opěradla, ale tohle je spíše přímá úměra ke změně velikosti zavazadlového prostoru (165 až 285 l), než cesta ke zvýšení pohodlí pro dlouhé nohy. Nicméně opět opakujeme, že primárně je tenhle vůz určený do města a na kratší vzdálenosti bude fungovat bezchybně.

Díky minimálním převisům se s Renaultem Twingo výborně manévruje i na malém prostoru a s délkou 3,6 m se vtěsnáte i do mezery, kterou nechali přehnaně opatrně parkující řidiči. Pomůže vám k tomu i malý poloměr zatáčení, dobrý výhled z místa řidiče a přehledná karoserie.

obrázek [555 x 294]
 

Nemůžeme zapomenout ani na řízení, které spolupracuje s elektrickým posilovačem. Přestože většinou bychom rádi vyměnili alespoň trochu citu za větší spotřebu jako daň za klasický hydraulický systém, v Twingu není důvod na kritiku. Je velmi přesné a konzistentní. Jen škoda, že volant nastavíte pouze výškově. Hned za ním najdete otáčkoměr, který je v GT součástí standardní výbavy, zbytek přístrojů se sdružuje uprostřed palubní desky. Je to čistě individuální záležitost, ale osobně nemám vůči tomuto řešení výhrady.

Francouzsky šarmantní přístup vás pobaví při obhlídce odkládacích prostorů a je vidět, že se přemýšlelo nejen nad jejich počtem, objemem a přístupností, ale také chytrým řešením. V běžném voze by vám ve větší schránce poletoval mobilní telefon tam a zpátky, ale díky gumové podložce připomínající ježka, kterou najdete za volantem, zůstane každá drobnost na svém místě.

Závěr:

Renault zatím neprozradil ceny, ale v Německu se Twingo GT prodává za 12 400 eur, což je nějakých 347 tisíc Kč. Pokud bychom srovnávali pouze to, kolik materiálu a prostoru dostanete ze své peníze, kolínská trojčata nemilosrdně vytlačí Twingo do pozice příliš drahé hračky. Zábavný motor s dobrým podvozkem a přesným řízením však připomínají, že ani nákup přísně účelného miniauta nemusí být pouze otázkou rozumu.

Plusy

  • výkonný motor
  • přesné řízení
  • ovladatelnost
  • variabilita zavazadlového prostoru
  • výrazný design

Minusy

  • chybí výškové nastavování bezpečnostních pásů
  • nedostatečné boční vedení sedadel
  • hlučnost motoru při vysokých otáčkách
  • dlouhé dráhy a menší přesnost řazení
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Twingo GT

Základní výbava:ABS + brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, otáčkoměr, posilovač řízení s variabilním účinkem, výškově stavitelný volant, mlhová světla, uchycení dětské sedačky ISOFIX, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, manuální klimatizace, výškově stavitelné sedadlo řidiče, rádio s CD, dešťový senzor, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, 15palcová litá kola, pneumatiky 185/55 R15

Výbava testovaného vozu:panoramatické střešní okno

Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji

Rada Prahy se rozhodla postavit na místě historického…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

 
Technické údaje
Motor Renault Twingo GT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 165 / 959
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 980 / 430
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3600
b) šířka (mm): 1654
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2367
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1386
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1338
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Twingo GT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Renault Twingo X06 (1992-2012): Monospace v minibalení Renault Twingo X06 (1992-2012): Monospace v minibalení

Twingo znamenalo prostorovou revoluci mezi evropskými…

Video: Jak Renault před 20 lety vytvořil Twingo? Video: Jak Renault před 20 lety vytvořil Twingo?

První generace Twinga se začala prodávat před 20 lety.…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Tuhle zkratku do skupiny Evropské ligy ve Zlíně dobře znají z loňska a jdou po ní zase. Inspirovali i Jablonec.…

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

 

Reflex.cz

První “imperialistická” válka: Před 120 lety vyhlásily Spojené státy Španělsku válku, ta vedla k nezávislosti Kuby

První “imperialistická” válka: Před 120 lety…

Patnáctého února 1898 v havanském přístavu explodovala americká bitevní loď Maine a potopila se. Z 354členné…

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně chtějí české výrobky a z Koukalové teď zrovna radostí neskáču

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně…

„Číňané si potrpí na hierarchii. Je nutné prokázat, že máte určité postavení. Taky si polepšíte, pokud jste…