Renault Twingo: První jízdní dojmy

Renault Twingo: První jízdní dojmy

 
 

Jestli je malý i hezký, měl by být nový Renault Twingo magnetem na zamilované pohledy. Byli jsme se za ním podívat ve Slovinsku a víte co? Nějaké sympatické výrazy vám budou ukradené, když zjistíte, jak „projekt X44“ jezdí.

Ve světě čtyř kol plyne čas jinak. Téměř patnáctiletý vůz je za normálních okolností zralý na rezervaci místa v muzeu, přesto si málokdo myslí, že první Renault Twingo je kočár připravený na balzamování. V době svého vzniku vypadal francouzský klon Mini revolučně a jeho upřímný a hravý design působí moderně i dnes.

Byli jsme ohromeni jednoduchostí, fantastickým využitím vnitřního prostoru a posuvnou zadní lavicí, která umožnila, aby si do vozu s délkou 3,43 m bez problému sedli dozadu i skoro dvoumetroví pasažéři – to není legrace, ale vlastní zkušenost. A dodnes nikdo spolehlivě nevysvětlil, jak je možné, že se tento vůz prodával tak dobře i bez naftového motoru. Nejsem sám, komu to vrtá hlavou. Chci znát odpověď na tuto záhadu, tak se na večeři, uspořádané při příležitosti prezentace nového Twinga, obracím na Bernarda Chretiena, generálního ředitele Renault ČR. Zamračí se, nahodí výraz, jak to umí jen Francouzi a tajemně procedí mezi zuby: „Podivné, že?“

Přestože dokázalo Twingo zpomalit čas, nadešla doba generační výměny. O této novince jsme vám už napsali lány stránek, ale teď máme příležitost nechat teoretizování stranou a poprvé vyzkoušet nejmenší Renault ve skutečném světě – přesněji na slovinských silnicích. Stojíme na parkovišti Hotelu Mons v Lublani a přemýšlíme, které nové Twingo protáhneme jako první. Můžeme si vybrat prakticky jakékoliv, jen musí mít modrou barvu a dvanáctistovku s turbodmychadlem.

Na to, jak málo čtverečních metrů plechu měli designéři na vyjádření, vypadá nové Twingo opravdu dobře. Vytažené lemy blatníků, správné proporce karoserie a výrazná přední i useknutá zadní část vozu opět zařadí tuto novinku na první příčky žebříčku touhy mladých lidí a žen po novém automobilu. Detaily jsou dobré (až na nevkusný stříbrný spoiler na víku zavazadlového prostoru), silueta malého Renaultu se však trochu podobá na Citroën C2 a už není takovým originálem jako kdysi. Staré Twingo mělo miniaturní kola, jednoprostorovou karoserii a působilo jako angličák v měřítku 43:1. Nováček je prostě dospělejší, což, s ohledem na automobilovou kategorii a věkovou skladbu potenciálních majitelů, být nemusel. Na tiskové konferenci nás nicméně přesvědčovali o opaku, když nám tvrdili, že zákazníci považovali delší přední kapotu a dvouprostorový koncept karoserie za důvěryhodnější.

První kilometry sedím na sedadle spolujezdce, takže mám chvíli na rozhlédnutí se po interiéru. Dvoubarevná palubní deska je francouzsky svěží, spáry se zdají být v pořádku a plasty, které svou strukturou napovídají, že by mohly být měkčené, jsou ve skutečnosti tvrdé. Nechte je být a bude se vám zdát, že sedíte v daleko dražším voze. Twingo si zachovalo hlavní přístroje v kapličce uprostřed, rychloměr je však díky většímu digitálnímu displeji lépe čitelný. Verze Dynamique a GT (tu druhou jsme si vzali na projížďku) mají standardně otáčkoměr – umístěný za volantem, který lze nastavovat pouze výškově. Ve schránce nacházím přípojku USB a podle nápisů umí CD přehrávač rozlišovat i formát MP3, což se v současnosti stává vítanou samozřejmostí.

Cokoliv budete považovat na Renaultu Twingo za překvapivé, nepředčí dojem z jízdy. Obratnost by měla být od městského automobilu očekávaná, ale s vysíláním sportovních signálů většinou nepočítáte. Jenže tady se dají opravdu zachytit. Sešlápněte důrazně plynový pedál a malý čtyřválec TCE o objemu 1,2 l se díky přeplňování dere do otáček jako splašený a téměř bez turboefektu. Ve srovnání se slabšími verzemi (atmosférické dvanáctistovky s dvou nebo čtyřventilovým rozvodem, respektive naftová patnáctistovka) má navíc zkrácené převody 5stupňové manuální převodovky a turbodmychadlo nabízí na druhý, třetí a čtvrtý stupeň funkci overpower. Nad 4500 ot./min. tak máte k dispozici ne 74 kW (100 k ) ale 78 kW (106 k) a místo hodnoty 145 poskočí newtonmetry na číslo 151. Jediným nedostatkem doprovázejícím působivé změny rychlosti se tak zdá být pouze hlučnost, která se projevuje od 3000 ot./min. Renault uvádí kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km.

Podobně talentované jako motor je také řízení. Twingo pomáhá řidiči elektrickým posilovačem, který zrovna není vyhlášeným vzorem preciznosti, ale tady se ho povedlo naladit tak dobře, jak to jen šlo. Je přesné, a i když má kolem středové polohy němou zónu, již malým natočením volantu se vám rychle vrací důvěra.

Jakoby té chvály nebylo dost, zaslouží si ji i podvozek. Není tajemstvím, že Twingo má až 130 dílů podvozku převzaté z Renaultu Clio druhé generace, což byl dobrý tah jak ušetřit náklady na vývoj a zároveň vštěpit novému vozu předem odhadnutelný charakter. Pevnější spodní ramena a silentbloky, plus tlumiče plněné vyšším tlakem, verze GT jsou tu od toho, aby místo komfortu dávaly důraz na jistější vedení stopy. Závěsům McPherson vpředu a torzní příčce vzadu se to daří nadmíru, přesto nemáme dojem, že by auto bylo přehnaně tvrdé natož odskakovalo. Samozřejmě, na souhrnné posuzování jízdních vlastností musíme počkat až do chvíle, kdy se Twingo popere s našimi silnicemi.

K zásadním rozdílům mezi předchůdcem a novinkou je přítomnost naftového motoru, předem však upozorňujeme, že české zastoupení zatím nepočítá s prodejem dieselové varianty na našem trhu. My jsme se k němu dostali. S výbavou Initiale a výrazným akcentem na ženskou část klientely (světlé kožené čalounění, make-up box na ukládání kosmetických serepetiček a nálepky na karoserii s květinovými motivy). Notoricky známý čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 47 kW (65 k ) má kolem sebe dostatek izolačních materiálů, aby nebyl příliš dotěrný, a s točivým momentem 160 Nm budete mít jen minimum práce s řadicí pákou.

Zatím to vypadá, že jsme na voze nenašli jedinou chybičku, ale bez ztráty bodu to nebude. Nejvíce zarazí, že Twingo nemá výškově stavitelné bezpečnostní pásy. Podle Renaultu kvůli tomu, že jejich pevné ukotvení by teď mělo vyhovovat každé postavě, což je, po mojí zkušenosti, nesmysl (stejný názor vyslovilo i několik dalších lidí). Stěžovat se dá také na prostor nad hlavami cestujících vpředu, který hodně omezuje velké střešní okno.

Abychom neskončili první seznámení s Twingem smutně, prozradíme vám, že verze GT nebude posledním a nejvyšším výkonovým stupínkem této modelové řady. Na pár vteřin jsme měli možnost podívat se na fotografie detailů připravovaného Renaultu Twingo RS. Auto s SPZkou C 44 RS mělo viditelně větší kola (odhadem 16palcová), výraznější spoilery a těšit se můžeme na příští Ženevu, kde bude stát sériová verze.

Renault Twingo
Motor1,21,2 16V1,2 TCE1,5 dCi
Zdvihový objem [cm3]1149114911491461
Válce/ventily4/24/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]43/525055/550074/550047/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]93/2500107/4250145/3000160/1900
Max. rychlost [km/h]150169 (173)185164
Zrychlení 0-100 km/h [s]1512 (13,6)9,814,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,65,75,94,3
Emise CO2 [g/km]132135140113
Spolupracujeme s TipCars.com
Berní úředníci dostávají odměny za to, s jakým nasazením doměřují daně firmám Berní úředníci dostávají odměny za to, s jakým nasazením doměřují daně firmám

Finanční správa vyplácí berním úředníkům odměny v…

Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání

Kvůli nepřítomnosti většiny zastupitelů pražského…

Piráti berou na magistrátu peníze navíc Piráti berou na magistrátu peníze navíc

Piráti jsou podle informací deníku Blesk jediným pražským…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Twingo: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární? Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární?

První twingo si pamatují všichni. Ve své době nezvykle…

Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál! Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál!

Po zveřejnění detailu ostrého twinga pustila automobilka…

 



 
Uber zintenzivnil testy aut bez řidiče. Vystavěl pro ně falešné městečko plné nástrah

Uber zintenzivnil testy aut bez řidiče. Vystavěl pro ně falešné městečko plné nástrah

Dnes 13:56

Společnost Uber nechala postavit falešné město, ve kterém testuje schopnosti autonomních vozů. A plánuje jej rozšiřovat!




Blesk.cz

Legendární Kindle si teď můžete vzít do vany. Amazon představil vodotěsný Oasis

Legendární Kindle si teď můžete vzít do vany. Amazon…

Splňuje stupeň krytí IPx8, což znamená, že výrobce garantuje hodinu dva metry pod hladinou, aniž by dovnitř…

Muchova epopej patří Praze: Příbuzný umělce neuspěl u soudu

Muchova epopej patří Praze: Příbuzný umělce neuspěl u soudu

Komu patří slavné dílo secesního malíře Alfonse Muchy? To řešil pražský městský soud. Příbuzný umělce John Mucha…

 

iSport.cz

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i alkohol a sex

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i…

Je bezesporu nejslavnějším jménem českého MMA. Karlos Vémola se jako první Čech dostal do nejprestižnější ligy…

Hudlerovu kariéru ohrožují záhadné problémy, léčí ho doktor celebrit

Hudlerovu kariéru ohrožují záhadné problémy, léčí ho…

Kariéra jednoho z nejžádanějších českých hokejových útočníků poslední dekády Jiřího Hudlera (33) se dostala do…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Český doktor House: Imunolog Jaroslav Svoboda o kouření, které (někdy) prospívá zdraví

Český doktor House: Imunolog Jaroslav Svoboda o…

Imunolog Jaroslav Svoboda dělá velmi podobnou práci jako Hugh Laurie v americkém seriálu Dr. House – přijímá…