18.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rodinné auto do 50.000 korun? Přinášíme pět tipů!

 

Lze vůbec pořídit solidní rodinný vůz s cenou do padesáti tisíc? Na co si dát při výběru pozor? A může taková ojetina vůbec spolehlivě sloužit?

Auta v ceně kolem padesáti tisíc korun jsou v naprosté většině případů dnes už minimálně 15 let stará. Přesto mnohá z nich stále slouží, byť řada z nich je často v žalostném technickém stavu. I tak se solidní auto v dané cenové relaci pořídit dá. Kromě znalosti problematiky to ale chce mí jistou dávku štěstí. U rodinných aut je bohužel ještě jedna důležitá okolnost a to fakt, že za svůj život najezdí více než třeba auta segmentu B s malým zážehovým motorem. Řada rodinných aut navíc dříve sloužila jako služební. Myslet si, že ojetý Peugeot 406 Combi z roku 1998 s motorem 1.9 TD má dnes najeto 150.000 km zavání holím bláznovstvím.

Základní rada při výběru proto zní - neřešte kilometrový proběh, ale skutečný stav vyhlédnuté ojetiny. V dané cenové relaci je totiž mnohem důležitější. Hodně najeto mají všechna tato auta. A rozdíl mezi proběhem 200.000 nebo 260.000 km je zanedbatelný. Naopak, auto s více kilometry už může mít vyměněné některé komponenty, které u vozidla s menším nájezdem na náhradu teprve čekají.

V dané cenové relaci a stáří je velice důležité kontrolovat stav karoserie z hlediska koroze. Názory, že třeba staré peugeoty z 90. let nereznou, jsou jen lidové povídačky. Důvodem je skutečnost, že na nich koroze na rozdíl třeba od asijských automobilů není běžně vidět. Skrytě však téměř jistě hlodá.

Peugeot 806/Citroën Evasion (1994 až 2002)

Velké MPV se vyrábělo osm let. Za ta léta se měnily zejména pohonné jednotky. Pokud už trváte na zážehových, třeba z důvodu předpokladu menšího kilometrového proběhu, volte motory vyrobené do roku 2000. Na výběr měl zájemce tři motorizace, všechny coby zástupce dvouventilové řady XU. Menší 1.8 se 74 kW je na rozměrný vůz poněkud slabý, ovšem dvoulitr s 89 kW jede přesvědčivě. Vyniká hrubším chodem, ale také skvělou pružností a velmi spontánní reakcí na přidání plynu. Ještě více pružnosti nabízelo takzvané soft turbo, tedy nízkým tlakem přeplňovaná verze dvoulitru se 108 kW. Dynamika je lepší, spotřeba se ale také zvýšila, běžně na 10 l na 100 km.

Od roku 2000 je pod kapotou 16ventilový dvoulitr. Ne však už ten na základě původní řady, nýbrž modernější hliníkový z řady EW. A tomu bychom se vyhnuli, neboť trpí celou řadou nedostatků v čele se zanesenými hydraulickými zdvihátky ventilů a hlavně často zvýšenou spotřebou oleje. Olej však mohou spotřebovávat i osmiventilové verze. V jejich případě bývá příčina ve ztvrdlých ventilových těsněních. Lákavější nabídku představují diesely. Na první, starou známou 1.9 TD s výkonem 66 kW, si však zájemci museli počkat do roku 1995. V následující sezoně přibyl větší čtyřválec 2,1 TD.

Volili bychom menší motor. V době vzniku šlo o jeden z nejlepších dieselů na trhu. Větší naftový čtyřválec jede sice lépe, avšak slova o bezproblémovém provozu u něj neplatí. V 806/Evasionu je použita výhradně verze splňující emisní normu Euro2, která zároveň znamená použití elektronického rotačního čerpadla Lucas EPIC. To nevyniká životností, navíc jeho oprava se u specialisty počítá na desítky tisíc korun.

Od roku 1999, v němž vůz prodělal modernizaci, je namísto obou dieselů nový dvoulitr HDi. Vlastně dva. K základní osmiventilové verzi se v roce 2001, tedy na samý závěr, přidala vzácná 16ventilová varianta se dvěma vačkovými hřídeli. Kupodivu obě verze nabízejí identický výkon 80 kW. Pokud můžete, volte tu osmiventilovou označenou RHZ. Šestnáctiventil se jmenuje RHW, přičemž v žádném jiném voze koncernu PSA v té době nefiguroval. Vozy 806/Evasion nabízejí i některé zvláštnosti. Třeba zadní páté dveře jsou vyrobeny z plastů a s léty rády praskají. V druhovýrobě k mání nejsou a na vrakovištích jde o ceněný artikl, který je přirozeně nedostatkový. Pozor také na praskající mechanismus vnějších klik. Ty jsou na rozdíl od dveří k dostání v náhradě za 588 korun. A pokud ventilátor topení klimatizace nezvyšuje plynule otáčky, bude na vině vadný reostat jeho ovládání. Někdy však nepomůže ani jej vyměnit, takže nezbývá, než zakoupit kompletní elektromotor ventilátoru. V otázce ochrany proti korozi jsou tato auta vcelku solidní. Přesto se vyplatí prohlédnout si podvozek auta a také nakouknout za plastové boční lišty. Slabým místem jsou zadní konce prahů, tedy před zadními koly.

Plusy

Komfortní odpružení, robustní zadní náprava, ochrana proti korozi (až na výjimky), skvělý motor 1.9 TD, zadní boční posuvné dveře, variabilita kabiny a prostornost, celkové pohodlí, skvěle umístěná řadicí páka.

Mínusy

Drahé opravy čerpadla motoru 2.1 TD, drahé karosářské díly a jejich nedostatek v druhovýrobě, průměrné brzdy, rameno přední nápravy nemá samostatně měnitelný čep

Závady

Koroze zadní části prahů, vysoká spotřeba oleje (zážehové motory, hlavně 2.0 16V), ventilátor topení plynule nemění otáčky (vadný reostat jeho ovládání), praskající mechanismus vnějších klik (jsou v druhovýrobě), praskající páté dveře (z plastů, v druhovýrobě nejsou), závady čerpadla Lucas EPIC (motor 2,1 TD, oprava přes 20.000 korun), vytahané lanovody řazení (výměna cca 4.500 korun).


Peugeot 806
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy

Společnost CME, která v Česku vlastní TV Nova, za tři…

Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce

V Afghánistánu bylo zraněno při útoku na hlídku pět…

Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové

Sociální síť Twitter zveřejnila přes deset milionů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rodinné auto do 50.000 korun? Přinášíme pět tipů!







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Dnes 08:00

Šestiválcové Clio připomíná stejně pojmenovaný hatchback pouze obrysy karoserie a palubní desky. Ve zbytku se jedná o zcela speciální automobil, srovnatelný třeba s Porsche 911.




Blesk.cz

Starosta nesmí vstoupit do vlastního města. Pomáhal ilegálním uprchlíkům svatbami

Starosta nesmí vstoupit do vlastního města. Pomáhal…

Italský soud rozhodl, že starosta města Riace, jež bývalo kladeno za vzor integrace migrantů, nesmí v tomto…

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

 

iSport.cz

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k tomu co dodat

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k…

Tak jak to tedy bylo?! Po pondělním utkání Španělska s Anglií v Lize národů vzbudilo velké emoce počínání Sergia…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…

Zeman opět rozděluje společnost. Útoky na demokratické instituce jsou nebezpečné

Zeman opět rozděluje společnost. Útoky na…

Dobří lidé, přiznám se, že jsem nikdy nepochopil „přísloví“ (resp. legendární filmovou hlášku) „Život je jako…