Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce chce prodat ještě letos 4.000 aut

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Pryč jsou doby, kdy Rolls-Royce stavěl několik stovek aut ročně. Dnes jsou jeho čísla o řád vyšší a začínají trojkou.

Když se vozy britské aristokratické značky vyráběly ještě v Crewe, bylo úspěchem, když vznikla a našla své majitele tisícovka luxusních limuzín, kupé i kabrioletů. Během dvanácti měsíců, pochopitelně. Ano, třeba v sedmdesátých letech 20. věku tomu bylo jinak, ještě na konci oné dekády opouštělo továrnu 3,3 tisíce vozů, pak ale přišel útlum. Počty vyrobených kusů začaly lehce narůstat až pod německým majitelem (BMW) a přestěhování produkce do Goodwoodu. To se psal začátek roku 2003 a objevil se Phantom, i když nemá žádné pořadové číslo, je toho jména sedmý.

Ještě v roce 2009 však své zákazníky našlo jen 1.002 vozů! Lepším odbytovým číslům pomohlo rozšíření této řady o kupé a kabriolet (Drophead Coupé neboli DHC) a příchod menšího Ghostu na přelomu minulého a tohoto desetiletí. Tehdy prodej opět překročil třítisícovou hranici a v sezóně 2012 dosáhla dvě R rekordu (3.575 aut). Také s Wraithem zaznamenala úspěch po celém světě. I tak exkluzivní značka ale potřebuje vydělávat a hranice čtyř tisícovek prodaných vozů do konce letošního roku není podle britského Autocaru rozhodně nereálná. Ano, během pěti let se zvýší čtyřnásobně! Bude se opět jednat o rekordní číslo, i když vozy zůstávají stále zakázkovou prací a stavějí se na objednávku. Jenže boháčů obzvláště v Číně přibývá...

Kdysi sesterský Bentley (konkrétně v letech 1931-1998) dnes prodá přes 10 tisíc aut. Za časů koncernu Vickers se jeho produkce přitom počítala skutečně na desítky, maximálně stovky, takže zaznamenal pod křídly koncernu Volkswagen ještě mnohem větší progres. Prestižní výrobce s okřídleným B ve znaku však přece jen nabízí levnější modely, i když si šéfové ve Wolfsburgu můžou pochopitelně mnout ruce nadále.

Rolls-Royce však očekává letos zisk zhruba půl miliardy liber (necelých 17,7 miliard korun), takže bude mít dost vlastních peněz na vývoj nástupců současných řad, aniž by se musel spoléhat na finanční zdroje z Mnichova. Ano, v tomto ohledu je velmi zdravý. Příští Phantom i Ghost tak mají dost dobré zázemí, navíc nebyl smeten ze stolu ani projekt SUV. „Fantom“ je v pokročilém stádiu vývoje, SUV existovalo začátkem letošního roku pouze na papíře ve formě skic. Počítá se s hybridními systémy, které ale daruje mateřský koncern.

Naopak projekt elektromobilu 102 EX byl podle citovaných, ale nejmenovaných zdrojů britského periodika ukončen. Oficiálně představený koncept s výkonem 145 kW a vysokokapacitními bateriemi (71 kWh) zůstane osamocen, nenašel se byť jediný klient, který by si jej chtěl koupit. To samé platí o Phantomu s dieselovým motorem. Ano, prototyp skutečně existuje a prošel zkouškami, pochopitelně dosáhl vynikajících výsledků ve spotřebě a motor z produkce BMW poskytuje mamutí točivý moment. Jenže zákazníci, i ti potenciální dali automobilce jasně najevo, že naftový rolls nechtějí. O využití uhlíkových kompozitů ve velké míře se v Goodwoodu spekuluje. Našlo se pár zájemců, ale jen počáteční náklady včetně bariérových zkoušek vyjdou na nějakých šest milionů dolarů (asi 131 milionů korun). Výsledná auta, konkrétně několik individuálních exemplářů, by tak byla neúměrně drahá i na poměry značky.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
1. 10. 2014 14:21
Re: Opravte si prosím výši zisku...
Díky za upozornění,samozřejmě má být "půl miliardy" :-) Jdu to opravit :-)
1. 10. 2014 13:54
Opravte si prosím výši zisku...
Pokud platí zisk 17,7 mld Kč, tak to bude půl miliardy liber (ne půl milionu)... ;-)