Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Royal Enfield Classic 500 Pegasus vzdává hold hrdinům 2. světové války

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Indický Royal Enfield se rozhodl připomenout své kořeny a připravil limitovanou edici své tradičního modelu Classic 500, jejímž prostřednictvím připomíná stroje, které původní britská firma dodávala armádě za 2. světové války.

Historie jména Royal Enfield sahá až do devadesátých let devatenáctého století a začala se psát ve Velké Británii. První motocykly jej nesly na počátku dvacátého století a značka byla v jeho první polovině jedním z řady úspěšných výrobců motorek z Velké Británie.

Důležitým milníkem v její historii je rok 1949, kdy vstoupila do Indie. Nejprve zde své stroje prodávala a v roce 1955 se zrodil Enfield India s licenční výrobou britských jednoválců. Mateřské firmě Royal Enfield se od počátku šedesátých let dvacátého století podobně jako řadě další britských výrobců motorek nevedlo příliš dobře a její brány se uzavřely v roce 1971.

Naopak Enfield India si dál žil svým životem a vyráběl nadále jednoválce podle britského vzoru, které začal v osmdesátých letech dvacátého století dovážet i do Evropy. Zde začala popularita zastaralých, ale elegantních strojů stoupat s nástupem módní vlny zaměřené na retro.

Na počátku jednadvacátého století již indická firma používá jméno svého britského zakladatele a dnes je již Royal Enfield plnohodnotným hráčem na evropském motocyklovém trhu. Milovníci klasiky oceňují jeho vzduchem chlazené jednoválce i styl.

Tradicím své značky zůstává věrná i novinka v podobě limitované edice modelu Classic 500 s označením Pegasus, odkazující svým jménem na britské výsadkové divize z období druhé světové války. Zároveň je pak tato novinka připomínkou lehkého motocyklu Royal Enfield RE/WD 125 přezdívaného Flying Flea (létající blecha) a využívaného výsadkáři.

Royal Enfield Classic 500 Pegasus na první pohled skutečně působí dojmem motocyklu vyráběného pro armádu ve čtyřicátých letech, za což samozřejmě vděčí své konstrukci a rovněž i zvolenému barevnému provedení i stylovým detailům v čele s jednomístným sedlem a brašnami po stranách zadního kola.

Po technické stránce zůstává Pegasus věrný standardnímu Classic 500, což znamená, že v trubkovém rámu je usazen vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 499 cm3, který je vybaven vstřikováním paliva a splňuje emisní normu Euro 4.

Motor, disponující výkonem 20,6 kW (27,6 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 41,3 N.m při 4000 min-1, roztáčí zadní kolo prostřednictvím pětistupňové převodovky. Motocykl s rozvorem kol 1360 mm a celkovou délkou 2140 mm má pohotovostní hmotnost 194 kg.

Royal Enfield uvádí, že model Classic 500 Pegasus vznikne v limitované edici 1000 motocyklů, z nichž má být čtvrtina určena pro indický trh. Ve Velké Británii je cena stanovena na 4.999 britský liber (zhruba 150.000 Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)