10.4. 2016 Petr Slováček

Různé typy pneumatik na stejném autě: Když gumy pískají schválně

 

Při výběru letních pneumatik si pořádně rozmyslete své požadavky. Za skoro stejnou cenu totiž můžete mít výrobky pro turisty, sportovce i nadšence. Všechny zásadně změní chování auta.

Sedmasedmdesát procent motoristů se vůbec nezajímá o pneumatiky na svém autě. Při koupi si tak nechají poradit a ovlivnit se prodejcem. To říká Jaroslav Třetina z českého zastoupení značky Bridgestone – největšího světového výrobce pneumatik a gumárenských výrobků.

Mimo jiné to znamená, že pokud nejsou zákazníci spokojeni s konkrétní značkou pneumatik, možná je na vině jen špatně zvolený model pláště. Určitě jste si už sami všimli, že při listování katalogy pneumatik narážíte na různé typy výrobků ve stejných rozměrech. Někdy se na pohled ani neliší cenou či hodnocením na výkonnostních štítcích, ale jen designem a názvem. Vypravili jsme se proto na Polygon Autodromu Most vyzkoušet, jestli jsou rozdíly skutečně tak citelné.

Pro kliďasy

Na startu testovací trati stojí tři Seaty Leon a stejný počet VW Golf. Až na rozdíly v barvách vypadají všechna auta z každé trojice na chlup stejně. Jenže za jejich volanty zažíváme jiná vzrušení. Na vině jsou totiž rozdílné pneumatiky ve stejném rozměru 225/45 R17.

Běžné cestovní pláště reprezentuje model Turanza T001 z portfolia japonského výrobce Bridgestone. Pro sportovce je určený produkt Potenza S001. Divočáci zase ocení model s mnohoslibným odznačením Adrenalin RE002 – mimochodem sám výrobce ho nazývá jako sportovně-zábavný.

Vybíráme si trojici Seatů Leon 1.2 TSI/81 kW a usedáme do prvního z nich s „normálními“ plášti T001. Testovací okruh je pro všechny zkoušky stejný – po rozjezdu do kopce mosteckého Polygonu následuje ostré klesání se zatáčkou na kluzné fólii, završené asfaltovou šikanou z kopce. Pak je na programu slalom na kluzku, následovaný suchým vyhýbacím manévrem.

Na vodě si cestovní pláště vedou nečekaně dobře. Až se divíme, jak obdivuhodně drží v táhlé mokré zatáčce. Na suchém asfaltu je ale jejich komfortní naladění s měkkými dezénovými bloky a zaobleným profi lem hrany mezi bočnicí a dezénem poznat, když se auto nedotáčivě hrne přes přední kolo za hlasitého hvízdání. „Model určený pro běžného řidiče je záměrně naladěn hodně předvídavě. Píská schválně, aby upozornil na blížící se ztrátu trakce, přitom ale ještě drží,“ vysvětluje nám později David Kalaš, technický ředitel českého zastoupení výrobce.

Video

Pro rychlíky

Sportovní pláště reprezentuje Potenza S001. Na vodě si vede snad ještě lépe, pravou tvář ale ukazuje v ostrých manévrech na suchém asfaltu. Kde se měkce naladěné turanzy pouštěly, aniž jsme o tom už věděli, tam potenza se středně tuhými bloky podrží. „Když na suchu guma drží, není myšlena přilnavost, ale jiné její vlastnosti. Zejména reakce na pokyny,“ vysvětluje David Kalaš.

Výrobce pro posouzení používá celou škálu kategorií: třeba vyváženost trakce mezi přední a zadní nápravou může být sportovní, kompaktní nebo harmonická. Stejně tak stabilita zadní nápravy značící nedotáčivost či přetáčivost je hodnocena coby stabilní, dovolující zhoupnutí, nebo dokonce sklouznutí.

Poslední extrémy nám ukazuje třetí plášť, zvaný Adrenalin. Má velmi tuhé dezénové bloky a čtvercový profil. „Z neutrálního až nedotáčivého auta uděláte zábavné náčiní, protože dovolí skluz zadní nápravy. My tomu říkáme, že se pak chová jako motokára,“ zubí se na nás David Kalaš, což slibuje nevšední zážitky.

Ty přicházejí hned na mokrém slalomu, kde stavíme leon bokem a jen koutkem oka stačíme mrknout na kuželky mizící někde pod autem. Jako by výrobce schválně udělal gumu, která trochu klouže. „Jenže se schválně podívejte na tachometr, protože najíždíte do slalomu na sportovních pneumatikách o pár kilometrů rychleji než s cestovními plášti,“ rozklíčovává příčiny smyku mostecký instruktor driftování a sportovní jízdy Jakub Michalovič. Opravdu jsme se nechali unést bezchybnou odezvou na suchu, kde jsme ve srovnání s předchozími vzorky o něco rychlejší. Jemu se jako profesionálovi zamlouvá, že produkt Adrenalin podává informace z každého kousku asfaltu. Řidič velmi dobře ví, co se pod koly děje – mimochodem ví to dobře i jeho zadek, protože komfort jízdy je ten tam. O co jste rychlejší na kvalitním povrchu, o to víc musíte ubrat na roletě, kterou představuje třeba panelová cesta. Ve vyhýbacím manévru je ovšem plášť Adrenalin přeborníkem – auto se tak nenaklání a lehké sklouznutí zádě u kompaktního hatchbacku poháněného dvanáctistovkou je silně návykové.

Dobře zvolit!

Kroužení na zkušební trati nám jako ukázka bohatě stačilo, abychom si ověřili, jak velké jsou rozdíly mezi jednotlivými modely pneumatik. A jak moc se s nimi mění chování vozu. Hlavně v krizových situacích, kdy je zásadní vliv na trakci přední a zadní nápravy kvůli přetáčivosti či nedotáčivosti.

Pokud nechcete nic řešit a to černé kulaté dole je vám úplně fuk, nevymýšlejte nic jiného než cestovní pláště. Připlaťte si jen za prémiové, jejichž chování zejména na mokru je diametrálně odlišné od bezejmenných výrobců z Číny.

Jestliže rádi a rychle řídíte, zkuste sportovní pláště. Nejspíš vám pak ani nebude vadit mírná ztráta komfortu. A pokud si nedovedete představit sobotní cestu do samoobsluhy pro rohlíky jinak než bokem napřed, pak sáhněte po sportovně-zábavných pneumatikách. Do té doby nudné auto na nich doslova zvlčí. Předtím se ale nejdřív s volantem pořádně naučte. V případě zkoušeného rozměru plášťů Bridgestone vám dokonce zbudou peníze na kurz sportovní jízdy – adrenaliny jsou ještě o tři stovky levnější než cestovní turanzy a sportovní potenzy, které stojí kolem 2500 Kč za kus.

Jak výrobci ladí různé typy pneumatik
Situace Disciplína Cestovní (Turanza T001) Sportovní (Potenza S001)Sportovně-zábavná (Potenza Adrenalin RE002)
Sucho Reakce na řízení Mírné Přesné Ostré a rychlé
 Náklon karoserie Náklon Náklon Méně náklonu
 Vyváženost přední/zadní nápravyHarmonická Kompaktní Sportovní
 Stabilita Stabilní Velice stabilní Ovladatelné
Mokro Přilnavost Vysoká Velmi vysoká Progresivní
Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…