Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

 
 

Kabriolety patří k značce Saab přes 20 let. Studie 9-X Air spojí tuto karoserii s charakteristickými prvky dřívějších studií – moderním designem, netradičním pojetím a stylem, který se postupně dostává i na sériové modely.

Saab na konceptu 9-X Air předvede nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a karoserií targa. Pařížská premiéra tohoto konceptu proběhne u příležitosti 25. výročí představení první studie čtyřmístného kabrioletu Saab na frankfurtském autosalonu v roce 1983.

Na počátku 80. let působila kombinace interiéru pro čtyři dospělé osoby a otevřené karoserie nezvykle, ještě větším překvapením bylo, že takový kabriolet představila švédská automobilka. Pravdou je, že Saab tehdy ono překvapení umocnil tím, že auto pod plachtou maskoval pomocí plastových dílů do tvaru kombi. Švédská automobilka dotáhla myšlenku kabrioletu do každého počasí až do sériové výroby. Model 900 Convertible se začal vyrábět v roce 1985 a okamžitě si získal velkou oblibu. Každá další generace pak byla úspěšnější než její předchůdce, celkem se prodalo už více než čtvrt milionu kabrioletů značky Saab.

900 Convertible byl jedním z prvních kabrioletů s vyhřívaným skleněným zadním oknem. Dříve se používala fólie z perspexu, která sice svůj účel plnila, avšak byla náchylná k povrchovému poškození a zamlžování. Koncept 9-X Air přináší podobnou „revoluci“ – zadní okno už není součástí střechy, ale je umístěné mezi minimalistické zadní sloupky a samostatně se stahuje.

Saab kabriolet pro 21. století
Protažené přední světlomety a trojdílná maska chladiče jsou dnes už jasným rozpoznávacím znakem Saabů. Příď i přes celkovou mohutnost a vystouplé blatníky jasně odkazuje na dřívější koncepty i na faceliftovaný model 9-3. Prolisy na předních blatnících plynule navazují na spodní hranu předních světel, stejný tvar se opakuje i nad zadními koly, i když zde už oblouky nejsou přímo propojené s dalšími liniemi. Prolis na přední kapotě ve tvaru písmene U decentně opakuje prohnutí čelního skla. Záď je mohutná s tenkým průběžným pásem zadních světel a difuzorem v zadním nárazníku. Zadní sloupky jsou masivní, ale nízké a plynule přechází do zadní odtrhové hrany.

Krátké převisy, velké hladké plochy a „svalnaté“ tvary vytváří dojem, který Saab nazývá ledovou kostkou. Koncept je dlouhý 4427 mm, široký 1826 mm, vysoký 1390 mm a stojí na 21palcových kolech.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu Saab označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Kombinace E85 s hybridním pohonem
Také pohonné ústrojí jde ve stopách posledních konceptů Saabu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je na úrovni atmosférického třílitru, navíc je dostupné od 1750 do 5000 ot./min.

Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnicímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Saab GM Kabriolet

 

Tapety

Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…