Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

 
 

Kabriolety patří k značce Saab přes 20 let. Studie 9-X Air spojí tuto karoserii s charakteristickými prvky dřívějších studií – moderním designem, netradičním pojetím a stylem, který se postupně dostává i na sériové modely.

Saab na konceptu 9-X Air předvede nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a karoserií targa. Pařížská premiéra tohoto konceptu proběhne u příležitosti 25. výročí představení první studie čtyřmístného kabrioletu Saab na frankfurtském autosalonu v roce 1983.

Na počátku 80. let působila kombinace interiéru pro čtyři dospělé osoby a otevřené karoserie nezvykle, ještě větším překvapením bylo, že takový kabriolet představila švédská automobilka. Pravdou je, že Saab tehdy ono překvapení umocnil tím, že auto pod plachtou maskoval pomocí plastových dílů do tvaru kombi. Švédská automobilka dotáhla myšlenku kabrioletu do každého počasí až do sériové výroby. Model 900 Convertible se začal vyrábět v roce 1985 a okamžitě si získal velkou oblibu. Každá další generace pak byla úspěšnější než její předchůdce, celkem se prodalo už více než čtvrt milionu kabrioletů značky Saab.

900 Convertible byl jedním z prvních kabrioletů s vyhřívaným skleněným zadním oknem. Dříve se používala fólie z perspexu, která sice svůj účel plnila, avšak byla náchylná k povrchovému poškození a zamlžování. Koncept 9-X Air přináší podobnou „revoluci“ – zadní okno už není součástí střechy, ale je umístěné mezi minimalistické zadní sloupky a samostatně se stahuje.

Saab kabriolet pro 21. století
Protažené přední světlomety a trojdílná maska chladiče jsou dnes už jasným rozpoznávacím znakem Saabů. Příď i přes celkovou mohutnost a vystouplé blatníky jasně odkazuje na dřívější koncepty i na faceliftovaný model 9-3. Prolisy na předních blatnících plynule navazují na spodní hranu předních světel, stejný tvar se opakuje i nad zadními koly, i když zde už oblouky nejsou přímo propojené s dalšími liniemi. Prolis na přední kapotě ve tvaru písmene U decentně opakuje prohnutí čelního skla. Záď je mohutná s tenkým průběžným pásem zadních světel a difuzorem v zadním nárazníku. Zadní sloupky jsou masivní, ale nízké a plynule přechází do zadní odtrhové hrany.

Krátké převisy, velké hladké plochy a „svalnaté“ tvary vytváří dojem, který Saab nazývá ledovou kostkou. Koncept je dlouhý 4427 mm, široký 1826 mm, vysoký 1390 mm a stojí na 21palcových kolech.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu Saab označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Kombinace E85 s hybridním pohonem
Také pohonné ústrojí jde ve stopách posledních konceptů Saabu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je na úrovni atmosférického třílitru, navíc je dostupné od 1750 do 5000 ot./min.

Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnicímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Saab GM Kabriolet

 

Tapety

Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…