Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

Diskuze (11)
Kabriolety patří k značce Saab přes 20 let. Studie 9-X Air spojí tuto karoserii s charakteristickými prvky dřívějších studií – moderním designem, netradičním pojetím a stylem, který se postupně dostává i na sériové modely.

Saab na konceptu 9-X Air předvede nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a karoserií targa. Pařížská premiéra tohoto konceptu proběhne u příležitosti 25. výročí představení první studie čtyřmístného kabrioletu Saab na frankfurtském autosalonu v roce 1983.

Na počátku 80. let působila kombinace interiéru pro čtyři dospělé osoby a otevřené karoserie nezvykle, ještě větším překvapením bylo, že takový kabriolet představila švédská automobilka. Pravdou je, že Saab tehdy ono překvapení umocnil tím, že auto pod plachtou maskoval pomocí plastových dílů do tvaru kombi. Švédská automobilka dotáhla myšlenku kabrioletu do každého počasí až do sériové výroby. Model 900 Convertible se začal vyrábět v roce 1985 a okamžitě si získal velkou oblibu. Každá další generace pak byla úspěšnější než její předchůdce, celkem se prodalo už více než čtvrt milionu kabrioletů značky Saab.

900 Convertible byl jedním z prvních kabrioletů s vyhřívaným skleněným zadním oknem. Dříve se používala fólie z perspexu, která sice svůj účel plnila, avšak byla náchylná k povrchovému poškození a zamlžování. Koncept 9-X Air přináší podobnou „revoluci“ – zadní okno už není součástí střechy, ale je umístěné mezi minimalistické zadní sloupky a samostatně se stahuje.

Saab kabriolet pro 21. století

Protažené přední světlomety a trojdílná maska chladiče jsou dnes už jasným rozpoznávacím znakem Saabů. Příď i přes celkovou mohutnost a vystouplé blatníky jasně odkazuje na dřívější koncepty i na faceliftovaný model 9-3. Prolisy na předních blatnících plynule navazují na spodní hranu předních světel, stejný tvar se opakuje i nad zadními koly, i když zde už oblouky nejsou přímo propojené s dalšími liniemi. Prolis na přední kapotě ve tvaru písmene U decentně opakuje prohnutí čelního skla. Záď je mohutná s tenkým průběžným pásem zadních světel a difuzorem v zadním nárazníku. Zadní sloupky jsou masivní, ale nízké a plynule přechází do zadní odtrhové hrany.

Krátké převisy, velké hladké plochy a „svalnaté“ tvary vytváří dojem, který Saab nazývá ledovou kostkou. Koncept je dlouhý 4427 mm, široký 1826 mm, vysoký 1390 mm a stojí na 21palcových kolech.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu Saab označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Kombinace E85 s hybridním pohonem

Také pohonné ústrojí jde ve stopách posledních konceptů Saabu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je na úrovni atmosférického třílitru, navíc je dostupné od 1750 do 5000 ot./min.

Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnicímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

Diskuze (11)

Doporučujeme

19. 9. 2008 18:58
Auto na celý život
Saab asi předběhnul dobu a v době, kdy dělá kdejaká automobilka pevnou skládací střechu, tak přijde do módy asi opět fusak. Ještě že se o Saabu tvrdí "auto na celý život", protože od konceptů se tahle neproduktivní automobilka už asi nehne.
Avatar - jazva
19. 9. 2008 17:05
Bohuš a rádiofka...
Nemôžem si pomôcť, ale prvé čo ma napadlo keď som to uvidel bolo, že je to prvé auto na svete s rádiovkou... A to asi nebude moc dobré. ;-\
19. 9. 2008 16:57
TAK BY TO MELO BYT
Takto by SAAB mel vypadat. Jestli je neco, co SAAB vzdy umel, v cem byl prukopnikem, potom je to bezpecny kabriolet s turbo-ctyrvalcem pod kapotou.
SAAB mel vzdy zajimave modely stranici se sedi konkurence. Ze svedske dvojky byl vzdy pro me tim zajimavejsim. Dnesni 9-3 combi povazuji za nejpovedenejsi kombi napric tridami.
Tomuto konceptu preji co nejmin zmen. Cabriolet s timto designem by byl pravy SAAB.
Avatar - jurajos
19. 9. 2008 13:23
Re: Fantasticke!
Vyzerá užasne, o tom žiadna. Keby takto vyšlo aj do ulíc, o osud SAAB-u by nik nemal obavy. Ovšm keby. Ako piše niekto vyššie, keby sa saabovske sériovky podobali konceptom, tak nevedia čo sú to červené čísla.
19. 9. 2008 13:16
Fantasticke!
Neuveritelne progresivne, originalne a pritom jednoduche, ciste a az neuveritelne SAABovske. Najkrajsi novodoby SAAB!