Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

 
 

Kabriolety patří k značce Saab přes 20 let. Studie 9-X Air spojí tuto karoserii s charakteristickými prvky dřívějších studií – moderním designem, netradičním pojetím a stylem, který se postupně dostává i na sériové modely.

Saab na konceptu 9-X Air předvede nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a karoserií targa. Pařížská premiéra tohoto konceptu proběhne u příležitosti 25. výročí představení první studie čtyřmístného kabrioletu Saab na frankfurtském autosalonu v roce 1983.

Na počátku 80. let působila kombinace interiéru pro čtyři dospělé osoby a otevřené karoserie nezvykle, ještě větším překvapením bylo, že takový kabriolet představila švédská automobilka. Pravdou je, že Saab tehdy ono překvapení umocnil tím, že auto pod plachtou maskoval pomocí plastových dílů do tvaru kombi. Švédská automobilka dotáhla myšlenku kabrioletu do každého počasí až do sériové výroby. Model 900 Convertible se začal vyrábět v roce 1985 a okamžitě si získal velkou oblibu. Každá další generace pak byla úspěšnější než její předchůdce, celkem se prodalo už více než čtvrt milionu kabrioletů značky Saab.

900 Convertible byl jedním z prvních kabrioletů s vyhřívaným skleněným zadním oknem. Dříve se používala fólie z perspexu, která sice svůj účel plnila, avšak byla náchylná k povrchovému poškození a zamlžování. Koncept 9-X Air přináší podobnou „revoluci“ – zadní okno už není součástí střechy, ale je umístěné mezi minimalistické zadní sloupky a samostatně se stahuje.

Saab kabriolet pro 21. století
Protažené přední světlomety a trojdílná maska chladiče jsou dnes už jasným rozpoznávacím znakem Saabů. Příď i přes celkovou mohutnost a vystouplé blatníky jasně odkazuje na dřívější koncepty i na faceliftovaný model 9-3. Prolisy na předních blatnících plynule navazují na spodní hranu předních světel, stejný tvar se opakuje i nad zadními koly, i když zde už oblouky nejsou přímo propojené s dalšími liniemi. Prolis na přední kapotě ve tvaru písmene U decentně opakuje prohnutí čelního skla. Záď je mohutná s tenkým průběžným pásem zadních světel a difuzorem v zadním nárazníku. Zadní sloupky jsou masivní, ale nízké a plynule přechází do zadní odtrhové hrany.

Krátké převisy, velké hladké plochy a „svalnaté“ tvary vytváří dojem, který Saab nazývá ledovou kostkou. Koncept je dlouhý 4427 mm, široký 1826 mm, vysoký 1390 mm a stojí na 21palcových kolech.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu Saab označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Kombinace E85 s hybridním pohonem
Také pohonné ústrojí jde ve stopách posledních konceptů Saabu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je na úrovni atmosférického třílitru, navíc je dostupné od 1750 do 5000 ot./min.

Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnicímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Saab GM Kabriolet

 

Tapety

Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…