Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

Saab 9-X Air: Budoucnost kabrioletů podle Saabu

 
 

Kabriolety patří k značce Saab přes 20 let. Studie 9-X Air spojí tuto karoserii s charakteristickými prvky dřívějších studií – moderním designem, netradičním pojetím a stylem, který se postupně dostává i na sériové modely.

Saab na konceptu 9-X Air předvede nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a karoserií targa. Pařížská premiéra tohoto konceptu proběhne u příležitosti 25. výročí představení první studie čtyřmístného kabrioletu Saab na frankfurtském autosalonu v roce 1983.

Na počátku 80. let působila kombinace interiéru pro čtyři dospělé osoby a otevřené karoserie nezvykle, ještě větším překvapením bylo, že takový kabriolet představila švédská automobilka. Pravdou je, že Saab tehdy ono překvapení umocnil tím, že auto pod plachtou maskoval pomocí plastových dílů do tvaru kombi. Švédská automobilka dotáhla myšlenku kabrioletu do každého počasí až do sériové výroby. Model 900 Convertible se začal vyrábět v roce 1985 a okamžitě si získal velkou oblibu. Každá další generace pak byla úspěšnější než její předchůdce, celkem se prodalo už více než čtvrt milionu kabrioletů značky Saab.

900 Convertible byl jedním z prvních kabrioletů s vyhřívaným skleněným zadním oknem. Dříve se používala fólie z perspexu, která sice svůj účel plnila, avšak byla náchylná k povrchovému poškození a zamlžování. Koncept 9-X Air přináší podobnou „revoluci“ – zadní okno už není součástí střechy, ale je umístěné mezi minimalistické zadní sloupky a samostatně se stahuje.

Saab kabriolet pro 21. století
Protažené přední světlomety a trojdílná maska chladiče jsou dnes už jasným rozpoznávacím znakem Saabů. Příď i přes celkovou mohutnost a vystouplé blatníky jasně odkazuje na dřívější koncepty i na faceliftovaný model 9-3. Prolisy na předních blatnících plynule navazují na spodní hranu předních světel, stejný tvar se opakuje i nad zadními koly, i když zde už oblouky nejsou přímo propojené s dalšími liniemi. Prolis na přední kapotě ve tvaru písmene U decentně opakuje prohnutí čelního skla. Záď je mohutná s tenkým průběžným pásem zadních světel a difuzorem v zadním nárazníku. Zadní sloupky jsou masivní, ale nízké a plynule přechází do zadní odtrhové hrany.

Krátké převisy, velké hladké plochy a „svalnaté“ tvary vytváří dojem, který Saab nazývá ledovou kostkou. Koncept je dlouhý 4427 mm, široký 1826 mm, vysoký 1390 mm a stojí na 21palcových kolech.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu Saab označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Kombinace E85 s hybridním pohonem
Také pohonné ústrojí jde ve stopách posledních konceptů Saabu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je na úrovni atmosférického třílitru, navíc je dostupné od 1750 do 5000 ot./min.

Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnicímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 

Štítky Saab GM Kabriolet

 

Tapety

Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept Saab 9-X Air Concept
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Sundej ze mě toho pos**nýho psa! Pitbul se zakousl ženě v metru do nohy a nechtěl ji pustit

Sundej ze mě toho pos**nýho psa! Pitbul se zakousl…

Útok jako z noční můry. Bezbrannou cestující napadl v newyorském metru agresivní pitbul. I když byl na vodítku,…

Ale ne! Karel Gott ruší svá vystoupení, mluvčí připustila nemoc

Ale ne! Karel Gott ruší svá vystoupení, mluvčí…

To není dobrá zpráva! Karel Gott (78) opět onemocněl. Jak se zdá, neprospívá mu ani teplé jarní počasí a zpěvák…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou Severočeši Slavii

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou…

Fotbalisté Jablonce slaví postup do finále MOL Cupu. V semifinále porazili Zlín na jeho hřišti 1:0 po trefě…

 

Reflex.cz

Kauza Gabriela Koukalová: Holky chtějí remizovat aneb Ničí vrcholový sport ženy?

Kauza Gabriela Koukalová: Holky chtějí remizovat…

Inspirací k následujícím řádkům byl rozruch okolo knihy biatlonistky Gabriely Koukalové. Její popis zákulisí…

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…