Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 93 Mark III : Virtuální švédská retrobudoucnost

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Saab sice umřel a fanoušci ho stále oplakávají, ti kreativnější si hrají s vizemi případné budoucnosti. Jako třeba Eduard Gray.

Automobilka Saab padla 19. prosince 2011. Vize třetí generace menšího 9-3 od samotného Jasona Castrioty, který u švédské značky působil jako šéfdesignér až do jejího hořkého konce, se objevily na webu poměrně nedávno. Dokonce je ještě stihl přetvořit do makety v životní velikosti. Ač studií PhoeniX naznačoval něco jiného, nakonec se pro devět-trojku s pořadovým číslem III rozhodl hledat v minulosti, jeho dílo pořád připomínalo klasické řady 99 a 900.

Ale jsou tu i tací, kteří se ohlížejí ještě hlouběji v minulosti. Třeba takový Eduard Gray. Tenhle původem Brit má svoje studio Gray-Design přímo v domovině Saabu, Trollhättanu. Jeho tři roky stará vize 92010 Sixten, kterou tedy vytvořil ještě v době života (či spíše klinické smrti) automobilky, pozornost celkem upoutala. Určitě nejen tím, že ji pojmenoval podle Sixtena Sasona, jejího slavného designéra. Každopádně, nehraje si s grafickým programem na toto téma zdaleka poprvé.

V prvním případě se inspiroval vůbec prvním autem značky: prototypem 92001 Ursaab. Černá kapka s kulatýma očima z roku 1946 mu stála modelem i tentokrát, ale auto už není dvoudveřové, má na bocích ještě jeden pár. Kulatá světla také postrádá, předek spíš připomíná poslední sériové modely, ale pořád je v nich vidět nádech tradice. Maska je rozdělená na dvě části vodorovnou lištou. Není to rozhodně na škodu, prostě směs klasiky a moderny. Linie boků směrem dozadu klesá a ctí originál, což je v dnešní době naprosto unikátní!

Chromovaným lemům na oknech sám tvůrce říká „hokejkové“. Proč ne? sice trochu připomínají logo jistého výrobce sportovní obuvi, ale ošklivé nejsou, to ne! Propojená zadní světla vypadají hodně originálně a chromovaný pás také, další na něj navazuje trochu níže. Centrální koncovka výfuku jenom dolaďuje celkový dojem na pozitivní notu. A je to hatchback, i přes spoiler na zádi.

Eduard Gray svou kreaci logicky nazval Saab 93 Mark III, jen tu pomlčku vynechal. Nemá cenu moc řešit, jestli by s takovým modelem Saab přežil, nebo ne. Prostě, patří minulosti a my se s tím musíme smířit. Je to smutné, ale realitu nezměníme. Sice jsme viděli pár záběrů starých 9-3 s elektromotory pod kapotami z výrobní linky, ale to už vlastně ani nejsou saaby.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
11. 3. 2013 14:28
saab?
tvarove je to pekne zajimave auto, avsak spise se to hlasi k francouzkym korenum, konkretne Peugeot a Citroen, nez k SAABu...
Avatar - Bubáq
11. 3. 2013 10:30
Říkám ne!
Byť je návrh po estetické stránce docela zajímavý a zvládnutý, takový Saab by se opět neprodával... Tento návrh není odpovědí na otázku: proč se saaby dlouho neprodávaly, ale řeší problém čirou fantazií. Vlastně tento návrh může mít jakýkoliv frontend, jakékoliv logo jiného výrobce.
Mnohem zajímavější a realističtější mi přijde jiný návrh stejného studia: [odkaz]
.