Saab 93 Mark III : Virtuální švédská retrobudoucnost

 

Saab sice umřel a fanoušci ho stále oplakávají, ti kreativnější si hrají s vizemi případné budoucnosti. Jako třeba Eduard Gray.

Automobilka Saab padla 19. prosince 2011. Vize třetí generace menšího 9-3 od samotného Jasona Castrioty, který u švédské značky působil jako šéfdesignér až do jejího hořkého konce, se objevily na webu poměrně nedávno. Dokonce je ještě stihl přetvořit do makety v životní velikosti. Ač studií PhoeniX naznačoval něco jiného, nakonec se pro devět-trojku s pořadovým číslem III rozhodl hledat v minulosti, jeho dílo pořád připomínalo klasické řady 99 a 900.

Ale jsou tu i tací, kteří se ohlížejí ještě hlouběji v minulosti. Třeba takový Eduard Gray. Tenhle původem Brit má svoje studio Gray-Design přímo v domovině Saabu, Trollhättanu. Jeho tři roky stará vize 92010 Sixten, kterou tedy vytvořil ještě v době života (či spíše klinické smrti) automobilky, pozornost celkem upoutala. Určitě nejen tím, že ji pojmenoval podle Sixtena Sasona, jejího slavného designéra. Každopádně, nehraje si s grafickým programem na toto téma zdaleka poprvé.

V prvním případě se inspiroval vůbec prvním autem značky: prototypem 92001 Ursaab. Černá kapka s kulatýma očima z roku 1946 mu stála modelem i tentokrát, ale auto už není dvoudveřové, má na bocích ještě jeden pár. Kulatá světla také postrádá, předek spíš připomíná poslední sériové modely, ale pořád je v nich vidět nádech tradice. Maska je rozdělená na dvě části vodorovnou lištou. Není to rozhodně na škodu, prostě směs klasiky a moderny. Linie boků směrem dozadu klesá a ctí originál, což je v dnešní době naprosto unikátní!

Chromovaným lemům na oknech sám tvůrce říká „hokejkové“. Proč ne? sice trochu připomínají logo jistého výrobce sportovní obuvi, ale ošklivé nejsou, to ne! Propojená zadní světla vypadají hodně originálně a chromovaný pás také, další na něj navazuje trochu níže. Centrální koncovka výfuku jenom dolaďuje celkový dojem na pozitivní notu. A je to hatchback, i přes spoiler na zádi.

Eduard Gray svou kreaci logicky nazval Saab 93 Mark III, jen tu pomlčku vynechal. Nemá cenu moc řešit, jestli by s takovým modelem Saab přežil, nebo ne. Prostě, patří minulosti a my se s tím musíme smířit. Je to smutné, ale realitu nezměníme. Sice jsme viděli pár záběrů starých 9-3 s elektromotory pod kapotami z výrobní linky, ale to už vlastně ani nejsou saaby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…