Scania: 100 let hasičských vozidel

 

V době, kdy Scania vyrobila své první hasičské vozidlo, používala většina tehdejších hasičských sborů vozy tažené koňmi a ruční pumpy.

V roce 1891 byla založena továrna na výrobu železničních vagonů v Södertälje. Název společnosti byl Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Továrna na vagony v Södertälje), zkráceně Vabis. Společnost brzy začala vyvíjet a vyrábět i osobní automobily a nákladní vozidla.

V roce 1900 byla založena společnost Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö, největším městě jižní švédské oblasti Skåne. Ta se věnovala výrobě jízdních kol a brzy zahájila výrobu osobních i nákladních automobilů. V roce 1902 společnost vyrobila první nákladní vozidlo.

Společnosti Scania a Vabis se sloučily v roce 1911, aby lépe odolávaly zvyšující se konkurenci v Evropě. Byl vyroben první autobus a výroba osobních automobilů, nákladních vozidel a autobusů nadále pokračovala v Malmö i Södertälje.

Rok 1912 přinesl model Scania-Vabis DLa Speciál a první vůz tohoto typu koupil hasičský sbor v Norrköpingu. První motorizovaný stroj v jejich službách se jim natolik, osvědčil, že si za tři roky objednali další vozidlo, v jehož výbavě byl 24 metrů dlouhý žebřík.

Scania-Vabis vyrobila v roce 1919 inovativní model T-1, který je považován za první hasičské vozidlo s pohonem čtyř kol na světě. Model T-1 si koupil i hasičský sbor v Södertälje a používal ho během následujících 25 let.

V roce 1939 vyrobila Scania-Vabis model s označením 33516, který si kromě jiných zájemců opatřil i hasičský sbor ve městě Eskilstuna s cílem obnovit svůj vozový park vozidly se skládacím žebříkem. Jedno z vozidel s nástavbou vyrobenou společností Magirus z Ulmu a s 30-metrovým žebříkem se používalo ještě v roce 1959.

Dalším speciálním vozem byl model L64 z roku 1951. Jedno z těchto rychlých vozidel s benzinovým motorem převzaly společně město Sandvik a stejnojmenné železárny. Vozidlo se rychle stalo populárním a objednala si jej řada dalších hasičských sborů.

V roce 1968 došlo ke změně názvu společnosti a od té doby nesou nákladní vozidla značku Scania. Rok 1980 přinesl spuštění výroby modelu LB81. Toto nákladní vozidlo s nízkou nástavbou, automatickou převodovkou a skládacím žebříkem Metz dodnes slouží v mnoha švédských městech.

I po 100 letech od uvedení prvního hasičského vozidla na trh je Scania pro hasičské a záchranářské jednotky oblíbenou volbou. Díky ergonomickým vylepšením v kabině posádky se Scania za posledních 25 let stala pro své uživatele mnohem pohodlnějším pracovištěm.

Nejčastějším základem pro hasičské speciály jsou u značky Scania v současnosti vozidla řady P. Díky širokému sortimentu součástek vyráběných v modulárním programu Scanie si mohou výrobci nástaveb, jakož i provozovatelé sestavit specifikaci vozidla přesně podle požadavků zákazníka.

Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
Zdroj: Scania
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Nechceme vás strašit, protože bakterie jsou více méně přirozené, ale čeho je moc, toho je příliš. Dennodenně…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s trenérem smál

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s…

Celkem se obával ostudy, moc toho nenaspal. Nakonec odjížděl hodně spokojený. Obránce Tomáš Sivok popisoval i…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…