Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a Ericsson testují 5G síť

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Společnosti Scania a Ericsson se pouští do testování technologie 5G sítě pro využití v komunikaci mezi jednotlivými užitkovými vozidly navzájem a zároveň i dopravní infrastrukturou.

Aktuální vývoj v oblasti LTE a standardizace 5G sítí znamenají příležitost pro přímou komunikaci mezi jednotlivými vozidly pomocí mobilní sítě za minimálního rizika výpadků a zpoždění přenosu dat.

Scania je průkopníkem konceptu anglicky zvaného platooning, což znamená jízdu nákladních vozidel v kolonách s co nejmenšími rozestupy. Tím se výrazným způsobem snižuje aerodynamický odpor a současně klesá spotřeba paliva.

Legislativa v současné době říká, že mezi kamiony musí být dodržena bezpečná vzdálenost, čemuž mohou napomáhat i technologie jako radar nebo tempomat. Pokud bychom chtěli vzdálenost mezi vozidly minimalizovat – a tím snížit spotřebu pohonných hmot – je třeba zajistit mezi vozidly spolehlivou komunikaci a navzájem propojit jejich řídicí systémy.

Společný výzkum společností Ericsson a Scania prokázal, že dostatečně spolehlivé komunikace lze dosáhnout pomocí stávající sítě 4G, ale již nyní probíhají testy sítě 5G. Ta má být ideální právě díky své rychlosti bezdrátového přenosu dat kolem 1 GB za sekundu i pro komunikaci mezi vozidly v každodenním provozu.

Pokud má ale celý koncept jízdy v kolonách odpovídat ideálním představám, pak je třeba zajistit komunikaci mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou. Systémy by v takovém případě mohly plánovat ideální trasy a řídit, kdy se vozidlo do kolony připojí, nebo ji naopak opustí. Dalším krokem se pak může stát využití 5G sítě i pro vozidla s autonomním systémem řízení.

V současnosti probíhají testy u společnosti Scania v Södertälje a koncem letošního dubna byla síť 5G úspěšně využita i v testovací centrále Ericssonu ve švédském Kista při testech autobusů s autonomním řízením.

Zástupci obou společností jsou přesvědčeni, že pokroky v komunikačních technologiích a budoucí rozvoj 5G sítě jsou nezbytným základem pro další zefektivnění přepravy osob a zboží.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - jozephko
31. 5. 2016 18:58
Vidím tu jeden zásadný problém...
Z technického, ani ekonomického hľadiska nevidím v tomto riešení žiadny problém. Len by ma zaujímalo, ako inžinieri plánujú vyriešiť vjazd iných vozidiel na diaľnicu. Neviem si totiž dosť dobre predstaviť, ako sa osobné auto alebo kamión zaradí do diaľničného pruhu, ak vedľa neho pôjde kolóna niekoľkých takýchto kamiónov.
Núka sa samozrejme riešenie, že kamióny sa preradia do ľavého jazdného pruhu, lenže keď tie súpravy budú za sebou naskladané ako korálky na náhrdelníku, tak v tom mieste bude prakticky permanentne upchatá diaľnica. A rozšírenie diaľnice o ďalší pruh pri každom nájazde na diaľnicu sa mi tiež nezdá úplne reálne.
A úplne zaujímavé by bolo križovanie diaľníc, pri ktorom by sa kolóna takýchto kamiónov pripájala na diaľnicu, ale na diaľnici by práve bola iná, podobná kolóna, resp. kolóny...