Švédský výrobce jako jediný posílá do pohonu na zemní plyn pětiválec. Uplatňuje se ve dvou modelových řadách.

Autobusy Scania do městského provozu se nazývají Citywide. Názvu odpovídá široká nabídka verzí včetně na zemní plyn. Nalezneme ještě jeden typ, který se zabývá výlučně městskou dopravou. Velkokapacitní Exqui. City vznikl ze spolupráce Scanie s firmou Van Hool.

Citywide

Městský typ nabízí dvojici základních konfigurací s nízkou podlahou či nástupem. Pro ekologickou městskou dopravu je možné zvolit motor spalující CNG a bioplyn. Řada Scania Citywide nabízí dopravcům přepravní řešení pomocí autobusů s délkou od 10,9 až po kloubový typ s 18,1 m.

Výška řady Citywide s konvenčním pohonem činí 3,3 metru, nádrže CNG přidává ve vertikálním směru jen deset centimetrů. Podle délky autobusu a potřeb dopravce lze pořídit plynové nádrže o objemu 1200, 1280 nebo 1755 litrů.

Nízkonástupní Scania Citywide LE se často používá na příměstských linkách. Nízkopodlažní typ je výhradně městský, protože maximalizuje rychlost výměny cestujících v hustě obydlených oblastech.

Úspora hmotnosti

Karoserie nové řady Scania Citywide používá lehký hliník, který snižuje provozní hmotnost a zvyšuje přepravní kapacitu vozidla. Pro CNG provedení je lehký skelet dvojnásobnou výhodou, protože pohotovostní hmotnost autobusů s CNG nádržemi bývá proti konvenčnímu pohonu vyšší.

Citywide CNG spaluje levné palivo s čím dál větší dostupností zemního plynu díky nárůstu počtu plniček. Roste také poptávka po bioplynu, protože motory upravené pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem. Pro velké dopravce je zatím jednodušší si vybudovat vlastní plničku CNG.

Velkokapacitní linky

Koncept autobusu s plynovým motorem pro běžné i páteřní městské linky vznikl ze spolupráce Scanie se společností Van Hool. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí zajímavou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Třínápravové kloubové provedení je díky nízkopodlažní konstrukci vhodné do velmi intenzivního pohybu pasažérů, protože nástupní výška u všech dveří činí pouhých 320 mm. Cestování zpříjemňuje prosvětlený a prostorný interiér se čtyřmi páry dvoukřídlých dveří.

Rychlý pohyb cestujících

Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou.

Pětiválcový pohon

Scania v alternativních palivech zdůrazňuje především bionaftu. Zemní plyn má však díky nízké ceně mimořádně důležité místo. Pro jeho spalování upravila devítilitrový pětiválec ve dvou výkonových verzích 206 a 250 kW. V hromadné přepravě osob používá výhradně slabší jednotku, ta silnější nachází uplatnění v nákladní dopravě.

Mnoho změn

Scania to s pohonem na zemní plyn myslí velmi vážně, proto pětiválec běžně spalující naftu upravila pro CNG z více než poloviny. Přestavba nezasáhla jen začlenění zapalovacích svíček a vstřikování. Rozsah změn najdete názorně ukázaný na tříbarevném obrázku motoru. Červená část je společná pro vznětový i CNG pohon, černobílé součásti doznaly pro spalování zemního plynu úpravu.

Pětiválec dostal do tandemu šestistupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem. Přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení dávají předpoklad komfortní jízdy.

Srovnání a výhled

CNG vytváří v porovnání s naftou o 15-20 procent méně emisí CO2. Bioplyn pocházející na rozdíl od zemního plynu z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. Evropská unie podporuje alternativní paliva, a proto je stále omezená spotřební daň na CNG a dochází k růstu počtu plnicích stanic. Velký krok také nastal v podpoře zkapalněného zemního plynu LNG, protože za pět let nemá být mezi LNG stanicemi vzdálenost delší než 400 km. Ještě hustější síť plniček CNG má vykazovat maximální vzdálenost mezi dvěma stanicemi maximálně 150 km. To v Česku platí již v současnosti, protože mnozí dopravci pochopili, že CNG má mimořádně nízké provozní náklady. Při nákupu vozidel podpořeném dotacemi jde o výhodné řešení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Scania: Autobusy s pohonem CNG

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Včera

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví, Zbrojovka v problémech

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví,…

Fotbalisté Jihlavy porazili v 26. ligovém kole Brno 3:0. Vysočina rozhodla o výhře třemi góly v druhém poločase,…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…