reklama


Švédský výrobce jako jediný posílá do pohonu na zemní plyn pětiválec. Uplatňuje se ve dvou modelových řadách.

Autobusy Scania do městského provozu se nazývají Citywide. Názvu odpovídá široká nabídka verzí včetně na zemní plyn. Nalezneme ještě jeden typ, který se zabývá výlučně městskou dopravou. Velkokapacitní Exqui. City vznikl ze spolupráce Scanie s firmou Van Hool.

Citywide

Městský typ nabízí dvojici základních konfigurací s nízkou podlahou či nástupem. Pro ekologickou městskou dopravu je možné zvolit motor spalující CNG a bioplyn. Řada Scania Citywide nabízí dopravcům přepravní řešení pomocí autobusů s délkou od 10,9 až po kloubový typ s 18,1 m.

Výška řady Citywide s konvenčním pohonem činí 3,3 metru, nádrže CNG přidává ve vertikálním směru jen deset centimetrů. Podle délky autobusu a potřeb dopravce lze pořídit plynové nádrže o objemu 1200, 1280 nebo 1755 litrů.

Nízkonástupní Scania Citywide LE se často používá na příměstských linkách. Nízkopodlažní typ je výhradně městský, protože maximalizuje rychlost výměny cestujících v hustě obydlených oblastech.

Úspora hmotnosti

Karoserie nové řady Scania Citywide používá lehký hliník, který snižuje provozní hmotnost a zvyšuje přepravní kapacitu vozidla. Pro CNG provedení je lehký skelet dvojnásobnou výhodou, protože pohotovostní hmotnost autobusů s CNG nádržemi bývá proti konvenčnímu pohonu vyšší.

Citywide CNG spaluje levné palivo s čím dál větší dostupností zemního plynu díky nárůstu počtu plniček. Roste také poptávka po bioplynu, protože motory upravené pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem. Pro velké dopravce je zatím jednodušší si vybudovat vlastní plničku CNG.

Velkokapacitní linky

Koncept autobusu s plynovým motorem pro běžné i páteřní městské linky vznikl ze spolupráce Scanie se společností Van Hool. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí zajímavou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Třínápravové kloubové provedení je díky nízkopodlažní konstrukci vhodné do velmi intenzivního pohybu pasažérů, protože nástupní výška u všech dveří činí pouhých 320 mm. Cestování zpříjemňuje prosvětlený a prostorný interiér se čtyřmi páry dvoukřídlých dveří.

Rychlý pohyb cestujících

Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou.

Pětiválcový pohon

Scania v alternativních palivech zdůrazňuje především bionaftu. Zemní plyn má však díky nízké ceně mimořádně důležité místo. Pro jeho spalování upravila devítilitrový pětiválec ve dvou výkonových verzích 206 a 250 kW. V hromadné přepravě osob používá výhradně slabší jednotku, ta silnější nachází uplatnění v nákladní dopravě.

Mnoho změn

Scania to s pohonem na zemní plyn myslí velmi vážně, proto pětiválec běžně spalující naftu upravila pro CNG z více než poloviny. Přestavba nezasáhla jen začlenění zapalovacích svíček a vstřikování. Rozsah změn najdete názorně ukázaný na tříbarevném obrázku motoru. Červená část je společná pro vznětový i CNG pohon, černobílé součásti doznaly pro spalování zemního plynu úpravu.

Pětiválec dostal do tandemu šestistupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem. Přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení dávají předpoklad komfortní jízdy.

Srovnání a výhled

CNG vytváří v porovnání s naftou o 15-20 procent méně emisí CO2. Bioplyn pocházející na rozdíl od zemního plynu z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. Evropská unie podporuje alternativní paliva, a proto je stále omezená spotřební daň na CNG a dochází k růstu počtu plnicích stanic. Velký krok také nastal v podpoře zkapalněného zemního plynu LNG, protože za pět let nemá být mezi LNG stanicemi vzdálenost delší než 400 km. Ještě hustější síť plniček CNG má vykazovat maximální vzdálenost mezi dvěma stanicemi maximálně 150 km. To v Česku platí již v současnosti, protože mnozí dopravci pochopili, že CNG má mimořádně nízké provozní náklady. Při nákupu vozidel podpořeném dotacemi jde o výhodné řešení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují

Transakce za účelem nákupu kryptoměn mohou narazit,…

Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů

Národní divadlo uzavřelo smlouvu se zástupci společnosti…

Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda

V otázce kandidatury Budapešti na pořádání letních…

Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější

Vracet uprchlíky do zemí původu může být v letošním roce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Scania: Autobusy s pohonem CNG

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte

Díky hojnému použití karbonových vláken s velkou hustotou…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 






 
Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Včera

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5.




Blesk.cz

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny ostatní. Nioh je pekelně těžká videohra

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny…

Existují lehké videohry, pak ty normálně obtížné a samozřejmě i ty těžké. Jednou za čas se však objeví titul,…

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof. Čeká je lepší bydlení

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof.…

Do léta by měli zbylí uprchlíci opustit provizorní ubytovnu u bývalého letiště Tempelhof na jihozápadě Berlína.…

 

iSport.cz

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit kariéru, štve Nového

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit…

Je psychicky zdeptaný. Není divu. Šlendrián klubů mu zabrzdil kariéru, místo jarního hostování v prvoligové…

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než ostatní, chválil Zidane

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než…

88 dnů. Tak dlouho si nemohl Gareth Bale vychutnat nadšený potlesk fanoušků. V sobotu si to ale vynahradil s…

 

Reflex.cz

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se mění kvůli lovu opic

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se…

Ve větvích stromů tráví tolik času, že na to začalo reagovat i jejich tělo. Drtivá většina ze čtyř tisíc…

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Co psaly internetové deníky ten den, kdy Sobotka nabídl komunistům účast v příští vládě?

 
 
reklama