28.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania: Autobusy s pohonem CNG

 

Švédský výrobce jako jediný posílá do pohonu na zemní plyn pětiválec. Uplatňuje se ve dvou modelových řadách.

Autobusy Scania do městského provozu se nazývají Citywide. Názvu odpovídá široká nabídka verzí včetně na zemní plyn. Nalezneme ještě jeden typ, který se zabývá výlučně městskou dopravou. Velkokapacitní Exqui. City vznikl ze spolupráce Scanie s firmou Van Hool.

Citywide

Městský typ nabízí dvojici základních konfigurací s nízkou podlahou či nástupem. Pro ekologickou městskou dopravu je možné zvolit motor spalující CNG a bioplyn. Řada Scania Citywide nabízí dopravcům přepravní řešení pomocí autobusů s délkou od 10,9 až po kloubový typ s 18,1 m.

Výška řady Citywide s konvenčním pohonem činí 3,3 metru, nádrže CNG přidává ve vertikálním směru jen deset centimetrů. Podle délky autobusu a potřeb dopravce lze pořídit plynové nádrže o objemu 1200, 1280 nebo 1755 litrů.

Nízkonástupní Scania Citywide LE se často používá na příměstských linkách. Nízkopodlažní typ je výhradně městský, protože maximalizuje rychlost výměny cestujících v hustě obydlených oblastech.

Úspora hmotnosti

Karoserie nové řady Scania Citywide používá lehký hliník, který snižuje provozní hmotnost a zvyšuje přepravní kapacitu vozidla. Pro CNG provedení je lehký skelet dvojnásobnou výhodou, protože pohotovostní hmotnost autobusů s CNG nádržemi bývá proti konvenčnímu pohonu vyšší.

Citywide CNG spaluje levné palivo s čím dál větší dostupností zemního plynu díky nárůstu počtu plniček. Roste také poptávka po bioplynu, protože motory upravené pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem. Pro velké dopravce je zatím jednodušší si vybudovat vlastní plničku CNG.

Velkokapacitní linky

Koncept autobusu s plynovým motorem pro běžné i páteřní městské linky vznikl ze spolupráce Scanie se společností Van Hool. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí zajímavou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Třínápravové kloubové provedení je díky nízkopodlažní konstrukci vhodné do velmi intenzivního pohybu pasažérů, protože nástupní výška u všech dveří činí pouhých 320 mm. Cestování zpříjemňuje prosvětlený a prostorný interiér se čtyřmi páry dvoukřídlých dveří.

Rychlý pohyb cestujících

Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou.

Pětiválcový pohon

Scania v alternativních palivech zdůrazňuje především bionaftu. Zemní plyn má však díky nízké ceně mimořádně důležité místo. Pro jeho spalování upravila devítilitrový pětiválec ve dvou výkonových verzích 206 a 250 kW. V hromadné přepravě osob používá výhradně slabší jednotku, ta silnější nachází uplatnění v nákladní dopravě.

Mnoho změn

Scania to s pohonem na zemní plyn myslí velmi vážně, proto pětiválec běžně spalující naftu upravila pro CNG z více než poloviny. Přestavba nezasáhla jen začlenění zapalovacích svíček a vstřikování. Rozsah změn najdete názorně ukázaný na tříbarevném obrázku motoru. Červená část je společná pro vznětový i CNG pohon, černobílé součásti doznaly pro spalování zemního plynu úpravu.

Pětiválec dostal do tandemu šestistupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem. Přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení dávají předpoklad komfortní jízdy.

Srovnání a výhled

CNG vytváří v porovnání s naftou o 15-20 procent méně emisí CO2. Bioplyn pocházející na rozdíl od zemního plynu z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. Evropská unie podporuje alternativní paliva, a proto je stále omezená spotřební daň na CNG a dochází k růstu počtu plnicích stanic. Velký krok také nastal v podpoře zkapalněného zemního plynu LNG, protože za pět let nemá být mezi LNG stanicemi vzdálenost delší než 400 km. Ještě hustější síť plniček CNG má vykazovat maximální vzdálenost mezi dvěma stanicemi maximálně 150 km. To v Česku platí již v současnosti, protože mnozí dopravci pochopili, že CNG má mimořádně nízké provozní náklady. Při nákupu vozidel podpořeném dotacemi jde o výhodné řešení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby

Americký prezident Donald Trump údajně řekl svým…

Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah

Řidič, jenž zabil 13 lidí v Barceloně, je mrtvý. Byl mezi…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Scania: Autobusy s pohonem CNG

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

 





 
Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Dnes 18:45

Zatímco spalovací motor vyžaduje k efektivnímu fungování vícestupňovou převodovku, tak elektromotor se bez ní obyčejně obejde. Je důvodem pouze odlišná momentová charakteristika, nebo i něco jiného?




Blesk.cz

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině pózují na plážích i pod vodou

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině…

Italskou Sardinii obsadily nahé turistky! Sexy krásky se na internetu chlubí pikantními snímky s malebným…

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Zpěvák Karel Gott zrušil kvůli nemoci sobotní koncert na festivalu LétoFest v Brně, kde měl vystoupit před…

 

iSport.cz

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník odmítl řešit sport

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník…

Barcelona truchlí za oběti teroristického útoku, při kterém zemřelo 13 lidí a víc než sto dalších bylo zraněno.…

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví zájem o hráče WBA

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví…

Premier League začala, přestupy nekončí! A nejde jen o dlouho skloňovaná jména jako Coutinho, Dembélé či Mbappé.…

 

Reflex.cz

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní agresor, říká Vrobel

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní…

Spojené státy jako hlavní agresor a Korejská lidově demokratická republika coby jeden z posledních suverénních…

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní zoo, porodila mládě

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní…

Veterináři i zoologové se podivují nad případem lvice, která byla převezena ze zničené zoo v syrském Aleppu…