28.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania: Autobusy s pohonem CNG

 

Švédský výrobce jako jediný posílá do pohonu na zemní plyn pětiválec. Uplatňuje se ve dvou modelových řadách.

Autobusy Scania do městského provozu se nazývají Citywide. Názvu odpovídá široká nabídka verzí včetně na zemní plyn. Nalezneme ještě jeden typ, který se zabývá výlučně městskou dopravou. Velkokapacitní Exqui. City vznikl ze spolupráce Scanie s firmou Van Hool.

Citywide

Městský typ nabízí dvojici základních konfigurací s nízkou podlahou či nástupem. Pro ekologickou městskou dopravu je možné zvolit motor spalující CNG a bioplyn. Řada Scania Citywide nabízí dopravcům přepravní řešení pomocí autobusů s délkou od 10,9 až po kloubový typ s 18,1 m.

Výška řady Citywide s konvenčním pohonem činí 3,3 metru, nádrže CNG přidává ve vertikálním směru jen deset centimetrů. Podle délky autobusu a potřeb dopravce lze pořídit plynové nádrže o objemu 1200, 1280 nebo 1755 litrů.

Nízkonástupní Scania Citywide LE se často používá na příměstských linkách. Nízkopodlažní typ je výhradně městský, protože maximalizuje rychlost výměny cestujících v hustě obydlených oblastech.

Úspora hmotnosti

Karoserie nové řady Scania Citywide používá lehký hliník, který snižuje provozní hmotnost a zvyšuje přepravní kapacitu vozidla. Pro CNG provedení je lehký skelet dvojnásobnou výhodou, protože pohotovostní hmotnost autobusů s CNG nádržemi bývá proti konvenčnímu pohonu vyšší.

Citywide CNG spaluje levné palivo s čím dál větší dostupností zemního plynu díky nárůstu počtu plniček. Roste také poptávka po bioplynu, protože motory upravené pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem. Pro velké dopravce je zatím jednodušší si vybudovat vlastní plničku CNG.

Velkokapacitní linky

Koncept autobusu s plynovým motorem pro běžné i páteřní městské linky vznikl ze spolupráce Scanie se společností Van Hool. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí zajímavou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Třínápravové kloubové provedení je díky nízkopodlažní konstrukci vhodné do velmi intenzivního pohybu pasažérů, protože nástupní výška u všech dveří činí pouhých 320 mm. Cestování zpříjemňuje prosvětlený a prostorný interiér se čtyřmi páry dvoukřídlých dveří.

Rychlý pohyb cestujících

Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou.

Pětiválcový pohon

Scania v alternativních palivech zdůrazňuje především bionaftu. Zemní plyn má však díky nízké ceně mimořádně důležité místo. Pro jeho spalování upravila devítilitrový pětiválec ve dvou výkonových verzích 206 a 250 kW. V hromadné přepravě osob používá výhradně slabší jednotku, ta silnější nachází uplatnění v nákladní dopravě.

Mnoho změn

Scania to s pohonem na zemní plyn myslí velmi vážně, proto pětiválec běžně spalující naftu upravila pro CNG z více než poloviny. Přestavba nezasáhla jen začlenění zapalovacích svíček a vstřikování. Rozsah změn najdete názorně ukázaný na tříbarevném obrázku motoru. Červená část je společná pro vznětový i CNG pohon, černobílé součásti doznaly pro spalování zemního plynu úpravu.

Pětiválec dostal do tandemu šestistupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem. Přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení dávají předpoklad komfortní jízdy.

Srovnání a výhled

CNG vytváří v porovnání s naftou o 15-20 procent méně emisí CO2. Bioplyn pocházející na rozdíl od zemního plynu z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. Evropská unie podporuje alternativní paliva, a proto je stále omezená spotřební daň na CNG a dochází k růstu počtu plnicích stanic. Velký krok také nastal v podpoře zkapalněného zemního plynu LNG, protože za pět let nemá být mezi LNG stanicemi vzdálenost delší než 400 km. Ještě hustější síť plniček CNG má vykazovat maximální vzdálenost mezi dvěma stanicemi maximálně 150 km. To v Česku platí již v současnosti, protože mnozí dopravci pochopili, že CNG má mimořádně nízké provozní náklady. Při nákupu vozidel podpořeném dotacemi jde o výhodné řešení.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Scania: Autobusy s pohonem CNG

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat jinak, aby neumírali nevinní?

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat…

Slovenští politici a policisté diskutují o tom, jak při policejních akcích bezpečně zastavovat auta. Debatu…

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

 

iSport.cz

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku. Chtějí trest pro Hapala

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku.…

Trenér italské fotbalové reprezentace do jednadvaceti let Luigi Di Biagio požaduje pro kouče slovenského týmu…

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s kapitánem Zenitu Petrohrad

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s…

V Praze je v posledních desítkách hodin veselo. Sparta má před oficiálním oznámením příchodů Tala Ben Haima a…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…