reklama


Švédský výrobce jako jediný posílá do pohonu na zemní plyn pětiválec. Uplatňuje se ve dvou modelových řadách.

Autobusy Scania do městského provozu se nazývají Citywide. Názvu odpovídá široká nabídka verzí včetně na zemní plyn. Nalezneme ještě jeden typ, který se zabývá výlučně městskou dopravou. Velkokapacitní Exqui. City vznikl ze spolupráce Scanie s firmou Van Hool.

Citywide

Městský typ nabízí dvojici základních konfigurací s nízkou podlahou či nástupem. Pro ekologickou městskou dopravu je možné zvolit motor spalující CNG a bioplyn. Řada Scania Citywide nabízí dopravcům přepravní řešení pomocí autobusů s délkou od 10,9 až po kloubový typ s 18,1 m.

Výška řady Citywide s konvenčním pohonem činí 3,3 metru, nádrže CNG přidává ve vertikálním směru jen deset centimetrů. Podle délky autobusu a potřeb dopravce lze pořídit plynové nádrže o objemu 1200, 1280 nebo 1755 litrů.

Nízkonástupní Scania Citywide LE se často používá na příměstských linkách. Nízkopodlažní typ je výhradně městský, protože maximalizuje rychlost výměny cestujících v hustě obydlených oblastech.

Úspora hmotnosti

Karoserie nové řady Scania Citywide používá lehký hliník, který snižuje provozní hmotnost a zvyšuje přepravní kapacitu vozidla. Pro CNG provedení je lehký skelet dvojnásobnou výhodou, protože pohotovostní hmotnost autobusů s CNG nádržemi bývá proti konvenčnímu pohonu vyšší.

Citywide CNG spaluje levné palivo s čím dál větší dostupností zemního plynu díky nárůstu počtu plniček. Roste také poptávka po bioplynu, protože motory upravené pro spalování plynu dokážou pracovat i s tímto palivem. Pro velké dopravce je zatím jednodušší si vybudovat vlastní plničku CNG.

Velkokapacitní linky

Koncept autobusu s plynovým motorem pro běžné i páteřní městské linky vznikl ze spolupráce Scanie se společností Van Hool. Autobus Scania Van Hool Exqui.City nabízí zajímavou kombinaci vysoké kapacity a nízkých dopadů na životní prostředí. Třínápravové kloubové provedení je díky nízkopodlažní konstrukci vhodné do velmi intenzivního pohybu pasažérů, protože nástupní výška u všech dveří činí pouhých 320 mm. Cestování zpříjemňuje prosvětlený a prostorný interiér se čtyřmi páry dvoukřídlých dveří.

Rychlý pohyb cestujících

Nízkopodlažní interiér je řešen velkoprostorově a disponuje velkými plochami pro dětské kočárky, invalidní vozíky i stojící cestující. Velkoplošná okna se starají o světlý a vzdušný interiér a dokonalý výhled do všech směrů. Autobus je orientován na cestující s předplacenými jízdenkami, takže stanoviště řidiče je umístěno v samostatném oddílu, který může být vybaven prosklenou přepážkou.

Pětiválcový pohon

Scania v alternativních palivech zdůrazňuje především bionaftu. Zemní plyn má však díky nízké ceně mimořádně důležité místo. Pro jeho spalování upravila devítilitrový pětiválec ve dvou výkonových verzích 206 a 250 kW. V hromadné přepravě osob používá výhradně slabší jednotku, ta silnější nachází uplatnění v nákladní dopravě.

Mnoho změn

Scania to s pohonem na zemní plyn myslí velmi vážně, proto pětiválec běžně spalující naftu upravila pro CNG z více než poloviny. Přestavba nezasáhla jen začlenění zapalovacích svíček a vstřikování. Rozsah změn najdete názorně ukázaný na tříbarevném obrázku motoru. Červená část je společná pro vznětový i CNG pohon, černobílé součásti doznaly pro spalování zemního plynu úpravu.

Pětiválec dostal do tandemu šestistupňovou převodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérem. Přes kuželové soukolí pohání zadní portálovou nápravu. Moduly podvozků městských autobusů Scania a systém řízení kloubového spojení dávají předpoklad komfortní jízdy.

Srovnání a výhled

CNG vytváří v porovnání s naftou o 15-20 procent méně emisí CO2. Bioplyn pocházející na rozdíl od zemního plynu z obnovitelných zdrojů může v ideálním případě přispět ke snížení emisí CO2 až o 95 procent. Evropská unie podporuje alternativní paliva, a proto je stále omezená spotřební daň na CNG a dochází k růstu počtu plnicích stanic. Velký krok také nastal v podpoře zkapalněného zemního plynu LNG, protože za pět let nemá být mezi LNG stanicemi vzdálenost delší než 400 km. Ještě hustější síť plniček CNG má vykazovat maximální vzdálenost mezi dvěma stanicemi maximálně 150 km. To v Česku platí již v současnosti, protože mnozí dopravci pochopili, že CNG má mimořádně nízké provozní náklady. Při nákupu vozidel podpořeném dotacemi jde o výhodné řešení.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi

 Italský premiér Matteo Renzi dnes podal demisi poté, co…

Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET za skoro…

Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

 
 

Přidat názorDiskuse: Scania: Autobusy s pohonem CNG

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 






 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

 

iSport.cz

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl obviněn z týrání dítěte

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl…

Jeden šok za druhým! Sotva hokejoví fanoušci vstřebali nečekanou informaci, že v krvi slovenského hokejisty…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama