Scania Citywide: Nová rodina autobusů

Scania Citywide: Nová rodina autobusů

 
 

Letošní veletrh Busworld se stal místem představení nové řady nízkopodlažních a nízkonástupních autobusů Scania Citywide pro městský a příměstský provoz.

Strategie Scanie spočívá v poskytování kompletní nabídky autobusů a autokarů v každém segmentu a proto pokračuje v rozšiřování své nabídky. Modelová řada Citywide je nejnovějším přírůstek do rodiny autobusů a autokarů švédské značky.

Scania Citywide je řadou městských a příměstských autobusů tvořenou několika různými nízkopodlažními (LF) a nízkonástupními (LE) konfiguracemi, které zahrnují dvounápravové i třínápravové typy včetně kloubových.

Design

Nová modelová řada má díky svému vzhledu vynikat v hustém městském provozu a zároveň se držet současné designové linie spojující všechny nové autobusy a autokary Scania. Linie přídě a podélných postranních částí mají vyvolávat dojem stability a nízko položeného těžiště.

Přední partie autobusů řady Citywide zaujmou provedením střední částí mezi nárazníkem a hlavními světlomety v černé barvě. Na zádi patří k nejvýraznějším prvkům lichoběžníkový tvar zadního okna a koncové svítilny tvořené LED.

Jednodílné lepené přední sklo má řidiči poskytovat neomezený výhled. Vnější zpětné zrcátko na straně řidiče je umístěno blíže spodní linii okna a tudíž blíže řidiči, což mu poskytuje větší zorný úhel. Zrcátko na straně chodníku je situováno u horní linie okna, aby nemohlo ohrozit cestující na zastávkách.

Tvar hlavních světlometů je inspirován řadou Touring. Zvláštní pozornost byla věnována integraci všech osvětlovacích funkcí včetně denního svícení, směrových svítilen i obrysových využívajících LED. Tlumené a dálkové osvětlení využívá standardně halogenové žárovky, na objednávku mohou být nahrazeny LED.

Cestující

V prostoru pro cestující jsou použity světlejší barvy, které byly zvoleny pro vytvoření atmosféry vyváženého a prostorného prostředí. Nízkopodlažní typy jsou koncipovány s rovnou podlahou a nají nabízet dostatek prostoru pro invalidní vozíky, dětské kočárky i stojící cestující. V nízkonástupních verzích jsou sedadla orientována ve směru jízdy pro co největší pohodlí cestujících na delších linkách. Všechny prostory a použité materiály mají být snadno čistitelné.

Řidič

Pracoviště řidiče je barevně odděleno od prostoru řidiče a při jeho vývoji byl jedním z hlavních cílů dosažení co nejlepší ergonomie. Sedadlo řidiče má být i díky většímu rozsahu podélného posunu pohodlné i pro vyšší řidiče. Samozřejmostí je i možnost nastavení jeho výšky. Volant je nastavitelný v rozsahu sklonu 20 stupňů a výšky 85 mm se vzduchotlakovým zamykáním mechanismu. Navíc může být volant vyklopen do vodorovné polohy pro snazší přístup k sedadlu řidiče.

Dvě páčky na sloupku řízení zůstávají vůči volantu vždy ve stejné poloze a to usnadňuje manipulaci s nimi. Páčka na levé straně ovládá směrová světla, osvětlení vozidla a stírače s ostřikovači. Pravá páčka slouží k řazení (se Scania Opticruise) a aktivaci Scania Retarder. Ovládací tlačítka instalovaná na přístrojovém panelu jsou používána k ovládání samočinné převodovky ZF. Na zakázku nabízí Scania také nastavitelný přístrojový panel.

Pro zvýšení bezpečnosti i pohodlí řidiče jsou použity zavěšené pedály. Přepážka za řidičem je neprůhledná a protažená až ke stopu. Za příplatek je k dispozici rozmrazování a elektrické vyhřívání čelního skla. Výstupy standardní soustavy vytápění a větrání jsou namířeny na postranní okna a k podlaze.

Karoserie

Všechny panely opláštění skeletu karoserie Scania Citywide jsou z hliníkové slitiny, což přispívá především k snížení hmotnosti a zvýšení pevnosti. Tvar těchto komponentů je navržen tak, aby bylo snadné je opravit nebo vyměnit. Lehká slitina je kromě toho snadno recyklovatelná a může proto být používána opakovaně bez újmy na kvalitě materiálu.

Montážní prvky nosné struktury jsou důsledně unifikovány, což přináší pružnost ve stavbě vozidel, mimo jiné v uspořádání dveří. Osmnáctimetrové kloubové typy mohou být až čtyřdveřové.

Uspořádání a motory

Nízkopodlažní městské autobusy řady Citywide LF mají nízkou podlahu v celé délce vozidla. K dispozici budou v dvounápravových verzích a vrchol nabídky představuje třínápravové kloubové provedení s celkovou délkou 18 m.

K pohonu autobusů řady Citywide LF slouží vzadu napříč umístěný devítilitrový turbodiesel, splňující limity normy EEV. Ve verzích spalujících motorovou naftu nebo bionaftu nabídne výkony od 169 do 206 kW. Verze na bioetanol nebo plyn (nádrže jsou instalovány na střeše) disponují výkonem 198 kW. Samočinná převodovka ZF je pětistupňová, nebo šestistupňová.

Nízkonástupní řada Citywide LE má nízkou podlahu pouze v přední polovině a lze ji využívat vedle městského i pro příměstský provoz. K dispozici bude ve dvounápravovém i třínápravovém provedení a v kloubové verzi dlouhé 18 m.

Tyto autobusy mají v zádi podélně uložený devítilitrový motor o výkonu 169, 206 nebo 235 kW spalující motorovou naftu. nebo bionaftu. Motor o výkonu 198 kW spaluje bioetanol. Verze s výkonem 198 a 224 kW jsou určeny pro spalování plynu. Ten je stejně jako u řady LF uložen v nádržích na střeše.

Osmistupňový samočinný řadicí systém Scania Opticruise, instalovaný do vozidel používaných na delších linkách mimo městská centra má přispět k snížení spotřeby paliva. Dodavatelem plně samočinných pětistupňových nebo šestistupňových převodovek je ZF.

Všechny modely řady Citywide jsou stavěny v továrně Scania ve Słupsku (Polsko), která byla uvedena do provozu v roce 1993 a nyní je specializována jako zařízení pro montáž všech autobusů z lehkých slitin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…