Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania v European Truck Platooning Challenge 2016

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania je jedním z několika účastníků projektu European Truck Platooning Challenge 2016 zaměřeného na komunikaci mezi nákladními vozidly v konvojích.

Projekt European Truck Platooning Challenge 2016, pořádaný od 29. března do 6. dubna, je podporován evropským sdružením výrobců automobilů ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobiles) a má demonstrovat současné výsledky vývoje v komunikaci mezi vozidly. Cílem je pak i rychlejší zavádění změn v legislativě upravující provoz nákladních automobilů v Evropské unii.

V rámci tohoto projektu Scania vyslala 29. března letošního roku ze švédského Södertälje do Rotterdamu v Nizozemsku trojici kamionů v těsném konvoji. Ty mají vedle pokroků v komunikaci mezi vozidly demonstrovat i přínos delších souprav k hospodárnějšími provozu.

Scania patří k průkopníkům konceptu anglicky zvaného Platooning, což znamená jízdu nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozestupy mezi nimi. Tím se podle dosavadních výsledků z testovacího provozu výrazným způsobem snižuje aerodynamický odpor a podle švédského výrobce nákladních automobilů lze takto dosáhnout v reálných provozních podmínkách snížení spotřeby paliva až o 10 procent.

Legislativa v současné době říká, že mezi kamiony musí být dodržena bezpečná vzdálenost, čemuž mohou napomáhat i asistenční systémy jako radar nebo tempomat. Díky neustále zdokonalované komunikaci mezi vozidly o možnosti propojit jejich řídící systémy lze nyní udržovat odstup od vpředu jedoucí soupravy ve vzdálenosti do 10 m.

Nejen v rámci European Truck Platooning Challenge 2016 se první vozidlo v konvoji chová jako vůdce, kterého ostatní následují a přizpůsobují se jeho stylu jízdy. Řidiči vzadu jedoucích vozidel jsou stále zodpovědní za řízení vozidla, i když je v koloně ovládají asistenční systémy a mohou řadu vozidel kdykoliv opustit.

Vedle současných možností komunikace mezi vozidly hodlá Scania demonstrovat i přínos delších souprav tahačů s návěsy k hospodárnějšímu provozu a snižování spotřeby paliva. Ve Švédsku tato společnost již několik let provádí výzkum, který je zaměřen na sledování vlivu tahačů s dvojicí plnohodnotných přívěsů na své okolí a životní prostředí.

Tyto soupravy s celkovou délkou do 32 metrů mohou mít oproti konvenčnímu řešení v podobě jednoho tahače na jeden návěs spotřebu paliva nižší až o 30 % a emise CO2 se snižují až o 20 gramů na tunu a kilometr.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)