Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a Ericsson společně pro zefektivnění dopravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Na konferenci Mobile World Congress v Barceloně oznámily společnosti Ericsoon a Scania začátek vzájemné spolupráce s cílem urychlit nástup konektivity užitkových vozidel a infrastruktury.

Zástupci společností Ericsoon a Scania jsou přesvědčeni, že pokroky v komunikačních technologiích a budoucí rozvoj sítí 5G jsou nezbytným základem pro další zefektivnění přepravy osob a zboží.

Håkan Schildt, ředitel pro strategii a rozvoj podnikání oddělení připojených vozidel Scania, uvedl, že se ve společnosti už nějakou dobu hovoří o komunikaci vozidlo-vozidlo, případně vozidlo-infrastruktura, ale až nyní dochází k posunu od nápadů k realizaci. Mobilní sítě jsou podle jeho slov již dostatečně rychlé a spolehlivé, což představuje velmi dobré vyhlídky do budoucna.

Aktuální vývoj v oblasti LTE a standardizace 5G sítí znamenají příležitost pro přímou komunikaci mezi jednotlivými vozidly pomocí mobilní sítě za minimálního rizika výpadků a latencí.

Scania je průkopníkem konceptu anglicky zvaného platooning, což znamená jízdu nákladních vozidel v kolonách jen s minimálními rozestupy. Tím se výrazným způsobem snižuje aerodynamický odpor a současně klesá spotřeba paliva.

Legislativa v současné době říká, že mezi kamiony musí být dodržena bezpečná vzdálenost, čemuž mohou napomáhat i technologie jako radar nebo tempomat. Pokud bychom chtěli vzdálenost mezi vozidly minimalizovat – a tím snížit spotřebu pohonných hmot – je třeba zajistit mezi vozidly spolehlivou komunikaci a navzájem propojit jejich řídicí systémy.

Společný výzkum společností Ericsson a Scania prokázal, že dostatečně spolehlivé komunikace lze dosáhnout pomocí stávající sítě 4G a vyhovující bude samozřejmě i budoucí síť 5G.

Pokud by měl ale celý koncept jízdy v kolonách odpovídat ideálním představám, pak je třeba zajistit komunikaci mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou. Systémy by v takovém případě mohly plánovat ideální trasy a řídit, kdy se vozidlo do kolony připojí, nebo ji naopak opustí.

Claes Herlitz, vedoucí oddělení Automotive ve společnosti Ericsson, je přesvědčen, že s ohledem na obrovské výhody, které komunikace mezi jednotlivými vozidly nabízí, jí budou využívat všichni přepravci, bez ohledu na to, co vozí.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
29. 2. 2016 07:53
Jasně, pokrok nezastavíš!
Ale už se těším na zprávy o tom, jak hackeři odklonili konvoj těsně za sebou jedoucích velkokapacitních přepravníků z trasy Stockholm-Praha do Gruzie... :-)