Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

 
 

Patří sice mezi coache, ale dobře posloužil i v příměstském provozu.

Doba autobusů s jednostranným použitím kromě ryze městského provozu na určitou dobu minula. Ekonomický útlum a pokles zájmu o cestování přivádí výrobce hromadných dopravních prostředků k produkci univerzálnějších vozidel. K nim také patří nejvyšší typová řada z Omni Range nazvaná OmniExpress.

Dva či tři

Univerzální zájezdový i příměstský typ dosahuje délky v rozmezí 11 až 14,9 m. My jsme vyzkoušeli prostřední typ (12,8 m), který stál na dvounápravovém podvozku. Delší provedení zaměřené výhradně na zájezdovou dopravu stojí na třech nápravách (od 13 metrů) s konfigurací 6x2*4. Poslední osa je řízena aktivně.

Novinka Opticruise

Zásadní inovaci tvořila přepracovaná automatizovaná převodovka Opticruise. Ta měla premiéru v řadě R a nově ji lze objednat se spojkovým pedálem či bez něj. Vyznavači klasiky Scanie asi budou volit spojkový pedál pro rozjíždění a zastavení, my jsme zvolili ústrojí s automaticky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Proč by se měl řidič autobusu během rozjíždění či zastavování zabývat ještě dalším pedálem, když jde z bezpečnostního hlediska o nejkrizovější okamžiky?

Nohou ovládaná spojka měla významné opodstatnění zejména u nákladních vozidel, protože dovolovala jemné najíždění k rampě. Modernizovaný Opticruise jemný pohyb také dovoluje, a to přidržením voliče převodovky směrem vpřed po dobu jedné sekundy.

Jiný software

V rámci úprav automatizované převodovky došlo také ke změněné strategii řízení s důrazem na využívání nejekonomičtějšího dvanáctého stupně. Přímý záběr je pro třecí poměry optimálním. Jízdu vzad zajišťovala dvojice zpětných chodů v poměru 11 (L) a 8,88 (H).

Další vylepšení komfortu přepravy a ulehčení práce řidiči tvořil nový asistent pro rozjezd do kopce. Fungoval i jako pomocník pro rozjezd v klesání. Po uvolnění brzdového pedálu se vozidlo až do doby tří sekund nehnulo. To byla spousta času pro přemístění pravé nohy na plynový pedál. Ve stoupání ani po mírném dotyku na akcelerátor nedošlo k sebemenšímu posunu vozidla vzad, protože elektronika hlídala míru točivého momentu potřebného pro rozjezd. Až po dosažení této hodnoty došlo k uvolnění brzdy a OmniExpress se bez centimetrového zaváhání vydal okamžitě vpřed.

Během zastavení v klesání došlo k odbrzdění hned po dotyku plynového pedálu, což bylo dynamické i ekonomické.

Komfort řidiče

Přístrojový štít se nacházel v nejvyšším stupni Colour Plus. Kromě běžných povinných údajů přehledně zobrazoval modus automatizované převodovky Opticruise, nastavení řízeného sjíždění kopců, údaje z tachografu, aktuální stav adaptivního tempomatu včetně nastavení vzdálenosti od vpřed jedoucího vozidla atd. Štít s úhlopříčkou 165 mm obsahoval dvě programovatelná pole s možnosti volby zobrazení jednotlivých údajů.

Třináctilitr

OmniExpress bývá poháněn buď devíti- nebo třináctilitrovým agregátem. Menší motor nabízí čtyři výkonové verze 169-265 KW, specialitu tvoří etanolové provedení 198 kW.

V předváděcím autobusu se nacházela objemnější jednotka DC 13 o výkonu 294 kW. Pro dvounápravový bus to byla velmi štědrá porce, silnější provedení 324 a 353 kW najdou uplatnění ve třínápravových verzích.

Jednotky lze obdržet v provedení Euro 5 nebo EEV, testované vozidlo díky dvoustupňové recirkulaci výfukových plynů vyhovovalo současnému legislativnímu standardu Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm) 12 800
Rozvor (mm) 6700
Přední převis (mm) 2700
Zadní převis (mm) 3400
Motor Scania DC13 05
Největší výkon (kW/ot. za min) 294/1900
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 2100/1000-1300
Vstřikování vysokotlaké XPI
Řízení emisí recirkulací výfuk. plynů EGR
Emisní norma Euro 5
Výfuková brzda(kW/ot. za min) 262/2400
Převodovka GRS895 R Opricruise samočinný
Stálý převod 2,73
Objem nádrže paliva (l) 550
Obsaditelnost 49 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 9,9
Přední náprava nezávislá, pneumatické pérování
Zadní náprava pneumatická
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7500/12 000
Provozní hmotnost (kg) 13 820
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 12,5
Stopový poloměr otáčení (m) 10,889
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 315/80 R22.5
Hlučnost (dBa) 80

Spolupracujeme s TipCars.com
Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana

Odchod Andreje Babiše z vlády je sice nejnápadnějším, ale…

Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France

Za devět let platnosti smlouvy zajistí firma Czech…

Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu

ČSSD chybějí v návrhu peníze na školství či…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se nejlepšími parťáky!

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se…

Lištička Jay prožila část života uvězněná v příšerných podmínkách na kožešinové farmě. Přesto se na ni usmálo…

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem povedly, ale překvapilo mě to

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

Nadávat na politiky je možné 365 dnů v roce, momentů, kdy je záhodno je pochválit, bývá mnohem méně. Včera…

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…