reklama


Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

 
 

Patří sice mezi coache, ale dobře posloužil i v příměstském provozu.

Doba autobusů s jednostranným použitím kromě ryze městského provozu na určitou dobu minula. Ekonomický útlum a pokles zájmu o cestování přivádí výrobce hromadných dopravních prostředků k produkci univerzálnějších vozidel. K nim také patří nejvyšší typová řada z Omni Range nazvaná OmniExpress.

Dva či tři

Univerzální zájezdový i příměstský typ dosahuje délky v rozmezí 11 až 14,9 m. My jsme vyzkoušeli prostřední typ (12,8 m), který stál na dvounápravovém podvozku. Delší provedení zaměřené výhradně na zájezdovou dopravu stojí na třech nápravách (od 13 metrů) s konfigurací 6x2*4. Poslední osa je řízena aktivně.

Novinka Opticruise

Zásadní inovaci tvořila přepracovaná automatizovaná převodovka Opticruise. Ta měla premiéru v řadě R a nově ji lze objednat se spojkovým pedálem či bez něj. Vyznavači klasiky Scanie asi budou volit spojkový pedál pro rozjíždění a zastavení, my jsme zvolili ústrojí s automaticky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Proč by se měl řidič autobusu během rozjíždění či zastavování zabývat ještě dalším pedálem, když jde z bezpečnostního hlediska o nejkrizovější okamžiky?

Nohou ovládaná spojka měla významné opodstatnění zejména u nákladních vozidel, protože dovolovala jemné najíždění k rampě. Modernizovaný Opticruise jemný pohyb také dovoluje, a to přidržením voliče převodovky směrem vpřed po dobu jedné sekundy.

Jiný software

V rámci úprav automatizované převodovky došlo také ke změněné strategii řízení s důrazem na využívání nejekonomičtějšího dvanáctého stupně. Přímý záběr je pro třecí poměry optimálním. Jízdu vzad zajišťovala dvojice zpětných chodů v poměru 11 (L) a 8,88 (H).

Další vylepšení komfortu přepravy a ulehčení práce řidiči tvořil nový asistent pro rozjezd do kopce. Fungoval i jako pomocník pro rozjezd v klesání. Po uvolnění brzdového pedálu se vozidlo až do doby tří sekund nehnulo. To byla spousta času pro přemístění pravé nohy na plynový pedál. Ve stoupání ani po mírném dotyku na akcelerátor nedošlo k sebemenšímu posunu vozidla vzad, protože elektronika hlídala míru točivého momentu potřebného pro rozjezd. Až po dosažení této hodnoty došlo k uvolnění brzdy a OmniExpress se bez centimetrového zaváhání vydal okamžitě vpřed.

Během zastavení v klesání došlo k odbrzdění hned po dotyku plynového pedálu, což bylo dynamické i ekonomické.

Komfort řidiče

Přístrojový štít se nacházel v nejvyšším stupni Colour Plus. Kromě běžných povinných údajů přehledně zobrazoval modus automatizované převodovky Opticruise, nastavení řízeného sjíždění kopců, údaje z tachografu, aktuální stav adaptivního tempomatu včetně nastavení vzdálenosti od vpřed jedoucího vozidla atd. Štít s úhlopříčkou 165 mm obsahoval dvě programovatelná pole s možnosti volby zobrazení jednotlivých údajů.

Třináctilitr

OmniExpress bývá poháněn buď devíti- nebo třináctilitrovým agregátem. Menší motor nabízí čtyři výkonové verze 169-265 KW, specialitu tvoří etanolové provedení 198 kW.

V předváděcím autobusu se nacházela objemnější jednotka DC 13 o výkonu 294 kW. Pro dvounápravový bus to byla velmi štědrá porce, silnější provedení 324 a 353 kW najdou uplatnění ve třínápravových verzích.

Jednotky lze obdržet v provedení Euro 5 nebo EEV, testované vozidlo díky dvoustupňové recirkulaci výfukových plynů vyhovovalo současnému legislativnímu standardu Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm) 12 800
Rozvor (mm) 6700
Přední převis (mm) 2700
Zadní převis (mm) 3400
Motor Scania DC13 05
Největší výkon (kW/ot. za min) 294/1900
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 2100/1000-1300
Vstřikování vysokotlaké XPI
Řízení emisí recirkulací výfuk. plynů EGR
Emisní norma Euro 5
Výfuková brzda(kW/ot. za min) 262/2400
Převodovka GRS895 R Opricruise samočinný
Stálý převod 2,73
Objem nádrže paliva (l) 550
Obsaditelnost 49 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 9,9
Přední náprava nezávislá, pneumatické pérování
Zadní náprava pneumatická
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7500/12 000
Provozní hmotnost (kg) 13 820
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 12,5
Stopový poloměr otáčení (m) 10,889
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 315/80 R22.5
Hlučnost (dBa) 80

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

 

iSport.cz

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i vysilující únava

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i…

Dva týdny závodění v extrémně nehostinných podmínkách jsou pryč. Dakar 2017 v neděli našel své letošní vítěze a…

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama