Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

 
 
8.8. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Patří sice mezi coache, ale dobře posloužil i v příměstském provozu.

Doba autobusů s jednostranným použitím kromě ryze městského provozu na určitou dobu minula. Ekonomický útlum a pokles zájmu o cestování přivádí výrobce hromadných dopravních prostředků k produkci univerzálnějších vozidel. K nim také patří nejvyšší typová řada z Omni Range nazvaná OmniExpress.

Dva či tři

Univerzální zájezdový i příměstský typ dosahuje délky v rozmezí 11 až 14,9 m. My jsme vyzkoušeli prostřední typ (12,8 m), který stál na dvounápravovém podvozku. Delší provedení zaměřené výhradně na zájezdovou dopravu stojí na třech nápravách (od 13 metrů) s konfigurací 6x2*4. Poslední osa je řízena aktivně.

Novinka Opticruise

Zásadní inovaci tvořila přepracovaná automatizovaná převodovka Opticruise. Ta měla premiéru v řadě R a nově ji lze objednat se spojkovým pedálem či bez něj. Vyznavači klasiky Scanie asi budou volit spojkový pedál pro rozjíždění a zastavení, my jsme zvolili ústrojí s automaticky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Proč by se měl řidič autobusu během rozjíždění či zastavování zabývat ještě dalším pedálem, když jde z bezpečnostního hlediska o nejkrizovější okamžiky?

Nohou ovládaná spojka měla významné opodstatnění zejména u nákladních vozidel, protože dovolovala jemné najíždění k rampě. Modernizovaný Opticruise jemný pohyb také dovoluje, a to přidržením voliče převodovky směrem vpřed po dobu jedné sekundy.

Jiný software

V rámci úprav automatizované převodovky došlo také ke změněné strategii řízení s důrazem na využívání nejekonomičtějšího dvanáctého stupně. Přímý záběr je pro třecí poměry optimálním. Jízdu vzad zajišťovala dvojice zpětných chodů v poměru 11 (L) a 8,88 (H).

Další vylepšení komfortu přepravy a ulehčení práce řidiči tvořil nový asistent pro rozjezd do kopce. Fungoval i jako pomocník pro rozjezd v klesání. Po uvolnění brzdového pedálu se vozidlo až do doby tří sekund nehnulo. To byla spousta času pro přemístění pravé nohy na plynový pedál. Ve stoupání ani po mírném dotyku na akcelerátor nedošlo k sebemenšímu posunu vozidla vzad, protože elektronika hlídala míru točivého momentu potřebného pro rozjezd. Až po dosažení této hodnoty došlo k uvolnění brzdy a OmniExpress se bez centimetrového zaváhání vydal okamžitě vpřed.

Během zastavení v klesání došlo k odbrzdění hned po dotyku plynového pedálu, což bylo dynamické i ekonomické.

Komfort řidiče

Přístrojový štít se nacházel v nejvyšším stupni Colour Plus. Kromě běžných povinných údajů přehledně zobrazoval modus automatizované převodovky Opticruise, nastavení řízeného sjíždění kopců, údaje z tachografu, aktuální stav adaptivního tempomatu včetně nastavení vzdálenosti od vpřed jedoucího vozidla atd. Štít s úhlopříčkou 165 mm obsahoval dvě programovatelná pole s možnosti volby zobrazení jednotlivých údajů.

Třináctilitr

OmniExpress bývá poháněn buď devíti- nebo třináctilitrovým agregátem. Menší motor nabízí čtyři výkonové verze 169-265 KW, specialitu tvoří etanolové provedení 198 kW.

V předváděcím autobusu se nacházela objemnější jednotka DC 13 o výkonu 294 kW. Pro dvounápravový bus to byla velmi štědrá porce, silnější provedení 324 a 353 kW najdou uplatnění ve třínápravových verzích.

Jednotky lze obdržet v provedení Euro 5 nebo EEV, testované vozidlo díky dvoustupňové recirkulaci výfukových plynů vyhovovalo současnému legislativnímu standardu Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm) 12 800
Rozvor (mm) 6700
Přední převis (mm) 2700
Zadní převis (mm) 3400
Motor Scania DC13 05
Největší výkon (kW/ot. za min) 294/1900
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 2100/1000-1300
Vstřikování vysokotlaké XPI
Řízení emisí recirkulací výfuk. plynů EGR
Emisní norma Euro 5
Výfuková brzda(kW/ot. za min) 262/2400
Převodovka GRS895 R Opricruise samočinný
Stálý převod 2,73
Objem nádrže paliva (l) 550
Obsaditelnost 49 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 9,9
Přední náprava nezávislá, pneumatické pérování
Zadní náprava pneumatická
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7500/12 000
Provozní hmotnost (kg) 13 820
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 12,5
Stopový poloměr otáčení (m) 10,889
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 315/80 R22.5
Hlučnost (dBa) 80

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…