Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania OmniExpress K 400 - Flexibilní přeprava

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Patří sice mezi coache, ale dobře posloužil i v příměstském provozu.

Doba autobusů s jednostranným použitím kromě ryze městského provozu na určitou dobu minula. Ekonomický útlum a pokles zájmu o cestování přivádí výrobce hromadných dopravních prostředků k produkci univerzálnějších vozidel. K nim také patří nejvyšší typová řada z Omni Range nazvaná OmniExpress.

Dva či tři

Univerzální zájezdový i příměstský typ dosahuje délky v rozmezí 11 až 14,9 m. My jsme vyzkoušeli prostřední typ (12,8 m), který stál na dvounápravovém podvozku. Delší provedení zaměřené výhradně na zájezdovou dopravu stojí na třech nápravách (od 13 metrů) s konfigurací 6x2*4. Poslední osa je řízena aktivně.

Novinka Opticruise

Zásadní inovaci tvořila přepracovaná automatizovaná převodovka Opticruise. Ta měla premiéru v řadě R a nově ji lze objednat se spojkovým pedálem či bez něj. Vyznavači klasiky Scanie asi budou volit spojkový pedál pro rozjíždění a zastavení, my jsme zvolili ústrojí s automaticky ovládanou elektrohydraulickou spojkou. Proč by se měl řidič autobusu během rozjíždění či zastavování zabývat ještě dalším pedálem, když jde z bezpečnostního hlediska o nejkrizovější okamžiky?

Nohou ovládaná spojka měla významné opodstatnění zejména u nákladních vozidel, protože dovolovala jemné najíždění k rampě. Modernizovaný Opticruise jemný pohyb také dovoluje, a to přidržením voliče převodovky směrem vpřed po dobu jedné sekundy.

Jiný software

V rámci úprav automatizované převodovky došlo také ke změněné strategii řízení s důrazem na využívání nejekonomičtějšího dvanáctého stupně. Přímý záběr je pro třecí poměry optimálním. Jízdu vzad zajišťovala dvojice zpětných chodů v poměru 11 (L) a 8,88 (H).

Další vylepšení komfortu přepravy a ulehčení práce řidiči tvořil nový asistent pro rozjezd do kopce. Fungoval i jako pomocník pro rozjezd v klesání. Po uvolnění brzdového pedálu se vozidlo až do doby tří sekund nehnulo. To byla spousta času pro přemístění pravé nohy na plynový pedál. Ve stoupání ani po mírném dotyku na akcelerátor nedošlo k sebemenšímu posunu vozidla vzad, protože elektronika hlídala míru točivého momentu potřebného pro rozjezd. Až po dosažení této hodnoty došlo k uvolnění brzdy a OmniExpress se bez centimetrového zaváhání vydal okamžitě vpřed.

Během zastavení v klesání došlo k odbrzdění hned po dotyku plynového pedálu, což bylo dynamické i ekonomické.

Komfort řidiče

Přístrojový štít se nacházel v nejvyšším stupni Colour Plus. Kromě běžných povinných údajů přehledně zobrazoval modus automatizované převodovky Opticruise, nastavení řízeného sjíždění kopců, údaje z tachografu, aktuální stav adaptivního tempomatu včetně nastavení vzdálenosti od vpřed jedoucího vozidla atd. Štít s úhlopříčkou 165 mm obsahoval dvě programovatelná pole s možnosti volby zobrazení jednotlivých údajů.

Třináctilitr

OmniExpress bývá poháněn buď devíti- nebo třináctilitrovým agregátem. Menší motor nabízí čtyři výkonové verze 169-265 KW, specialitu tvoří etanolové provedení 198 kW.

V předváděcím autobusu se nacházela objemnější jednotka DC 13 o výkonu 294 kW. Pro dvounápravový bus to byla velmi štědrá porce, silnější provedení 324 a 353 kW najdou uplatnění ve třínápravových verzích.

Jednotky lze obdržet v provedení Euro 5 nebo EEV, testované vozidlo díky dvoustupňové recirkulaci výfukových plynů vyhovovalo současnému legislativnímu standardu Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm) 12 800
Rozvor (mm) 6700
Přední převis (mm) 2700
Zadní převis (mm) 3400
Motor Scania DC13 05
Největší výkon (kW/ot. za min) 294/1900
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 2100/1000-1300
Vstřikování vysokotlaké XPI
Řízení emisí recirkulací výfuk. plynů EGR
Emisní norma Euro 5
Výfuková brzda(kW/ot. za min) 262/2400
Převodovka GRS895 R Opricruise samočinný
Stálý převod 2,73
Objem nádrže paliva (l) 550
Obsaditelnost 49 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 9,9
Přední náprava nezávislá, pneumatické pérování
Zadní náprava pneumatická
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7500/12 000
Provozní hmotnost (kg) 13 820
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 12,5
Stopový poloměr otáčení (m) 10,889
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 315/80 R22.5
Hlučnost (dBa) 80

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - NickNik
11. 8. 2011 12:07
Re: OT Tatra Phoenix
A proč to píšeš sem? 8-s
Avatar - T613
8. 8. 2011 09:29
OT Tatra Phoenix
Dnešním dnem byla oficiálně představená nová Tatra řady Phoenix (Fénix), která vznikla v rámci spolupráce s holandským Dafem, respektive koncernem Paccar pod který DAF spadá
[odkaz]