30.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania XT G450: Odolný

 

S novou generací stavebních vozidel Scania jsme se z Prahy vydali do kamenolomu Kosov. Jak si vozidlo poradilo s pořádnou náloží?

Švédský výrobce se do rostoucího stavebního segmentu v Česku přesně trefil premiérou nového vydání těchto vozidel. Před několika měsíci jsme popsali hlavní prvky řady nazvané XT. Tentokrát jsme rádi vyzkoušeli pravděpodobně nejprodávanější variantu XT se střední budkou G v denním provedení a čtyřmi nápravami. Tandemová zadní přenášela točivý moment, přední dvojice náprav s rozvorem 1350 mm měla na starosti řízení směru. Celý podvozek byl opatřen listovými pružinami, pouze budka seděla na vzduchových vacích. Ty se nám hodily při výjezdu do kamenolomu Osov po mírně rozbité silnici. Zatímco prázdný sklápěč se na hrbolech lehce otřásal, v kabině nám bylo jako v pokojíčku.

Až 36 tun

Ve specifikaci na vozidlo jsme našli maximální technickou hmotnost čítající šestatřicet tun. Proto čtyřnápravová scania dostala od nakladače pořádnou dávku středního štěrku. Sklápěcí nástavba Meiller na 21,5 tuny byla vytížená na maximum. Areál s vyjetými cestami a prudkým stoupáním skýtal dobré možnosti k prověření automobilu.

Hrboly nevadí

Plně naložené vozidlo překonávalo díry v cestách kamenolomu statečně. Dokud jsme nezačali stoupat do příkrého vrchu, velkou hmotnost jsme z pozice řidiče nevnímali jako omezující. Převodovka Opticruise řadila při rozjezdu pěkně od dvojky, protože celková hmotnost vozidla se velmi blížila povolené technické hmotnosti.

Scania představuje novou generaci vozidel nejen pro stavebnictví

Pro prudké stoupání jsme u převodovky raději zvolili režim Power, protože řazení v nízkých a ekonomických otáčkách by mohlo v tak extrémní zátěži znamenat potíže. Třináctilitrový motor s maximem točivého momentu 2350 N.m zvládl vytáhnout čtyřnápravový vůz do prudkého stoupání na čtyřku. Pod plným plynem motor mohutně hučel.

Na vrchní planině jsme mu dali odpočinout a zkoušeli přejíždět velké podélné nerovnosti. Rám pod plným zatížením a namáháním v krutu se vůbec neozval a držel jako železný ingot.

Střední budka

Kabina řady G byla pro denní použití luxusně prostorná. Ve vertikálním směru se nám zamlouvalo, že si můžeme vzpřímeně stoupnout a zároveň nás neobtěžuje vysoký středový tunel. Lůžko za sedadlem poskytovalo nejen dost místa na odložení tašky a kabátu, ale také slušný odpočinek a odlehčení zádům například během krátké pauzy při nakládce.

Parkovací brzda

Řada XT přinesla do segmentu stavebních vozidel výborný bezpečností prvek. Statistiky přejetých lidí kvůli špatně zabrzděnému vozidlu k dispozici nemáme, ale nejde o jednotlivce. Scania proto zkombinovala elektronickou parkovací brzdu s automatickými funkcemi.

V kamenolomu jsme záměrně nechali zařazené D, nechali vůz se pomalinku pohybovat a otevřeli dveře. Okamžitě došlo k rozsvícení červeného světla pod madlem parkovací brzdy zabrzdění. Podobně vůz reagoval na odepnutí bezpečnostního pásu.

Rozjezd bezpečně

Modernizovaná parkovací brzda nám zpříjemnila i rozjetí do kopcem zastavení. Známá funkce Hill holder běžně drží vozidla tři sekundy, během kterých má řidič dost času přesunout pravou nohu z brzdy na akcelerátor a rozjet se.

Jsou však případy, jako například náhlé vjetí dalšího vozidla či příchod chodce, kdy řidič musí ještě pár sekund počkat. Nastane-li taková situace ve stoupání, začne vůz po třech sekundách volně couvat. Tento častý případ končící v lepších případech prudkým sešlápnutím brzdového pedálu a velkým zakýváním vozidla, však je zbytečný. Proto Scania darovala systému Hill holder prakticky neomezenou účinnost, kterou přeruší až tah motoru směrem vpřed.

Scania řady S předvádí, že i přeprava koní může probíhat v luxusu

Vybavení kabiny

Švédská firma si na vytvoření robustních modelů zakládá natolik, že označení XT jsme kromě přídě vozidla nalezli na více místech v interiéru. Závěsná taška nad lůžkem nesla tento hrdý symbol. Sedadla byla vyšita oranžovou ozdobnou nití, aby řidič hned při nastupování věděl, že nasedá do robustně koncipovaného vozidla.

Nad rámec testovaného s předními 7,5tunovými nápravami lze volit i devítitunové s dvěma listovými pružinami o šířce 33 mm. Samozřejmě k nim může dopravce zvolit třináctitunové zadní nápravy v tandemu, aby na stavbách bez legislativního omezení celkové hmotnosti při provozu na pozemních komunikacích mohl dosáhnout maximálního užitečného zatížení.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Kabina CG
Spalovací motor DC13 148
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 19,4:1
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Převodovka dvanáctistupňový Opticruise
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Stálý převod 3,67
Retardér R4100D
Znak náprav 8x4
1. rozvor (mm) 1350
2. rozvor (mm) 4350
Přední nápravy (t) 2 x 7,50
Zadní nápravy (t) 2 x 10,5
Celková hmotnost (t) 36
Hmotnost soupravy (t) 65
Naftová nádrž (l) 350
AdBlue nádrž (l) 47
Spolupracujeme s TipCars.com
Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

 
 

Přidat názorDiskuse: Scania XT G450: Odolný

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Včera

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez končetin, oběť teroru i neslyšící školák

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez…

Politikům dali košem, zato pozvali neznámé hrdiny! Princ Harry a Meghan Markle se o svůj velký den rozhodli…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Běžná dovolená vám nestačí? Jste unavení, otrávení ze stereotypu, máte pocit, že každodenní shon nemá smysl?…

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…