Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania XT G450: Odolný

Ladislav Černý
Diskuze (0)
S novou generací stavebních vozidel Scania jsme se z Prahy vydali do kamenolomu Kosov. Jak si vozidlo poradilo s pořádnou náloží?

Švédský výrobce se do rostoucího stavebního segmentu v Česku přesně trefil premiérou nového vydání těchto vozidel. Před několika měsíci jsme popsali hlavní prvky řady nazvané XT. Tentokrát jsme rádi vyzkoušeli pravděpodobně nejprodávanější variantu XT se střední budkou G v denním provedení a čtyřmi nápravami. Tandemová zadní přenášela točivý moment, přední dvojice náprav s rozvorem 1350 mm měla na starosti řízení směru. Celý podvozek byl opatřen listovými pružinami, pouze budka seděla na vzduchových vacích. Ty se nám hodily při výjezdu do kamenolomu Osov po mírně rozbité silnici. Zatímco prázdný sklápěč se na hrbolech lehce otřásal, v kabině nám bylo jako v pokojíčku.

Až 36 tun

Ve specifikaci na vozidlo jsme našli maximální technickou hmotnost čítající šestatřicet tun. Proto čtyřnápravová scania dostala od nakladače pořádnou dávku středního štěrku. Sklápěcí nástavba Meiller na 21,5 tuny byla vytížená na maximum. Areál s vyjetými cestami a prudkým stoupáním skýtal dobré možnosti k prověření automobilu.

Hrboly nevadí

Plně naložené vozidlo překonávalo díry v cestách kamenolomu statečně. Dokud jsme nezačali stoupat do příkrého vrchu, velkou hmotnost jsme z pozice řidiče nevnímali jako omezující. Převodovka Opticruise řadila při rozjezdu pěkně od dvojky, protože celková hmotnost vozidla se velmi blížila povolené technické hmotnosti.

Pro prudké stoupání jsme u převodovky raději zvolili režim Power, protože řazení v nízkých a ekonomických otáčkách by mohlo v tak extrémní zátěži znamenat potíže. Třináctilitrový motor s maximem točivého momentu 2350 N.m zvládl vytáhnout čtyřnápravový vůz do prudkého stoupání na čtyřku. Pod plným plynem motor mohutně hučel.

Na vrchní planině jsme mu dali odpočinout a zkoušeli přejíždět velké podélné nerovnosti. Rám pod plným zatížením a namáháním v krutu se vůbec neozval a držel jako železný ingot.

Střední budka

Kabina řady G byla pro denní použití luxusně prostorná. Ve vertikálním směru se nám zamlouvalo, že si můžeme vzpřímeně stoupnout a zároveň nás neobtěžuje vysoký středový tunel. Lůžko za sedadlem poskytovalo nejen dost místa na odložení tašky a kabátu, ale také slušný odpočinek a odlehčení zádům například během krátké pauzy při nakládce.

Parkovací brzda

Řada XT přinesla do segmentu stavebních vozidel výborný bezpečností prvek. Statistiky přejetých lidí kvůli špatně zabrzděnému vozidlu k dispozici nemáme, ale nejde o jednotlivce. Scania proto zkombinovala elektronickou parkovací brzdu s automatickými funkcemi.

V kamenolomu jsme záměrně nechali zařazené D, nechali vůz se pomalinku pohybovat a otevřeli dveře. Okamžitě došlo k rozsvícení červeného světla pod madlem parkovací brzdy zabrzdění. Podobně vůz reagoval na odepnutí bezpečnostního pásu.

Rozjezd bezpečně

Modernizovaná parkovací brzda nám zpříjemnila i rozjetí do kopcem zastavení. Známá funkce Hill holder běžně drží vozidla tři sekundy, během kterých má řidič dost času přesunout pravou nohu z brzdy na akcelerátor a rozjet se.

Jsou však případy, jako například náhlé vjetí dalšího vozidla či příchod chodce, kdy řidič musí ještě pár sekund počkat. Nastane-li taková situace ve stoupání, začne vůz po třech sekundách volně couvat. Tento častý případ končící v lepších případech prudkým sešlápnutím brzdového pedálu a velkým zakýváním vozidla, však je zbytečný. Proto Scania darovala systému Hill holder prakticky neomezenou účinnost, kterou přeruší až tah motoru směrem vpřed.

Vybavení kabiny

Švédská firma si na vytvoření robustních modelů zakládá natolik, že označení XT jsme kromě přídě vozidla nalezli na více místech v interiéru. Závěsná taška nad lůžkem nesla tento hrdý symbol. Sedadla byla vyšita oranžovou ozdobnou nití, aby řidič hned při nastupování věděl, že nasedá do robustně koncipovaného vozidla.

Nad rámec testovaného s předními 7,5tunovými nápravami lze volit i devítitunové s dvěma listovými pružinami o šířce 33 mm. Samozřejmě k nim může dopravce zvolit třináctitunové zadní nápravy v tandemu, aby na stavbách bez legislativního omezení celkové hmotnosti při provozu na pozemních komunikacích mohl dosáhnout maximálního užitečného zatížení.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Kabina CG
Spalovací motor DC13 148
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 19,4:1
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Převodovka dvanáctistupňový Opticruise
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Stálý převod 3,67
Retardér R4100D
Znak náprav 8x4
1. rozvor (mm) 1350
2. rozvor (mm) 4350
Přední nápravy (t) 2 x 7,50
Zadní nápravy (t) 2 x 10,5
Celková hmotnost (t) 36
Hmotnost soupravy (t) 65
Naftová nádrž (l) 350
AdBlue nádrž (l) 47

Ladislav Černý
Diskuze (0)