30.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania XT G450: Odolný

 

S novou generací stavebních vozidel Scania jsme se z Prahy vydali do kamenolomu Kosov. Jak si vozidlo poradilo s pořádnou náloží?

Švédský výrobce se do rostoucího stavebního segmentu v Česku přesně trefil premiérou nového vydání těchto vozidel. Před několika měsíci jsme popsali hlavní prvky řady nazvané XT. Tentokrát jsme rádi vyzkoušeli pravděpodobně nejprodávanější variantu XT se střední budkou G v denním provedení a čtyřmi nápravami. Tandemová zadní přenášela točivý moment, přední dvojice náprav s rozvorem 1350 mm měla na starosti řízení směru. Celý podvozek byl opatřen listovými pružinami, pouze budka seděla na vzduchových vacích. Ty se nám hodily při výjezdu do kamenolomu Osov po mírně rozbité silnici. Zatímco prázdný sklápěč se na hrbolech lehce otřásal, v kabině nám bylo jako v pokojíčku.

Až 36 tun

Ve specifikaci na vozidlo jsme našli maximální technickou hmotnost čítající šestatřicet tun. Proto čtyřnápravová scania dostala od nakladače pořádnou dávku středního štěrku. Sklápěcí nástavba Meiller na 21,5 tuny byla vytížená na maximum. Areál s vyjetými cestami a prudkým stoupáním skýtal dobré možnosti k prověření automobilu.

Hrboly nevadí

Plně naložené vozidlo překonávalo díry v cestách kamenolomu statečně. Dokud jsme nezačali stoupat do příkrého vrchu, velkou hmotnost jsme z pozice řidiče nevnímali jako omezující. Převodovka Opticruise řadila při rozjezdu pěkně od dvojky, protože celková hmotnost vozidla se velmi blížila povolené technické hmotnosti.

Scania představuje novou generaci vozidel nejen pro stavebnictví

Pro prudké stoupání jsme u převodovky raději zvolili režim Power, protože řazení v nízkých a ekonomických otáčkách by mohlo v tak extrémní zátěži znamenat potíže. Třináctilitrový motor s maximem točivého momentu 2350 N.m zvládl vytáhnout čtyřnápravový vůz do prudkého stoupání na čtyřku. Pod plným plynem motor mohutně hučel.

Na vrchní planině jsme mu dali odpočinout a zkoušeli přejíždět velké podélné nerovnosti. Rám pod plným zatížením a namáháním v krutu se vůbec neozval a držel jako železný ingot.

Střední budka

Kabina řady G byla pro denní použití luxusně prostorná. Ve vertikálním směru se nám zamlouvalo, že si můžeme vzpřímeně stoupnout a zároveň nás neobtěžuje vysoký středový tunel. Lůžko za sedadlem poskytovalo nejen dost místa na odložení tašky a kabátu, ale také slušný odpočinek a odlehčení zádům například během krátké pauzy při nakládce.

Parkovací brzda

Řada XT přinesla do segmentu stavebních vozidel výborný bezpečností prvek. Statistiky přejetých lidí kvůli špatně zabrzděnému vozidlu k dispozici nemáme, ale nejde o jednotlivce. Scania proto zkombinovala elektronickou parkovací brzdu s automatickými funkcemi.

V kamenolomu jsme záměrně nechali zařazené D, nechali vůz se pomalinku pohybovat a otevřeli dveře. Okamžitě došlo k rozsvícení červeného světla pod madlem parkovací brzdy zabrzdění. Podobně vůz reagoval na odepnutí bezpečnostního pásu.

Rozjezd bezpečně

Modernizovaná parkovací brzda nám zpříjemnila i rozjetí do kopcem zastavení. Známá funkce Hill holder běžně drží vozidla tři sekundy, během kterých má řidič dost času přesunout pravou nohu z brzdy na akcelerátor a rozjet se.

Jsou však případy, jako například náhlé vjetí dalšího vozidla či příchod chodce, kdy řidič musí ještě pár sekund počkat. Nastane-li taková situace ve stoupání, začne vůz po třech sekundách volně couvat. Tento častý případ končící v lepších případech prudkým sešlápnutím brzdového pedálu a velkým zakýváním vozidla, však je zbytečný. Proto Scania darovala systému Hill holder prakticky neomezenou účinnost, kterou přeruší až tah motoru směrem vpřed.

Scania řady S předvádí, že i přeprava koní může probíhat v luxusu

Vybavení kabiny

Švédská firma si na vytvoření robustních modelů zakládá natolik, že označení XT jsme kromě přídě vozidla nalezli na více místech v interiéru. Závěsná taška nad lůžkem nesla tento hrdý symbol. Sedadla byla vyšita oranžovou ozdobnou nití, aby řidič hned při nastupování věděl, že nasedá do robustně koncipovaného vozidla.

Nad rámec testovaného s předními 7,5tunovými nápravami lze volit i devítitunové s dvěma listovými pružinami o šířce 33 mm. Samozřejmě k nim může dopravce zvolit třináctitunové zadní nápravy v tandemu, aby na stavbách bez legislativního omezení celkové hmotnosti při provozu na pozemních komunikacích mohl dosáhnout maximálního užitečného zatížení.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Kabina CG
Spalovací motor DC13 148
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 19,4:1
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Převodovka dvanáctistupňový Opticruise
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Stálý převod 3,67
Retardér R4100D
Znak náprav 8x4
1. rozvor (mm) 1350
2. rozvor (mm) 4350
Přední nápravy (t) 2 x 7,50
Zadní nápravy (t) 2 x 10,5
Celková hmotnost (t) 36
Hmotnost soupravy (t) 65
Naftová nádrž (l) 350
AdBlue nádrž (l) 47
Spolupracujeme s TipCars.com
Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí

Dvojí pracovní nasazení europoslance Miroslava Pocheho…

V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde

Z nového průzkumu vypracovaného sociology České a…

Sonda New Horizons našla okraj sluneční soustavy Sonda New Horizons našla okraj sluneční soustavy

Daleko za Plutem, hluboko v oblasti Kuiperova pásu,…

Nissan chce investovat miliardy v Číně, píše japonský tisk Nissan chce investovat miliardy v Číně, píše japonský tisk

Japonská automobilka Nissan Motor chce v Číně postavit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Scania XT G450: Odolný

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Modernizovaný Hyundai i20 vstupuje na český trh. Zatím v jediné verzi

Modernizovaný Hyundai i20 vstupuje na český trh. Zatím v jediné verzi

Dnes 15:55

Inovovaný konkurent Škody Fabia je v tuto chvíli dostupný s jediným motorem, jedna dvojkou o výkonu 55 kW.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

To se za Ronalda nikdy nestalo! Na Real přišlo méně než 50 tisíc diváků

To se za Ronalda nikdy nestalo! Na Real přišlo méně…

Fotbalisté Realu Madrid v nedělním úvodním utkání sezony španělské ligy s Getafe přilákali do ochozů jen 48 446…

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil do šéfa a skončil

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil…

Alex Král měl v pátek podepsat smlouvu v Bordeaux. Jenže přestup byl náhle pozastaven a vrátil se domů. Důvodem…

 

Reflex.cz

Další úspěch vědy! Léky už zabijí víc Američanů než ilegální drogy!

Další úspěch vědy! Léky už zabijí víc Američanů než…

Na začátku pochopitelně bylo Dobro, naroubované na momentální nejvyspělejší technologie lidstva. A to Dobro se…

Vzpomínky na Srpen 68: Událostí mi nedopřály schůzku s nejhezčí holkou ze školy

Vzpomínky na Srpen 68: Událostí mi nedopřály schůzku…

Cizí vojska vpadla do dětských prázdninových dnů, do výletu v Paříži, výročí svatby, do kasáren či k táboráku.…