Seat Toledo - Španělská Octavia

Seat Toledo - Španělská Octavia

 
 

Seat Toledo se stal prvním vozem španělské automobilky, na kterém byl znát vliv německého mateřského koncernu Volkswagen. V roce 1991 se veřejnosti představil čtyřdveřový sedan s výklopnou zadní stěnou s mnoha komponentami pocházejícími z dosluhujících Volkswagenů. Podvozek Golfu druhé generace a malý rozvor 2471 mm musel tomuto Španělovi pro začátek stačit.

Starší technika (ve stejném roce byla uvedena už třetí generace Golfu) byla maskována elegantní karosérií, kterou navrhl ItalDesign. O dobré práci tohoto studia svědčí neobvykle dlouhý život tohoto modelu, který skončil teprve v roce 1999, když bylo uvedeno nové Toledo na podvozku shodném s Golfem IV nebo Octavií.

Toledo bylo odjakživa v nabídce pouze s jedinou, ale praktickou karosérií, která nabízela nevídaný a dobře přístupný zavazadlový prostor o objemu 550 l. Výborný poměr cena/užitná hodnota byl trumf Toleda na evropských trzích. Ono to totiž ani jinak nešlo. Seat měl díky vozům z 80. let mizernou image a podobně jako Škodovka soupeřil dlouhá léta spíše s korejskou než s evropskou konkurencí. Příchod Octavie znamenal změnu strategie obou značek. Dva obdobné automobily s velkým kufrem a výklopnou zádí si totiž značně konkurovaly. Seat tedy dnes míří do soubojů sportovních modelů, kde se lépe uplatní španělský temperament a červená firemní barva. Volkswagen měl zpočátku výroby Toleda velké starosti díky horší kvalitě Toled prvních ročníků. Vozy z let 1991 – 1995 trpěly mnoha dětskými nemocemi, které byly Volkswagenům cizí. Ani po faceliftu v roce 1995 Seat Toledo nebyl žádný kvalitativní premiant, ale alespoň se přiblížil ke standardu.

Toledo těžilo z výhody široké palety motorů, která byla připravena u VW „na skladě“. Zpočátku se jednalo ještě o starší motory z druhého Golfu, ale ty byly postupně nahrazovány modernějšími agregáty. V roce 1991 byly v nabídce zážehové verze 1.6 (52 kW), 1.8 (65 kW), 1.8 16V (92 kW) a 2.0 (85 kW). Krátce po uvedení přibyly v roce 1992 také starší diesely 1.9D (50 kW) a 1.9 TD (55 kW). Motory TDI byly tehdy výsadou exkluzivnějších značek Audi nebo VW. V roce 1994 byl motor 1.8 16V vyřazen z nabídky a zážehové motory 1.6 a 1.8 byly lehce přepracovány. Model 95 dostal nový motor 2.0 16V (110 kW) a dočkali se také příznivci přímého vstřiku nafty, protože se do Toleda dostal dnes již legendární motor 1.9 TDI (66 kW). Po faceliftu z roku 1995 se v Toledu objevil i silnější motor 1.9 TDI (81 kW) s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a stokoňová zážehová šestnáctistovka (74 kW), známá i z Octavie.

Jízdní vlastnosti přirozeně nelze srovnávat s podstatně modernější Octavií, ale na svůj věk je chování Toleda celkem slušné. Měkčeji naladěný podvozek dovoluje vozu v ostřeji projížděných zatáčkách větší náklony karosérie, ale vámi zvolenou stopu vůz respektuje dost dlouho. Problémy s jízdním chováním Toleda způsobuje „bezedný“ zavazadlový prostor, který láká zatížit vůz více než je zdrávo a povoleno. Zavazadelník byl sice nadprůměrný, jenže užitečná hmotnost Toleda je standardních 460 až 510 kg. Když se pak naložilo Toledo „po střechu“, přetížená záď odlehčovala přední hnací nápravu, která pak měla přirozeně problémy s adhezí a v zatáčkách se záď sunula přetáčivě ven. To je daň za to, že karosérie s velkými převisy jezdí na krátkém podvozku.

Uvnitř Toleda je překvapivě mnoho místa, ale když se podíváme na velikost rozvoru (2471 mm, oproti 2512 mm Octavie), je jasné, že někde museli konstruktéři místo ušetřit. Starší konstrukce vozu se odrazila ve strmějším čelním skle, jehož spodní okraj je mnohem blíže než u dnešních vozů a také přístrojová deska je kratší a ne tak mohutná jako dnes. Některé plastové díly mají opět původ ve starších vozech VW, ale dílenské zpracování má naopak k VW daleko. Sedadla mají na zadní straně vybrání, takže i cestující sedící vzadu si na malý prostor pro kolena nestěžují. Místo schází v oblasti hlavy, kde jsou ti vzadu omezováni svažujícím se zadním sklem. Velkorysý zavazadelník lze zvětšit sklopením sedadel (až na 1360 l) a pak vznikne velká rovná „stěhovací“ plocha, která je navíc výborně přístupná velkou výklopnou zádí.

Během dlouhých 8 let prodělalo Toledo jen jednu omlazovací kúru, když v roce 1995 byly zakulaceny nárazníky, zmodernizována čelní maska, světlomety, přibyla bezpečnostní výbava (airbagy, předepínače bezpečnostních pásů), přepracována byla sedadla. Ke koupi lze doporučit zejména faceliftovanou verzi ojetého Toleda, protože již měla lepší zpracování a modernější motory. Dobrou volbou může být verze 1.6 (74 kW) nebo modernější diesely TDI. U nich je však třeba dát pozor na aktuální stav, neboť jako služební vozy či taxi mohou mít za sebou náročný provoz a jejich opravy pak nejsou nejlevnější.

Toleda jsou v bazarech méně vyhledávaná než jejich německé protějšky a tak cena Seata může být o desítky tisíc nižší než u srovnatelného Volkswagenu. V posledních letech výroby se i k nám dovážely mnohé akční modely, které měly i slušnou výbavu. Toledo dnes většinou dostanete za cenu od 100 do 200 tisíc Kč.

Pohled do statistiky TÜV prozrazuje, že ve třech nejstarších kategoriích vozidel ve věkovém rozmezí 6-11 let obsazuje Toledo pravidelně konec žebříčku s 27 až 44 % vadných automobilů, což je přibližně každý třetí automobil. Mezi čtyř až pětiletými vozy, kam spadá i faceliftovaná první generace Toleda je Španěl na kvalitativní úrovni Felície, což ale v absolutních číslech také není žádná sláva. 90. místo z 97 hodnocených aut, podprůměrný výsledek 15,8 % vadných vozidel (průměr je 10,1 %).

Závažnou závadou bývá přetržený rozvodový řemen, který zpravidla končí „smrtí motoru“. Zde je důležitá prevence, tedy dodržování předepsaných intervalů výměn. Mezi nevyléčené dětské nemoci Toleda patří prasklý držák alternátoru, vadná čerpadla posilovače řízení, viklající se sedadla, netěsnosti dveří a střechy.

Na začátku 90. let bývalo nové Toledo atraktivním vozem. Po příchodu Octavie z velké části vyklidilo pozice, ale dnes může opět dobře posloužit jako lacinější alternativa právě k poměrně drahým Octaviím z druhé ruky. Více než kdy jindy zde ale platí: dvakrát měř (rozuměj prohlédni stav) a jednou řež (rozuměj nakupuj).

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • velký, snadno přístupný a variabilní zavazadlový prostor
  • dobrá antikorozní ochrana karosérie
  • nadprůměrná standardní výbava (zejména v posledních letech výroby)
  • malý poloměr otáčení
  • nízké ceny ojetých vozů na trhu

Nedostatky

  • nízká kvalita dílenského zpracování, laciné plasty
  • horší ergonomie
  • nedostatečné odhlučnění interiéru u dieselů
  • méně místa na zadních sedadlech v oblasti hlavy
  • výrazná změna jízdních vlastností při zatížení vozu
  • méně přesné řazení

Nejčastější závady

  • prasklé rozvodové řemeny
  • netěsnost motoru a převodovky
  • netěsnost dveří a střechy
  • koroze výfuku
  • praskající držák alternátoru
  • vadná čerpadla posilovače řízení
  • viklající se sedadla
Vůz/r.v.1999199819971996199519941993
Toledo 1.8I GL (66 kW)----1120009600082000
Toledo 1.6I Magnus (74 kW)195000171000149000----
Toledo 1.9 D Entry (50 kW)--15300013300011500099000-
Toledo 1.9 TDI Magnus (66 kW)246000216000188000----
Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 

Štítky Seat

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid Seat Toledo FR Line: Sportovně laděný španělský Rapid

V Mladé Boleslavi vyráběný liftback španělské značky se…

Seat Bolero 330 BT (1998): Sporťák, GT a sedan v jednom Seat Bolero 330 BT (1998): Sporťák, GT a sedan v jednom

Seat měl koncem 20. století hodně sportovní ambice, což…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…