Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Micra 1.0 16V

Konečně se mi dostala do rukou Micra. Tento automobil, před pár lety u nás provázela sympatická kampaň "o boubelatém autíčku". Bylo to v době, kdy jsem ještě ani nevěděl, že existuje internet. Touha svést se v tomto "malém-velkém" autě se splnila až...

Konečně se mi dostala do rukou Micra. Tento automobil, před pár lety u nás provázela sympatická kampaň "o boubelatém autíčku". Bylo to v době, kdy jsem ještě ani nevěděl, že existuje internet. Touha svést se v tomto "malém-velkém" autě se splnila až po letech...

Micra, která při svém debutu získala evropský i japonský titul Auto roku 1993, prošla v tomto roce výrazným omlazením, které se neomezilo pouze na drobnosti. Robustnější příď, nový zadní nárazník, světla a další drobné detaily nyní Micru při pohledu zvenku opticky zvětšují a dělají ji přitažlivější, ovšem velké proměny zaznamenal i interiér. Přepracované rozměrnější sedadla poskytují pohodlný posez i vysokým mohutným lidem, novým čalouněním interiér omládl a opticky narostl.

Změněná přístrojová deska (viz foto) přichází s lepší ergonomií. Důležité jsou také optimalizované deformační zóny (především pro náraz z boku).

Po prohlédnutí interiéru Micry potěší dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující, kteří sedí na příjemně tuhých sedadlech.

Testovaný model byl v základním, pětidvéřovém provedení za konkurenceschopnou cenu 259 tisíc Kč. Základní výbava obsahuje airbag řidiče, centrální zamykání a přípravu na rádio. Třídveřový model lze pořídit o 10.000 Kč levněji.

Samotnou jízdu se základním motorem 1.0 16V/40 kW (viz foto) lze považovat, vzhledem k malému objemu, za překvapivě svižnou. V obvyklém rozsahu používaných otáček 1500 - 4000 je hluk motoru velmi dobře odizolován od uší cestujících.

Logicky jistým problémem tak malého motoru je nevelký točivý moment, který je navíc díky víceventilové technice posunut do vyšších otáček (79 N.m/4000 ot/min). Toto nejvíce pocítíte např. při rozjezdu s Microu do prudšího kopce, kdy má motor již dost práce autíčko rozhýbat.

Naopak nejvyšší rychlost 150 km/h a zrychlení na 100 km/h za 16,4 s, byla ještě nedávno vyhrazena automobilům s motory o objemu 1,2 - 1,3 litru. Spotřeba během testu jen mírně přesáhla hranici šesti(!) litrů na 100 km.

Za šetření na nepravých místech lze považovat nutnost odemykání víčka nádrže (viz foto) i pátých dveří klíčkem. Mám pocit, že to byly právě japonské auta, které přišly s pohodlnějším otevíráním těchto "otvorů" páčkou z místa řidiče.

Zavazadlový prostor s objemem 206 litrů je oproti evropské konkurenci o něco menší (Fiesta 250 l, Corsa 260 l, Saxo 280 l), ale svému účelu "nákupní tašky" by měl přesto vyhovět. Pochopitelně je možno, sklopením zadních dělených opěradel, úložný prostor zvětšit až na 960 litrů (viz foto).

Jízda samotná je bezproblémová, řazení jde lehce a přesně. Jízdní vlastnosti Micry jsou vzhledem k její velikosti výborné, v zatáčkách nedochází k "vlnění" ani výrazné nedotáčivosti, která by se dala očekávat. Otáčení volantem, který postrádá posilovač, je i při pomalém popojíždění je vcelku snadné. Méně příjemné jsou zbytečně malá zpětná zrcátka, či minimální brzdný účinek litrového motoru.

Jaká tedy Micra je? Jde o moderní malý automobil se slušným vnitřním prostorem (který by mu mohli závidět i některé podstatně delší vozy), výbornými jízdními vlastnostmi a relativně silným a úsporným motorem. Samozřejmě je možno najít i pár chybiček, ale ty má prakticky každý auťák. A ty které chyby nemají, zase hodně stojí :-)

Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 259 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 79 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 206 / 960
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 835 / 505
Rozměr pneu: 155
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3720
b) šířka (mm): 1585
c) výška (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne