Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfové Volkswagenu a Daimleru: Zážehové a vznětové motory hned tak nezmizí

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Ačkoli vlády mohutně protežují různými dotacemi elektromobily, velcí bossové VW a Daimleru jsou přesvědčeni o tom, že konvenční motory na fosilní paliva se ještě udrží minimálně dvacet let.

Elektromobily zatím nevynikají praktičností srovnatelnou s konvenčními auty, mají mnohem menší dojezd a jsou příliš drahé. Vždyť kompaktní hatchbacky stojí minimálně dvojnásobek těch běžných. Chybí rovněž dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Boom, který vypukl na začátku 20. století v USA, se zatím nebude opakovat, dnes neexistuje výhoda mnohem snadnější ovladatelnosti a údržby.

Daimler i Volkswagen sice ohlašují v Paříži elektrickou budoucnost, ale svých benzinových motorů se vzdát nechtějí. A co diesely, které mají pošpiněnou image v souvislosti se skandálem právě VW? Dieter Zetsche, nejvyšší muž prvního jmenovaného německého koncernu, si myslí, že jejich konec je hloupost, rozhodně nezemřou. Mercedes-Benz byl přece prvním, kdo je v osobních autech dovedl do skutečné sériové výroby, proč by se jich měl vzdát?

„Jak dokazujeme s naší novou rodinou vznětových motorů, mohou být stejně čisté jako ty benzinové s výhodou nižších emisí CO2 kolem 15 %,“ řekl britskému Autocaru na autosalonu ve francouzské metropoli. Působí trochu zvláštně, že se drží nejedovatého kysličníku uhličitého stejně jako EU, přitom jeho vypouštění do atmosféry nelze zcela eliminovat. „Ty jsou i nadále klíčovou otázkou,“ pokračoval, „i když v tuto chvíli všichni mluví o NOx. Jsme svědky vysoce emotivního, nelogického i politického druhu diskuse, ale když se podíváte na fakta a technický potenciál, bylo by naprosto stupidní vzdát se toho, co nám diesely poskytují.“

Zetsche ještě dodal, že poptávka po naftových motorech v Evropě v segmentu dražších značek neslábne. Klienti Mercedesu a konkurenčního BMW se jich vzdát nechtějí. Na otázku, jak dlouho diesely přežijí, odpověděl stručně: „Stejně tak dlouho jako zážehové motory.“ Oxidy dusíku jsou ale na rozdíl od CO2 jedovaté a je dobré, že se o ně někdo začal zajímat, nicméně fanoušci nafty mohou být zatím spokojeni. Motory na fosilní paliva budou globálně vypouštět do ovzduší zdraví škodlivé látky koneckonců vždy, protože při spalovacích procesech prostě vznikají, jednotky jsou tak konstruované. O perzekuci výrobců automobilů, které se na celosvětovém znečištění beztak podílejí minimálně, raději pomlčme.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller se k této problematice vyjádřil na koncernovém večeru v Paříži 28. září: „Budoucnost je elektrická. Nicméně klasické pohonné agregáty budou i nadále hrát klíčovou roli, nejméně v příštích dvou desetiletích. Bez ohledu na všechny nové příležitosti a možnosti, které pro nás otevírá svět mobility zítřka, nesmíme zanedbávat naši stávající techniku.“ O Dieselgate řekl: „Bude mít hluboký vliv na další směřování Volkswagenu. Je a zůstane pronikavým zlomem, rozhodující událostí v naší historii. Pracujeme se všemi dostupnými prostředky, abychom se dostali ke kořenům této krize. Klestíme si cestu přes všechny problémy.“

VW hodlá už do roku 2025 uvést 30 modelů různých elektromobilů, zatím aktuálně ukázal studii kompaktu I.D.. Daimler zase odhalil koncept SUV z chystané modulární řady EQ. Jiné automobilky mají trochu odlišný názor. Vzpomeňme kupříkladu Volvo, které chce nahradit turbodiesely hybridy... Ve Wolfsburgu ale vedle sebe budou žít konvenční i elektrické pohony ještě dvacet let.

Dokonce i některé vlády začínají dostávat rozum, hlasy ohledně zákazu prodeje nových vozů s jinými motory než elektro zase rychle utichly, třeba v Norsku. A zde se vyrábí většinu energie z obnovitelných zdrojů. Jenže všemožnými omezeními trh s auty ti zodpovědní akorát znásilní. Někomu se to nemusí líbit, ale jde přece o jeden ze základních ekonomických ukazatelů každé země!

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Re: Elektromobili
místo mozku sval?
Avatar - JohnST
1. 10. 2016 21:38
Elektromobili
Cital ste ten clanok? Asi nie. On tam hovori o tom ,ze vedla seba budu zatial existovat konvencne motory a elektromobily a ze rozhodne sa teraz nepreorientuju len na elektromobily. Basta. Ziadne vase nazory, ze 20 rokov budu vyrabat naftaky aj napriek trendom ake v tej dobe budu. Naco je dobra ta demagogia?? >:-[]
1. 10. 2016 10:45
omylaj to co je zname
stale omylaj jen to co je davno zname a pravdepodobne to tak i bude, o tom jake motory se udrzi nerozhodnou vpodstate automobilky, ale v prvni rade jednotlive staty/spojeni statu a v druhe rade zakaznici kteri si dana auta kupuji

ma to vpodstate 2 rovyny, emisni limity se budou jen zprisnovat, takze konstrukcne budou fosilni motory stale nakladnejsi a tedy i zakaznicky drazsi, neda se moc predpokladat ze by najednou nekdo z cista jasna vymyslel fosilni motor co bude mit o mnoho nizsi emise (na CO2 zapomente, i EU casem prijde na to ze tahle cast emisi je jen obchodni artikl s povolenkama pro par jedincu, dulezitejsi jsou uplne jine slozky emisi) je to 20 let, kolik emisnich norem za 20 poslednich let zacalo platit v EU a kolikrat se zprisnili ruzne po svete za oneh 20 let? 3-5x? Euro2 zacalo platit v roce 1996, takze za 20 let jsme se dostali k Euro6 ktere je od roku 2014, za dalsich 20 let se vpohode posuneme o dalsi 3-4 normy prisnejsich emisi, to je ta spolecna politika

pak politika narodni, tam se hraje nejen o emisni povolenky, ale i o volicske zakladny, o zdravy obcanu a tedy o finance z verejneho zdravotnictvi, obri sumy penez ktere nekterym proste litaj v ocnich bulvach, a bude tedy zalezet jak se kazdy dany stat rozhodne, mimochodem za 20 let to mame rok 2036, pokud nektera mesta maji v planu zakazovat nejdrive diesely a nasledne i dalsi fosilni auta, tedy benzinaky a plynaky, tak s tim automobilky nadelaj velke kulove, v danych oblastech o dana auta proste prestane bejt takovej zajem a nastane dominovej efekt (pisu to sem ponekolikate, prvnim "mestem" 4 mile ctverecni velka ctvrt v AbuDhabi kde jsou zakazana fosilni auta je v Arabskych Emiratech, a v priprave jsou dalsi 4 takova mista/mesta o jest evetsi rozloze, Masdar City je jen prvni vlastovkou) a to mame teprve rok 2016, co bude v 2036?

no a treti faktor jsou zakaznici, zakaznik je tvor nevyzpitatelny a naladovy, dnes kupuje diesel protoze si mysli ze se mu vyplati, co bude chtit kupovat za 5-10-15-20 let se vpodstate nevi, nekde jsem cetl krasnou statistiku kde se ptali lidi z rodin kde mel nekdo rakovinu (jakoukoliv) jestli meli diesel a jestli by si znovu poridili diesel, bylo tam ze cca 60% melo diesel a jen 8% by si diesel znovu poridilo, pritom vetsina z nich vpodstate nevi a ani nechce vedet ze rakovinu zpusobuje spousta veci, ne jen splodiny z aut, a je uplne jedno jestli naftovych nebo benzinovych, je to proste jen ukazka toho ze lidi jdou za nejakym hlasem ktery nekde cetli nebo sliseli a ktery rikal "diesel zpusobuje rakovinu" proste dnesni medialni a sofialne propojeny svet je neskutecne rychlej, a kdys dnes lidi chteji rekneme z 50% diesel neznamena, ze za 20 let ho budou chit taky, takze jestli nejaku vrcholny manazer Mercedesu mini ze se dieselu nevzdaj, tak keca, protoze Mercedes aby nekrachnul, tak se bude prizpusobovat aktualnim podminkam na trhu a ne vizi nejakeho manazera co se rozhoduje podle aktualnich tabulek a budoucnost jen vesti tak jako kazdej jinej :-! pokud budou chtit lidi elektromobily, tak Mercedes bude delat elektromobily i prez prani nejakeho manazera delat naftaky
1. 10. 2016 07:26
Obdivuju spalovák
Nevim proč ale kdykoli vidim sundaný víko ventilů nebo ještě víc rozebranej běžnej motor, musim prostě smeknout. TOHLE je stroj, né nějaká cívka s magnetem. Když vidim všechny ty hejblátka a uvědomim si že se to dokáže točit 4-6 tisíc otáček za minutu třeba 3 hodiny v kuse bez sebemenšího zádrhelu, statisíce kilometrů... Voní z toho olej a benzín (OK klidně i nafta voní pokud zrovna nesmrdí z nějakýho moderního výfuku). Ne elektriku nikdy obdivovat nebudu.
1. 10. 2016 01:30
Budoucnost je elektrická.
Tak to doufám, že se takový budoucnosti nedožiju. Zvlášť co se aut týče ...