25.7. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Smrt legendárního účetního. Bývalý šéf Fiatu Sergio Marchionne zemřel

 

Už o víkendu zaznívaly zprávy, že se Sergiem Marchionnem je to po nedávné operaci špatné. Špatné vyhlídky se bohužel potvrdily.

Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne (66) zemřel. Oznámila to rodina Agnelliových, která vlastní kontrolní podíl v FCA. Automobilka o víkendu oznámila, že Marchionneho stav se po nedávné operaci ramene prudce zhoršil a jmenovala nového šéfa.

Marchionne se na švýcarské klinice v Curychu podle oficiálních zpráv zotavoval z nedávné operace ramene. Co nejprve vypadalo jako rutinní zákrok, se ukázalo jako vážná situace. Na veřejnost postupně unikaly informace o tom, že Marchionne ve skutečnosti ležel v nemocnici kvůli rakovině. Během operace zhoubného nádoru v rameni však utrpěl embolii, po níž o víkendu skončil v komatu, které přežíval jen za pomoci přístrojů. Už víkendové zprávy z nemocnice naznačovaly nevratná poškození mozku, což se v úterý bohužel potvrdilo.

Právě vážnost situace byla důvodem, proč o víkendu tak narychlo došlo ke změně ve vedení koncernu Fiat Chrysler Automobiles, který Marchionne vedl. Ve funkci šéfa FCA ho nahradil Mike Manley, který doposud vedl Jeep. Předsedou představenstva a prezidentem Ferrari se zase stal John Elkann, vnuk Gianniho Agnelliho. Momentálně vede společnost Exor, přes ní Agnelliové kontrolují své investice, nejen FCA včetně Ferrari, ale i třeba fotbalový klub Juventus Turín.

Sergio Marchionne končí jako šéf Fiatu. Připomeňte si jeho příběh. A kdo je jeho nástupce?

Příběh Sergia Marchionneho

Sergio Marchionne nastoupil do italského koncernu Fiat v roce 2003, nejprve jako nezávislý člen představenstva, od února 2004 se však stal šéfem italské značky. Do té doby přitom s automobilovým průmyslem neměl nic společného. Rodák z italského Chieti, který ve 13 letech s rodiči emigroval do Kanady, byl do té doby spojen s finančním světem. Pracoval třeba jako daňový specialista u auditorské společnosti Deloitte & Touche nebo jako finanční ředitel konzultační firmy Lawson Group.

Finanční zkušenosti se mu při vedení Fiatu hodily, protože jeho primárním úkolem bylo dostat automobilku zpět do černých čísel. To se mu rychle povedlo, díky restrukturalizaci se Fiat stal v roce 2007 nejrychleji rostoucí evropskou automobilkou, za druhé čtvrtletí téhož roku navíc vykázal rekordní zisk ve výši 593 milionů eur.

Tvrdě pracující Marchionne si za to vysloužil přezdívku účetní, kterou někteří používali výsměšně. Zesnulý manažer se totiž nebál nepopulárních kroků. Pokud to z finančního hlediska dávalo smysl, neřešil nějakou historii nebo tradici. Klidně tak prohlásil, že se Fiatu nevyplácí vyrábět v Itálii, což odbory těžce nesly. Klidně oznámil, že Ferrari bude vyrábět SUV, k čemuž tradicionalisté posměšně říkali, že to bude jen Jeep se vzpínajícím se ořem ve znaku. A klidně neváhal zaříznout kdysi legendární Lancii, která dnes působí jen na domácím italském trhu, s jediným motorem, hatchbackem Ypsilon.

Ať už se nepopulární kroky veřejnosti líbily, či ne, jedno je jasné, Fiat Marchionne zachránil a po jeho éře je v lepší kondici než při jeho nástupu do funkce. Další vývoj koncernu už bohužel nezažije, přitom už sám plánoval, že vedení FCA opustí. Ve funkcích chtěl skončit příští rok a předat otěže dál. Nakonec však do plánů zasáhla vyšší moc a Marchionne Fiat opouští dříve, než se očekávalo. Upřímnou soustrast do Itálie, kde kvůli skonu Marchionneho vládne velký smutek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 

Štítky Fiat

 

Přidat názorDiskuse: Smrt legendárního účetního. Bývalý šéf…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…