Seriál: Evropské Automobily roku. Chrysler-Simca Horizon (1979): Proč zapadl?

 

Horizon se měl stát „světovým autem“ Chrysleru – a vlastně jím doopravdy byl. Dnes si na něj vzpomene málokdo, přitom šlo o obchodně velmi úspěšný vůz.

Projekt C2 nahradil Simcy 1000 a 1100 s tehdy ještě revolučním předním pohonem, byť druhou jen částečně, vyráběla se ještě nějaký čas souběžně. Chrysler navrhl kompaktní Horizon představený oficiálně 7. prosince 1977 pro Evropu i Severní Ameriku. Na vývoji, který trval tři roky, spolupracovalo francouzské středisko v Carrières nedaleko Poissy nejen s Detroitem, ale hlavně s britskými stylisty ve Whitley vedenými Royem Axem. Novinka se prezentovala současně na obou březích Atlantiku.

Moderna pro celý svět

Horizon pokračoval v koncepci nastolené předchozí jedenáctistovkou i větší řadou 1307/1308, ze kterých převzal techniku. Měl tedy znovu moderní přední pohon všech nezávisle zavěšených kol a praktickou samonosnou ocelovou pětidveřovou karoserii, vyrobenou mimochodem i z vysokopevnostního materiálu. Napříč uložené motory řady Poissy byly zpočátku dva, šlo o řadové karburátorové čtyřválce OHV s objemy 1118 a 1294 cm3. Slabší jednotka pro model LS dávala v základu 40,5 kW (55 k), v případě dražšího GL byla naladěna na 43,5 kW, tedy 59 koní. Třináctistovka GLS jich pak nabízela rovných 50, respektive 68 ve starších jednotkách. Agregáty s litinovými bloky a hliníkovými hlavami měly pětkrát uložené klikové hřídele, ty vačkové poháněl řetěz. Tranzistorové bezdotykové zapalování Hall-Effect si nechal Chrysler patentovat. Čtyřstupňové manuální převodovky byly uloženy stejně jako motory napříč, souose vedle nich, v bloku s diferenciálem.

Hatchback 3,96 m dlouhý, 1,68 m široký a 1,41 m vysoký patřil v době uvedení na trh do nižší střední třídy. Podvozek koncernové platformy L s rozvorem 2,52 m měl vpředu dvojité lichoběžníky a zkrutné tyče, vzadu vlečená ramena doplněná vinutými pružinami. Teleskopické tlumiče byly na obou nápravách, stejně jako stabilizátory. K ubrzdění vozu ale musely stačit jen jedny kotouče o průměru 238 mm, zadní náprava se spokojila s bubny. Přirozeně dvouokruhovým systémem a posilovačem. Kola měla třináct palců, řízení bylo moderní hřebenové, ale někteří i přes slušnou ovladatelnost kritizovali velký poloměr otáčení, „servo“ také chybělo. Horizony vážily podle provedení od 945 do 1025 kg, jejich zavazadelník s udávaným obřím objemem 480 l se dal sklopením zadních sedadel do podlahy rozšířit až na 1200 l. Do nádrže se zase vešlo 47 litrů paliva.

S dostatečnou výbavu

Výbava nebyla na svou dobu vůbec špatná: vyšší specifikace GL a GLS měly už od samého počátku nastavitelné hlavové opěrky, samonavíjecí pásy včetně prostředního místa vzadu, vrstvené čelní sklo a vyhřívané to zadní (bylo i v naprostém standardu) se stěračem, tónovaná boční skla, rádio, digitální hodiny, voltmetr, tlakoměr oleje, zapalovač cigaret, středovou konzolu a halogenové žárovky H4 ve světlech s ostřikovači. Nabídka se pochopitelně lišila v jednotlivých letech i podle trhů. SX z říjnové Paříže 1978 měla výhradně třístupňový automat, tempomat, velurové potahy a litá kola, ale hlavně pod kapotou větší dvoukarburátorový motor 1442 cm3/61 kW (83 k).

Změna jména

Horizon se vyráběl od února 1978 v továrně Poissy, na trh přišel na jaře. Simcu si mohli koupit jen Francouzi, na ostatních evropských trzích se nejprve používala výhradně značka Chrysler. Jenže americký koncern v létě 1978 své aktivity v Evropě ukončil kvůli těžkým ztrátám, veškeré továrny prodal PSA a od 1. srpna 1979 se změnila značka kompletně na Talbot. Jen v zemi galského kohouta vydrželo jeden modelový rok pojmenování Talbot-Simca, ale Chryslerův Pentastar na přední mřížce zatím zůstal, nápis Talbot se nacházel na přední kapotě a Simca na zadních dveřích... V té době se rozběhly španělská a finská produkce, o té zámořské bude ještě řeč. Britská byla zahájena až v úvodu 80. let v Rytonu (přesněji Ryton-on-Dunsmore).

Titul evropského Automobilu roku 1979 patřil vozu právem za moderní konstrukci, poměrně vyspělou techniku, ostré moderní tvary a pružnou jízdu, porota ocenila i pohodlí na nezpevněných cestách a hlavně nabídku palubního počítače u SX. Ten hlásil aktuální spotřebu paliva, průměrnou rychlost, ujetou vzdálenost a čas. Úspěch oslavila automobilka limitovanou sérií Jubilée, výkon motoru 1,44 l byl lehce zvýšen na 51 kW (69 koní).

Rychle zastaral

Modely pro rok 1981 zaznamenaly jen drobnější vylepšení, nejvýznamnějšími byly logo s velkým T, šestimístné počitadlo kilometrů, ekonomický čtyřválec 1442 cm3/48 kW se spotřebou 5,5 l/100 km/h a výbavový stupeň S, ten však existoval jen krátce. Novinky následujícího modelového roku ve vyšších specifikacích zlepšovaly komfort obsluhy, šlo o centrální zamykání a elektrická okna. Od března 1982 se dala objednat také pětistupňová přímo řazená převodovka, a to v případě nové výbavy EX. Sportovní Ultra se širokými pneumatikami a metalízou zůstala v nabídce celé čtyři roky.

Poté přišla v červenci 1982 na řadu větší modernizace. Byla nutná, prodeje totiž strmě klesaly pod stotisícovou hranici, v prvních dvou letech přitom dosáhly dohromady 430 tisíc kusů! Přední spoiler pod nyní celočerným nárazníkem se zvětšil, plocha zadního okna naopak zcvrkla, protože o zhruba deset procent narostl zavazadelník a zároveň přišlo vniveč odkládací plato. Facelift auto natáhl o šest centimetrů na 4,02 m. V kabině byla upravena sedadla a přístrojový panel luxusnějších verzí (SX zmizela) dostal tachometr a kontrolky z LED. Řízení se konečně chlubilo posilovačem alespoň za příplatek. Nové motory 1592 cm3/68 kW původem ze Solary měly „pětikvalt“ v základu, s nimi spojená výbava Premium nabídla tvrdší sportovněji laděný podvozek. Posilou portfolia byl i atmosférický naftový čtyřválec OHC PSA XUD9 1905 cm3/47 kW, velmi dobře známý z peugeotů. Ani on převodovku s pěticí rychlostí nepostrádal.

Všechny verze modelu 1984 měly jak laminované čelní sklo, tak i digitální tachometr a otáčkoměr, ty vytlačily z přístrojové desky tlakoměr oleje. Poslední aktualizace, která se dotkla širších bočních ochranných lišt a tlačítek a ovladačů v interiéru, přišla na řadu v polovině 80. let, ale to už byl Horizon bohužel beznadějně zastaralý. Pochopitelně existoval v řadě limitovaných edic, v Británii se prodávaly Summertime Special, dvoubarevná Silver Fox, či nejluxusnější Pullman. Ve Francii pak došlo třeba na Spécial, respektive Sherlock.

Evropě sbohem

Hlavní problém představovala kromě už archaických a hlučnějších benzinových motorů s tyčkovým rozvodem koroze podvozku a karoserie, a to i ve srovnání s tehdejší konkurencí. Proto dnes prakticky Horizony zmizely a počty přeživších exemplářů i ve vyspělých zemích s velkým odbytem se počítají maximálně na stovky. Hranaté střízlivé tvary rodinných aut nevadily ani po dekádě, zestárnout pořádně nestačily... Součinitel odporu vzduchu 0,41 už byl ale dávno překonaný. Drsný propad evropského odbytu navíc nezastavila ani zmíněná dvojice faceliftů.

Nástupcem Horizonu se stal v říjnu 1985 Peugeot 309, pětidveřový liftback odvozený z populární dvěstěpětky. Původně se měl jmenovat Talbot Arizona, jenže koncern PSA značku zrušil. Výroba Horizonu ve Francii i montáž za kanálem ze sad skončila v červnu 1986, ta španělská ve Villaverde u Zaragozy a také finská až v následující sezóně. Ano, rodil se také ve společném podniku Saabu a Valmetu v Uusikaupunki coby náhrada za klasický Saab 96, tamní vozy měly některé interiérové prvky společné se švédskými, shodná byla i elektroinstalace. Zvláštní série 2.385 kusů ze Skandinávie mohla spalovat petrolej nebo terpentýn! Španělská Emelba nabídla v osmdesátém šestém zase dodávkové Furgonety s diesely 1,9 l. Na starém kontinentu našlo zákazníky nakonec za devět let celkem 869 tisíc vozů.

Za Velkou louží

Americká anabáze Horizonu byla delší, tam se rozloučil až v létě roku 1990. S tímto jménem se v USA prodával pouze pod značkou Plymouth, sesterský model Dodge nesl název Omni. Aby toho nebylo málo, tak Kanaďané jej znali jako Plymouth Expo. Zámořské verze používaly jiné motory než ty ze starého kontinentu a nevozily se z Evropy, vyráběly se už od ledna 1978 v Belvidere (Illinois). Bezpečnostní "pětimílové" hliníkové nárazníky je prodloužily až na 4,15 m. Americké modely měly i jiný podvozek s předními vzpěrami McPherson a karosářské panely nebyly s evropskými zaměnitelné. Zpočátku používaly upravený benzinový čtyřválec 1,72 l původem od Volkswagenu, v roce 1981 přišel větší vlastní 2,21 l, na začátku třiaosmdesátého vystřídala německý motor francouzská šestnáctistovka.

Výkony i výbavy se postupně měnily, za připomenutí stojí Dodge Omni GLH (Goes Like Hell – jede pekelně, jako ďábel), který měl ve specifikaci GLH-T dokonce turbodmychadlo a 109 kW (148 k). Carroll Shelby postavil pětisetkusovou sérii ještě silnějších GLH-S doplněnou o mezichladič (130 kW/176 k). V roce 1988 se ještě tento velký motor, už zase bez přeplňování, dočkal vstřikování paliva a důležitým prvkem bezpečnostní výbavy se stal řidičův airbag. Vozy byly postupně vybavovány tří- a čtyřstupňovými samočinnými převodovkami, přímo řazené skříně měly čtveřici, později až pětici rychlostí. Vyrobilo se, ve finále také v Kenoshe (Wisconsin) v bývalé továrně American Motors Corporation, celkem 721 tisíc dodge a 856 tisíc plymouthů, takže dohromady takřka 1,58 milionu aut!

Horizony a Omni také závodily na okruzích i v rallye. Odvozená kupé obou značek nabízená pod různými názvy (Dodge Omni 024/Charger, Plymouth Horizon TC3/Turismo) ekvivalent v evropské nabídce neměla, ale původní model by v nich poznal na první pohled málokdo... Na stejném základě vznikaly i pick-upy Rampage (Dodge) a Scamp (Plymouth). Na plánovanou produkci v Argentině nakonec kvůli jihoamerické krizi začátkem 80. let nedošlo.

Prototypy

Koncern PSA přetvořil Horizon rovněž do podoby soutěžního speciálu pro plánovanou skupinu B. Měl se stát nástupcem úspěšného auta, které neslo název Talbot Sunbeam Lotus a získalo titul mistra světa značek v sezóně 1981. Motor umístěný uprostřed samozřejmě vyvíjeli opět v Hethelu, ale počítalo se s pohonem pouze zadní nápravy. Dva prototypy tak stihl stejný osud jako souběžně vyvíjený Peugeot 305 V6 klasické koncepce: nikdy se vzhledem k úspěchu Audi Quattro v rallye neobjevily. Přednost posléze dostala fenomenální čtyřkolka 205 Turbo 16, pozdější dvojnásobný světový šampion...

Červenobílý koncept Horizon Turbo se zrodil ve Whitley, v roce 1984 dostal luxusní světlý kožený interiér a navíc kontrastně sportovní bodykit včetně spoilerů. Zůstal bohužel jediným, dnes odpočívá ve slavném dopravním muzeu v Coventry.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: SM, JuwraWRC, Wikipedia, AR

Štítky Chrysler Nižší střední třída

 










Související články
Chrysler představuje modely 200, 300 a Town & Country k oslavě výročí Chrysler představuje modely 200, 300 a Town & Country k oslavě výročí

Chrysler v letošním roce slaví 90. výročí od svého…

Novinky u Chrysleru: Kompaktní sedan 100 a dva crossovery Novinky u Chrysleru: Kompaktní sedan 100 a dva crossovery

Chrysler chce více než zdvojnásobit své prodeje. S tím…

 



 
Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Dnes 08:00

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v segmentu C model příznačně pojmenovaný Compact. Během deseti let vznikly dvě generace, přičemž obě celý život strávily ve stínu větších modelů řady 3.




Blesk.cz

„Promiňte, jdu spinkat,“ řekla žena za volantem: Strážníci jí naměřili 2,6 promile

„Promiňte, jdu spinkat,“ řekla žena za volantem:…

Opilá řidička v sobotu 21. května večer neunikla pozornosti hlídky strážníků na Praze 5. Poté, co se třikrát…

Plačícího prvňáčka (7) odvedli násilím ze třídy. Předseda soudu se přišel do školy omluvit

Plačícího prvňáčka (7) odvedli násilím ze třídy.…

Vrazili do třídy před vyděšenými zraky prvňáčků a sedmiletého Marca (7) z ní násilím odvedli. Odchod plačícího…

 

iSport.cz

Po sezoně končíte, oznámil jim tým. Jezdci reagovali vyhranou etapou na Giru

Po sezoně končíte, oznámil jim tým. Jezdci reagovali…

Velkou bojovnost prokázali na cyklistickém Giru d’Italia jezdi týmu IAM Cycling. Po turbulenci, kterou prošli…

Je to vrchol, který už nemusím zažít, říká Kolář na přípravě před EURO

Je to vrchol, který už nemusím zažít, říká Kolář na…

S trenérem Pavlem Vrbou toho fotbalista Daniel Kolář prožil hodně v reprezentaci i plzeňském klubu, a tak na něm…

 

Reflex.cz

Klasiky na křídě: Je tu nový Hellboy a převod legendární Temné věže

Klasiky na křídě: Je tu nový Hellboy a převod…

Stephen King miluje komiksy, ale nikdy je nepsal. Pravda, má za sebou fantastický začátek komiksové řady…

Padělatel si nepovídá! JXD natočil prodejce falešných obrazů

Padělatel si nepovídá! JXD natočil prodejce falešných obrazů

V novém Reflexu najdete moji reportáž o prodeji padělaných uměleckých děl - včetně ukázky zvláště nepovedeného…