24. série Top Gearu je za námi. Jak se vedlo novému moderátorskému týmu?
Automobilová show v uplynulých dvou letech zažila revoluční změny. Po vyhazovu Jeremyho Clarksona hledala nové moderátory, přičemž sázka na rozhlasového moderátora Chrise Evanse se nepovedla, 23. série byla v mnoha ohledech tragická. Evans po jediné sérii z Top Gearu odešel, a tak se opět hledala nová hlavní tvář. A tentokrát mělo vedení BBC při výběru dobrou ruku.
„Evansův“ Top Gear sice divácky zklamal, měl ale své pozitivní stránky, kterými bylo především účinkování amerického herce Matta LeBlanca a britských novinářů Chrise Harrise a Roryho Reida. Ti byli diváky i recenzenty chváleni, a tak dostali pro 24. sérii Top Gearu volné pole působnosti. Oficiálně je hlavní tváří Top Gearu LeBlanc, proslavený postavou Joeyho ze seriálu Přátelé, jeho kolegové Reid a Harris ale v pořadu hrají stejně důležitou roli. A tak opět můžeme hovořit o moderátorské trojici jako v dobách Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye, kteří dnes mají na Amazonu vlastní show nazvanou The Grand Tour.
A spolupráce LeBlanca, Harrise a Reida se ukázala v jejich první sérii jako nadmíru povedená. LeBlanc i Harris umí s auty hodně dobře a hodně rychle jezdit, což komentují nevšedními postřehy a vtipnými hláškami. Harris je možná trochu sušší a LeBlanc vtipnější, oba ale nabízí zajímavou kombinaci informací i zábavy, přičemž Reid jim zdatně sekunduje.
Nejlepší na tom celém je fakt, že nová trojka dělá Top Gear po svém. Použili nové studio, využívají trochu jinak The Stiga a také návštěva hosta je jiná – „auto za rozumnou cenu“ nahradilo „rozumně rychlé auto.“ Můžete se slzou v oku vzpomínat na eskapády Clarksona a spol., jenže snaha o jejich kopírování by byla katastrofou, což již dokázal „Evansův“ Top Gear. Nikdo zkrátka nemůže být jako oni. To, že LeBlanc a spol. dělají věci po svém, ale neznamená, že je dělají špatně, ba naopak. Dnes je Top Gear prostě jiný pořad, než býval. Stále ale baví, a to je jedině dobře.
Nové trio navíc dokazuje, že má množství originálních nápadů, které se nebojí realizovat. O nové rubrice „Hvězda v rozumně rychlém autě“ byla již řeč, zmínit musíme také originální test Renaultu Twingo GT ve stylu počítačové hry Pac-Man nebo přestavba jednoho z nejošklivějších aut světa, SsangYongu Rodius, na vcelku pohlednou jachtu „SsangYacht“. Potěší i epizodní role Sabiny Schmitzové nebo Eddieho Jordana, kteří se objevovali už v předchozí sérii. Zvlášť Sabine ale tentokrát dostala více vyniknout svému řidičskému umění. A hlavně jsou parádní jednotlivé záběry, práce kameramanů Top Gearu je snad rok od roku lepší a lepší.
Některé chybičky se našly, ty ale na povedeném celku sedmidílné série nic nemění. Je znát, že spolupráce mezi trojicí moderátorů si zatím sedá, zvlášť ve studiu je znát, že na práci s publikem si LeBlanc a spol. musejí ještě zvyknout. Navíc by stálo za to více využívat Roryho Reida, který svým nadšením daný díl vždy okořenil. Bohužel v mnoha filmech chyběl (jízda s otevřenými supersporty během čtyř ročních období), což je rozhodně škoda.
Některé části pak ve finále byly trochu nudné, ať už části s pozvanými celebritami (nemohl by se jich Top Gear po letech konečně zbavit?) nebo třeba hon na supersporty s Volkswagenem Golf GTI Clubsport. Sabine sice na Severní smyčce dokázala, že tuhle trať má v malíku, více se ale ze zajímavého materiálu nepodařilo vydolovat. Stejně tak moc nenadchl Jordanův rozhovor s Berniem Ecclestonem, bývalým šéfem Formule 1. Téma to bylo sice zajímavé, rozhodně ale ne pro Top Gear.
Po první sérii s nově obsazeným Top Gearem tak můžeme tvrdit, že odchod Clarksona z BBC byl pro automobilové fanoušky požehnáním. Máme tady dnes dva nadmíru povedené automobilové pořady, které jsou zároveň v mnoha ohledech jiné. Top Gear zůstává automobilovým „pořadem,“ auta v něm stále hrají nejdůležitější roli. Objevují se v různých situacích, stále se ale o nich hodně dozvíme. Naopak The Grand Tour Clarksona a spol. je spíše automobilová „show.“ Auta zkrátka bývají občas v pozadí, hlavním tématem je zábava, kterou Clarkson se svoji politickou nekorektností vždy uměl nejlépe. Hodnotit, kdo z tohoto dua je lepší, je ošemetné, protože záleží na preferenci každého diváka – zda dá přednost zábavě, nebo autům.
Každopádně doufejme, že LeBlancovi a jeho kolegům elán a nápady vydrží do dalších sérií, protože v novém Top Gearu rozhodně je potenciál, minimálně mnohem větší než v tom za Evanse. A také doufejme, že BBC bude mít s pořadem dostatek trpělivosti. Přestože „LeBlancův“ pořad je kritikou i diváky hodnocen lépe než ten „Evansův,“ sledovanost série podle prvních dat klesla, což může další záměry BBC ovlivnit... Tak držme klukům palce, jejích Top Gear stojí za to.