Šestnáctka kuriózních sněžných vozidel: S čím vším lze vyrazit v zimě?
Na sněhu se dá jezdit prakticky se vším, co má kola. Ehm, vlastně i lyže a pásy, ale hlavně to musí mít vlastní motor. Kompilační video představuje šestnáctku opravdu bláznivých kreací. Ať už se jedná o stroje pro čistou zábavu, užitkové automobily, případně expediční monstra, která sloužila polárníkům k výzkumu oblastí věčného ledu a sněhu - na jihu i severu zeměkoule.
Všechna vozidla mají svoje jedinečné vlastnosti a rysy, které je odlišují od ostatních. Vybavit třeba enduro motorku lyžemi a pásy není zas až takový problém, to je pravda. Ale většina z těchto unikátů byla navržena opravdu radikálně. Jde nejen o koncepty, jeden z nich dokonce zůstal pouze ve formě makety v měřítku 1:3, ale i o sériově vyráběné modely. Když chcete přepravit posádku na póly a umožnit jí tam i pohyb, potřebujete skutečný speciál, do kterého se vejde navíc spousta nutné výbavy a materiálu. Doslova a do písmene pro přežití.
Pro čistou rekreaci stačí trocha bílého prášku, zmrzlé vody a hned je o zábavu postaráno. Velmi známé jsou úpravy klasického Fordu T. Od roku 1917 se dodávala stavebnice pro konverzi se zdvojenou zadní nápravou. Původní kola však zůstala na svých místech, přibyly lyže a pásy. šlo samozřejmě o čistě pracovní náčiní. Polárníky měl dopravovat obří předválečný Antarctic Snowcruiser, ale nefungoval. Tucker Sno-Cat 743 z 50. let byl úspěšnější, tři exempláře najdete v muzeích, oregonská firma vyrábí pluhy a rolby dodnes. Sovětský ZIL-2906 se šroubovým pohonem byl dokonce navržen pro vesmírné mise, avšak skončil na Sibiři.
Švédský obojživelník Bandvagn 206 vznikl v 11 tisících exemplářích, nejen pro armádu. Video představuje i několik dalších podobných vozidel včetně záchranářského vznášedla. Pásy, které se používají pro terénní auta například na Islandu, si nainstaloval na své Subaru Impreza známý soutěžní pilot a showman Ken Block. Ale existuje i sněžný chopper!
Našince potěší přítomnost Snow Glideru, ano, vrtulový pozemní kluzák se zrodil v České republice. Řídil se pedály, plyn a brzdy se ovládaly pákami. Podle všeho postavili otec a syn Zahrádkové od počátku milénia dva prototypy: jedno- a dvoumístný, později ještě několik dalších exemplářů.