Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Electric vyrobila 14.000. trolejbus

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
Plzeňská společnost Škoda Electric má na svém kontě již čtrnáct tisíc trolejbusů vyrobených za celou dobu své historie.

Škoda Electric je v současnosti největším evropským výrobcem těchto vozidel. Jubileum připadlo na trolejbus, který je součástí rekordního kontraktu na 125 vozidel do lotyšské Rigy.

Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy společnosti Škoda Electric, v souvislosti s výrobou jubilejního trolejbusu uvedl, že v letošním roce se plzeňské firmě daří vyrábět okolo 30 vozidel měsíčně a na příští rok je plánována produkce dalších zhruba 230 trolejbusů.

Kořeny výroby trolejbusů sahají u plzeňské značky do roku 1936, kdy byl zkonstruován prototyp trolejbusu 1 Tr, který byl ještě téhož roku nasazen do provozu. O dva roky později byla realizována dodávka pěti trolejbusů 2 Tr pro Prahu a po ní následovaly další.

Montáž trolejbusů značky Škoda probíhala až do roku 1958 v Plzni-Doudlevcích, ale vládním nařízením byla výroba převedena do Ostrova nad Ohří. Důvodem se stala snaha o zavedení náhradní výroby a vytvoření alternativních pracovních míst v Ostrově jako náhradu za utlumenou důlní činnost v tomto regionu.

Jedním z nejslavnějších a ve své době zároveň nejrozšířenějším trolejbusem Škoda byl typ 9 Tr, jehož produkce se rozběhla v roce 1962. Ve výrobním programu se tento typ s průběžně prováděnými modernizačními úpravami udržel až do roku 1981. Převážná část z více než sedmi tisíc vozů mířila do zahraničí.

Nástupcem osvědčeného typu 9 Tr se stal model 14 Tr, jehož poslední zástupce opustil brány závodu až v roce 1999. Poprávka po velkokapacitním voze vedla ke konstrukci kloubových trolejbusů Škoda Sanos a typu 15 Tr, vyráběném až do roku 1998. Po roce 2000 se produkce trolejbusů vrátila do Plzně. České trolejbusy v současnosti jezdí ve zhruba třiceti zemích světa – v Evropě, Asii a severní Americe.

Kromě tradičního vývoje a výroby trolejbusů představila Škoda Electric také dva typy nových bateriových elektrobusů Škoda Perun a v posledních několika letech také hybridbus a vodíkový autobus. Společnost se zabývá konceptem ekologických vozidel dlouhodobě, do vývoje produktů dává firma několik let kolem 200 milionů Kč ročně.

Škoda Electric získala v posledních měsících řadu nových exportních zakázek na trolejbusy. V rámci konsorcia s polskou firmou Solaris získala Škodovka před několika týdny kontrakt na až 108 trolejbusů do Budapešti. Navíc letos už uspěla také v Bostonu v USA, kde uzavřela kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů nebo v italské Bologni, kde se bude významným způsobem podílet na dodávce 49 kusů trolejbusů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
Avatar - praděda7
2. 12. 2014 09:42
Re: Trolejbusy
No vidíte, já věděl že na koleje patří vlaky a ne nějaké tramvaje. ;-)
1. 12. 2014 20:50
Re: Trolejbusy
Takové tramvaje už máme říká se jim vlaky >:D
Avatar - praděda7
1. 12. 2014 16:12
Re: Trolejbusy
Zácpám tramvaje asistují a tom nemůže být pochyb.
Expresní pruhy.
Trolejbusy neblokují dopravu. Tramvaje ano.
O tom nic nevím. Ale jestli se staví, tak za tím určitě stojí nějaká podnikatelská mafie.
Avatar - praděda7
1. 12. 2014 16:04
Re: Trolejbusy
Nerozumíte funkci expresních pruhů!
Avatar - praděda7
1. 12. 2014 15:20
Re: Trolejbusy
Vy pořád nechcete rozumět tomu, že tramvaje jsou překážkou v plynulosti provozu, kdežto trolejbusy jsou jeho součástí.