Škoda Electric vyrobila 14.000. trolejbus
Škoda Electric je v současnosti největším evropským výrobcem těchto vozidel. Jubileum připadlo na trolejbus, který je součástí rekordního kontraktu na 125 vozidel do lotyšské Rigy.
Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy společnosti Škoda Electric, v souvislosti s výrobou jubilejního trolejbusu uvedl, že v letošním roce se plzeňské firmě daří vyrábět okolo 30 vozidel měsíčně a na příští rok je plánována produkce dalších zhruba 230 trolejbusů.
Kořeny výroby trolejbusů sahají u plzeňské značky do roku 1936, kdy byl zkonstruován prototyp trolejbusu 1 Tr, který byl ještě téhož roku nasazen do provozu. O dva roky později byla realizována dodávka pěti trolejbusů 2 Tr pro Prahu a po ní následovaly další.
Montáž trolejbusů značky Škoda probíhala až do roku 1958 v Plzni-Doudlevcích, ale vládním nařízením byla výroba převedena do Ostrova nad Ohří. Důvodem se stala snaha o zavedení náhradní výroby a vytvoření alternativních pracovních míst v Ostrově jako náhradu za utlumenou důlní činnost v tomto regionu.
Jedním z nejslavnějších a ve své době zároveň nejrozšířenějším trolejbusem Škoda byl typ 9 Tr, jehož produkce se rozběhla v roce 1962. Ve výrobním programu se tento typ s průběžně prováděnými modernizačními úpravami udržel až do roku 1981. Převážná část z více než sedmi tisíc vozů mířila do zahraničí.
Nástupcem osvědčeného typu 9 Tr se stal model 14 Tr, jehož poslední zástupce opustil brány závodu až v roce 1999. Poprávka po velkokapacitním voze vedla ke konstrukci kloubových trolejbusů Škoda Sanos a typu 15 Tr, vyráběném až do roku 1998. Po roce 2000 se produkce trolejbusů vrátila do Plzně. České trolejbusy v současnosti jezdí ve zhruba třiceti zemích světa – v Evropě, Asii a severní Americe.
Kromě tradičního vývoje a výroby trolejbusů představila Škoda Electric také dva typy nových bateriových elektrobusů Škoda Perun a v posledních několika letech také hybridbus a vodíkový autobus. Společnost se zabývá konceptem ekologických vozidel dlouhodobě, do vývoje produktů dává firma několik let kolem 200 milionů Kč ročně.
Škoda Electric získala v posledních měsících řadu nových exportních zakázek na trolejbusy. V rámci konsorcia s polskou firmou Solaris získala Škodovka před několika týdny kontrakt na až 108 trolejbusů do Budapešti. Navíc letos už uspěla také v Bostonu v USA, kde uzavřela kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů nebo v italské Bologni, kde se bude významným způsobem podílet na dodávce 49 kusů trolejbusů.