5.2. 2013 Auto Tip

Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen Passat 1.6 TDI - Hořká pilulka

Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen Passat 1.6 TDI - Hořká pilulka

Třetí generace Škody Octavia citelně narostla a nakoukla do střední třídy, kde dosud neohroženě kraloval Volkswagen Passat. Kdo z těchto rivalů bude muset přijmout porážku?

Volkswagen Passat neprožívá šťastné období. Plánovaná redukce letošní celosvětové výroby koncernu VW o 300 000 exemplářů na celkových 9,4 milionu dopadla kvůli špatnému odbytu hlavně na něj. V říjnu 2012 se proto na dva dny (4. a 5.) zastavila produkce vozu v továrně Emden na severozápadě Německa. A bude hůř, protože 15. února se začne prodávat třetí generace octavie. Ta sice papírově patří o třídu níže, mezi kompakty, nicméně její parametry přimějí nejednoho potenciálního zákazníka passatu přemýšlet, jestli by mu výrazně levnější škodovka nestačila.

Nová octavia od pohledu narostla a délkou 4659, šířkou 1814 i rozvorem 2686 milimetrů dosáhla formátu střední třídy. Nabídkou vnitřního prostoru může mladoboleslavský bestseller směle soupeřit s passatem, přinejmenším na předních sedadlech. Vzadu je na tom wolfsburský zástupce poněkud lépe, nicméně ani ve škodovce se cestující netísní. Kolena dlouhánů se tady cítí velmi vzdušně, jenom nad hlavou centimetry chybějí.

Velikost zavazadlového prostoru octavie je bezkonkurenční: základních 0,590 m3 překonává passat o 25 litrů, navíc škodovka těží z výhody karoserie liftback s výklopnou zádí a se sklopenými sedadly pobere ohromujících 1,580 m3. Volkswagen je sedan, do něhož se nízkým vstupním otvorem předměty obtížněji dostávají, navíc se musejí zvedat přes ložnou hranu umístěnou o 70 milimetrů výše (740 mm). Český vůz přidává drobnosti typu sklopných háčků k upevnění nákupních tašek, podlážky s pogumovanou rubovou stranou a plastového organizéru pro fixaci menších předmětů.

Největší rozdíly mezi koncernovými sourozenci odhalíte v kokpitu. Šestá generace passatu se prodává od roku 2005, a přestože před dvěma roky prošla modernizací, věk se na ní již podepsal. Ergonomie, materiály a kvalita dílenského zpracování jsou pořád na úrovni, například multimediální systém ale působí beznadějně zastarale.

Škodovka naproti tomu nabídne nový systém se svižným ovládacím softwarem, velkým osmipalcovým dotykovým displejem, jemnou grafikou a moderní navigací. Ve zpracování a použitých materiálech za soupeřem nezaostává: horní část přístrojové desky kryje měkká pěna, pod příruční schránkou před spolujezdcem však naleznete levný tvrdý plast. Volkswagen používá elektrickou ruční brzdu, zatímco škodovka vsadila na klasickou páku.

Při jízdě velmi rychle odhalíte, že je octavia výrazně lehčí než passat – v případě testovaných turbodieselových verzí o plných 192 kilogramů. Šestnáctistovka obou vozů nabízí shodných 77 kW, škodovka s ní však díky dietě zrychluje podstatně svižněji. Například stovku pokoří o 0,8 a stotřicítku dokonce o 1,5 sekundy dříve (11,4/20,0 s). Navzdory shodnému objemu používá čtyřválec mladoboleslavského automobilu novou konstrukci a maximálního výkonu dosahuje o podstatných 1400/min dříve – při 3000/min.

Škodovka si musí vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou (volkswagen dostal šestku), což nijak neuškodilo její dynamice, jenom se adekvátně tomu prodloužilo odstupňování jednotlivých rychlostí. Největší tempo stejně jako u passatu činí 195 km/h a točivý moment s maximem 250 N.m vrcholí již při 1500/min. Výrazně nižší hmotnost škodovky (proti předchůdci o 102 kg) hraje důležitou roli také ve spotřebě. Automobil si v testu vystačil s pouhými 4,5 litru nafty na 100 km, což mu na plnou nádrž umožňuje ujet 1210 km. Soupeř spotřeboval na stejné trati o půl litru více (5,0 l), díky sedmdesátilitrové zásobě však k čerpací stanici zajede až po 1390 kilometrech...

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot, porovnání výbav a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 3/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…