5.2. 2013 Auto Tip

Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen Passat 1.6 TDI - Hořká pilulka

Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen Passat 1.6 TDI - Hořká pilulka

Třetí generace Škody Octavia citelně narostla a nakoukla do střední třídy, kde dosud neohroženě kraloval Volkswagen Passat. Kdo z těchto rivalů bude muset přijmout porážku?

Volkswagen Passat neprožívá šťastné období. Plánovaná redukce letošní celosvětové výroby koncernu VW o 300 000 exemplářů na celkových 9,4 milionu dopadla kvůli špatnému odbytu hlavně na něj. V říjnu 2012 se proto na dva dny (4. a 5.) zastavila produkce vozu v továrně Emden na severozápadě Německa. A bude hůř, protože 15. února se začne prodávat třetí generace octavie. Ta sice papírově patří o třídu níže, mezi kompakty, nicméně její parametry přimějí nejednoho potenciálního zákazníka passatu přemýšlet, jestli by mu výrazně levnější škodovka nestačila.

Nová octavia od pohledu narostla a délkou 4659, šířkou 1814 i rozvorem 2686 milimetrů dosáhla formátu střední třídy. Nabídkou vnitřního prostoru může mladoboleslavský bestseller směle soupeřit s passatem, přinejmenším na předních sedadlech. Vzadu je na tom wolfsburský zástupce poněkud lépe, nicméně ani ve škodovce se cestující netísní. Kolena dlouhánů se tady cítí velmi vzdušně, jenom nad hlavou centimetry chybějí.

Velikost zavazadlového prostoru octavie je bezkonkurenční: základních 0,590 m3 překonává passat o 25 litrů, navíc škodovka těží z výhody karoserie liftback s výklopnou zádí a se sklopenými sedadly pobere ohromujících 1,580 m3. Volkswagen je sedan, do něhož se nízkým vstupním otvorem předměty obtížněji dostávají, navíc se musejí zvedat přes ložnou hranu umístěnou o 70 milimetrů výše (740 mm). Český vůz přidává drobnosti typu sklopných háčků k upevnění nákupních tašek, podlážky s pogumovanou rubovou stranou a plastového organizéru pro fixaci menších předmětů.

Největší rozdíly mezi koncernovými sourozenci odhalíte v kokpitu. Šestá generace passatu se prodává od roku 2005, a přestože před dvěma roky prošla modernizací, věk se na ní již podepsal. Ergonomie, materiály a kvalita dílenského zpracování jsou pořád na úrovni, například multimediální systém ale působí beznadějně zastarale.

Škodovka naproti tomu nabídne nový systém se svižným ovládacím softwarem, velkým osmipalcovým dotykovým displejem, jemnou grafikou a moderní navigací. Ve zpracování a použitých materiálech za soupeřem nezaostává: horní část přístrojové desky kryje měkká pěna, pod příruční schránkou před spolujezdcem však naleznete levný tvrdý plast. Volkswagen používá elektrickou ruční brzdu, zatímco škodovka vsadila na klasickou páku.

Při jízdě velmi rychle odhalíte, že je octavia výrazně lehčí než passat – v případě testovaných turbodieselových verzí o plných 192 kilogramů. Šestnáctistovka obou vozů nabízí shodných 77 kW, škodovka s ní však díky dietě zrychluje podstatně svižněji. Například stovku pokoří o 0,8 a stotřicítku dokonce o 1,5 sekundy dříve (11,4/20,0 s). Navzdory shodnému objemu používá čtyřválec mladoboleslavského automobilu novou konstrukci a maximálního výkonu dosahuje o podstatných 1400/min dříve – při 3000/min.

Škodovka si musí vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou (volkswagen dostal šestku), což nijak neuškodilo její dynamice, jenom se adekvátně tomu prodloužilo odstupňování jednotlivých rychlostí. Největší tempo stejně jako u passatu činí 195 km/h a točivý moment s maximem 250 N.m vrcholí již při 1500/min. Výrazně nižší hmotnost škodovky (proti předchůdci o 102 kg) hraje důležitou roli také ve spotřebě. Automobil si v testu vystačil s pouhými 4,5 litru nafty na 100 km, což mu na plnou nádrž umožňuje ujet 1210 km. Soupeř spotřeboval na stejné trati o půl litru více (5,0 l), díky sedmdesátilitrové zásobě však k čerpací stanici zajede až po 1390 kilometrech...

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot, porovnání výbav a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 3/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…