Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1.6 TDI vs. Volkswagen Passat 1.6 TDI - Hořká pilulka

Auto Tip Klassik
Diskuze (312)
Třetí generace Škody Octavia citelně narostla a nakoukla do střední třídy, kde dosud neohroženě kraloval Volkswagen Passat. Kdo z těchto rivalů bude muset přijmout porážku?

Volkswagen Passat neprožívá šťastné období. Plánovaná redukce letošní celosvětové výroby koncernu VW o 300 000 exemplářů na celkových 9,4 milionu dopadla kvůli špatnému odbytu hlavně na něj. V říjnu 2012 se proto na dva dny (4. a 5.) zastavila produkce vozu v továrně Emden na severozápadě Německa. A bude hůř, protože 15. února se začne prodávat třetí generace octavie. Ta sice papírově patří o třídu níže, mezi kompakty, nicméně její parametry přimějí nejednoho potenciálního zákazníka passatu přemýšlet, jestli by mu výrazně levnější škodovka nestačila.

Nová octavia od pohledu narostla a délkou 4659, šířkou 1814 i rozvorem 2686 milimetrů dosáhla formátu střední třídy. Nabídkou vnitřního prostoru může mladoboleslavský bestseller směle soupeřit s passatem, přinejmenším na předních sedadlech. Vzadu je na tom wolfsburský zástupce poněkud lépe, nicméně ani ve škodovce se cestující netísní. Kolena dlouhánů se tady cítí velmi vzdušně, jenom nad hlavou centimetry chybějí.

Velikost zavazadlového prostoru octavie je bezkonkurenční: základních 0,590 m3 překonává passat o 25 litrů, navíc škodovka těží z výhody karoserie liftback s výklopnou zádí a se sklopenými sedadly pobere ohromujících 1,580 m3. Volkswagen je sedan, do něhož se nízkým vstupním otvorem předměty obtížněji dostávají, navíc se musejí zvedat přes ložnou hranu umístěnou o 70 milimetrů výše (740 mm). Český vůz přidává drobnosti typu sklopných háčků k upevnění nákupních tašek, podlážky s pogumovanou rubovou stranou a plastového organizéru pro fixaci menších předmětů.

Největší rozdíly mezi koncernovými sourozenci odhalíte v kokpitu. Šestá generace passatu se prodává od roku 2005, a přestože před dvěma roky prošla modernizací, věk se na ní již podepsal. Ergonomie, materiály a kvalita dílenského zpracování jsou pořád na úrovni, například multimediální systém ale působí beznadějně zastarale.

Škodovka naproti tomu nabídne nový systém se svižným ovládacím softwarem, velkým osmipalcovým dotykovým displejem, jemnou grafikou a moderní navigací. Ve zpracování a použitých materiálech za soupeřem nezaostává: horní část přístrojové desky kryje měkká pěna, pod příruční schránkou před spolujezdcem však naleznete levný tvrdý plast. Volkswagen používá elektrickou ruční brzdu, zatímco škodovka vsadila na klasickou páku.

Při jízdě velmi rychle odhalíte, že je octavia výrazně lehčí než passat – v případě testovaných turbodieselových verzí o plných 192 kilogramů. Šestnáctistovka obou vozů nabízí shodných 77 kW, škodovka s ní však díky dietě zrychluje podstatně svižněji. Například stovku pokoří o 0,8 a stotřicítku dokonce o 1,5 sekundy dříve (11,4/20,0 s). Navzdory shodnému objemu používá čtyřválec mladoboleslavského automobilu novou konstrukci a maximálního výkonu dosahuje o podstatných 1400/min dříve – při 3000/min.

Škodovka si musí vystačit s pouze pětistupňovou převodovkou (volkswagen dostal šestku), což nijak neuškodilo její dynamice, jenom se adekvátně tomu prodloužilo odstupňování jednotlivých rychlostí. Největší tempo stejně jako u passatu činí 195 km/h a točivý moment s maximem 250 N.m vrcholí již při 1500/min. Výrazně nižší hmotnost škodovky (proti předchůdci o 102 kg) hraje důležitou roli také ve spotřebě. Automobil si v testu vystačil s pouhými 4,5 litru nafty na 100 km, což mu na plnou nádrž umožňuje ujet 1210 km. Soupeř spotřeboval na stejné trati o půl litru více (5,0 l), díky sedmdesátilitrové zásobě však k čerpací stanici zajede až po 1390 kilometrech...

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot, porovnání výbav a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 3/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (312)
10. 2. 2013 15:12
Re: Realita
HUJERE !!! Co ta kaňka. :*)
Avatar - šmoula nešika
8. 2. 2013 18:12
Re: passat uz potrebuje novu generaciu
>:D
Avatar - šmoula nešika
8. 2. 2013 18:11
Re: Realita
O těžkopádném podvozku bych teda nemluvil a s odhlučněním O II máš pravdu, nicméně ten hluk jde od kol, je to vlastnost platformy.
Avatar - šmoula nešika
8. 2. 2013 18:06
Re: octavie
To už můžeš potom rovnou jezdit busem.
Avatar - Kuban
8. 2. 2013 14:36
Re: Ve Francii srovnávají OIII s Cruzem a Fluencem
no hlavně že vy jste odborníci na místě co mají ve všem jasno dřív, než se jím vůbec poštěstí, vůbec některé z vozů řídit, natož tak řídit všechny.. V oktávce ještě nikdo pořádně nejel, ale všichni máte jasno >:D Klucííí... jako je mi Vás líto....

Já si sice přeji aby Octa byla dobrá a dobrá určitě bude, ale tvrdit že je něco lepší, to chce silné koule, a trvat si za tím, to chce hlavně povahu GTI. Tudíž, žádná výhra...