Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1,4 TSI – Nová střední cesta

Ondřej Láník
Spojení slušné dynamiky, přijatelné spotřeby a ještě akceptovatelné ceny nabízí v inovované Octavii přeplňovaný motor 1,4 TSI. Vyzkoušeli jsme jej v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou se sedmi stupni.

Jako z říše snů by se jevila ještě před rokem první cena nové Octavie, která by začínala pod 350 tisíci. Dnes to tak je a taková cena navíc obsahuje užitečné položky jakými je šestice airbagů nebo komplexní elektronický balík s ESP a hydraulickým brzdovým asistentem. Když se podíváte do ceníku podruhé, ukáže se první zrada. Kdo chce motorizaci s výkonem odpovídajícím dnešní době, musí jít minimálně do osvědčené jedna-šestky. Nad ní pak už čeká předmět našeho zájmu – nová motorizace 1,4 TSI (90 kW).

Malé, ale silné srdce

Motor 1,4 TSI, známý z jiných modelů z rodiny VW Group, se v Octavii chlubí svou nejjednodušší konfigurací s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Konstrukce hnací jednotky vychází z vrcholných provedení se 125 kW resp. nyní se 118 kW, ale motor je současně příbuzný letitého atmosférického motoru s objemem 1390 cm3. O atraktivní parametry se v tomto případě stará malé turbodmychadlo schopné až 220 tisíc ot./min, variabilní časování sacích ventilů, přímé vstřikování paliva do válců a na přeplňovaný motor vysoký kompresní poměr 10:1.

Už kousek nad volnoběhem - ve 1250 min-1 - máte pod plynem 80 % maxima točivého momentu, od 1500 min-1 do 4000 min-1 jste na konstantě rovnající se 200 Nm. Ani závěr představení není nudný, když maximum 90 kW nastupuje v 5000 min-1 ale až téměř do omezovače (6000 min-1) má motor dostatek elánu pro zrychlování.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

V praxi vyniká motor neuvěřitelnou momentovou pružností, protože lze běžně jezdit i s otáčkami, za které by vás ještě před pár lety vyhodili z autoškoly za podtáčení motoru, stejně tak jako motor provozovat v pásmu, kde sice není úsporný, ale zato působí výkonově dospělým dojmem. Další skvělou vlastností této jedna-čtyřky je její tichý chod, i když v našem případě byl výsledek subjektivního hodnocení ovlivněn instalací příplatkových laminovaných skel. Ta jsou v nižší střední třídě ojedinělým jevem, takže snad nepřekvapí ani jejich vyšší cena (18 až 30 tisíc Kč podle stupně výbavy).

Za nevýhodu, i když spornou, by se dal považovat slabý brzdný účinek motoru při podřazení, ovšem to je společné řadě jeho podobně stavěným konkurentům.

DSG se sedmi

První sedmistupňovou převodovkou ve vozech Škoda se v prvních měsících roku 2009 stane loni představená převodovka DSG. Ta navazuje na konstrukčně starší řešení dvouspojkové skříně, ale liší se tím, že spojky ovládající dvě větve převodovky, už nejsou ponořeny v olejové lázni, nýbrž jde o suché třecí spojky. Eliminace kapaliny znamená vyšší účinnost a tedy menší ztráty a menší spotřebu paliva. Úspora paliva byla možná i díky důkladnějšímu pokrytí charakteristik motorů sedmi převodovými stupni, takže sedmistupňové DSG dokáže ušetřit několik desetin litru v kombinované spotřebě, ve srovnání se šestistupňovým DSG se stejným motorem.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

V provozu vyžaduje kombinace 1,4 TSI s DSG překvapivě trochu cviku. Pokud bezostyšně šlapete na pedál plynu, dočkáte se mohutného prokluzu předních kol na první převodový stupeň. Prioritou řídicího softwaru je jistě nezhasnutí motoru, a tak to odnáší prokluz spojky a následně i kol, který se musí řidič naučit ovládat postupným a jemným stlačováním pedálu plynu. Naštěstí má Octavia jen 200 Nm, takže ji problémy s trakcí nepotkávaly tak často jako Golf, který stejnou skříň kombinoval se 118kW verzí stejného motoru.

Momentová charakteristika motoru a velký převodový rozsah sedmistupňového DSG umí vykouzlit asi 2800 ot./min při rychlosti 130 km/h. To znamená, že i v běžných cestovních rychlostech panuje v interiéru decentní zvuková nálada, když zvuk motoru je příjemně tlumený a snad nejvíce jsou slyšet kamiony, kolem nichž projíždíte.

Překvapením pro zkušené řidiče atmosférických jednotek je jednání řídicí elektroniky převodovky. Pokud nežádáte hbitou akceleraci, řadí se samočinně nahoru už kolem 2000 ot./min a při klidné jízdě udržuje převodovka otáčky kolem hodnoty 1400 min-1!

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Všechny předpoklady pro příznivé hodnoty spotřeby jsou splněny a proto nepřekvapuje, že s reálnou konstantní rychlostí 130 km/h mizí z nádrže Octavie na zimních pneumatikách jen 7,4 l/100 km. Milovníci úsporné jízdy si můžou poznamenat, že mimo město lze jezdit s rychlostním průměrem blížícím se 100 km/h za 6 l/100 km.

Přeplňované maloobjemové motory jsou úsporné když jste v klidu, ale předváděnou dynamiku si nechají zaplatit. Časté využívání možností pružné akcelerace se odrazí růstem spotřeby k desetilitrové hranici. Zázraky se nedějí.

„Nová“ Octavia

Škoda prodlužuje podzimním faceliftem nejúspěšnějšímu modelu kariérní dráhu. Zda jí nové tvary sluší nebo ne, to si musí každý přebrat sám. Jisté je, že celoplošným nalakováním velkých nárazníků došlo ke zvýraznění dlouhých převisů a značné výšky boků. Z praktického provozu si odnášíme dobré dojmy z velkých zpětných zrcátek (sdíleno se Superbem), příjemné jsou natáčecí bi-xenonové světlomety, ale i ty standardní s DE-modulem svítí lépe než dřívější jednodušší standard.

Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, lépe chránícími krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu. Škoda je označuje zkratkou WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Došlo však ale také ke zrušení dosud standardní položky předepínačů bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Škoda, že Škoda tak přišla o jeden z unikátních prodejních argumentů. Šetří ale všichni.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida V interiéru bylo třeba jen malých změn. Sjednocení volantů se Superbem považujeme za chybu, ale z praktického hlediska není na multifunkční verzi čtyřramenného volantu co vytknout. Sedadla jsou stále tuhá, boční vedení svou velikostí odpovídá spíše rodinnému autu, což je kategorie, kam Octavia opravdu spadá. Faceliftem prošla nabídka audio a navigačních systémů, ale bohužel ani jedno zařízení nenajdete ve standardu základní výbavy Classic. Počítejte s příplatkem 8 a více tisíc Kč. Náš špičkový navigační systém Columbus s HDD pro ukládání mapových podkladů nebo hudebních souborů sice vyjde nejméně na pět desítek tisíc, ale již brzy bude v nabídce i vestavěný dvouDINový systém Amundsen za 17 až 25 tisíc Kč včetně mapových podkladů. To už je cena, která bude schopná konkurovat středním a vyšším přenosným navigacím.

Jízdně se toho mnoho nezměnilo. Octavia se v zatáčkách příliš nenaklání, ale občas na nerovnostech u nezatíženého rodinného kombi překvapuje topornost tuhého podvozku, s níž vůz nástrahy vozovek zvládá. Limity aktivní bezpečnosti jsou nastaveny tak, aby se i po využití 580l zavazadelníku dalo ovládání Octavie označit za bezproblémové, což ještě při třetinovém vytížení (maximálně 660 kg!) odnáší posádka nižším pohodlím odpružení. Tuhý podvozek na druhou stranu umožňuje bezprostřední reakce auta a jistotu i ve velmi vysokých rychlostech na dálnici.

TSI místo FSI

Následník průkopnického, i když nakonec zatracovaného motoru 1,6 FSI už neumí spalovat vrstvenou směs, ale díky přeplňování a řadě drobných vylepšení jde teoreticky o nejúspornější benzinovou variantu současné Octavie.

Svými vlastnostmi v praxi potvrzuje atraktivní parametry. Motor dobře vyplňuje mezeru mezi klasickou verzí 1,6MPI a motorizací 1,8 TSI a jen málokdo by po svezení motoru hádal objem 1,4 l.

Cenová hladina Octavií od podzimu výrazně klesla, přesto však trochu pochybujeme o větším rozšíření této motorizace na českém trhu. Příplatek 46 tisíc proti slabší alternativě není v rámci segmentu nijak mimořádný, ale odhadujeme, že řadu Čechů od dobrého motoru odradí.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

První cena vozu 424.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1,6 MPI 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 470.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1.4 TSI 90 kW)
Základní cena testovaného vozu 565.900,-Kč (Octavia Combi Elegance, 1.4 TSI 90 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků nebyla stanovena (vůz zatím v této specifikace není v prodeji)

Plusy

  • Tichý, pružný, dostatečně výkonný a úsporný motor
  • Rychle řadicí převodovka
  • Nízké otáčky při cestovních rychlostech na dálnici
  • Objemný zavazadelník
  • Kvalitně působící interiér, robustní stavba karoserie
  • ESP a 6 airbagů i v základní výbavě
  • Stabilita při vysokých rychlostech

Minusy

  • Tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
  • Spotřeba paliva extrémně závislá na jízdním stylu
  • Prokluz kol na první převodový stupeň
  • Ve srovnání se šestistupňovou převodovkou DSG méně komfortní řazení
Ondřej Láník
Škoda Octavia Combi
Cena základní sestavy 569 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR + ESBS, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, Isofix na vnějších zadních sedadlech, projektorové halogenové světlomety, přední opěrky hlavy WOKS, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, rezervní kolo ocelové (plnohodnotné), síťový program, volant čtyřramenný (nastavitelný ve dvou osách), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, přední mlhové světlomety, zadní sedadlo dělené sklopné (v poměru 60/40), s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), kola z lehké slitiny Deimos 6J×15" – 4 ks, přístrojová deska Onyx-Onyx nebo Onyx-Ivory, Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou, audiozdířka, Maxi DOT, středová konzola s odkládací síťkou, zadní sedadlo dělené sklopné (v poměru 60/40), s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, automaticky sklopná zrcátka ke karoserii, Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3, radiopříprava s 8 reproduktory, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem, vyhřívání předních sedadel Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Xenonové světlomety s natáčením a dynamickou regulací sklonu, výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+25.700,-Kč), asistent rozjezdu do kopce (cena nebyla stanovena), sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG (cena nebyla stanovena), navigační systém Columbus s dynamickým modulem – 2 DIN, Maxi DOT a mapový podklad (53.490,-Kč), Sound System s 12 reproduktory a digitálním ekvalizérem (+9.900,-Kč), Interiér Supreme – sedadla v kombinaci kůže/umělá kůže (+46.500,-Kč), SunSafeGlass pro Combi s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu (+24.900,-Kč) aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 660 / 1300
Rozměr pneu: 195/65 R15
Škoda Octavia Combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano