11.7. 2013 Jiří Baborský

Škoda Octavia RS: První jízdní dojmy

 

Škoda Octavia RS má za sebou oficiální představení a my jsme ji už řídili - na závodním okruhu i v běžném provozu. Přinášíme první jízdní dojmy s nejrychlejší sériovou Octavií všech dob.

Sotva skončila tisková konference v salonku Jackieho Stewarta na okruhu v Goodwoodu, ozval se ryk závodních motorů a na trať se vyřítily dvě driftující Fabie S2000. Lepší předskokany si Octavia RS nemohla přát. Náš první oční kontakt s „er-esem“ proběhl na dálku, když se modrý liftback a bílé kombi prohnaly kolem nás po okruhu. Design se vážně povedl. Octavia působí velmi dynamicky, přitom nevtíravě, a když si nevyberete křiklavý lak, nevzbudí ani moc pozornosti. Zadní spoiler je decentní stejně jako boční prahy, přední nárazník se zabudovanými diodami vypadá ve skutečnosti vážně parádně.

Konečně můžeme za volant, čekají nás dvě kola za volantem turbodieselu. V boxové uličce máme čas se kolem sebe porozhlédnout, ale popravdě řečeno jsme rychle hotoví. Uvnitř se sportovní octavia skoro nezměnila. Sedíme ve velmi pohodlných anatomických sedačkách a v rukou držíme kůží obšitý volant se silnějším věncem. Ještě přibyla dvě loga RS na volantu a řadicí páce a obložení dveří dostalo zajímavý dekor připomínající karbon.

Jinak je všechno jako u každé jiné octavie. „Chtěli jsme, aby interiér zůstal decentní. Uvažovali jsme o nějakém ozdobném prvku na palubní desku před spolujezdcem, ale nakonec jsme od tohoto záměru upustili. Octavia RS není vyloženě agresivní sportovní auto, ale dynamický rodinný vůz a jeho charakter jsme nechtěli potlačit“, vysvětlil nám šéfdesignér Jozef Kabaň.

Na semaforu blikla zelená, takže vyrážíme na trať. Sedí se nám komfortně, posaz je ale trochu vyšší, než bychom od příslušníka koncernu Volkswagen čekali. První pravotočivá zatáčka ukazuje, že boční vedení sedaček je slušné, a také že ovládání celého vozu zůstalo na úrovni rodinného sedanu. Spojka je sice trochu ostřejší, ale nečekejte, že se budete s verzí RS nějak prát. I ve sportovním režimu jde řízení zlehka, řadicí páka klade optimální odpor, žádná extra závodní atmosféra se nekoná.

Čtyřválcový turbodiesel nemá a ani nemůže mít nijak atraktivní zvuk, konstruktéři mu tak trošku oklikou pomohli. Na stěně mezi kabinou a motorem najdeme speciální rezonátor, který podle otáček motoru vytváří vibrace a s nimi spojené hluboké dunění. Docela to funguje, míra „sportovního zvuku“ je úměrná nastavenému jízdnímu režimu, ale samozřejmě nečekejte zvuk osmiválce. Sound působí trochu uměle, ale atmosféru na palubě trochu přibarví.

Turbodiesel se nenuceně vytáčí, vůz působí příjemně lehkým dojmem a do zatáček se vrhá s chutí. Nechybí nová generace systému XDS s přídomkem Plus. Opět jde o jakousi elektronickou náhradu samosvorného diferenciálu, která zlepšuje průjezd zatáčky tím, že přibrzdí odlehčené vnitřní kolo a točivý moment motoru se tak může zakousnout do zatíženého vnějšího kola. Nová generace XDS Plus zasahuje citlivěji a dříve, než ta původní známá třeba z Fabie RS.

Přidělený počet kol utekl rychleji než jsme čekali, ale první dojem z ovladatelnosti je velmi dobrý. Zadní víceprvková náprava má vzhledem ke snížení podvozku upravenou geometrii a na okruhu působila celkem sebevědomě.

Jdeme vyzkoušet chování auta v běžném provozu, naše první silniční kilometry za volantem Octavie RS tedy budou po levé straně silnice. S levostranným řízením to bude vážně zábava. Řadíme se do klidného proudu aut a naftové RS potvrzuje, že je primárně pohodlným rodinným vozem. Zadní náprava nám připadá na nerovnostech klidná a tichá, rozhodně lepší, než tomu bylo u prvních testovaných octavií s rozpačitě naladěným podvozkem.

S opuštěním závodní dráhy nás opustily také veškeré sportovní myšlenky, na okresce máme pocit, že řídíme „pouze“ obyčejný výkonnější turbodiesel. Ten je pružný, má jen minimální prodlevu turbodmychadla, můžete s ním hravě předjíždět, ale nic víc. Žádné větší emoce naftové RS nevzbuzuje, podvozek je pohodově komfortní a je to zkrátka taková rychlejší octavia.

Konečně přesedáme do benzinového auta, které je alespoň v našich očích tím správným kořením modelové řady RS. To je panečku jiná jízda. Reakce na sešlápnutí pedálu plynu je výbušnější, podvozek se zdá více přitvrzený a výpomoc zvukového generátoru je zde vydatnější. Nyní jsme našli, co jsme hledali.

Okreska se trochu vyklidila, tak dáváme benzinovému dvoulitru trochu napít. Krásně tahá a od tří čtyř tisíc otáček nás vyloženě baví. V zatáčkách si s octavií trochu hrajeme, řízení s proměnlivým převodem je kolem středu pěkně ostré a i když není přehnaně tuhé, kola se s ním dají vést velmi přesně. Manuální řazení funguje u nafty i benzinu na jedničku, tady není co řešit. Na ochutnání dvoustupňového automatu DSG si musíme ještě počkat…

Spolupracujeme s TipCars.com
Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský Senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský Senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

 

iSport.cz

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…