reklama


11.7. 2013 Jiří Baborský

Škoda Octavia RS: První jízdní dojmy

 

Škoda Octavia RS má za sebou oficiální představení a my jsme ji už řídili - na závodním okruhu i v běžném provozu. Přinášíme první jízdní dojmy s nejrychlejší sériovou Octavií všech dob.

Sotva skončila tisková konference v salonku Jackieho Stewarta na okruhu v Goodwoodu, ozval se ryk závodních motorů a na trať se vyřítily dvě driftující Fabie S2000. Lepší předskokany si Octavia RS nemohla přát. Náš první oční kontakt s „er-esem“ proběhl na dálku, když se modrý liftback a bílé kombi prohnaly kolem nás po okruhu. Design se vážně povedl. Octavia působí velmi dynamicky, přitom nevtíravě, a když si nevyberete křiklavý lak, nevzbudí ani moc pozornosti. Zadní spoiler je decentní stejně jako boční prahy, přední nárazník se zabudovanými diodami vypadá ve skutečnosti vážně parádně.

Konečně můžeme za volant, čekají nás dvě kola za volantem turbodieselu. V boxové uličce máme čas se kolem sebe porozhlédnout, ale popravdě řečeno jsme rychle hotoví. Uvnitř se sportovní octavia skoro nezměnila. Sedíme ve velmi pohodlných anatomických sedačkách a v rukou držíme kůží obšitý volant se silnějším věncem. Ještě přibyla dvě loga RS na volantu a řadicí páce a obložení dveří dostalo zajímavý dekor připomínající karbon.

Jinak je všechno jako u každé jiné octavie. „Chtěli jsme, aby interiér zůstal decentní. Uvažovali jsme o nějakém ozdobném prvku na palubní desku před spolujezdcem, ale nakonec jsme od tohoto záměru upustili. Octavia RS není vyloženě agresivní sportovní auto, ale dynamický rodinný vůz a jeho charakter jsme nechtěli potlačit“, vysvětlil nám šéfdesignér Jozef Kabaň.

Na semaforu blikla zelená, takže vyrážíme na trať. Sedí se nám komfortně, posaz je ale trochu vyšší, než bychom od příslušníka koncernu Volkswagen čekali. První pravotočivá zatáčka ukazuje, že boční vedení sedaček je slušné, a také že ovládání celého vozu zůstalo na úrovni rodinného sedanu. Spojka je sice trochu ostřejší, ale nečekejte, že se budete s verzí RS nějak prát. I ve sportovním režimu jde řízení zlehka, řadicí páka klade optimální odpor, žádná extra závodní atmosféra se nekoná.

Čtyřválcový turbodiesel nemá a ani nemůže mít nijak atraktivní zvuk, konstruktéři mu tak trošku oklikou pomohli. Na stěně mezi kabinou a motorem najdeme speciální rezonátor, který podle otáček motoru vytváří vibrace a s nimi spojené hluboké dunění. Docela to funguje, míra „sportovního zvuku“ je úměrná nastavenému jízdnímu režimu, ale samozřejmě nečekejte zvuk osmiválce. Sound působí trochu uměle, ale atmosféru na palubě trochu přibarví.

Turbodiesel se nenuceně vytáčí, vůz působí příjemně lehkým dojmem a do zatáček se vrhá s chutí. Nechybí nová generace systému XDS s přídomkem Plus. Opět jde o jakousi elektronickou náhradu samosvorného diferenciálu, která zlepšuje průjezd zatáčky tím, že přibrzdí odlehčené vnitřní kolo a točivý moment motoru se tak může zakousnout do zatíženého vnějšího kola. Nová generace XDS Plus zasahuje citlivěji a dříve, než ta původní známá třeba z Fabie RS.

Přidělený počet kol utekl rychleji než jsme čekali, ale první dojem z ovladatelnosti je velmi dobrý. Zadní víceprvková náprava má vzhledem ke snížení podvozku upravenou geometrii a na okruhu působila celkem sebevědomě.

Jdeme vyzkoušet chování auta v běžném provozu, naše první silniční kilometry za volantem Octavie RS tedy budou po levé straně silnice. S levostranným řízením to bude vážně zábava. Řadíme se do klidného proudu aut a naftové RS potvrzuje, že je primárně pohodlným rodinným vozem. Zadní náprava nám připadá na nerovnostech klidná a tichá, rozhodně lepší, než tomu bylo u prvních testovaných octavií s rozpačitě naladěným podvozkem.

S opuštěním závodní dráhy nás opustily také veškeré sportovní myšlenky, na okresce máme pocit, že řídíme „pouze“ obyčejný výkonnější turbodiesel. Ten je pružný, má jen minimální prodlevu turbodmychadla, můžete s ním hravě předjíždět, ale nic víc. Žádné větší emoce naftové RS nevzbuzuje, podvozek je pohodově komfortní a je to zkrátka taková rychlejší octavia.

Konečně přesedáme do benzinového auta, které je alespoň v našich očích tím správným kořením modelové řady RS. To je panečku jiná jízda. Reakce na sešlápnutí pedálu plynu je výbušnější, podvozek se zdá více přitvrzený a výpomoc zvukového generátoru je zde vydatnější. Nyní jsme našli, co jsme hledali.

Okreska se trochu vyklidila, tak dáváme benzinovému dvoulitru trochu napít. Krásně tahá a od tří čtyř tisíc otáček nás vyloženě baví. V zatáčkách si s octavií trochu hrajeme, řízení s proměnlivým převodem je kolem středu pěkně ostré a i když není přehnaně tuhé, kola se s ním dají vést velmi přesně. Manuální řazení funguje u nafty i benzinu na jedničku, tady není co řešit. Na ochutnání dvoustupňového automatu DSG si musíme ještě počkat…

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu… Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových…

Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži

Policisté v belgickém městečku Aalter jezdí hodně…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama