30.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda v rallye: Megagalerie závodních speciálů z Boleslavi

 

Závodní historie Škody i jejího předchůdce, firmy Laurin & Klement, je opravdu bohatá. Její počátky byly spojeny s motocyklovými závody, dnes v Boleslavi sázejí na rallye.

Historie mladoboleslavské Škody Auto se datuje až do roku 1895, díky čemuž firma patří mezi nejstarší automobilky světa. Skoro tak stejně stará je i závodní historie mladoboleslavského výrobce, už v dobách svých začátků nasazoval své díla i do různých závodů a tato tradice pokračuje dodnes.

Vůbec poprvé se mladoboleslavská společnost účastnila závodu v roce 1901. Její tehdejší závodní účast však byla na míle vzdálená té aktuální, už jen proto, že mladoboleslavská společnost se tehdy jmenovala Laurin & Klement a vyráběla jízdní kola a později i motocykly. A právě motorka je spojena s první mladoboleslavskou účastí v závodech.

Zatímco dnes si závodní Škodovky spojíme se světem rallye a třeba se jménem závodníka Jana Kopeckého, tehdejší Laurin & Klement se účastnil především dálkových motocyklových závodů, přičemž se spoléhal na jezdce jako Narcis Podsedníček a Václav Vondřich. Vůbec nejstarší dochované záznamy hovoří o účasti Podsedníčka v závodě Paříž-Berlín v roce 1901.

Podsedníček sice tehdy dojel do cíle jako první, ze závodu byl ale bohužel diskvalifikován. Do cíle dorazil během noci, přičemž na místě v tu dobu ještě nebyli žádní časoměřiči, ti totiž nečekali tak brzký příjezd závodníka. Podsedníček se tak nahlásil jen u místní policie a šel spát. Až ráno zjistil, že byl ze závodu vyloučen.

Na Podsedníčka v pozdějších letech úspěšně navázal Václav Vondřich, kterému Francouzi posměšně říkali cestující kovář. Vondřich totiž jezdíval s brašnou na zádech, v níž vozil potřebné nářadí na opravu svého stroje. Toto řešení se mu vyplatilo, protože vyhrál druhý ročník prestižního závodu kolem Dourdanu.

Když se po příchodu prvního automobilu, „voitturetty“ A, firma postupně přeorientovala na výrobu automobilů, začala se účastnit automobilových závodů. Účast v závodech totiž byla prestižní záležitost a ukazovala schopnosti značky. Laurin & Klement navíc závodní účast propagoval i obchodně, v prospektech psal, kolika závodů se v minulých letech zúčastnil.

Toto období prvních závodních automobilů značky Laurin & Klement je spojeno především se jmény hrabě Alexander Kolowrat nebo Otto Hyeronymus. První vyhrál prestižní vrchařský závod ve francouzském Gaillonu, a to s upraveným sériovým vozem Typ F. Příjezd speciálu FCS na místo závodu se totiž pozdržel, a tak hrabě musel hledat jiné řešení, s čím startovat.

Když z finančních důvodů přechází Laurin & Klement v roce 1925 pod křídla strojírenské společnosti Škoda, jsou závodní aktivity firmy postupně utlumeny. Už na začátku třicátých let se ale mladoboleslavské vozy do závodů vrací, teď už pod jménem Škoda. Model Popular je úspěšně nasazen v rallye, např. v Monte Carlu.

Škoda zůstává v závodním světě zastoupena i po konci druhé světové války, už v roce 1948 se Škoda 1101 zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky ve Spa. Největší úspěchy však přichází v sedmdesátých letech, kdy je v roce 1975 v závodě poprvé nasazena Škoda 130 RS. Éra slavného „Porsche z Východu“ je spojena hlavně se jmény Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch nebo John Haugland. Auto se úspěšně účastnilo okruhových i rallye závodů, třeba na prestižní Rallye Monte Carlo v roce 1977 obsadilo ve své kategorii do 1.300 cm3 první dvě místa.

Jestliže nastupující Škodě 130 LS postavené na základech řady 742 se tak jako 130 RS nedařilo, pozdější Favorit na dřívější mladoboleslavské úspěchy navázal. V kategorii do objemu 1,3 litru totiž patřil mezi nejlepší rallye automobily své doby, v roce 1994 se stal vítězem ve Světovém poháru ve třídě F2. Co se týče jmen pilotů, tak si jistě dobře vzpomínáte na Pavla Siberu nebo Emila Trinera.

Po Favoritu přichází Felicia Kit-Car, Octavia Kit-Car a v roce 1999 konečně Octavia WRC. Tou chce Škoda úspěšně závodit ve světovém šampionátu v rallye, následující léta ale ukazují, že to byl více než ambiciózní krok. Octavia WRC byla ve srovnání s konkurencí větší, a proto na zatáčkovitých tratích těžkopádnější, a tak startovnímu poli moc nestačila. Nepříliš úspěšnou kariéru auta dokazuje fakt, že jeho největším úspěchem je třetí místo na Safari rallye v roce 2001, nikdy jindy na stupních vítězů nestálo. Úspěšnější není ani Fabia WRC, a proto tým Škoda ve WRC na konci sezony 2005 končí.

V roce 2009 se Škoda do rallye přece jen vrací, tentokrát se speciálem Fabia S2000. Tím už nemíří do vrcholného světového šampionátu, ale do nižší soutěže Intercontinental Rally Challenge (IRC). Fabia S2000 však dává vzpomenout na úspěšnou závodní historii Škodovky, protože se jí ve světě rallye výrazně daří. Za svoji kariéru vyhrála 27 závodů série IRC a 24 závodů navazujícího evropského rallye šampionátu (ECR).

Od loňské sezony na úspěchy Fabie S2000 navazuje její nástupce Fabia R5. Také její kariéra se zatím rýsuje jako vydařená, během své první sezony její piloti vyhráli pět národních titulů a jedno kontinentální mistrovství (asijsko-pacifické).

Spolupracujeme s TipCars.com
Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů

Prodeje konopné kosmetiky rostou. A obejde se bez THC.…

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Dcera Řepky randí s urostlým modelem! Je to expřítel Nikol z VyVolených

Dcera Řepky randí s urostlým modelem! Je to expřítel…

Dcera fotbalového bouřliváka Tomáše Řepky (43) Veronika (21) randí s urostlým modelem Danielem Vojtěchem (25)! A…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…