30.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda v rallye: Megagalerie závodních speciálů z Boleslavi

 

Závodní historie Škody i jejího předchůdce, firmy Laurin & Klement, je opravdu bohatá. Její počátky byly spojeny s motocyklovými závody, dnes v Boleslavi sázejí na rallye.

Historie mladoboleslavské Škody Auto se datuje až do roku 1895, díky čemuž firma patří mezi nejstarší automobilky světa. Skoro tak stejně stará je i závodní historie mladoboleslavského výrobce, už v dobách svých začátků nasazoval své díla i do různých závodů a tato tradice pokračuje dodnes.

Vůbec poprvé se mladoboleslavská společnost účastnila závodu v roce 1901. Její tehdejší závodní účast však byla na míle vzdálená té aktuální, už jen proto, že mladoboleslavská společnost se tehdy jmenovala Laurin & Klement a vyráběla jízdní kola a později i motocykly. A právě motorka je spojena s první mladoboleslavskou účastí v závodech.

Zatímco dnes si závodní Škodovky spojíme se světem rallye a třeba se jménem závodníka Jana Kopeckého, tehdejší Laurin & Klement se účastnil především dálkových motocyklových závodů, přičemž se spoléhal na jezdce jako Narcis Podsedníček a Václav Vondřich. Vůbec nejstarší dochované záznamy hovoří o účasti Podsedníčka v závodě Paříž-Berlín v roce 1901.

Podsedníček sice tehdy dojel do cíle jako první, ze závodu byl ale bohužel diskvalifikován. Do cíle dorazil během noci, přičemž na místě v tu dobu ještě nebyli žádní časoměřiči, ti totiž nečekali tak brzký příjezd závodníka. Podsedníček se tak nahlásil jen u místní policie a šel spát. Až ráno zjistil, že byl ze závodu vyloučen.

Na Podsedníčka v pozdějších letech úspěšně navázal Václav Vondřich, kterému Francouzi posměšně říkali cestující kovář. Vondřich totiž jezdíval s brašnou na zádech, v níž vozil potřebné nářadí na opravu svého stroje. Toto řešení se mu vyplatilo, protože vyhrál druhý ročník prestižního závodu kolem Dourdanu.

Když se po příchodu prvního automobilu, „voitturetty“ A, firma postupně přeorientovala na výrobu automobilů, začala se účastnit automobilových závodů. Účast v závodech totiž byla prestižní záležitost a ukazovala schopnosti značky. Laurin & Klement navíc závodní účast propagoval i obchodně, v prospektech psal, kolika závodů se v minulých letech zúčastnil.

Toto období prvních závodních automobilů značky Laurin & Klement je spojeno především se jmény hrabě Alexander Kolowrat nebo Otto Hyeronymus. První vyhrál prestižní vrchařský závod ve francouzském Gaillonu, a to s upraveným sériovým vozem Typ F. Příjezd speciálu FCS na místo závodu se totiž pozdržel, a tak hrabě musel hledat jiné řešení, s čím startovat.

Když z finančních důvodů přechází Laurin & Klement v roce 1925 pod křídla strojírenské společnosti Škoda, jsou závodní aktivity firmy postupně utlumeny. Už na začátku třicátých let se ale mladoboleslavské vozy do závodů vrací, teď už pod jménem Škoda. Model Popular je úspěšně nasazen v rallye, např. v Monte Carlu.

Škoda zůstává v závodním světě zastoupena i po konci druhé světové války, už v roce 1948 se Škoda 1101 zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky ve Spa. Největší úspěchy však přichází v sedmdesátých letech, kdy je v roce 1975 v závodě poprvé nasazena Škoda 130 RS. Éra slavného „Porsche z Východu“ je spojena hlavně se jmény Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch nebo John Haugland. Auto se úspěšně účastnilo okruhových i rallye závodů, třeba na prestižní Rallye Monte Carlo v roce 1977 obsadilo ve své kategorii do 1.300 cm3 první dvě místa.

Jestliže nastupující Škodě 130 LS postavené na základech řady 742 se tak jako 130 RS nedařilo, pozdější Favorit na dřívější mladoboleslavské úspěchy navázal. V kategorii do objemu 1,3 litru totiž patřil mezi nejlepší rallye automobily své doby, v roce 1994 se stal vítězem ve Světovém poháru ve třídě F2. Co se týče jmen pilotů, tak si jistě dobře vzpomínáte na Pavla Siberu nebo Emila Trinera.

Po Favoritu přichází Felicia Kit-Car, Octavia Kit-Car a v roce 1999 konečně Octavia WRC. Tou chce Škoda úspěšně závodit ve světovém šampionátu v rallye, následující léta ale ukazují, že to byl více než ambiciózní krok. Octavia WRC byla ve srovnání s konkurencí větší, a proto na zatáčkovitých tratích těžkopádnější, a tak startovnímu poli moc nestačila. Nepříliš úspěšnou kariéru auta dokazuje fakt, že jeho největším úspěchem je třetí místo na Safari rallye v roce 2001, nikdy jindy na stupních vítězů nestálo. Úspěšnější není ani Fabia WRC, a proto tým Škoda ve WRC na konci sezony 2005 končí.

V roce 2009 se Škoda do rallye přece jen vrací, tentokrát se speciálem Fabia S2000. Tím už nemíří do vrcholného světového šampionátu, ale do nižší soutěže Intercontinental Rally Challenge (IRC). Fabia S2000 však dává vzpomenout na úspěšnou závodní historii Škodovky, protože se jí ve světě rallye výrazně daří. Za svoji kariéru vyhrála 27 závodů série IRC a 24 závodů navazujícího evropského rallye šampionátu (ECR).

Od loňské sezony na úspěchy Fabie S2000 navazuje její nástupce Fabia R5. Také její kariéra se zatím rýsuje jako vydařená, během své první sezony její piloti vyhráli pět národních titulů a jedno kontinentální mistrovství (asijsko-pacifické).

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…