Smart - auto pro přeplněná města

Smart - auto pro přeplněná města

 
 

Před nějakými deseti lety vznikl nápad vyvinout a do sériové podoby dotáhnout výrobu městského miniautomobilu. Tato myšlenka se kupodivu nezrodila v žádné automobilce, ale v hlavě hodinářského milionáře Nicolase Hayeka (hodinky Swatch).

Po čase "zrání" tohoto nápadu v roce 1994 vznikla společnost MCC (Micro Compact Car) s 49% podílem SMH a 51% podílem automobilky Mercedes-Benz.

V roce 1995 vznikl i oficiální název nového 2,5 metru dlouhého vozítka - SMART. Po mnoha průzkumech a studiích bylo zjištěno, že se ve světě nachází dostatek případných kupců takovýchto automobilů a tak byl projekt Smart odstartován naostro.

Továrna na výrobu Smartu byla umístěna do francouzského Hambachu. Celý systém montáže je tak dokonale propracován, že jednotlivé kusy opouštějí výrobní pás za minimální čas 4,5 hod. Obvyklý čas pro montáž běžných vozů nižší třídy se přitom pohybuje v rozmezí od 10 do 15 hodin. Cena vozítka by se měla měla pohybovat podle výbavy od 16 do 20 tisíc marek.

O pohon se stará zážehový přeplňovaný tříválec. Díky přeplňování se z malého objenu 599 cm3 vydoluje slušný výkon 40 kW. Spotřeba se pohybuje okolo čtyř litrů na 100 km. Převodovka je šestistupňová s automatickou spojkou. Řazení probíhá buď přímým řazením nebo samočinně. Nejvyšší rychlost Smartu je elektronicky omezena na 130 km/h. Zrychlení z klidu na 60 km/h zvládne Smart za slušných 6,5 s. V příštím roce by měla být nabídka motorů doplněna o vznětový přeplňovaný tříválec se spotřebou okolo 3,5(!) l/100 km. Tímto by se Smart stal prvním sériově vyráběným tzv. třílitrovým vozem.

Při minimální délce Smartu 2,5m je velkým problémem ochrana cestujících při silném nárazu zepředu. Díky extrémně tuhé konstrukci rámu je zpoždění po nárazu do překážky tak velké, že bylo nutno hledat způsoby, jak cestující lépe ochránit. Jednak jsou to všem dobře známé airbagy, navíc se k tomuto připojují speciálně konstruované předpínače pásů, které se při nárazu aktivují dříve a poté co pás "utáhnou" kolem těla cestujících umožní povolení pásů pro zmírnění působící nárazové síly.

Motor s převodovkou jsou umístěny napříč za zadní nápravou a díky promyšlené konstrukci a umístění se podílejí na ochraně cestujících. Pokud dojde k nárazu zezadu zasune se motor na závěsech do dutiny podlahy pod sedadla. Tímto se motor aktivně podílí na pohlcení nárazové energie a zároveň neohrožuje posádku vozu.

Náraz z boku je "vyřešen" díky dvojité podlaze. Díky tomu sedí cestující cca o 150 mm výše než v běžném automobilu a případný náraz jiného vozu směřuje do pevného prahu vozu.

Roční produkce tohoto neobvyklého vozu by měla dosahovat až 200.000 kusů. Uvidíme, zda jsou lidé "připraveni" kupovat miniautomobil.

Tisková zpráva:

Švýcarská společnost MCC bude dodávat ke standardně montovanému systému EPM (Electronic Power Management) přídavnou funkci - senzor na snímání bočního zrychlení. Výsledky měření senzorů budou společně s informacemi senzorů ABS odesílány do 32-bitového procesoru, který bude regulovat řízení vozu. Tento krok byl výsledkem testů řídících senzorů Smartu, které proběhly v prosinci loňského roku.

Systém nazývaný TRUST pracuje podle řídící jednotky motoru a převodovky. Jinými slovy podle rychlosti přenášené na poháněná kola. Tak jsou omezovány kritické situace a vůz se chová stabilně. TRUST bude standardně dodáván do všech variant výbavy vozu.

Jak prohlásil Dr. Gerhard Fritz, vedoucí vývojového oddělení MCC, "Doplněním systému EPM funkcí TRUST můžeme ještě více zlepšit řízení Smartu. V říjnu tohoto roku budeme moci nabídnout našim zákazníkům vůz se skvělým držením na vozovce.

Technické údaje
 kapalinou chlazený řadový zážehový tříválec SUPREX, dva ventily na válec OHC, přeplňování turbodmychadlem (168 kPa), elektronické vstřikování paliva, dvě svíčky na válec, elektronicky ovládaná samočinná spojka a šestistupňová převodovka s přímým řazením
Objem válců599 ccm
Max. výkon při otáčkách40/5250 (kW/ot/min)
Max. toč. momnet při otáčkách80/2000-4500 (Nm/ot/min)
Zrychlení (0-60 km/h)6,5 s
Max. rychlost (el. omezeno)130 km/h
Spotřeba (93/116 EG) kombinovaná4,0 l
Rozměry (DxŠxV)2500x1450x1550 mm
Rozvor1800 mm
Objem zavazadlového prostoru150/550 litrů
Pohotovostní hmotnost680 kg
Nosnost250 kg
Pneu15
Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

Haló, tady Hora a Fillo! Tepličtí tahouni nabrali formu pro nároďák

Haló, tady Hora a Fillo! Tepličtí tahouni nabrali…

Už je to pár let, co trenéři národních týmů volali na Stínadla. Teď jejich telefonní seznam může oprášit Karel…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…