reklama


Smart - auto pro přeplněná města

Smart - auto pro přeplněná města

 
 

Před nějakými deseti lety vznikl nápad vyvinout a do sériové podoby dotáhnout výrobu městského miniautomobilu. Tato myšlenka se kupodivu nezrodila v žádné automobilce, ale v hlavě hodinářského milionáře Nicolase Hayeka (hodinky Swatch).

Po čase "zrání" tohoto nápadu v roce 1994 vznikla společnost MCC (Micro Compact Car) s 49% podílem SMH a 51% podílem automobilky Mercedes-Benz.

V roce 1995 vznikl i oficiální název nového 2,5 metru dlouhého vozítka - SMART. Po mnoha průzkumech a studiích bylo zjištěno, že se ve světě nachází dostatek případných kupců takovýchto automobilů a tak byl projekt Smart odstartován naostro.

Továrna na výrobu Smartu byla umístěna do francouzského Hambachu. Celý systém montáže je tak dokonale propracován, že jednotlivé kusy opouštějí výrobní pás za minimální čas 4,5 hod. Obvyklý čas pro montáž běžných vozů nižší třídy se přitom pohybuje v rozmezí od 10 do 15 hodin. Cena vozítka by se měla měla pohybovat podle výbavy od 16 do 20 tisíc marek.

O pohon se stará zážehový přeplňovaný tříválec. Díky přeplňování se z malého objenu 599 cm3 vydoluje slušný výkon 40 kW. Spotřeba se pohybuje okolo čtyř litrů na 100 km. Převodovka je šestistupňová s automatickou spojkou. Řazení probíhá buď přímým řazením nebo samočinně. Nejvyšší rychlost Smartu je elektronicky omezena na 130 km/h. Zrychlení z klidu na 60 km/h zvládne Smart za slušných 6,5 s. V příštím roce by měla být nabídka motorů doplněna o vznětový přeplňovaný tříválec se spotřebou okolo 3,5(!) l/100 km. Tímto by se Smart stal prvním sériově vyráběným tzv. třílitrovým vozem.

Při minimální délce Smartu 2,5m je velkým problémem ochrana cestujících při silném nárazu zepředu. Díky extrémně tuhé konstrukci rámu je zpoždění po nárazu do překážky tak velké, že bylo nutno hledat způsoby, jak cestující lépe ochránit. Jednak jsou to všem dobře známé airbagy, navíc se k tomuto připojují speciálně konstruované předpínače pásů, které se při nárazu aktivují dříve a poté co pás "utáhnou" kolem těla cestujících umožní povolení pásů pro zmírnění působící nárazové síly.

Motor s převodovkou jsou umístěny napříč za zadní nápravou a díky promyšlené konstrukci a umístění se podílejí na ochraně cestujících. Pokud dojde k nárazu zezadu zasune se motor na závěsech do dutiny podlahy pod sedadla. Tímto se motor aktivně podílí na pohlcení nárazové energie a zároveň neohrožuje posádku vozu.

Náraz z boku je "vyřešen" díky dvojité podlaze. Díky tomu sedí cestující cca o 150 mm výše než v běžném automobilu a případný náraz jiného vozu směřuje do pevného prahu vozu.

Roční produkce tohoto neobvyklého vozu by měla dosahovat až 200.000 kusů. Uvidíme, zda jsou lidé "připraveni" kupovat miniautomobil.

Tisková zpráva:

Švýcarská společnost MCC bude dodávat ke standardně montovanému systému EPM (Electronic Power Management) přídavnou funkci - senzor na snímání bočního zrychlení. Výsledky měření senzorů budou společně s informacemi senzorů ABS odesílány do 32-bitového procesoru, který bude regulovat řízení vozu. Tento krok byl výsledkem testů řídících senzorů Smartu, které proběhly v prosinci loňského roku.

Systém nazývaný TRUST pracuje podle řídící jednotky motoru a převodovky. Jinými slovy podle rychlosti přenášené na poháněná kola. Tak jsou omezovány kritické situace a vůz se chová stabilně. TRUST bude standardně dodáván do všech variant výbavy vozu.

Jak prohlásil Dr. Gerhard Fritz, vedoucí vývojového oddělení MCC, "Doplněním systému EPM funkcí TRUST můžeme ještě více zlepšit řízení Smartu. V říjnu tohoto roku budeme moci nabídnout našim zákazníkům vůz se skvělým držením na vozovce.

Technické údaje
 kapalinou chlazený řadový zážehový tříválec SUPREX, dva ventily na válec OHC, přeplňování turbodmychadlem (168 kPa), elektronické vstřikování paliva, dvě svíčky na válec, elektronicky ovládaná samočinná spojka a šestistupňová převodovka s přímým řazením
Objem válců599 ccm
Max. výkon při otáčkách40/5250 (kW/ot/min)
Max. toč. momnet při otáčkách80/2000-4500 (Nm/ot/min)
Zrychlení (0-60 km/h)6,5 s
Max. rychlost (el. omezeno)130 km/h
Spotřeba (93/116 EG) kombinovaná4,0 l
Rozměry (DxŠxV)2500x1450x1550 mm
Rozvor1800 mm
Objem zavazadlového prostoru150/550 litrů
Pohotovostní hmotnost680 kg
Nosnost250 kg
Pneu15
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil umělec v něco děsivého: Na upravených fotkách lidé pózují přímo v centru dění nacistických hrůz

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil…

Shahak Shapira je izraelský spisovatel a satirik a nyní stojí za novým projektem, který nazval Yolocaust. Na…

 

iSport.cz

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a jen tak se nevrátí?

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a…

Sto padesát, sto padesát jedna, sto padesát dva... Číslo postupně narůstá a jen tak se zřejmě nezastaví. Už…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama